Permalänk
Medlem

CPU fläkt på max?

Hej,

Köpte precis en Cooler Master Hyper 212 Plus och en Scythe Gentle Typhoon 120 mm (1450rpm). Monterade den och det funkar men kan inte justera fläkten, den går på max hela tiden. Har igång Q-fan i BIOS och har ändrat temperaturerna och volten till fläkten men inget händer, den ligger stadigt på 1400 hela tiden. Processorn ligger mellan 30-35 grader hela tiden. Har kopplat fläkten till CPU pinnen och den visas även under CPU fan i BIOS.
Har ett Asus M4A785TD-M EVO DDR3 moderkort.

Några idéer?

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att styra min cpufläkt också som kyls av en vanlig 120m nocuta. Kopplade bort den från cpufan till sysfan istället. Nu går den på längre varv. Klart funktionsduglig workaround för min del iaf.

Annars testat speedfan?

Permalänk
Medlem

Har för mig att cpu fan styrs via den fjärde kabeln som CPUfläktar brukar ha.

Permalänk
Medlem

Testa med den medföljande fläkten. Det jag kan tänka mig felet är att du kör med 3-pins anslutning eller med 3-4pin adaptern och att du då förlorar moderkortets automatiska temperaturstyrning. Är som sagt inte hundra på det men rekommenderar att du testar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Testa med den medföljande fläkten. Det jag kan tänka mig felet är att du kör med 3-pins anslutning eller med 3-4pin adaptern och att du då förlorar moderkortets automatiska temperaturstyrning. Är som sagt inte hundra på det men rekommenderar att du testar.

Skrivet av SayZk:

Har för mig att cpu fan styrs via den fjärde kabeln som CPUfläktar brukar ha.

Fläktstyrning brukar nästan alltid funka på vanliga 3 pins fläktar också, då via att moderkortet justerar spänningen.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Har provat Speedfan och den fungerar om man använder originalfläkten, alltså 4 pins men den fläkten låter inte speciellt bra även om man sänker hastigheten. Gentle tyhoon fläkten låter fler gånger bättre. Dock så fungerar inte den via varken Q-fan eller Speedfan.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kooffe:

Tack för snabba svar!

Har provat Speedfan och den fungerar om man använder originalfläkten, alltså 4 pins men den fläkten låter inte speciellt bra även om man sänker hastigheten. Gentle tyhoon fläkten låter fler gånger bättre. Dock så fungerar inte den via varken Q-fan eller Speedfan.

Nyare ASUS kort, eller nja sådana som är nyare än runt 2 år eller så kan bara styra PWM fläktar (4 pins) på CPU_FAN via dess bios, 3 pins vanliga voltstyrda fläktar kommer gå på full fart via CPU_Fan, däremot man kan tex flytta en 3 pins fläkt till nån av chassi fan headers, dessa kan oftast styra 3 pins via bios.

för 4 pins fläkt på CPU_fan header behövs inte nått speedfan, bios klarar av det lika bra, fast bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nyare ASUS kort, eller nja sådana som är nyare än runt 2 år eller så kan bara styra PWM fläktar (4 pins) på CPU_FAN via dess bios, 3 pins vanliga voltstyrda fläktar kommer gå på full fart via CPU_Fan, däremot man kan tex flytta en 3 pins fläkt till nån av chassi fan headers, dessa kan oftast styra 3 pins via bios.

för 4 pins fläkt på CPU_fan header behövs inte nått speedfan, bios klarar av det lika bra, fast bättre.

Mitt kort verkar vara ca 2 år gammalt, iaf enligt när den första BIOS versionen släpptes.

Har provat att sätta fläkten på PWR_FAN, dock inte på CHA_FAN. Ska testa det senare. Om jag kopplar den till någon av dessa, hur styr jag dom via BIOS? Är det Q-fan som gäller?

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet