Permalänk
Medlem

OC av phenom II x4 955, nått gränsen?

Tjohopp!!

Tänkte höra med er som är lite mer insatta i överklockningsbranshen...

Är så att jag har har klockat min prolle på alla tänkbara sätt (multipel, ökat mhz, volten osv), minnen och NB/HT lika så.
Resultatet är att jag får den att gå 100% stabilt i 3720mhz@1.3825v, Detta genom 240mhz på freq, minnena låsta som 1600@1.65v (xms3 minnen), NB 2400mhz@1.15v och HT 2400mhz.
Med denna configuration så ligger jag på 27ºC Idle (kör med C`n`Q), och 50ºC efter 1 timme i prime95. Ruskigt nöjd med min Kama Grand Cross!

Nu till bekymret... Att köra prollen på 1.3825vcore är ju nästintill ingenting då den låg på 1.3700 "orginal", men hur jag än beter mig och vrider och vänder (klockar bara multipel el. bara freq el. bägge delar) så får jag den inte att gå snabbare och bli stabil oavsett vcore värde?!?
Är det så att min prolle bara inte vill gasa på mer? Har testat mig upp till 1.5125 i vcore på allt från 3840mhz till 4ghz men lyckas inte få den stabil och vågar inte gå högre på volten.
Tycker ju att det borde finnas utrymme för mer klockning när höjning av vcore är så liten till 3.72ghz? Värmen är ju inga problem på den volten, och jag borde kunna ta mig upp mot 4ghz runt 60-62ºC, men det vill sig inte...
Det "bästa" resultat att komma förbi 3.72ghz har varit dem 7minuter som datorn klarade av att köra prime95 i 4.08ghz@1.5125V@57ºC...

Vad har jag missat? Har ju en drös med inställningar som spread spectrum/Active core controll och grejer som jag inte har en aning om vad det är till för :S
Har som sagt pillat mest med volten/freq/multipel/minnena och volten där...
Vill ju inte ge mig, utan vill ta mig till ett stabilt 4ghz system...

HELP!!

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Du har väll alla strömsparfunktioner etc avstängda?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Du har väll alla strömsparfunktioner etc avstängda?

Allt utom Cool n Quiet grejen vad jag vet om, skulle det vara den som sabbar det hela? Volten ligger stadigt på det jag har satt den till under hela belastningstestet, enligt cpu-z och HWMonitor iallafall. Borde väl inte spela nån roll då? Det är inga "idle" bsod utan just vid stresstestet.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Allt utom Cool n Quiet grejen vad jag vet om, skulle det vara den som sabbar det hela? Volten ligger stadigt på det jag har satt den till under hela belastningstestet, enligt cpu-z och HWMonitor iallafall. Borde väl inte spela nån roll då? Det är inga "idle" bsod utan just vid stresstestet.

Det verkar vara något för strömsparning, googlade lite snabbt.

http://www.amd.com/us/products/technologies/cool-n-quiet/Pages/cool-n-quiet.aspx

Prova och stänga av och se om det hjälper!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

955 är en black edition va? Har jag för mig iaf, så du borde ju kunna gå rätt högt innan du behöver fixa med volten. Jag har en 945 processor som jag fått upp till 4.1ghz som högst och jag har inte en BE. Skall se om jag hittar min cpu-z länk så kan du kolla vad jag hade för spänningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Det verkar vara något för strömsparning, googlade lite snabbt.

http://www.amd.com/us/products/technologies/cool-n-quiet/Pages/cool-n-quiet.aspx

Prova och stänga av och se om det hjälper!

Har klockat innan med den avstängd, jag gillar ju dock att den går ner i volt och allt sånt när datorn inte behöver kräma på fullt. Och som sagt, tycker inte det ska vara nåt bekymmer då volten ligger stadigt där den ska vara (inställd) under belastning, är ju bara under prime95 rundorna som bsod inträffar. Inga "idle" krascher alls.

Skrivet av IDX:

955 är en black edition va? Har jag för mig iaf, så du borde ju kunna gå rätt högt innan du behöver fixa med volten. Jag har en 945 processor som jag fått upp till 4.1ghz som högst och jag har inte en BE. Skall se om jag hittar min cpu-z länk så kan du kolla vad jag hade för spänningar etc.

Det är det, och det är just därför som jag blir så fundersam... Och skicka gärna länken, men alla prollar är ju olika så jag tvivlar på att det hjälper nämnvärt för min prolle. Däremot hur du hade det inställt i biosen skulle vara intressant om du kom ihåg. Just dem extra grejerna man kan fibbla med som spread spectrum och dylikt som jag inte riktigt har full koll på. Ska iochförsig testa när jag kommer hem (är på jobbet) men desto fler tips desto bättre! Ska även stänga av CnQ och testa igen, trots tveksamhet

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Vilken stepping sitter du på, C2 eller C3? C2 har svårt att ta sig till 4GHz utan rejält med kräm på spänningen, men då borde du även ha behövt mer kräm för att nå 3,7GHz tycker jag.

Testa att höja CPU NB ytterligare ett steg, vid högre multipel så kan det krävas för att hålla 2,4GHz. Stäng även av Spread Spectrum, det sätter mest käppar i hjulet att ha det igång. Dra även ner minnena till 1333MHz medan du klockar. Om det är möjligt så sänk även multipeln på HT till 2GHz, det ger ingenting i prestanda att ha det överklockat (snarare tvärtom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Vilken stepping sitter du på, C2 eller C3? C2 har svårt att ta sig till 4GHz utan rejält med kräm på spänningen, men då borde du även ha behövt mer kräm för att nå 3,7GHz tycker jag.

Testa att höja CPU NB ytterligare ett steg, vid högre multipel så kan det krävas för att hålla 2,4GHz. Stäng även av Spread Spectrum, det sätter mest käppar i hjulet att ha det igång. Dra även ner minnena till 1333MHz medan du klockar. Om det är möjligt så sänk även multipeln på HT till 2GHz, det ger ingenting i prestanda att ha det överklockat (snarare tvärtom).

Enligt Cpu-z så har jag revision RB-C3.
Jag har testat allt som du nämner fast vid olika skeenden... Ska dra ner minnen igen och sänka HT.
Vad är det exakt spread spectrum gör?

"Testa att höja CPU NB ytterligare ett steg, vid högre multipel så kan det krävas för att hålla 2,4GHz." - Menar du öka volten på NB?

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Enligt Cpu-z så har jag revision RB-C3.
Jag har testat allt som du nämner fast vid olika skeenden... Ska dra ner minnen igen och sänka HT.
Vad är det exakt spread spectrum gör?

"Testa att höja CPU NB ytterligare ett steg, vid högre multipel så kan det krävas för att hålla 2,4GHz." - Menar du öka volten på NB?

Spread Spectrum är någon form av spänningsutjämning som snarare känns som båg än något användbart. Jag har läst runt lite om det, men har ännu inte riktigt kommit fram till vad det gör.

Jag får ursäkta, givetvis menade jag spänningen och ingenting annat. Endast på CPU NB däremot, tror knappast din NB behöver mer kräm med en så liten överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Spread Spectrum är någon form av spänningsutjämning som snarare känns som båg än något användbart. Jag har läst runt lite om det, men har ännu inte riktigt kommit fram till vad det gör.

Jag får ursäkta, givetvis menade jag spänningen och ingenting annat. Endast på CPU NB däremot, tror knappast din NB behöver mer kräm med en så liten överklockning.

Ok, då stänger jag av den.

Cpu NB? Volten till cpu´n? Jag har inget annat liknande i min bios... Är det volten till prollen du menar så har jag varit uppe på ohyggliga (enligt mig) ~1.51 utan resultat...
Men ska testa det du nämnde nu får jag se.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Ok, då stänger jag av den.

Cpu NB? Volten till cpu´n? Jag har inget annat liknande i min bios... Är det volten till prollen du menar så har jag varit uppe på ohyggliga (enligt mig) ~1.51 utan resultat...
Men ska testa det du nämnde nu får jag se.

Det ska finnas en speciell post för CPU NB som är fristående från NB och CPU Vcore. Nu vet jag inte vilket BIOS du sitter på, men det bör finnas om det nu inte mot förmodan skulle anges som något annat.

Permalänk
Avstängd

Körde min 955 BE i 4,4Ghz stabilt, stog på test i 24 timmar då hade jag H50 cpu kylaren som kyler som vilken bättre luftkylare som helst.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Det lät högt med 1,37 Vcore som orginal, min 965 rullar i 1,26 Vcore på stock inställningar. Har dock problem som tusan att ställa in Vcore manuellt, oavsett vad jag ställer in för något i BIOS så rullar Vcore i 0,50 mindre. Ruskigt irriterande!

På 3,8GHz så rullar den på 1,36 Vcore stabilt.

Tjänar man märkvärd prestanda i spel på att klocka som vanligt och inte bara öka multipeln?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Distiller:

Körde min 955 BE i 4,4Ghz stabilt, stog på test i 24 timmar då hade jag H50 cpu kylaren som kyler som vilken bättre luftkylare som helst.

Med vilken spänning? Jag kommer inte över 4,2GHz utan att höja spänningen till minst 1,50V.

Skrivet av Tomtelol:

Det lät högt med 1,37 Vcore som orginal, min 965 rullar i 1,26 Vcore på stock inställningar. Har dock problem som tusan att ställa in Vcore manuellt, oavsett vad jag ställer in för något i BIOS så rullar Vcore i 0,50 mindre. Ruskigt irriterande!

På 3,8GHz så rullar den på 1,36 Vcore stabilt.

Tjänar man märkvärd prestanda i spel på att klocka som vanligt och inte bara öka multipeln?

1,37V är inte mycket för stock, mitt BIOS tyckte att 1,4V lät som en vettigt spänning för stock. Vilket moderkort sitter du med? Borde gå att ta reda på varför spänningen beter sig udda och det lär vara så enkelt som att stänga av någon onödig funktion.

Man kan tjäna lite i prestanda eftersom man även överklockar NB och minnena ifall man ökar frekvensen, men det finns ingen annan direkt fördel. Man kan eventuellt få lite högre klock om man kombinerar överklockning på både frekvens och multipel.

Permalänk
Medlem

Nu ger jag upp för stunden, annars kan det ju råka bli så att prollen får sig 1.9V igenom sig! Får den inte att bli stabil hur jag än beter mig. Har nog testat allt, 4ghz@1,55Vcore = 8minuter i prime95 är det mest stabila jag får till. kul kul...

Tack alla som gett tips och synpunkter!

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Har lyckats med att få dataskrället att gå "stabilt" (3h i prime95 samt 2h i occt) i 3.9ghz nu.
Detta efter uppdatering av bios, HT på orginal, klockat ner minnena till 1333, volten på 1.5, endast klockat med multipeln (CnQ funka med multipel klockning efter biosuppdatering).

Men högre än så vill det sig inte...

Ett par frågor, TDP värdet... Är det illa att ligga utanför det (åt plus hållet)? När jag höjer volten över 1.5125 så visar HWMonitor att jag ligger på 127 TDP, "gränsen" är ju 125 TDP på dessa prollar.

Hur mycket volt vågar man köra igenom processorn??

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Hraf;11458809"]Med vilken spänning? Jag kommer inte över 4,2GHz utan att höja spänningen till minst 1,50V.

Vet att jag borde kunna svara på detta men ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg =D var under förra vinter halvåret jag satt och klockade min 955BE så kommer ej ihåg, men vet att det var någon på forumet som hade sin uppe i 4,9Ghz eller vad det var då med vattenkylning, han hade förklaringar på allt så borde gå att hitta med lite sökning på forumet =D

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Låter underligt lågt, jag kör min utan problem i 4 GHZ med spänningen på 1.4 och multipeln på 20, med standardfläkten låter ju lite när den går på fullt men tempen ligger på 58 grader

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonis:

Låter underligt lågt, jag kör min utan problem i 4 GHZ med spänningen på 1.4 och multipeln på 20, med standardfläkten låter ju lite när den går på fullt men tempen ligger på 58 grader

Helt sanslöst! När min var "stock" så låg spänningen på 1.3750 om jag minns rätt. Kunde dock ställa ner volten till 1.3125 och få den att gå stabilt på det.
Tycker det känns verkligen märkligt när man läser andras klockningar oxå... Helt sjukt i min mening att man måste trycka upp volten till 1.5 för att få skiten att bli stabil "redan" vid 3.9ghz.
Spelar ingen roll om jag har CnQ på eller av. Lika stabilt eller ostabilt (över 4ghz) för det.

Är det så att jag har lyckats få ett riktigt "måndags-ex" eller kan det vara nåt annat? Har ju läst som sagt om fler som fått den att gå över 4ghz runt 1.4v.
Vad kan det annars bero på? Moderkortet? Jag har ju ett fattigmans asus-kort. Tycker ändå att man kan ställa in det mesta och volten ligger stabilt enligt alla testar så borde ju inte vara det...

Hur mycket kan minnena påverka resultaten? Gör ingen skillnad när jag går över 4ghz om jag kör "blend" eller "small ftu" som enligt prime95 själv ska köra mindre påfrestning genom minnena. Om jag ska köra ett minnestest-program... Vad rekomenderar ni för något då?

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Har lyckats med att få dataskrället att gå "stabilt" (3h i prime95 samt 2h i occt) i 3.9ghz nu.
Detta efter uppdatering av bios, HT på orginal, klockat ner minnena till 1333, volten på 1.5, endast klockat med multipeln (CnQ funka med multipel klockning efter biosuppdatering).

Men högre än så vill det sig inte...

Ett par frågor, TDP värdet... Är det illa att ligga utanför det (åt plus hållet)? När jag höjer volten över 1.5125 så visar HWMonitor att jag ligger på 127 TDP, "gränsen" är ju 125 TDP på dessa prollar.

Hur mycket volt vågar man köra igenom processorn??

Du får ursäkta, jag är seg som få ibland. Jag hittade inget bra sätt att förklara TDP på, men konkurrenterna på NH förklarade det riktigt fint:

"Men TDP visar inte strömförbrukningen på en processor utan är ett så kallat värstafallsscenario. TDP-värde sätts upp i olika steg beroende på tillverkare, hos AMD är dessa 45, 65, 95, 125W. När processorerna testas hos AMD eller Intel så kanske den visar sig dra 105W i deras hårdtester där nästan varje transistor i processorn aktiveras, då avrundas siffran uppåt. I det här fallet då till 125W, så processorn fick ett TDP-värde på 125W TDP. Även om processorn hade visat sig dra endast 96W måste siffran avrundas uppåt. Då förstår man även varför man aldrig kan översätta TDP direkt till strömförbrukning."

Överklockar man så drar givetvis processorn något helt annat än vad AMD angivit, även om det knappast stämmer med verklig strömförbrukning i vilket fall.

Skrivet av SweCrow:

Helt sanslöst! När min var "stock" så låg spänningen på 1.3750 om jag minns rätt. Kunde dock ställa ner volten till 1.3125 och få den att gå stabilt på det.
Tycker det känns verkligen märkligt när man läser andras klockningar oxå... Helt sjukt i min mening att man måste trycka upp volten till 1.5 för att få skiten att bli stabil "redan" vid 3.9ghz.
Spelar ingen roll om jag har CnQ på eller av. Lika stabilt eller ostabilt (över 4ghz) för det.

Är det så att jag har lyckats få ett riktigt "måndags-ex" eller kan det vara nåt annat? Har ju läst som sagt om fler som fått den att gå över 4ghz runt 1.4v.
Vad kan det annars bero på? Moderkortet? Jag har ju ett fattigmans asus-kort. Tycker ändå att man kan ställa in det mesta och volten ligger stabilt enligt alla testar så borde ju inte vara det...

Hur mycket kan minnena påverka resultaten? Gör ingen skillnad när jag går över 4ghz om jag kör "blend" eller "small ftu" som enligt prime95 själv ska köra mindre påfrestning genom minnena. Om jag ska köra ett minnestest-program... Vad rekomenderar ni för något då?

Din spänning på stock är helt normal, däremot verkar du ha fått ett aningen sämre exemplar än standard. De bra exemplaren kan man dra upp till 3,8 GHz redan på stock-spänning t ex. Moderkortet har också inverkan på överklockning i vissa fall, mitt moderkort säger t ex stopp direkt om jag höjer NB över 2,4GHz.

Angående minnena så påverkar de inte speciellt mycket så länge de är stabila, men det är inte alltid de är det. Drar man upp frekvensen så brukar minnena hänga med och det är ju inte så konstigt att det kan medföra problem (om de inte kan klockas rejält bra). Det bästa sättet att kolla minnena enligt mig är nog memtest86+ som körs redan vid boot.

Permalänk
Medlem

Ska volten vara såpass låg?
Måste kolla min 965:a som körs i 3.8Ghz just nu @ 1.47v.
Ska man testa på lägre istället?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

jag kör min phenom x4 i 4,1ghz stabild på 1,43v och den är en rev c3. dock en x2 ifrån början men upplåst till x4.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

jag kör min phenom x4 i 4,1ghz stabild på 1,43v och den är en rev c3. dock en x2 ifrån början men upplåst till x4.

I hate u........

