Unix-skaparen Dennis Ritchie har avlidit

Permalänk

R.I.P.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Är detta allmänt och verkligen sant?

Känns ju som en ganska viktig grej för att ingen vetat om innan.

Det är nog ett skämt, men det skulle inte förvåna mig om det visar sig vara sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det här var ju inte roligt. Väldigt synd faktiskt.
Detta känns ju faktiskt som lite av en förlust för IT-världen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Crakso:

Ritchie: Skapade unix och C.
Jobs: La in saker some redan fanns i plast, gjorde det vitt och sålde för 3x pengarna.

Var Macintosh 128K vit? Var NeXT-kuben vit?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

K&R aka. "C Programming language, 2nd Edition", min första programmeringsbok. <3

F-n hell dom här grabbarna kanske är hippies, nördar, kalla dom vad du vill men dom, deras team och alla som har inspirerats av dom och följt dom har skapat en rejäl bit av kakan som är dagens tillämpade datorsystem.

Kick-ass!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

IT-Legenden R.I.P

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk
Medlem

Definitivt en människa som förbättrat framtiden och bidragit med något stort till vårt samhälle, till skillnad från de som gör tvärtom och blandar in en helvetes massa pengar i det hela.
RIP

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

han blev i alla fall något äldre än jobs .

men det är tråkigt när alla dessa rävar försvinner , slutet på början av en era , är vad det är.

Skrivet av RainesX:

Tusan vad viktigt folk trillar av pinnen nu.
Först Jobs och nu Ritchie :\

RIP!

Skrivet av Arzei:

Rest in peace, Mr. Ritchie. Han, om någon, kan ju känna sig nöjd med vad han har tillfört under sitt liv.

Jag håller dock med om att det är väldigt ledsamt att två genier förloras inom så kort tid.

R.I.P. both of you guys!<3(F)

Trist att dessa storheter ska gå och dö!:( Som någon sa, slutet på en era av innovationer. Det kommer nog dröja 50 år ++++ innan vi får se så stora män på IT kartan igen!:(:(

En riktig förlust för IT-världen.:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Han var även skaparen av språket C. Men det har väl knappast undgått någon här?:)

R.I.P.(F)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Ritchie: Skapade unix och C.
Jobs: La in saker some redan fanns i plast, gjorde det vitt och sålde för 3x pengarna.

varför väga gubbar?

1. ingen skulle vilja ha ett OSX eller burken det är instoppat i designat som UNIX-saker oftast annars är.

2. ingen skulle tycka att använda OSX var smidigt om det inte var UNIX-isch.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Sweclockers var lite sega med den här nyheten tycker jag. Men det var väldigt synd och nu har vår generation förlorat ännu ett geni. Han gjorde mycket för oss! Vila i frid

Nja, det rapporterades att han dog igår (onsdag) och bekräftades idag (torsdag) så nej jag tycker inte Sweclockers var sega med denna nyhet

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är nog ett skämt, men det skulle inte förvåna mig om det visar sig vara sant.

Får jag fråga vad du har emot Dennis Ritchie? Att folk använder C när de inte borde eller använder C de inte klarar av det kan inte anses vara hans fel imo. Sedan är de flesta C system skit, men han har nuddat väldigt få dem också.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dagle:

Får jag fråga vad du har emot Dennis Ritchie? Att folk använder C när de inte borde eller använder C de inte klarar av det kan inte anses vara hans fel imo. Sedan är de flesta C system skit, men han har nuddat väldigt få dem också.

Jag har absolut inget emot Dennis Ritchie, han är dessutom död och skall få vila i frid.
Däremot gillar jag vare sig C eller C++, det är jag långt i från ensam om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Är detta allmänt och verkligen sant?

Känns ju som en ganska viktig grej för att ingen vetat om innan.

Du märkte inte att ordet "humor" fanns med i url:en eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har absolut inget emot Dennis Ritchie, han är dessutom död och skall få vila i frid.
Däremot gillar jag vare sig C eller C++, det är jag långt i från ensam om.

Ser inte vad C++ har med saken att göra, C++ är något från helvetet, precis som java. Hade jag fått byta C mot något så hade det kanske blivit scheme, ett av få språk som klarar av att axla ansvaret imo.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Skrivet av dagle:

Ser inte vad C++ har med saken att göra, C++ är något från helvetet, precis som java. Hade jag fått byta C mot något så hade det kanske blivit scheme, ett av få språk som klarar av att axla ansvaret imo.

Tycker du scheme ska ersätta c++ och java? Varför är det bättre? Och skulle de vara lätt att lära sig om man kan java? ^^ Hur gammalt är språket?

ont: RIP. Synd att massa it giganter ska försvinna såhär.

Permalänk
Medlem

Intressant att varenda kvällsblaska skyltar med Steve Jobs bortgång, men inte många lär nämna Ritchies. Om man leker med tanken att man:
1.) Tar bort alla Apple/Jobs produkter från planeten, eller
2.) Tar bort allt som har med Unix & C att göra från planeten
I det första fallet hade man bara behövt köpa en ny lur & kanske ny laptop. I det andra fallet hade världen stannat och vi hade varit tillbaka på 1800-talet.

R.I.P. Dennis

Permalänk
Skrivet av ddelin:

Intressant att varenda kvällsblaska skyltar med Steve Jobs bortgång, men inte många lär nämna Ritchies. Om man leker med tanken att man:
1.) Tar bort alla Apple/Jobs produkter från planeten, eller
2.) Tar bort allt som har med Unix & C från planeten
I det första fallet hade man bara behövt köpa en ny lur & kanske ny laptop. I det andra fallet hade världen stannat och vi hade varit tillbaka på 1800-talet.

R.I.P. Dennis

Tänkte precis likadant när jag läste rubriken.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Hoppas att han får en värdig begravning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men han har väl inte dött?

Permalänk
Skrivet av ddelin:

Intressant att varenda kvällsblaska skyltar med Steve Jobs bortgång, men inte många lär nämna Ritchies. Om man leker med tanken att man:
1.) Tar bort alla Apple/Jobs produkter från planeten, eller
2.) Tar bort allt som har med Unix & C att göra från planeten
I det första fallet hade man bara behövt köpa en ny lur & kanske ny laptop. I det andra fallet hade världen stannat och vi hade varit tillbaka på 1800-talet.

R.I.P. Dennis

Eller så lägger man helt enkelt ner att jämföra äpplen och päron. Jag kan tänka mig att Ritchie och Jobs hyste en enorm respekt för varandra. Dessutom så hade knappast UNIX fått ett sådant stort genomslag i mångas hem och arbetsplatser utan Jobs, man skulle alltså kunna säga att han förvaltat det som Ritchie var del utav att skapa.

Det kan man ju fundera på innan man sitter och sågar någon av karlarna.

Trist med betydelsefulla personer som trillar av pinnen; men livet går vidare och de har ju i alla fall gjort ett rejält avstamp i historien. Alltid något.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Men han har väl inte dött?

Nej då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är nog ett skämt, men det skulle inte förvåna mig om det visar sig vara sant.

Det är ett Aprilskämt publicerat av ComputerWorld 1:a april 1991.
Jag undrar varför du tycker C/C++ är dåliga språk? Om man bara lär sig det kan man skriva kod ganska lätt och det är väldigt effektivt. Finns en anledning att Google lagt till att man kan ha delar av sina applikationer skrivna i C. Men jag antar att du vill ha högnivåspråk som gör allting åt dig och där man kan skriva fel men det ändå blir rätt, typ JavaScript.

Vad är det förresten för oreda han har ställt till med?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vem är den andra Unix-legenden?

Steve Jobs.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hakkenarsk:

Eller så lägger man helt enkelt ner att jämföra äpplen och päron. Jag kan tänka mig att Ritchie och Jobs hyste en enorm respekt för varandra. Dessutom så hade knappast UNIX fått ett sådant stort genomslag i mångas hem och arbetsplatser utan Jobs, man skulle alltså kunna säga att han förvaltat det som Ritchie var del utav att skapa.

Det kan man ju fundera på innan man sitter och sågar någon av karlarna.

Trist med betydelsefulla personer som trillar av pinnen; men livet går vidare och de har ju i alla fall gjort ett rejält avstamp i historien. Alltid något.

Att Apple byggde sitt OS på Unix har inte gjort så stor skillnad på det stora hela för marknaden för just Unix. Apple har inte många procent av marknaden för hem PC och är väl så gott som obefintlig på servermarknaden. Det är bland servrar som Unix är stort. De körde till exempel unix på jobbet länge. Det var en server för att sköta ett reglersystem och SCADA för ett raffinaderi. Den är nu utbytt till en windowsmiljö. Vi hade också en Solaris-sal i fysikhuset när jag började plugga på Chalmers för ett par år sedan. Den försvann sedan tillsammans med alla Linuxdatorerna när de byggde om till ett enhetligt system på hela Chalmers som tyvärr bygger på Windows. Unix och unixbaserade system finns överallt men de syns inte på samma sätt som windows och osx.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För oss som var med när C kom fanns alternativen Assembler, Cobol, Fortran, Basic, Algol, PL/I mfl.
Och hur jälla kul var det att skriva systemkod i dom språken? Därtill kostade dom licensavgift. C var gratis för en uppsjö minidatorer, likaså Unix. Jag har kodat i alla ovanstående språk och VET vad jag snackar om.

Känner inget behov av att jämföra Jobs med Ritchie då dom båda var banbrytare i OLIKA områden vilket somliga i tråden inte insett.

Permalänk

RIP

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

För oss som var med när C kom fanns alternativen Assembler, Cobol, Fortran, Basic, Algol, PL/I mfl.
Och hur jälla kul var det att skriva systemkod i dom språken? Därtill kostade dom licensavgift. C var gratis för en uppsjö minidatorer, likaså Unix. Jag har kodat i alla ovanstående språk och VET vad jag snackar om.

Känner inget behov av att jämföra Jobs med Ritchie då dom båda var banbrytare i OLIKA områden vilket somliga i tråden inte insett.

Cobol var hjärndödande monotont tråkigt att skriva, dock ganska enkelt..Fortran lika så. Assembler kommer jag ihåg att jag provade några ggr och gav upp på. Agol och PL/I har jag nog aldrig givit mig på någon, men Basic däremot är ju nästa världsklenod

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Att Apple byggde sitt OS på Unix har inte gjort så stor skillnad på det stora hela för marknaden för just Unix. Apple har inte många procent av marknaden för hem PC och är väl så gott som obefintlig på servermarknaden. Det är bland servrar som Unix är stort. De körde till exempel unix på jobbet länge. Det var en server för att sköta ett reglersystem och SCADA för ett raffinaderi. Den är nu utbytt till en windowsmiljö. Vi hade också en Solaris-sal i fysikhuset när jag började plugga på Chalmers för ett par år sedan. Den försvann sedan tillsammans med alla Linuxdatorerna när de byggde om till ett enhetligt system på hela Chalmers som tyvärr bygger på Windows. Unix och unixbaserade system finns överallt men de syns inte på samma sätt som windows och osx.

Njae, det påstod jag ju inte heller. Efter Windows så är ju OSX störst på hemmasidan och det fortsätter ju att växa, i USA närmar sig OSX 15% vill jag minnas och det klättrar i Europa också. Dessutom är ju iOS baserat på OSX så nog har Steve Jobs sett till att Unix kommit hemanvändarna till godo, men också företagsanvändarna, ser en hel del iOS-produkter där jag inte sett Apple förr och fler och fler har börjat införa en blandmiljö.

Men det var egentligen inte vad jag ville ha sagt med mitt inlägg utan att jag är led på att folk ska jämföra folk hela tiden som om huvudpersonerna själva skydde varandra som pesten. Vilket jag knappast tror att dessa två herrar gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att Apple byggde sitt OS på Unix har inte gjort så stor skillnad på det stora hela för marknaden för just Unix. Apple har inte många procent av marknaden för hem PC och är väl så gott som obefintlig på servermarknaden. Det är bland servrar som Unix är stort. De körde till exempel unix på jobbet länge. Det var en server för att sköta ett reglersystem och SCADA för ett raffinaderi. Den är nu utbytt till en windowsmiljö. Vi hade också en Solaris-sal i fysikhuset när jag började plugga på Chalmers för ett par år sedan. Den försvann sedan tillsammans med alla Linuxdatorerna när de byggde om till ett enhetligt system på hela Chalmers som tyvärr bygger på Windows. Unix och unixbaserade system finns överallt men de syns inte på samma sätt som windows och osx.

Det där gällde för sisodär 5 år sen kanske, idag har de större procent av marknaden och stiger för varje dag. tydligen är 1/5 dator som säljs i USA en mac.