Sex månader till nästa generation grafikkort i prestandaklassen

Permalänk
Medlem

BF3 var inte så krävande, inte stora banan heller. Har nästan allt på ultra, det flyter jättefint...

Tror jag kan ha mitt 570 ett år till...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Kör på två 560s så har ni en pris-effektiv lösning, sen kan ni köpa 600 serien när det behövs

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

En liten omröstning ? Vem tro ni blir mest försenad ?
1. AMD
2. Nvidia

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11415936']Precis, men även om det vore dyrare att hålla sig med en uppdaterad PC tycker jag det är värt det för den bättre spelupplevelsen, inte bara den bättre grafiken och moddar mm, utan möjligheten att välja om jag vill spela med mus/tangentbord eller handkontroll - det blir ju oftast musen som vinner ( Att spela FPS med handkontroll är som att steloperera nacken. )

Jag betalade lite extra när jag uppgraderade tidigare i år och är grymt nöjd med mitt 580 kort, jag brukar dessutom inte köpa nytt så ofta ( min gamla gaming-PC hade jag i ca 6 år ) , så för min del gör det inget om nästa generation dröjer lite.

haha grym jämförelse
som att steloperara nacken och försöka sig på att headbanga

Jag köpte också ett 580 cu II eller vad den heter, stoort kort, fick precis plats på mitt moderkort fast blev lite tajt till ljudkortet typ några millimeter men det funkar
Köpte förövrigt ett 1200w corsair agg och fick plocka bort fläkten där nere i chassit för att den skulle få plats
har ingen fläkt där nu, fick även ta bort hårddiskburen pga alla sladdar från nätagget.

bf3 flöt ändå helt okej med min rigg och 580, låg på 42 fps på ultra/high med låg aa. Frågan är om jag köper ett till 580 (om jag skaffar större låda och moderkort) om min cpu kommer flaska eller om det blir minnet... Hmm, kostar ju itne så mkt att gå på en nödlösning om bridge e skulle visa sig inte hade mkt att komma med till bf3.
Frågan är om det inte blir svårt för bridge e att ens kunna göra sig rättvisa nu när vi inte får nästa gen på så länge. Det kanske är så att det är cpun som börjar flaska först vid 3 nya gen kort i sli lr något sådant i en stereo 3d nvidia uppsättning.
3 580 sli känns lite klent faktiskt. Man kommer ju inte kunna köra stereo 3d med 3 580 sli utan fps problem, det verkar säkert..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

HahHa asså detta ser man i varje tråd/nyhet om förseningar ;-D Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Med alla larmarticklar hit och dit om förseningar och annat.
Och alla ojjar sig i onödan innan allt är klart så....

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

BF3 var inte så krävande, inte stora banan heller. Har nästan allt på ultra, det flyter jättefint...

Tror jag kan ha mitt 570 ett år till...

Jag håller nog inte med där och då är mig gtx 570 bra överklockat.
Två st gör nog susen dock :). Spelbart är det i all ära men när man spelar i 60fps på mindre krävande områden för att sedan slängas ner till 40 eller droppa i värsta fall runt 35 så blir det jobbigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Sitter på mitt gamla 260 kort och funderar på att uppgradera hela systemet lagom till nästa gen.
Men är ju väldigt sugen på att köra BF3 och det kan ju vara lite tråkigt att behöva ha Low på vissa inställningar.
Jobbigt jobbigt!

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Skrivet av Uibi:

Sitter på mitt gamla 260 kort och funderar på att uppgradera hela systemet lagom till nästa gen.
Men är ju väldigt sugen på att köra BF3 och det kan ju vara lite tråkigt att behöva ha Low på vissa inställningar.
Jobbigt jobbigt!

Jag bytte till 560ti från 4870x2 och det var enorm skillnad (upplevd alltså). Överklockade jag kortet lite också.

Nu kör jag 1920x1200 med i stort sett ultrainställningarna: Har ställt ner texturer och skuggor till high, samt ändrat deferred aa till 2 (i stället för 4).

Jag har inte gjort nån mätning, men det känns som 60+ fps och ser sjukt najs ut.

560ti står ju som rekommenderat kort och det duger faktiskt. Kör på det

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Radeon 7xxx-serien har ju funnits sedan länge http://reviews.cnet.com/graphics-cards/ati-radeon-7500/1707-8...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

SI kommer innan årsskiftet, däremot inga prestandamodeller. Utan typ "7450" osv. Även M versioner (Så som jag tolkade det i alla fall?)

Jo det stämmer. Men i gamla nyheter har man inte riktigt förstått om det är de kraftiga korten eller M-versionerna som ska komma innan nyår.
Var det inte också på tal om att GF skulle göra AMD's 28nm grafikkort?

Skrivet av Zcenicx:

Jepp, det som ryktats är att de gör samma sak som med NI och släpper ersättaren till (antagligen) 5770/6770 samt nedåt, det område där 6xxx-serien består av 5xxx-kort med nya klisterlappar.

Samma sak som med NI, märka om korten, eller menar du något annat? För även grafikkorten i SI serien till bärbara ska vara 28nm.

Dessutom så slutar ni med konsoll vs PC diskussionen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriand:

Skit-TSMC...

Jepp..

med tanke på att det är Skit-TSMC så får man nog räkna med nya kort först augusti nästa år [TIDIGAST!] :/

(inget skämt, jag hade faktiskt räknat med detta)

NU ska jag gå bort till posten och hämta fullt vattenkylnings paket från en drös olika butiker..
Hade räknat med detta. lika bra att pressa upp CPU'n i 5.5ghz och trycka skiten ur GPU'n medans man väntar.

Får bli ett
GTX 980 HD7990 eller vad namnen blir sen.

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Medlem

hoppas att Nvidias nya Quadro kort kommer då med (:

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På tv-konsoller vs pc inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det ska vara HD, annars kan det kvitta
HD-fritt är sååå förra årtiondet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

haha grym jämförelse
som att steloperara nacken och försöka sig på att headbanga

Jag köpte också ett 580 cu II eller vad den heter, stoort kort, fick precis plats på mitt moderkort fast blev lite tajt till ljudkortet typ några millimeter men det funkar
Köpte förövrigt ett 1200w corsair agg och fick plocka bort fläkten där nere i chassit för att den skulle få plats
har ingen fläkt där nu, fick även ta bort hårddiskburen pga alla sladdar från nätagget.

bf3 flöt ändå helt okej med min rigg och 580, låg på 42 fps på ultra/high med låg aa. Frågan är om jag köper ett till 580 (om jag skaffar större låda och moderkort) om min cpu kommer flaska eller om det blir minnet... Hmm, kostar ju itne så mkt att gå på en nödlösning om bridge e skulle visa sig inte hade mkt att komma med till bf3.
Frågan är om det inte blir svårt för bridge e att ens kunna göra sig rättvisa nu när vi inte får nästa gen på så länge. Det kanske är så att det är cpun som börjar flaska först vid 3 nya gen kort i sli lr något sådant i en stereo 3d nvidia uppsättning.
3 580 sli känns lite klent faktiskt. Man kommer ju inte kunna köra stereo 3d med 3 580 sli utan fps problem, det verkar säkert..

Var det ett försök till sarkasm eller?

Ganska misslyckat i såfall, kör man bara i 1080p så räcker ett 580 kort till väldigt bra till dom flesta spel. ( Jag är inte intresserad av BF3 så jag har inte testat det )

"Att steloperera nacken" liknelsen var mest för att få folk att förstå att man normalt kan titta sig omkring, om en handkontroll begränsar det i ett spel, tja, det blir ju inte så bra eller kul att spela då. Med en mus blir det mer realistiskt.

För övrigt har jag en Xbox-handkontroll, jag använder den väldigt sällan

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11420409']Var det ett försök till sarkasm eller?

Ganska misslyckat i såfall, kör man bara i 1080p så räcker ett 580 kort till väldigt bra till dom flesta spel. ( Jag är inte intresserad av BF3 så jag har inte testat det )

Nej inte alls.
580 ger knappt spelbar fps på ultra. sk du köra stereo 3d i full upplösning maxat räcker inte 3x 580 sli är jag rätt säker på.

Permalänk
Medlem

Mycket prat om spelande här, men grafikkort kan ju användas till annat också som att hitta bitcoins och vika proteiner. Hur blir prestandan på den fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Nej inte alls.
580 ger knappt spelbar fps på ultra. sk du köra stereo 3d i full upplösning maxat räcker inte 3x 580 sli är jag rätt säker på.

Så är det säkert. Inte många som kör så dock.

Själv kör jag 120Hz skärm utan 3d-glasögon, jag är oftast cappad vid 120 fps med vsynk på , men det beror ju på vilket spel man spelar. Det enda spelet jag sett låg FPS i maxxat är Metro 2033.

BF3 ( beta version? ) som du nämner lär säkert bli krävande, men om man inte kör 3d eller på flera skärmar lär nog single kort klara det.

Tror jag är ok just nu, det är ju mest konsolportar som släpps trots allt ( Jag är som sagt inte intresserad av BF3/Origin i vilket fall som )

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon99565:

Nej inte alls.
580 ger knappt spelbar fps på ultra. sk du köra stereo 3d i full upplösning maxat räcker inte 3x 580 sli är jag rätt säker på.

Så du säger att det inte räcker? nehe okej jag kör med det och de räcker kan jag LOVA DIG

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fredag:

BF3 var inte så krävande, inte stora banan heller. Har nästan allt på ultra, det flyter jättefint...

Tror jag kan ha mitt 570 ett år till...

Inte krävande okej, låter som du ser typ har 80 + fps hela tiden eller?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Så du säger att det inte räcker? nehe okej jag kör med det och de räcker kan jag LOVA DIG

Motbevisa gärna min hypotes. Du säger du kan köra stabilt 60+ fps, på 3 skärmar, i 3d, med allt i ultra och alla kantutjämningar etc på max. JAg vill se dig motbevisa mig så kom igen. Du behöver nog vänta 2 veckor tills bf3 släpps dock då alla inställnigar finns med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Bara att köpa om nöden kallar!

Helt rätt. Det är en högst subjektiv värderingsprocess som måste pågå, det finns ingen bra objektiv skala om man ska byta upp sig eller inte. Vissa har en viss smärtgräns gällande grafik, andra har en annan.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så du säger att det inte räcker? nehe okej jag kör med det och de räcker kan jag LOVA DIG

Allt på Ultra 8xAA 16xAF?

Nej det klarar inte ett single Gtx 580 hur mycket du än lovar det.

Permalänk

jag köpte ett gtx 570 för inte så länge sen och funderar på att köpa ett till är det lönt att satsa på sli med "bara" 1280mb?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

jag köpte ett gtx 570 för inte så länge sen och funderar på att köpa ett till är det lönt att satsa på sli med "bara" 1280mb?

Skulle svara nej på det. Iaf om du vill kräma på max i allt, och det är väl det man vill om man kör SLI? Du behöver ett primärt kort med mer minne imo.

Permalänk
Skrivet av RockoW:

Skulle svara nej på det. Iaf om du vill kräma på max i allt, och det är väl det man vill om man kör SLI? Du behöver ett primärt kort med mer minne imo.

hur blir det med minnet om jag köper ett gtx570 till med mer minne än mitt gamla?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M