Fläktar : tyst och bra luftgenomströmning

Permalänk

Fläktar : tyst och bra luftgenomströmning

Hej !
Har planer på att skaffa en H100 men har hört att dom låter ganska mycket på högsta varvantal.
men är det nån som har tips på fläktar som är tystare och kanske kyler lika bra. och är det värt att köra med 4 fläktar?
Kanske nån som har en H100 som kan berätta lite om den.

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

att dom låter på höga varvtal är nog ganska lika på alla fläktar .
men det finns fläktar som skottar bra med luft på lägre varv
sist jag hade problem med en 80x80 fläkt löste jag med en adapter så jag kunde ha en 120x120 i ställe
den gav lika hög luft flöde på låga varv som original på max varv .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

att dom låter på höga varvtal är nog ganska lika på alla fläktar .
men det finns fläktar som skottar bra med luft på lägre varv
sist jag hade problem med en 80x80 fläkt löste jag med en adapter så jag kunde ha en 120x120 i ställe
den gav lika hög luft flöde på låga varv som original på max varv .

Okej

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Ju fler fläktar man har ju mer ljud kommer det att bli. Sedan finns det fläktar som är gjorda för högt luftflöde och andra för högt statiskt tryck. Om fläkten är monterad som push på en kylare så är det statiska lufftrycket viktigt då luften måste pressas igenom kylaren, men sitter den istället te.x i chassiet och bara ska dra ut luft så är luftflödet viktigare än det statiska trycket.

Skilnaderna mellan pull, push och push'n'pull är generellt små. Börja med push/pull och se om det räcker, att köra push'n'pull kommer dubblera ljudnivån och bara bidra med en liten prestandaökning.

Frågan är hur mycket kylkapacitet du är i behov utav, och hur du prioriterar ljudnivå mot kylprestanda. Schytes Gentle Typhoon är väldigt bra på kylare och finns i olika hastigheter utefter behov.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Ju fler fläktar man har ju mer ljud kommer det att bli. Sedan finns det fläktar som är gjorda för högt luftflöde och andra för högt statiskt tryck. Om fläkten är monterad som push på en kylare så är det statiska lufftrycket viktigt då luften måste pressas igenom kylaren, men sitter den istället te.x i chassiet och bara ska dra ut luft så är luftflödet viktigare än det statiska trycket.

Skilnaderna mellan pull, push och push'n'pull är generellt små. Börja med push/pull och se om det räcker, att köra push'n'pull kommer dubblera ljudnivån och bara bidra med en liten prestandaökning.

Frågan är hur mycket kylkapacitet du är i behov utav, och hur du prioriterar ljudnivå mot kylprestanda. Schytes Gentle Typhoon är väldigt bra på kylare och finns i olika hastigheter utefter behov.

En dum fråga kanske men vad är push/ pull ?
och allt det hur vet jag när de är " punsh eller pull ?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

En dum fråga kanske men vad är push/ pull ?
och allt det hur vet jag när de är " punsh eller pull ?

push and pull innebär att du har en fläkt på varje sida av en radiator, eller två på varje sida för h100. på ena sidan blåser de in i radiatorn (push) och på andra suger de ut den (pull). detta gör att luftflödet ökar så kylningen blir bättre

ljudmässigt är det stor skillnad mellan fläktmodeller, corsairs medföljande är inte de tystaste nej. sen påverkar varvtalet väldigt mycket också, vid höga varvtal låter även en tyst fläkt. sist men inte minst är modeller olika bra på att flytta luft, och en modell kanske kan köras på lägre varv och kyla lika bra som en sämre på högre varv.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

push and pull innebär att du har en fläkt på varje sida av en radiator, eller två på varje sida för h100. på ena sidan blåser de in i radiatorn (push) och på andra suger de ut den (pull)

ljudmässigt är det stor skillnad mellan fläktmodeller, corsairs medföljande är inte de tystaste nej. sen påverkar varvtalet väldigt mycket också, vid höga varvtal låter även en tyst fläkt. sist men inte minst är modeller olika bra på att flytta luft, och en modell kanske kan köras på lägre varv och kyla lika bra som en sämre på högre varv.

aha okej tack då förstår jag
Men då börjar man med push då

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Skilnaderna mellan pull, push och push'n'pull är generellt små. Börja med push/pull och se om det räcker, att köra push'n'pull kommer dubblera ljudnivån och bara bidra med en liten prestandaökning.