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Du får ursäkta, jag är seg som få ibland. Jag hittade inget bra sätt att förklara TDP på, men konkurrenterna på NH förklarade det riktigt fint:

"Men TDP visar inte strömförbrukningen på en processor utan är ett så kallat värstafallsscenario. TDP-värde sätts upp i olika steg beroende på tillverkare, hos AMD är dessa 45, 65, 95, 125W. När processorerna testas hos AMD eller Intel så kanske den visar sig dra 105W i deras hårdtester där nästan varje transistor i processorn aktiveras, då avrundas siffran uppåt. I det här fallet då till 125W, så processorn fick ett TDP-värde på 125W TDP. Även om processorn hade visat sig dra endast 96W måste siffran avrundas uppåt. Då förstår man även varför man aldrig kan översätta TDP direkt till strömförbrukning."

Överklockar man så drar givetvis processorn något helt annat än vad AMD angivit, även om det knappast stämmer med verklig strömförbrukning i vilket fall.

Din spänning på stock är helt normal, däremot verkar du ha fått ett aningen sämre exemplar än standard. De bra exemplaren kan man dra upp till 3,8 GHz redan på stock-spänning t ex. Moderkortet har också inverkan på överklockning i vissa fall, mitt moderkort säger t ex stopp direkt om jag höjer NB över 2,4GHz.

Angående minnena så påverkar de inte speciellt mycket så länge de är stabila, men det är inte alltid de är det. Drar man upp frekvensen så brukar minnena hänga med och det är ju inte så konstigt att det kan medföra problem (om de inte kan klockas rejält bra). Det bästa sättet att kolla minnena enligt mig är nog memtest86+ som körs redan vid boot.

Då ska jag inte stirra mig blind på TDP värdet med andra ord. Ska köra det windows-baserade memtest här när jag lägger mig om en stund se om det visar någe. Har inge usb hemma förtillfället så får duga sålänge.
Vi kan byta mobo... min NB går att klocka bra mycket mer

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ska volten vara såpass låg?
Måste kolla min 965:a som körs i 3.8Ghz just nu @ 1.47v.
Ska man testa på lägre istället?

Absolut!! t.o.m mitt exemplar fixar det på 1.4125v

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Absolut!! t.o.m mitt exemplar fixar det på 1.4125v

Grrr.
Förstår inte varför jag är uppe i den volten då.
Ska skruva ner när jag kommer hem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Grrr.
Förstår inte varför jag är uppe i den volten då.
Ska skruva ner när jag kommer hem.

Aldrig fel att testa iallafall. Sen kan du ju ha en ruskig otur med hur pass mycket du måste öka volten för att bara klocka typ 100mhz som jag.
Körde som sagt på 3,8@1.4125, är tvungen att köra på 1.5 för 3.9ghz... :S

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Aldrig fel att testa iallafall. Sen kan du ju ha en ruskig otur med hur pass mycket du måste öka volten för att bara klocka typ 100mhz som jag.
Körde som sagt på 3,8@1.4125, är tvungen att köra på 1.5 för 3.9ghz... :S

Kör nu samma volt som dig utan problem.
Knäppt, undrar varför man ställt den så högt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Wää jag har precis samma problem! Började försöka överclocka lite igår efter en stunds pause...

Jag får inte min att gå högre än 3.8ghz oavsett vad jag gör.
Mitt bästa jag har uppnått stabilt nu är:

3.8ghz 200x19 @ 1.500v
2600mhz NB/CPU @ 1.400v
1333mhz 7-7-7-20-1T @ 1.50 v
55-57 i load

Vill så gärna nå 4ghz och borde egentligen göra det tycker jag, den bootar ända upp på 4.2ghz men kan inte för allt i världen få den stabil i prime95 ens på 3.9 just nu och har testat volt upp på 1.600 bara för att se om det skulle fungera. Resten av komponenterna ser ni i sign.

EDIT: det är C3

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Wää jag har precis samma problem! Började försöka överclocka lite igår efter en stunds pause...

Jag får inte min att gå högre än 3.8ghz oavsett vad jag gör.
Mitt bästa jag har uppnått stabilt nu är:

3.8ghz 200x19 @ 1.500v
2600mhz NB/CPU @ 1.400v
1333mhz 7-7-7-20-1T @ 1.50 v
55-57 i load

Vill så gärna nå 4ghz och borde egentligen göra det tycker jag, den bootar ända upp på 4.2ghz men kan inte för allt i världen få den stabil i prime95 ens på 3.9 just nu och har testat volt upp på 1.600 bara för att se om det skulle fungera. Resten av komponenterna ser ni i sign.

EDIT: det är C3

Jag skulle kunna ta lite bilder på mitt BIOS, det kanske kan hjälpa? Jag har fått upp min i 4,2GHz stabilt. Kan ju vara någon funktion som ligger och sätter käppar i hjulet för dig.