AX850 Coilwhine, bör jag byta?

Permalänk
Medlem

AX850 Coilwhine, bör jag byta?

Hejsan

Köpte nyss en ny dator, vilka komponenter ser ni i sign.
Tydligen så har nätagget coilwhine och det låter ganska bra. Det är det vanliga ljudet som uppstår i tex scrollande i internet..

Jag har provat köra med bara ett grafikkort, även bytt emellan dom. jag har även kört med bara det nödvändigaste och kopplat ur dvd och hdd tex.
Även kört med strömmen direkt ur väggen och bort från massa annat.

Det jag undrar egentligen är; hur farligt är coilwhine? kan det försvinna med tiden? eller bör jag genast byta ut nätagget? lämna in för ett nytt eller byta till ett annat märke?

Nu är det ju helg så jag tänkte pressa datorn nu och se om det försvinner innan söndagkväll.

Tack!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En gång coil whine, alltid coil whine.. Det är min erfarenhet iaf. Jag skulle byta ut det om det inte är för jobbigt.

Permalänk
Medlem

När tråden ändå handlar om Coilwhine och detta agg så undrar jag detta,

Är det vanligt med colwhine på ax850?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

När tråden ändå handlar om Coilwhine och detta agg så undrar jag detta,

Är det vanligt med colwhine på ax850?

Verkar som det.. har hittat flera trådar och även googlat på't

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Som TS har även jag coilwhine på mitt AX750 som uppkommer vid scrollande när jag surfar. Som tidigare nämnts är det ett vanligt förekommande fenomen för AX-serien. Coilwhine är väl inget som förbättras med tiden, utan snarare tvärtom, att tjuten kan bli mer högfrekvent.

Jag valde att dunka på med en massa högvarviga fläktar som överröstar den tjutande PSUn. Om det är riktigt högljutt så är det bara att skicka in det. Har själv övervägt att skicka in den men orkar inte vara utan dator en längre period. Det är en övervägning som man måste ta.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Skulle nog t.o.m gå så långt som att säga att coilwhine är ett relativt stort Seasonic-problem! De gör fantastiska nätagg, men som alltför ofta tjuter i spolarna. Inte för att det enbart är ett Seasonic problem, långt ifrån, men rätt vanligt tyvärr.

Seasonic tillverkar bl a AX 650-850w serien för Corsair, med flera...

Permalänk
Avstängd

Har inget coilwhine på mitt ex.

Asus Maximus IV Gene-Z
GTX 580 DirectCU II
AX850

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Jag har märkt ett det slutar efter datorn varit på ett tag... efter ca 30 minuter, men om jag stänger av den helt och startar igen så är det tillbaka

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken