Permalänk

Problem med en ny dator?

Hej!

Min dator vill inte starta, när jag trycker på power knappen rör CPU-fläkten sig sen stannar, jag misstänker att det är den nätagreggaten som är taskig, men jag är inte säker.
Jag har:
Intel core i5 2500K
Corsair 8GB 1600Mhz
HDD sata 3GB/s 320GB
ASrock Z68 pro3-M

Och min nätaggregat är FSP250-60HEN 250W
Det står på nätaggregaten: ''+3.3V & +5V = 115W Max, Total output continuous shall not exceed 250W''

Jag tänkte bara använda det integrerade grafikkortet ''Intel HD3000''.
Så vad är felet?

Jag blir mycket tacksam om ni hjälper mig ,och förlåt mig om denna tråd ligger på ett fel ställe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezooo1990:

Hej!

Min dator vill inte starta, när jag trycker på power knappen rör CPU-fläkten sig sen stannar, jag misstänker att det är den nätagreggaten som är taskig, men jag är inte säker.
Jag har:
Intel core i5 2500K
Corsair 8GB 1600Mhz
HDD sata 3GB/s 320GB
ASrock Z68 pro3-M

Och min nätaggregat är FSP250-60HEN 250W
Det står på nätaggregaten: ''+3.3V & +5V = 115W Max, Total output continuous shall not exceed 250W''

Jag tänkte bara använda det integrerade grafikkortet ''Intel HD3000''.
Så vad är felet?

Jag blir mycket tacksam om ni hjälper mig ,och förlåt mig om denna tråd ligger på ett fel ställe!

Såhär spontant skulle jag säga att det är för lite kräm.. 250W låter ju sjukt lite, och sen så är väl det "peaken" också..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Såhär spontant skulle jag säga att det är för lite kräm.. 250W låter ju sjukt lite, och sen så är väl det "peaken" också..

Datorn startar inte alls, jag kan inte även höra något från moderkortet.
Enligt denna , Intel core i5 2500K drar inte mer än 155W, eller om man använder det integrerade grafikkortet så ökar strömförbrukningen?

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Såhär spontant skulle jag säga att det är för lite kräm.. 250W låter ju sjukt lite, och sen så är väl det "peaken" också..

Skrivet av jeppe747:

Håller med Thumbii! Skulle också tippa på för klen PSU.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaren, jag ska köpa en ny nätaggregat och hoppas att allt ska funka bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mezooo1990:

Tack för svaren, jag ska köpa en ny nätaggregat och hoppas att allt ska funka bra

Är väl alltid bra att pröva med ett innan man köper nytt. Vem vet, kanske är något annat.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Är väl alltid bra att pröva med ett innan man köper nytt. Vem vet, kanske är något annat.

Ja absolut!, men Jag har kollat lite på manualen och såg att de nya ASrock moderkorten kräver en ErP/EuP ready nätaggregat http://www.asrock.com/feature/EuP/index.asp

Permalänk
Medlem

Låter som ett klokt beslut. Nätagget har inte ens en 8-pin kontakt till moderkortet och det är väl troligtvis därför det inte startar...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch