Permalänk
Medlem

Köpa Datorkomponenter i USA?

Jag ska bygga min första data, och jag vet inte om jag ska köpa visa delar i USA. Om jag köper delarna i USA har jag råd med gtx 580, ASUS Maximus IV Extreme-Z och en i7 processorer. Men jag är rädd för att nån av delarna kommer va defekt och jag kan ju inte direkt skicka tillbaka dom. Så har någon gjort detta innan och vet hur man gör eller tycker ni att jag ska köpa delarna i Sverige?

Permalänk
Medlem

Om du köper ifrån USA så blir det ett j*vla trassel med tull, moms osv. Du kanske tjänar ett par kronor på det i slutändan men priset att betala är desto högre ifall någonting blir fel; fel på vara - skicka tillbaka till USA (ifall du inte hittar ett märke som även finns inom EU så kan du om du har tur skicka det till verkstan som ligger i EU), frakttiden blir betydligt värre. kan fastna i tullen, fel vara, defekt ja listan kan göras lång...

såvida du inte är i USA just nu då kan du passa på och köpa, ett tips isåfall är att packa upp varorna du har köpt och lägg dom i en ESD påse samt se till så att datorkomponenterna funkar för det europeiska elnätverket (har för mig att USA inte har 230 volt vägutag?(källa!))

Köp i Sverige istället, du vinner på det i längden!

MVH David

Permalänk
Medlem

tack så jag har varit osäker nu i en vecka

Permalänk
Medlem

Köp i Sverige istället då slipper allt jäkla trassel

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Zlympy:

Jag ska bygga min första data, och jag vet inte om jag ska köpa visa delar i USA. Om jag köper delarna i USA har jag råd med gtx 580, ASUS Maximus IV Extreme-Z och en i7 processorer. Men jag är rädd för att nån av delarna kommer va defekt och jag kan ju inte direkt skicka tillbaka dom. Så har någon gjort detta innan och vet hur man gör eller tycker ni att jag ska köpa delarna i Sverige?

Ett tips! Du behöver inte ens köpa data för att kunna bygga det Redan nu har du byggt massor med data! En dator däremot gör du bäst i att köpa i Sverige.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

dyra saker fastnar med absolut största sannolikhet i tullen så måste du betala både moms och tullavgift. skrivs värdet ner slipper du oftast tullen, mende brukar kunna ta in det för att det ser misstänksamt ut, plus att du då inte får ersättning för mer än värdet som skrivits på paketet om det skulle försvinna/gå sönder i frakten.

men slipper du förbi tullen och får hem allt helt så kan det bli mycket billigare än att köpa i sverige ja jag skulle också säga köp i sverige, det är mycket smidigare om nåt händer

edit: momsen är 25%, tullavgiften 3,5% och administrationsavgift 100kr. räkna om det fortfarande blir billigare, med frakt då också... om företaget skeppar till sverige över huvud taget. tex newegg gör det inte iaf

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

USA är ett land där de flesta priser visas ex moms. Det är väldigt lätt att då tro att det är billigt där när det i själva verket bara är det om man slipper tull och moms. /s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Om du köper ifrån USA så blir det ett j*vla trassel med tull, moms osv...

Skrivet av richie.f:

dyra saker fastnar med absolut största sannolikhet i tullen så måste du betala både moms och tullavgift...

Flera datorkomponenter är tullfria, men beläggs med moms på 25%. Moms beräknas även på frakt och så tillkommer det 100kr i expeditionsavgift. Och som Shaglord säger, de flesta priserna är utan deras skatt. Jag brukar räkna på 10kr per dollar så kommer man rätt nära sanningen för vad det verkligen kostar. Men det gäller inte varor som måste förtullas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp jag har fått med den här frågan!:D nu kommer frågan vad ska jag skaffa i Sverige jag har 3100 kr till grafikkort och 3400kr för processor och moderkort? för att jag har försök hitta och välja delar men jag är lite osäker för att detta är min första gång det skulle var jävligt snällt om ni kunde hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlympy:

Tack så mycket för all hjälp jag har fått med den här frågan!:D nu kommer frågan vad ska jag skaffa i Sverige jag har 3100 kr till grafikkort och 3400kr för processor och moderkort? för att jag har försök hitta och välja delar men jag är lite osäker för att detta är min första gång det skulle var jävligt snällt om ni kunde hjälpa mig

Du har alltså 6500kr för moderkort, processor och grafikkort?

