Permalänk
Medlem

N00b fråga

Måste man ha en separat processor kylare?
Har nyss köpt alla komponenter till min dator, tänkte börja bygga idag
men då kom jag på att jag har ju faktiskt ingen processorkylare (om det inte ingår i själva processorn AMD Ph II x4 965 3.4 GHZ AM3)

Så min fråga är helt enkelt, måste jag ha en processor kylare?
Trodde mer det var som en extra grej, precis som att köpa till en annan fläkt till grafikkortet eller liknande.
Annars hade jag givetvis köpt en... jävligt typiskt i så fall.

Tack på¨förhand.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zianix:

Måste man ha en separat processor kylare?
Har nyss köpt alla komponenter till min dator, tänkte börja bygga idag
men då kom jag på att jag har ju faktiskt ingen processorkylare (om det inte ingår i själva processorn AMD Ph II x4 965 3.4 GHZ AM3)

Så min fråga är helt enkelt, måste jag ha en processor kylare?
Trodde mer det var som en extra grej, precis som att köpa till en annan fläkt till grafikkortet eller liknande.
Annars hade jag givetvis köpt en... jävligt typiskt i så fall.

Tack på¨förhand.

Är kylare med (boxed).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

du får alltid med en CPU kylare när du köper en processor, dock så är dom inte så särskilt bra i load ligger min på 70-80 grader samt låter som ett väldigt mycket. Så mitt tips är att köp ett eftermarknadskylare typ som http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... så får du ned både temperaturen och ljudet!

Permalänk
Inaktiv

Du har alltså alla delarna? Bra att kolla i CPU-kartongen då.

Permalänk
Medlem

Okej tack, vetefan alltså. Som sagt, detta är mitt första bygge.
Ska kolla om någon ingår, annars får jag helt enkelt vänta o köpa till en då. Tack för svaren.

// Zianix

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Du har alltså alla delarna? Bra att kolla i CPU-kartongen då.

Läste på kartongen nu står "Including Heat sink fan" så antar att det ingår någon simpel.

Tack

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Medlem

Köp alltid en annan kylare än stock kylaren. Du kommer att ångra dig om du använder stock kylaren

Permalänk
Medlem

Stock kylaren fungerar fint vid normalt bruk, onödigt att slänga ut $$ på en extra cpu kylare. Om man inte overclockar eller bor i sahara

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Stock kylaren fungerar fint vid normalt bruk, onödigt att slänga ut $$ på en extra cpu kylare. Om man inte overclockar eller bor i sahara

Kanske köper en annan sen men just nu så har jag bara detta och vill bygga idag.
Ska inte överklocka.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Du har alltså alla delarna? Bra att kolla i CPU-kartongen då.

Skriver du någonting vettigt i dina inlägg eller är du alltid såhär otrevlig El_Raspberry? Har sett ditt namn flera gånger nu och det är alltid spydiga kommentarer..

Folk som inte är så kunniga använder det här forumet för att de behöver hjälp!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080