Permalänk

Rengöra datorn ? Invändigt ?

Hej !

Ja undrar om de finns nått sätt att bli av med lite dam osv som sitter i burken ?

kan man använda dammsugaren ? Har hört att de inte är så bra ?

det är inget akut på nått sätt alltså , mest att ja vill få bort de lila dam som finns ..

mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk.
Dammsugare ska ej användas.

Permalänk

Det bästa man kan använda är tryckluft, om du inte har tillgång till någon med kompressor och tryckluft så ska man kunna köpa de på burk

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Köp kompressor som är oljefri, du tjänar in den fort med tanke på vad luftburkar kostar och dessutom släpper dom ut vätska, jag pajade en USB port på min laptop för flera år sen när jag rengjorde den med luftburk.

Det finns kompressorer som går på el om du bor i lägenhet är det väl bäst, om du bor i hus är väl det bästa dom som drivs med bensin.

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Köp kompressor som är oljefri, du tjänar in den fort med tanke på vad luftburkar kostar och dessutom släpper dom ut vätska, jag pajade en USB port på min laptop för flera år sen när jag rengjorde den med luftburk.

Det finns kompressorer som går på el om du bor i lägenhet är det väl bäst, om du bor i hus är väl det bästa dom som drivs med bensin.

varför skulle det inte funka med en kompressor som drivs på el även fast man bor i hus?

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för "lila" damm du pratar om, men tryckluft är bäst, vilket dom ovanför redan påstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej !

Ja undrar om de finns nått sätt att bli av med lite dam osv som sitter i burken ?

kan man använda dammsugaren ? Har hört att de inte är så bra ?

det är inget akut på nått sätt alltså , mest att ja vill få bort de lila dam som finns ..

mvh !

Som dom andra sagt så är tryckluft bäst. Men vad du än gör, använd inte en dammsugare! Luftflödet genom dammsugarröret skapar statisk electricitet som kan skada komponenterna i datorn.

Permalänk
Medlem

Visst är det bäst med ren tryckluft, ska man vara riktigt extrem antistatjägare så skall man om man använder tryckluft på burk ta bort plaströret till munstycket (om det inte är tryckluft särskilt avsedd för elektronikrengöring). Detta då luftflödet i det lilla plaströret i burkens munstycke kan göra att luften laddas med statisk elektricitet på samma sätt som i en dammsugare. Det lär naturligtvis vara en väldigt stor skillnad mellan en dammsugare och ett munstycke till en burk med luft.

Det står lite om detta på följande länk där informationen ifråga kommer ifrån Professor Dag Stranneby vid Örebro Universitet. Så jag kan bara anta att det är rätt pålitlig info.
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Permalänk

okej får köpa tryckluft på burk

Nån som kan ge mig köpråd på vart man hittar de ?

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Vilken datorbutik som helst, nätet eller fysisk butik. El-giganten, Expert och dom där kedjorna bör ha.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Gorham:

nice tack

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5