Låter som en budget för intel i5 och gtx580.

Permalänk
Medlem

men vad for moderkort

Permalänk
Medlem

Om du har ork och tillit att vänta 2 veckor så kanske det dyker upp något riktigt bra erbjudande på CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Om du köper ifrån USA så blir det ett j*vla trassel med tull, moms osv. Du kanske tjänar ett par kronor på det i slutändan men priset att betala är desto högre ifall någonting blir fel; fel på vara - skicka tillbaka till USA (ifall du inte hittar ett märke som även finns inom EU så kan du om du har tur skicka det till verkstan som ligger i EU), frakttiden blir betydligt värre. kan fastna i tullen, fel vara, defekt ja listan kan göras lång...

såvida du inte är i USA just nu då kan du passa på och köpa, ett tips isåfall är att packa upp varorna du har köpt och lägg dom i en ESD påse samt se till så att datorkomponenterna funkar för det europeiska elnätverket (har för mig att USA inte har 230 volt vägutag?(källa!))

Köp i Sverige istället, du vinner på det i längden!

MVH David

Ja, 110V 60Hz, men det ska väl bara kunna vara ett potentiellt problem gällande nätagg.

Rätta mig om jag har fel, men ska inte vissa agg klara av både europeisk och amerikansk nätspänning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

men jag ska köpa delarna i sommar så vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Ja, 110V 60Hz, men det ska väl bara kunna vara ett potentiellt problem gällande nätagg.

Rätta mig om jag har fel, men ska inte vissa agg klara av både europeisk och amerikansk nätspänning?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att ha läst på lite så har vissa amerikanska nätagg en switch som gör så att man kan ställa in efter spänning på eluttaget, eller i vissa fall så ställer sig tydligen nätaggen om automatiskt beroende spänning. Samt att ROHS och PFC inte är standard i USA.

ROHS: förbjud emot farliga tungmetaller och flamskyddsmedel.

PFC: power factor correction, spänning inom elnätet jämnas ut så att nätagget kan jobba mer effektivt eftersom spänningen blir detsamma hela tiden!

till TS köp vilket p67 moderkort som helst, kolla bara så att moderkortet har åtminstone tre PCI platser (2 16x och en 1 8x) ifall du vill köra SLI

Permalänk
Medlem

Efter jag har tänkt på detta så är det bara grafikkort som jag vill ha ifrån USA, för en gtx 580 är mycket bättre än gtx 570. Men nu undrar jag bara om man betalar momsen två gånger eller bara en gång och om grafikkortens har samma volt och spänningar i USA som i EU.

p.s det grafikkortet som jag tänker skaffa är http://www.amazon.com/Platinum-MATRIX-GTX580-2DIS-1536MD5/dp/..., http://www.amazon.com/MSI-DisplayPort-PCI-Express-N580GTX-LIG...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zlympy:

Efter jag har tänkt på detta så är det bara grafikkort som jag vill ha ifrån USA, för en gtx 580 är mycket bättre än gtx 570. Men nu undrar jag bara om man betalar momsen två gånger eller bara en gång och om grafikkortens har samma volt och spänningar i USA som i EU.

1. Ja, oftast, men du kan i efterhand rikta ett återkrav mot IRS. Det kräver däremot att du visar upp exportbevis (vilket kostar typ en femhundring och måste ansökas om före köpet).

2. Ja, det är 12V internt i alla datorer. Det är bara nätagg och skärmar som strular.

Det sagt är det inte särskilt smart att handla i just USA på grund av allt krångel. Satsa på Tyskland istället. EU.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync