Permalänk
Medlem

Överklockade med OC Genie 2

Hej hej! Jag råkar vara väldigt rookie inom överklockning, men jag har precis byggt en custom dator med en i2500K processor,

Jag har denna kylare: https://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-p...
och detta grafikkort: https://www.inet.se/artikel/5409249/xfx-radeon-hd6950-2048mb-... (om det nu spelar någon roll)

Jag använde mig utav IntelBurnTest, samtidigt som jag kollade temperaturen med RealTemp. Just nu ligger tempen på runt ~40C, men när jag körde intelburntest kunde tempen gå upp till ända 80C, det verkar ju inte så bra? Måste jag stänga av OC Genie 2 då? Den klockade automatiskt till 4.2GHZ från det gamla 3.3ghz

Tacksam för svar, jag är som sagt jätteny inom överklockningar och har ingen aning om hur man gör sådant manuellt (har provat läst en del men det verkade riktigt komplicerat, så den automatiska klockningen med OC Genie 2 verkade bättre för mig)

Permalänk

Mitt spontana tips är; Läs på innan du börjar nosa på klockning!
Dock så skulle jag säga att 80c är en bra maxgrad för Intel, dock då om du körde burntest med 8 threads och maximum stresslevel...

Men finns tusentals trådar om klockning här samt artiklar skrivna av swec själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av otorii:

Hej hej! Jag råkar vara väldigt rookie inom överklockning, men jag har precis byggt en custom dator med en i2500K processor,

Jag har denna kylare: https://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-p...
och detta grafikkort: https://www.inet.se/artikel/5409249/xfx-radeon-hd6950-2048mb-... (om det nu spelar någon roll)

Jag använde mig utav IntelBurnTest, samtidigt som jag kollade temperaturen med RealTemp. Just nu ligger tempen på runt ~40C, men när jag körde intelburntest kunde tempen gå upp till ända 80C, det verkar ju inte så bra? Måste jag stänga av OC Genie 2 då? Den klockade automatiskt till 4.2GHZ från det gamla 3.3ghz

Tacksam för svar, jag är som sagt jätteny inom överklockningar och har ingen aning om hur man gör sådant manuellt (har provat läst en del men det verkade riktigt komplicerat, så den automatiska klockningen med OC Genie 2 verkade bättre för mig)

Överklockar du med OC Engine 2 så höjs volten till processorn något så dramatiskt. Så jag rekomenderar att du överklockar själv. För hög volt = mycket värme

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Överklockar du med OC Engine 2 så höjs volten till processorn något så dramatiskt. Så jag rekomenderar att du överklockar själv. För hög volt = mycket värme

Kan man inte bara sänka volten lite själv i biosen då? Vad ska man köra på för volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Mitt spontana tips är; Läs på innan du börjar nosa på klockning!
Dock så skulle jag säga att 80c är en bra maxgrad för Intel, dock då om du körde burntest med 8 threads och maximum stresslevel...

Men finns tusentals trådar om klockning här samt artiklar skrivna av swec själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde standard.. inte maximum =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av otorii:

Kan man inte bara sänka volten lite själv i biosen då? Vad ska man köra på för volt?

Annars har MSI deras ControlCenter som du kan överklocka i. Funkar bra för mig! Sen det med volten får du testa dig fram. Alla processorer kräver olika mycket volt även fast det är samma model. Det finns många trådar om överklockning ^^

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Mjo, kanske ska skita i överklockning då, vet inte ens hur man "testar" vilken volt man behöver, och vågar ju inte chansa direkt på vilka volt jag ska prova på

80C på standard burntest 8 threads är för högt med andra ord? och 40-45c viloläge

Permalänk

Testa om OC gene har någon funktion så du kan klocka stegvis kanske? Fast på ett lätt sätt så du förstår.
Mitt råd är att så länge du håller dig runt 80C vid maximum stresslevel så är det bra, för så högt kmr du endå aldrig komma. Och du vill inte att processorn sitter och jobbar i 80C, så det brukar jag ha som mål.

Läste igenom denna guide 5 gånger innan jag började ens nosa på bios - http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7
Om du gör det samma och sätter dig in i det och är försiktig ska det nog inte vara några problem
Det härliga med klockning är att det faktiskt ger märkbara resultat, jag har en i7 930 som går på 2,8 standard, med 2st 460 i SLI, då körde jag bad company 2 på medium med 60< FPS hela tiden, köpte en H70, klockade upp till 4.0 på processorn och nu maxxar jag alla inställningar med 60< FPS

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Ok, men den guiden är väl för i7 o inte i2500k? finns det någon liknande steg för steg guide för i2500k processorn när det gäller att OC'a?

Permalänk
Skrivet av otorii:

Ok, men den guiden är väl för i7 o inte i2500k? finns det någon liknande steg för steg guide för i2500k processorn när det gäller att OC'a?

Grejen är att du lär dig vad klockning är för något om du läser den.
Sen får du tillämpa inställningarna så de passar din processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.