Intel bundlar vattenkylare med Sandy Bridge-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smashedfish:

Jag ser det som en positiv sak

Därför att?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Smashedfish:

Jag ser det som en positiv sak

Jag också, jag hejar på AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det negativa är att det betyder att Sandy-E blir varm vid klock - och den är gjord för att klocka med, inte oväntat med 6 FULLA kärnor och massor med cache. Det positiva är att om det är en Antec 620 kan jag intyga att den är riktigt bra och att den blir dessutom tyst utan att tappa nämnvärd prestanda om man förser den med andra fläktar.

Tumme upp, integrerad vattenkylning är numera en billig och effektiv lösning, finns ingen speciell anledning att krama sina gamla tower-kylare längre. Och vad skulle Intel annars gjort, skickat med en skräpkylare? Det är inte Intels fel att en del har hela garderoben full av Towerkylare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Hade man haft lite extra stålar liggande skull jag nog gått och köpt en bunt Asetek aktier. Med den rådande utvecklingen ser det ut som deras orderpärmar kommer vara fulla ett tag framöver

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

finns ingen speciell anledning att krama sina gamla tower-kylare längre.

Jodå, först är det högre säkerhet då det räcker med att endast fläkten ska fungera, istället för att både pumpen och ledningar kan paja. Sedan genererar de inte mer ljud än just fläkten medans vattenkylningarna har en pump som går också. Inga risker till läckage heller.

Ända fördelarna jag ser är att man får mindre problem med eventuella minneskompatibilitetsproblem, och att man kan sätta fläkten så den blåser luft ut ur lådan istället för innuti.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Pumparna låter inte mer än hårddiskar och fläktarna. Jag tycker det är bättre att få en kylare som går att använda än en som man inte ens kan sälja som skrot...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som många har nämnt tidigare så kommer detta inte innebär någon massiv höjning av priset, jag kan lova er att om Intel istället hade valt att skicka med en dålig luftkylare så hade priset var desamma. Det höga priserna beror på andra anledningar som t.ex. att det är ett system för entusiaster och att detta är ingen processor som kommer att göras i extremt stora mängder, m.m. Jag tycker det är bra att dom väljer att driva fram vattenkylning! Varför är alla så rädda för att system kommer att paja? Asetek är inget skit företag som inte vet vad dom gör, dom har hållit på ett tag så dom har nog koll

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Avstängd

Jo nu, så undrar man om Amd kan konkurrera med en bättre kyl-lösning.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Jo nu, så undrar man om Amd kan konkurrera med en bättre kyl-lösning.

Det kommer troligtvis redan finnas bättre alternativ till både intel och amd, så det spelar ingen som helst roll.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Om inget annat kan det medföra billiga begagnade "vattenkylningar" för oss som inte köper ett sånt här system själva

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om den går att köpa utan kylaren också, så att man slipper betala för något som man inte kommer att använda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Vore trevligt om den går att köpa utan kylaren också, så att man slipper betala för något som man inte kommer att använda.

+1 På den för var det ju rätt vanligt att de mest populär cpuerna såldes i bulk även till slutkonsumenter. Men nuförtiden är det ju i princip bara box som finns att få tag i.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLipSidE0001:

Det höga priserna beror på andra anledningar som t.ex. att det är ett system för entusiaster och att detta är ingen processor som kommer att göras i extremt stora mängder, m.m.

HELT fel, såvida du inte integrerat det enda korrekta svaret i ditt "m.m", det höga priset beror, och beror ENBART på att Intel har monopol på marknaden dessa processorer vänder sig mot.

Visa signatur

Phenom II X4 965, 8 GB RAM, 80 GB SSD + 320 GB, 2x Radeon 5870 1 GB
Driver Http://www.deadshop.se,
en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som;
pipor, digitalvågar, papper, tändare och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.

Permalänk
Skrivet av SPYSE:

HELT fel, såvida du inte integrerat det enda korrekta svaret i ditt "m.m", det höga priset beror, och beror ENBART på att Intel har monopol på marknaden dessa processorer vänder sig mot.

Det beror nog lite mer på att Intel spenderar enorma summor och år på utveckling samt att CPU'erna inte säljer i stora mägnder. Men konspirationer och onda bolag är roligare

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

De senare är väl bättre många idag sitter med motsvarande kylare och 1366 vilket är samma segment vilket borde innebära att det är ett vinnande koncept.

Jo, men tänkte mer på att priset ökar i onödan.
Jag slänger alltid medföljade kylarna och köper en vettig direkt, så betala extra för något som jag aldrig kommer att använda är lite dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Det beror nog lite mer på att Intel spenderar enorma summor och år på utveckling samt att CPU'erna inte säljer i stora mägnder. Men konspirationer och onda bolag är roligare

Du påstår, alltså att om AMD/IBM/VIA levererade en x86/x64 processor som presterade bättre än i7 3000, så kommer det inte påverka priset kraftigt nedåt? Det är kontentan av din kommentar, tillsammans med att du inte har en aning om hur marknadsekonomi fungerar.

Kan iof vara så att du missförstod mig, jag sa att det höga priset berodde på detta, inte att det fanns ett pris i sig.
Jag tror knappast tillverkningskostnaden per processor ligger i närheten av detta pris.
Nu är det förmodligen hårt hemlighetsstämplat vad dom kostar att tillverka, men deras vinst per intjänad krona säger mycket om att dom tar ut överpris.
Nu haltar mitt argument något då mellansegmentet är det som drar in mest vinst, det är helt enkelt det största.
Men tror du verkligen att ett företag som har en överlägsen produkt, som konkurrenterna ligger 6-18 månader efter inte tar ut ett enormt överpris när dom kan det?

Källa på Intels vinst:
http://vendorsvoice.idg.se/2.4880/1.381228/intels-resultat-fo...

Skrev i7 3000 istället för 980x, då det var den produkten artikeln handlade om.
Visa signatur

Phenom II X4 965, 8 GB RAM, 80 GB SSD + 320 GB, 2x Radeon 5870 1 GB
Driver Http://www.deadshop.se,
en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som;
pipor, digitalvågar, papper, tändare och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.

Permalänk
Skrivet av SPYSE:

Du påstår, alltså att om AMD/IBM/VIA levererade en x86/x64 processor som presterade bättre än i7 3000, så kommer det inte påverka priset kraftigt nedåt? Det är kontentan av din kommentar, tillsammans med att du inte har en aning om hur marknadsekonomi fungerar.

Kan iof vara så att du missförstod mig, jag sa att det höga priset berodde på detta, inte att det fanns ett pris i sig.
Jag tror knappast tillverkningskostnaden per processor ligger i närheten av detta pris.
Nu är det förmodligen hårt hemlighetsstämplat vad dom kostar att tillverka, men deras vinst per intjänad krona säger mycket om att dom tar ut överpris.
Nu haltar mitt argument något då mellansegmentet är det som drar in mest vinst, det är helt enkelt det största.
Men tror du verkligen att ett företag som har en överlägsen produkt, som konkurrenterna ligger 6-18 månader efter inte tar ut ett enormt överpris när dom kan det?

Källa på Intels vinst:
http://vendorsvoice.idg.se/2.4880/1.381228/intels-resultat-fo...

Nope, jag är inte ekonom eller insatt i ekonomi. Jag kan bara inte se hur det skulle vara så att Intel skulle sätt flera tusenlappar i överpris bara för att dem kan. Sen så vilka CPUer är det som är så dyra menar du ?

Permalänk
Skrivet av SPYSE:

Du påstår, alltså att om AMD/IBM/VIA levererade en x86/x64 processor som presterade bättre än i7 3000, så kommer det inte påverka priset kraftigt nedåt? Det är kontentan av din kommentar, tillsammans med att du inte har en aning om hur marknadsekonomi fungerar.

Kan iof vara så att du missförstod mig, jag sa att det höga priset berodde på detta, inte att det fanns ett pris i sig.
Jag tror knappast tillverkningskostnaden per processor ligger i närheten av detta pris.
Nu är det förmodligen hårt hemlighetsstämplat vad dom kostar att tillverka, men deras vinst per intjänad krona säger mycket om att dom tar ut överpris.
Nu haltar mitt argument något då mellansegmentet är det som drar in mest vinst, det är helt enkelt det största.
Men tror du verkligen att ett företag som har en överlägsen produkt, som konkurrenterna ligger 6-18 månader efter inte tar ut ett enormt överpris när dom kan det?

Källa på Intels vinst:
http://vendorsvoice.idg.se/2.4880/1.381228/intels-resultat-fo...

Visst ser Intel till att dom tar bra mer betalt än det kostar att tillverka, precis som alla andra företag. Intel är intresserad av att tjäna pengar, det är inte välgörenhet dom håller på med. Självklart så skulle dom vara tvungna att sänka priset om konkurrenterna kom med processorer som presterar bättre och är billigare än Intels. Dock skulle vinsten bli betydligt mindre eller t.o.m. ingen vinst alls, detta med tanke på att det förmodligen var extrema utvecklingskostnader. Fast detta kan jag inte gräva i så mycket eftersom jag inte är insatt i hur mycket vinstmarginal dom har. När det gäller att dom tar överbetalt för dessa processorer (antar i jämförelse med AMD?) så kan jag inte hålla med då dom håller samma priser som för LGA1366. Vid den tiden hade AMD processorer som kunde utmana Intels.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Medlem

Huzzah, begagnade bortkastade vattenkylare aplenty för oss som håller sig till 1155. 8D
...om de nu kommer passa.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Därför att?

För man blir sur att se intel's orginal luftkylare för att den ger sån hög temp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k 4.3ghz - Asus P67 Sabertooth - HD Radeon 7950 3GB - 8 GB Corsair Minne - Corsair Graphite 600T - Corsair AX850w - Logitech G19 - Logitech G700 - Logitech G35