Permalänk
Medlem

Överklocka eller nytt grafikkort?

Tja, har ett litet dilemma. Har ett GTX260 och vill köra BF3. Kan jag överklocka eller nått för att få bättre prestanda. Det smålaggade lite på Open Betan men gick att spela.
Har funderat på ett MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX eller finns det nått annat bra grafikkort som inte är för dyrt..2000-2500kr. Vill kunna spela BF3 men hyfsat höga inställningar.

Visa signatur

AMD FX-9590 4,7Ghz(5GHZ turbo) | ASUS Sabertooth 990FX R2.0 | SSD Premier Pro SP900 128GB | 8Gb 1600Mhz | GTX 670 OC Windforce | GX 750W

Permalänk
Medlem

Klart du kan klocka litegrann, men du lär ju inte komma upp i 560ti prestanda av att klocka.
För 2-2500 så är det väl 560ti eller 6950 helt enkelt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk

Handlar ju inte bara om grafikkortet, du lär även ha en CPU som klarar av att driva spelet.

Jag lirar med en budget PII x2 555BE upplåst till x4 B55 och GTX260 SLI,jag klarade av spelet bra och detta är ingen värsting dator jag sitter på, prova först och klocka din CPU lite, det kan göra mkt mer än vad man tror dom den inte orkar mer, funkar detta prova med grafikkortet oxå.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelz94:

... Vill kunna spela BF3 men hyfsat höga inställningar.

Vill du spela på höga inställningar så kommer du behöver mycket mer än ett 560. Speciellt om du vill ha bra FPS. Jag fick t.ex. ut ca. 40-45 på Ultra med ett 580...

Kör du på ett 560 får du nöja dig med medium settings.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Handlar ju inte bara om grafikkortet, du lär även ha en CPU som klarar av att driva spelet.

Jag lirar med en budget PII x2 555BE upplåst till x4 B55 och GTX260 SLI,jag klarade av spelet bra och detta är ingen värsting dator jag sitter på, prova först och klocka din CPU lite, det kan göra mkt mer än vad man tror dom den inte orkar mer, funkar detta prova med grafikkortet oxå.

MVH

Just nu har jag en I7 processor och 9GB ram så det är nog grafikkortet (GTX260 SLI, det jag har just nu) som ska bytas.
Köper nog spelet och testar all klocka och sen köpa nytt grafkkort.

Visa signatur

AMD FX-9590 4,7Ghz(5GHZ turbo) | ASUS Sabertooth 990FX R2.0 | SSD Premier Pro SP900 128GB | 8Gb 1600Mhz | GTX 670 OC Windforce | GX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Vill du spela på höga inställningar så kommer du behöver mycket mer än ett 560. Speciellt om du vill ha bra FPS. Jag fick t.ex. ut ca. 40-45 på Ultra med ett 580...

Kör du på ett 560 får du nöja dig med medium settings.

560 kommer man klara att köra på high med.

Ultra gick inte att använda under betan, man kunde välja det men bara high som var "aktivt"

Permalänk
Skrivet av Joelz94:

Just nu har jag en I7 processor och 9GB ram så det är nog grafikkortet (GTX260 SLI, det jag har just nu) som ska bytas.
Köper nog spelet och testar all klocka och sen köpa nytt grafkkort.

Hmmm vilka settings körde du på BETAn? Jag skulle ju aldrig köpa nytt innan spelet är släppt för att se om dom fixat lite sånt, jag spelade med 1920*1080 och medium och high som inställning, jag hade inga smålag, kollade dock aldrig min FPS heller, men min tid som FPS-jägare är förbi sedan länge.

Hoppas att det löser sig iaf

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

560 kommer man klara att köra på high med.

Ultra gick inte att använda under betan, man kunde välja det men bara high som var "aktivt"

Ditt påstående är väldigt förundrande. Som sagt, sitter på ett 580 och fick 40-45 fps i "ultra" 1920x1200, vilket du menar skulle vara samma som "high" och sen säger du att det ska kunna köras med ett 560...Om båda dina påståenden är korrekta så är det isf ett riktigt överklockat 560, närmare sagt världsrekord.

Hursomhelst så ska det vara skillnad på Ultra och high, något även sweclockers tog upp i fredagspanelen. Jag kan också säga att jag själv får en prestandaskillnad när jag går ner till high inställningar. Detta är även konfirmerat av en med nästan identiskt system som mitt här på sweclockers.

Här har du även ett enkelt/ungefärligt prestandatest utfört av sweclockers. I 1920x1200 inställningar medium så får man ut 48-60 fps med ett 560 Ti.

Min källa: http://www.sweclockers.com/recension/14532-grafikkort-i-battl...

Om du har någon annan källa som motstrider detta så är jag väldigt intresserad av lite läsning.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ni kan inte säga att high och ultra är samma för om du sätter på ultra så får du högre AA på etc, men inte mycket skillnad men tillräckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Ditt påstående är väldigt förundrande. Som sagt, sitter på ett 580 och fick 40-45 fps i "ultra" 1920x1200, vilket du menar skulle vara samma som "high" och sen säger du att det ska kunna köras med ett 560...Om båda dina påståenden är korrekta så är det isf ett riktigt överklockat 560, närmare sagt världsrekord.

Hursomhelst så ska det vara skillnad på Ultra och high, något även sweclockers tog upp i fredagspanelen. Jag kan också säga att jag själv får en prestandaskillnad när jag går ner till high inställningar. Detta är även konfirmerat av en med nästan identiskt system som mitt här på sweclockers.

