Marknadsundersökning: Projektarbete, egentillverkat chassi

Permalänk
Medlem

Marknadsundersökning: Projektarbete, egentillverkat chassi

Hej, under de kommande månaderna kommer jag och min klasskamrat designa och konstruera ett chassi för enthusiaster/överklockare.

-Det ska ha funktioner som stöder en effektiv kylning av både processor, grafikkort och i princip alla andra komponenter.'
-Det ska vara estetiskt tilltalande men ändå anpassat för att vara lätt att ta med sig, passa in i ordinarie utrymmen (inte för stort eller för litet) och innehålla bra funktioner.
-Man ska lätt kunna plocka av de olika sidorna för att lättare kunna komma åt alla komponenter och för att dra kablar.

Tillhörande uppgiften ska vi även göra en marknadsundersökning om vad folk vill se i framtidens chassin, och vad finns det för bättre sätt att göra det än att göra en thread här?

Nedan har vi skrivit ner några enkla frågor som vi skulle vara väldigt tacksamma för om ni läsare svarar på, det tar inte mer än någon minut om man är snabb i fingrarna, Tack på förhand!

1. Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på ett nytt chassi med dessa funktioner?

2. Vilka funktioner förutom de vi nämnt skulle du vilja se i vårat chassi?

3. Ska chassit vara "traditionellt" utformat(med moderkortet uppe till vänster, hårddiskar, CD-läsare framtill, öppning på höger sida mm..) eller ska vi försöka utforma det på något annat sätt? I så fall hur?

4. Vilken färg föredrar du på ditt chassi?

5. Vad prioriterar du? Kylning, utseende, eller allmän funktionalitet?

Permalänk
Medlem

1. upp till 1500kr
2. Inte så många hdd platser, prioritera tysthet och liten storlek. Separerade utrymmen, tex så att värmen från grafikkort inte sprider sig till andra komponenter. Gummerat kring där fläktar och nätaggregat monteras.
3. Roterat moderkort likt Silverstone's Raven m.fl.
4. Svart, inget som blänker. Gärna Alu fininsh likt Lian-li
5. Litet, tyst (störst påverkan har fläktar på den biten egentligen) sedan kylning.

Har själv ett bearbetat mATX chassi så jag har ett ATX system i det. Skulle vilja ha detsamma fast med ett mATX system med ett chassi ännu mindre än marknadens mATX chassin, att hoppa ner ett steg i storlek. Vet ej om det finns ITX chassin som kan storleksmässigt ta ett mATX moderkort. Vill kunna ha dubbla grafikkort.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

hm, intressant
återkommer snart!

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Litet chassi som tar micro-atx utan att slösa plats. T.ex. räcker det med en 5.25-plats, en 3,5 och en liten 2,5 vid sidan för SSD t.ex. så att man kan sätta nätdelen på den ytan som hårddisk-buren brukar ta upp. Då är den inte i vägen för normalstora CPU-kylare eller grafikkort

Störde mig på att jag inte hittade en sån låda när jag köpte smålådor sist.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

1. Om det har det jag vill ha skulle jag lägga 5-7 tusen.

2. Mängder med hårddisk platser, jag vill se ett chassi som inte bara är för spelare, jag vill kunna husa 20-30 diskar utan att behöva bygga ihop 2st chassin som jag har idag. Men samtidigt ha plats för ett ordentligt moderkort och atteraljer som stora grafikkort.

3. Det hederliga fungerar bra, mest logiskt, DVD/CD/BluRay får sitta på framsidan så det inte stöter mot väggar/skärmar/saker etc när man öppnar den, jag vill absolut inte ha skit som täcker de optiska enheterna, bara onödigt.

4. Vitt eller Silver så syns inte damm så snabbt (ABSOLUT inget högblank lackat skit som får ett tumavtryck bara du tittar på chassit och repas så fort du snuddar det med armbågen)

5. Kylning och husning av diskar med ett stilrent utseende dock gör det mig inget om man ser en massa fläktar överallt dock uppskattas damfilter eller något form av galler så man inte blir 9 fingrad när man smeker den. Plexiglas behövs inte.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

1. Om det har det jag vill ha skulle jag lägga 5-7 tusen.

2. Mängder med hårddisk platser, jag vill se ett chassi som inte bara är för spelare, jag vill kunna husa 20-30 diskar utan att behöva bygga ihop 2st chassin som jag har idag. Men samtidigt ha plats för ett ordentligt moderkort och atteraljer som stora grafikkort.

3. Det hederliga fungerar bra, mest logiskt, DVD/CD/BluRay får sitta på framsidan så det inte stöter mot väggar/skärmar/saker etc när man öppnar den, jag vill absolut inte ha skit som täcker de optiska enheterna, bara onödigt.

4. Vitt eller Silver så syns inte damm så snabbt (ABSOLUT inget högblank lackat skit som får ett tumavtryck bara du tittar på chassit och repas så fort du snuddar det med armbågen)

5. Kylning och husning av diskar med ett stilrent utseende dock gör det mig inget om man ser en massa fläktar överallt dock uppskattas damfilter eller något form av galler så man inte blir 9 fingrad när man smeker den. Plexiglas behövs inte.

Kanske inte mitt i prick men tänker då på denna http://www.sweclockers.com/galleri/8045-caselabs-th10-ped. Notera att det är två sidor av chassit

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrre94:

1. Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på ett nytt chassi med dessa funktioner?