Det upplevda ljudet kommer inte att dubbleras av att man kör med 2st fläktar, det kommer öka 3dB.

Permalänk

Men H100 kör man 2 eller 4 fläktar
om jag fattar rätt så blir det 4 om man kör pull
alltså kör man 4 st så kommer ljudet antagligen fördubblas

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ljudet kommer inte dubbleras av att man kör med 2st fläktar, det kommer öka omkring 2-4DB beroende på hur mycket ljud fläktarna ger av sig från början.

ljudet kommer visst dubblas om man dubblar antalet fläktar, från 1 till 2 alltså, och därmed öka 3dB då decibelskalan är logaritmisk.

Skrivet av Adammcintosh:

Men H100 kör man 2 eller 4 fläktar
om jag fattar rätt så blir det 4 om man kör pull
alltså kör man 4 st så kommer ljudet antagligen fördubblas

h100 har plats för 2 fläktar på varje sida, 2 följer med. som jag skrev innan beror det på vad för fläktar som används för att man ska veta hur ljudet blir, kan garantera att 4st nexus silent på maxvarv är tystare än 2 standardfläktar på maxvarv då de dels är tystare i sig samt inte går lika högt i varv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ljudet kommer visst dubblas om man dubblar antalet fläktar, från 1 till 2 alltså, och därmed öka 3dB då decibelskalan är logaritmisk.

Det jag tror som kan förvirra är att man sätter likhetstecken mellan fördubbling av ljudstyrka (3dB) och den upplevda fördubblingen av ljudstyrka (10dB).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ljudet kommer visst dubblas om man dubblar antalet fläktar, från 1 till 2 alltså, och därmed öka 3dB då decibelskalan är logaritmisk.

"Ljudet" kommer inte fördubblas, ljudtrycket kommer fördubblas. Men höjningen kommer inte upplevas som fördubblad, för det krävs cirka 10dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det jag tror som kan förvirra är att man sätter likhetstecken mellan fördubbling av ljudstyrka (3dB) och den upplevda fördubblingen av ljudstyrka (10dB).

Skrivet av Marcusk:

"Ljudet" kommer inte fördubblas, ljudtrycket kommer fördubblas. Men höjningen kommer inte upplevas som fördubblad, för det krävs cirka 10dB.

visst visst, men pratar vi hur mycket ljud fläktarna avger och vad som händer när man dubblar antalet fläktar, vilket ökar ljudstyrkan med 3dB. upplevd ökad ljudstyrka tycker jag personligen är ett väldigt vagt och subjektivt begrepp, och väldigt många vet inte att decibelskalan är logaritmisk så att +3dB motsvarar 100% ökning, så jag kände att det var värt att poängtera. inte alltid lätt att veta vilken nivå de andra i en tråd ligger på inom ämnet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

visst visst, men pratar vi hur mycket ljud fläktarna avger och vad som händer när man dubblar antalet fläktar, vilket ökar ljudstyrkan med 3dB. upplevd ökad ljudstyrka tycker jag personligen är ett väldigt vagt och subjektivt begrepp, och väldigt många vet inte att decibelskalan är logaritmisk så att +3dB motsvarar 100% ökning, så jag kände att det var värt att poängtera. inte alltid lätt att veta vilken nivå de andra i en tråd ligger på inom ämnet

Då kommer min fråga igen så jag kan få ett rakt och bra svar xD
Känar man mycket på att köra 4 fläktar på H100?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

"Ljudet" kommer inte fördubblas, ljudtrycket kommer fördubblas. Men höjningen kommer inte upplevas som fördubblad, för det krävs cirka 10dB.

Ljud(et) ÄR ljudtryck och anges i dB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Då kommer min fråga igen så jag kan få ett rakt och bra svar xD
Känar man mycket på att köra 4 fläktar på H100?

Nope

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ljudet kommer inte dubbleras av att man kör med 2st fläktar, det kommer öka omkring 2-4DB beroende på hur mycket ljud fläktarna ger av sig från början.