Här har du även ett enkelt/ungefärligt prestandatest utfört av sweclockers. I 1920x1200 inställningar medium så får man ut 48-60 fps med ett 560 Ti.

Min källa: http://www.sweclockers.com/recension/14532-grafikkort-i-battl...

Om du har någon annan källa som motstrider detta så är jag väldigt intresserad av lite läsning.

Jag kan mycket möjligt ha fel.
Men jag har en i7 2600k, geforce 580 gtx min vän som jag spelar med har i5 2500k samt 560 Ti. Vi båda spelar på High, och vi har typ samma FPS. (Har testat att stå på identiska ställen och jämförst fps)
Jag har provat att ändra till Ultra utan att få fram skillnader från high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag kan mycket möjligt ha fel.
Men jag har en i7 2600k, geforce 580 gtx min vän som jag spelar med har i5 2500k samt 560 Ti. Vi båda spelar på High, och vi har typ samma FPS. (Har testat att stå på identiska ställen och jämförst fps)
Jag har provat att ändra till Ultra utan att få fram skillnader från high.

Måste vara något annat som flaskar ditt system då, som för lite minne eller kanske fel drivrutiner. En 2500/2600k är garanterat tillräckligt för att inte flaska och kommer knappt påverka FPSen alls. Så spelet är helt grafik-korts beroende då. Med 2500k och ett GTX 570 snittar jag 52 FPS med "Ultra", fast AA och AF på 2x och utan motion blur. När jag överklockar grafikkortet så skalar FPSen direkt med core-clocken.

Gainwards GTX 570 på komplett just nu är ett kap för 2500kr, köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Måste vara något annat som flaskar ditt system då, som för lite minne eller kanske fel drivrutiner. En 2500/2600k är garanterat tillräckligt för att inte flaska och kommer knappt påverka FPSen alls. Så spelet är helt grafik-korts beroende då. Med 2500k och ett GTX 570 snittar jag 52 FPS med "Ultra", fast AA och AF på 2x och utan motion blur. När jag överklockar grafikkortet så skalar FPSen direkt med core-clocken.

Gainwards GTX 570 på komplett just nu är ett kap för 2500kr, köp

inget som flaskar mitt system, har till och med ssd disk vilket han inte har.
Däremot så skall i5 prestera bättre i många spel tydligen. IDG har ett test där man kan se det.

Men kan inte lista ut de här med grafikkorten, borde vara stor skillnad.
Varav jag inte tror att grafikinställningarna var helt korrekta i betan. Plus dice själva sa att ultra ej var aktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelz94:

Tja, har ett litet dilemma. Har ett GTX260 och vill köra BF3. Kan jag överklocka eller nått för att få bättre prestanda. Det smålaggade lite på Open Betan men gick att spela.
Har funderat på ett MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX eller finns det nått annat bra grafikkort som inte är för dyrt..2000-2500kr. Vill kunna spela BF3 men hyfsat höga inställningar.

Om du vill kunna köra BF3 på medel inställningar så räcker det om du köper ett GTX260 kort till o kör dom i sli, tillsammans presterar dom nästan som ett GTX560ti minus DX11 support.

O givetvis överklocka cpun och ev korten för o få mer krut, se bara till så ditt moderkort stöder sli samt att du har ett bra nätaggregat med minst 600w om du skaffar ett till

Permalänk
Medlem

Köp ett HD6950 2GB så klarar du dig ett bra tag. Mycket grafikkort för pengarna. Inget att fundera på. Köp ett med eftermarknadskylare så får du ett tyst kort också. Bara att köpa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag kan mycket möjligt ha fel.
Men jag har en i7 2600k, geforce 580 gtx min vän som jag spelar med har i5 2500k samt 560 Ti. Vi båda spelar på High, och vi har typ samma FPS. (Har testat att stå på identiska ställen och jämförst fps)
Jag har provat att ändra till Ultra utan att få fram skillnader från high.

Märkligt, har ni samma upplösning på skärmen? Däremot så bör en benchmark i fraps visa på skillnader, är något skumt om ett 560 Ti krämar ur lika mycket fps som ett 580.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Köp ett HD6950 2GB så klarar du dig ett bra tag. Mycket grafikkort för pengarna. Inget att fundera på. Köp ett med eftermarknadskylare så får du ett tyst kort också. Bara att köpa.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=624065
Sånt du syftar på?

Visa signatur

AMD FX-9590 4,7Ghz(5GHZ turbo) | ASUS Sabertooth 990FX R2.0 | SSD Premier Pro SP900 128GB | 8Gb 1600Mhz | GTX 670 OC Windforce | GX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Märkligt, har ni samma upplösning på skärmen? Däremot så bör en benchmark i fraps visa på skillnader, är något skumt om ett 560 Ti krämar ur lika mycket fps som ett 580.

ja allt ska vara samma.
Därför tänkte jag att det kanske inte är så höga grafikinställningar aktiva så att båda korten klarar de lika bra om du förstår vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

ja allt ska vara samma.
Därför tänkte jag att det kanske inte är så höga grafikinställningar aktiva så att båda korten klarar de lika bra om du förstår vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej jag förstår vad du menar. Men fortfarande, ni ska helt enkelt inte få samma prestanda.

Iaf, hittade en fin grafikkortsguide som kan vara intressant både för dig och TS. Där går de igenom vilka kort som klarar vad och lite bilder på skillnader mellan graikkortsinställningarna.

Nvidias Battlefield 3 prestandaguide

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!