2000-2500, men om det verkligen har allt det ni beskriver skulle det nog potentiellt vara dyrare. Kolla bara dangerdens chassin, dom är dom ultimata entusiast-chassina och dom kostar multum. Är dom bra är dom oftast inte snygga, och många kör estetik över funktionalitet.

Skrivet av Marrre94:

2. Vilka funktioner förutom de vi nämnt skulle du vilja se i vårat chassi?

Fläkthål fläkthål och åter fläkthål, gärna under mesh och grills så man får illusionen av kompakta paneler. Inte nödvändigtvis slimmat, jag är ganska svag för otraditionella former. Kuber, tegelstenar, vad som helst.

Skrivet av Marrre94:

3. Ska chassit vara "traditionellt" utformat(med moderkortet uppe till vänster, hårddiskar, CD-läsare framtill, öppning på höger sida mm..) eller ska vi försöka utforma det på något annat sätt? I så fall hur?

Designar man sitt eget chassi ska man göra det så okonventionellt och unikt som möjligt. Fick jag tummen ur och gjorde mitt eget skulle det vara en kub med moderkortsplåten i mitten, nätagget, fullt med rads och sladdar bakom den utom synhåll, och inte en enda 5.25 eller 3.5-bay i sikte. Bara radiator-/fläkthål och en moderkortsplåt med allting gömt bakom sig så man highlightar det som spelar roll, ögongodiset.

Skrivet av Marrre94:

4. Vilken färg föredrar du på ditt chassi?

svart, vitt, eller riktigt grovt industrijärn med massa svetsfläckar och missfärgningar (exempel)

Skrivet av Marrre94:

5. Vad prioriterar du? Kylning, utseende, eller allmän funktionalitet?

Utseende måste jag medge. Har inte tid och pengar att leka med radiatorer och temperaturer och allt vad det innebär, hur gärna jag än vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrre94:

Hej, under de kommande månaderna kommer jag och min klasskamrat designa och konstruera ett chassi för enthusiaster/överklockare.

-Det ska ha funktioner som stöder en effektiv kylning av både processor, grafikkort och i princip alla andra komponenter.'
-Det ska vara estetiskt tilltalande men ändå anpassat för att vara lätt att ta med sig, passa in i ordinarie utrymmen (inte för stort eller för litet) och innehålla bra funktioner.
-Man ska lätt kunna plocka av de olika sidorna för att lättare kunna komma åt alla komponenter och för att dra kablar.

Tillhörande uppgiften ska vi även göra en marknadsundersökning om vad folk vill se i framtidens chassin, och vad finns det för bättre sätt att göra det än att göra en thread här?

Nedan har vi skrivit ner några enkla frågor som vi skulle vara väldigt tacksamma för om ni läsare svarar på, det tar inte mer än någon minut om man är snabb i fingrarna, Tack på förhand!

1. Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på ett nytt chassi med dessa funktioner?

2. Vilka funktioner förutom de vi nämnt skulle du vilja se i vårat chassi?

3. Ska chassit vara "traditionellt" utformat(med moderkortet uppe till vänster, hårddiskar, CD-läsare framtill, öppning på höger sida mm..) eller ska vi försöka utforma det på något annat sätt? I så fall hur?

4. Vilken färg föredrar du på ditt chassi?

5. Vad prioriterar du? Kylning, utseende, eller allmän funktionalitet?

Ett "gömt" handtag om du vill att det ska gå att bära runt på, under 7 kilo är väl bäst så den hamnar runt 11~ kilo med allt i.

Enda riktiga sättet att göra sidorna "lätta" att ta av är att göra som på Thermaltake level 10 GT:s sido dörr, kolla upp en film på den, otroligt bra lösning!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Kanske inte mitt i prick men tänker då på denna http://www.sweclockers.com/galleri/8045-caselabs-th10-ped. Notera att det är två sidor av chassit

Känner till det och det har många fördelar men är inte riktigt vad jag letar efter, närmast måste vara mountain mods isåfall
Men tack för att du umärksammade vad ajg skrev

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

1. Upp till 1500 kr för något bra men upp till 3500 kr för det som är perfekt.

2. 'Sladdlösa' fläkthållare(se NZXT H2), stöd för vattenkylning, modullär konstruktion som går att ändra på(dvs kunna vända fram och bak, upp och ner, sidorna och hårddiskburar osv) och aluminium igenom hela konstruktionen inget plast eller stålplåt.

3. Se svar 2 om modullärt chassi. Jag skulle vilja se ett skal som går att bygga på exakt som man vill. Om jag vill ha 3 hårddiskar istället för 5,25-tums platser så vill jag kunna få det utan att dra ut nitar eller ta fram sågen. Tänk dig att ni säljer ett chassi som inte har väggar eller framsida och baksida eller saker på insidan. Utan ni säljer dessa detaljer separat och tillsammans blir kostnaden ungefär den samma som för ett färdigmonterad chassi dvs runt 1000-2000 kr.

4. Färg spelar ingen direkt roll för det chassit jag skulle vilja ha, eftersom det är modullärt så kommer allt i svart och eftersom alla delar går att ta loss så är det enkelt att spraylacka det i den färg man vill ha. Men dock borde en neutral version finnas också, dvs borstad aluminium eller liknaden.

5. Prioriterar utseende, kylning, modbarhet och övriga funktionen. I den ordningen.

Visa signatur