Förklara snälla

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Då kommer min fråga igen så jag kan få ett rakt och bra svar xD
Känar man mycket på att köra 4 fläktar på H100?

Nej, du tjänar inte mycket på att köra med fyra fläktar. Skillnaden är marginellt, dvs du kan på sin höjd få ned temperaturen ett par grader. Om den marginalen är viktigt det vet jag däremot inte
Sen kan vi komplicera saken lite ytterligare... nä, jag ska inte krångla till det i onödan

Skrivet av Breddas:

Förklara snälla

Vi har redan diskuterat det inlägget, kan vi inte gå vidare?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ljud(et) ÄR ljudtryck och anges i dB.

Jag menar det som man faktiskt hör, då det är viktigare om man vill veta hur mycket en fläkt kommer att låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi har redan diskuterat det inlägget, kan vi inte gå vidare?

Jag vill veta varför det skulle bli en ökning utav 2-4dB beroende på fläktens ljudnivå, och inte 3dB.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag vill veta varför det skulle bli en ökning utav 2-4dB beroende på fläktens ljudnivå, och inte 3dB.

Jag gissade på hur mycket ljudet skulle öka då jag ej kom ihåg exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag vill veta varför det skulle bli en ökning utav 2-4dB beroende på fläktens ljudnivå, och inte 3dB.

3dB är bara en ungefärlig siffra som man vanligen uppmät när man monterat en extra fläkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag vill veta varför det skulle bli en ökning utav 2-4dB beroende på fläktens ljudnivå, och inte 3dB.

Skrivet av Dr.Mabuse:

3dB är bara en ungefärlig siffra som man vanligen uppmät när man monterat en extra fläkt.

om allt annat är knäpptyst och du ökar från 1 fläkt till 2, alt från 2 till 4 eller liknande, och alla fläktarna är likadana så kommer ökningen i ljudtryck vara 3dB, alltså dubbelt så högt. men nu är det ju alltid annat som låter i bakgrunden, eller till och med högre som då gör att ljudet från början är mer än bara den enda fläkten. ljudet kommer då öka lika mycket som i fallet innan, men inte dubblas. jämför 1+1=2, med 2+1=3, ökningen är samma men inte det dubbla i det andra fallet, och eftersom decibelskalan är logaritmisk så kommer ökningen i decibel inte vara samma. det är dessutom väldigt sällan alla fläktar är identiska i ett datorsystem, det går därför inte att säga mer än ungefär

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det upplevda ljudet kommer inte att dubbleras av att man kör med 2st fläktar, det kommer öka 3dB.

Decibel skalan är logaritmisk, alltså så har jag för mig att 1dB ökning är 10% i ljudökning. Rätt mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Denna borde ju vara bra på att trycka luft genom kylflänsarna eller?
Vet inget om ljudnivån dock.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meanis:

http://www.youtube.com/watch?v=8m8fC809TK0

Denna borde ju vara bra på att trycka luft genom kylflänsarna eller?
Vet inget om ljudnivån dock.

Scythes Gentle Typhoon är bättre, de är gjorda för att klara av högt statiskt tryck.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st Silverstone air penetrator (den som visas sist i videon i tidigare post), hårddisken i datorn överröstar mina fläktar. Så den är sjukt tyst och flyttar mycket luft.
Jag beställde hem fläktar för 800kr bland annat, scythe, nexus, fractal design, noctua, ace, silverstone och air penetrator är den som jag anser bäst ljudnivå/luftflöde. Sedan kommer scythe och efter det kommer alla andra.

Jag rekommenderar verkligen Silverstones Air Penetrator. Det är den enda fläkten jag kommer köpa i framtiden.

Permalänk
Medlem

air penetrator är gjorda för att vara chassifläktar då de skapar en lång luftstråle, andra fläktar skapar ett högre statiskt tryck och lämpar sig bättre på kylflänsar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

...det är dessutom väldigt sällan alla fläktar är identiska i ett datorsystem, det går därför inte att säga mer än ungefär

Och ska vi komplicera det ytterligare så är t.o.m. avståndet mellan fläktarna avgörande. Det är inte alltid den där extra fläkten hamnar på rad strax intill befintlig fläkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net