Permalänk
Medlem

Problem med corsair ax750w

Jag plockade nyss ihop en dator. Jag köpte ett Corsair ax750w nätagg vilket är mer än tillräckligt för datorn. Den fungerar precis som den ska när jag är på skrivbordet eller surfar på nätet etc. Men när jag startar ett spel så börjar den ge ifrån sig konstiga ljud (jag tycker det låter som det kommer ifrån nätagget iaf) Jag startade en gratis version på warhammer 40k som fanns på steam och då hade jag ett tjutande ljud ifrån den. Nu när jag öppnar t.ex. WoW så låter det som när man klistrar fast ett kort bak på en cykel vid däcket, för att den ska låta "tufft", alltså som om det är något som ligger emot fläkten. Men direkt när jag stänger av spelet så upphör ljuder direkt. Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Visa signatur

Gigabyte GA-X48-DS5 • Intel E8400 + Noctua NH-U12P • Asus 4870 •Corsair XMS2 PC6400 2*2 GB • Western Digital Black 640GB • Antec P182 + nexus • Corsair TX750W • HP W2207H • Logitech G15 v2• Steelseries Ikari + Steelseries 4D • Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av affe.j94:

Jag plockade nyss ihop en dator. Jag köpte ett Corsair ax750w nätagg vilket är mer än tillräckligt för datorn. Den fungerar precis som den ska när jag är på skrivbordet eller surfar på nätet etc. Men när jag startar ett spel så börjar den ge ifrån sig konstiga ljud (jag tycker det låter som det kommer ifrån nätagget iaf) Jag startade en gratis version på warhammer 40k som fanns på steam och då hade jag ett tjutande ljud ifrån den. Nu när jag öppnar t.ex. WoW så låter det som när man klistrar fast ett kort bak på en cykel vid däcket, för att den ska låta "tufft", alltså som om det är något som ligger emot fläkten. Men direkt när jag stänger av spelet så upphör ljuder direkt. Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Det du uppfattar som tjutande ljud kan ju möjligen vara "coilwhine".. Tror jag har läst någonstans att AX ska vara en budgetline?

Hade ett Silverpower som gav ifrån sig coilwhine så fort man belastade datorn lite, även fast watten skulle räcka gott och väl!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Det du uppfattar som tjutande ljud kan ju möjligen vara "coilwhine".. Tror jag har läst någonstans att AX ska vara en budgetline?

Hade ett Silverpower som gav ifrån sig coilwhine så fort man belastade datorn lite, även fast watten skulle räcka gott och väl!

AX är deras bästa nätaggregat

Permalänk
Medlem

Inget fel på ax-serien. Du har väl antagligen fått ett mondagsex.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

AX är deras bästa nätaggregat

Är det så? Då har jag möjligen blandat ihop TX oxh AX, Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Är det så? Då har jag möjligen blandat ihop TX oxh AX, Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja du är ute och cyklar.
CX, VX & GX är mera budget.
AX, HX & TX är det bästa dom har med minst 80+ Brons

Kan det vara något som ligger mot fläkten?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av affe.j94:

Jag plockade nyss ihop en dator. Jag köpte ett Corsair ax750w nätagg vilket är mer än tillräckligt för datorn. Den fungerar precis som den ska när jag är på skrivbordet eller surfar på nätet etc. Men när jag startar ett spel så börjar den ge ifrån sig konstiga ljud (jag tycker det låter som det kommer ifrån nätagget iaf) Jag startade en gratis version på warhammer 40k som fanns på steam och då hade jag ett tjutande ljud ifrån den. Nu när jag öppnar t.ex. WoW så låter det som när man klistrar fast ett kort bak på en cykel vid däcket, för att den ska låta "tufft", alltså som om det är något som ligger emot fläkten. Men direkt när jag stänger av spelet så upphör ljuder direkt. Någon som har en aning vad problemet kan vara?

Det är nästan garanterat coilwhine, och Corsair kommer byta ut nätagget åt dig om du tar upp det som garantiärende.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thumbii:

Det du uppfattar som tjutande ljud kan ju möjligen vara "coilwhine".. Tror jag har läst någonstans att AX ska vara en budgetline?

Hade ett Silverpower som gav ifrån sig coilwhine så fort man belastade datorn lite, även fast watten skulle räcka gott och väl!

Bland det bästa som går att få tag på....

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Coilwhine ja, jag har det på mitt AX också som jag fick i veckan.. söker man på google så är det många som har det... börjar verkligen fundera på om Corsair är så bra nu....jämfört med förr i tiden...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Coilwhine ja, jag har det på mitt AX också som jag fick i veckan.. söker man på google så är det många som har det... börjar verkligen fundera på om Corsair är så bra nu....jämfört med förr i tiden...

Inte när det gäller Coilwhine för det då väldigt många drabbats av det, trist faktiskt, o just den anledningen till att jag inte valde Corsair när jag bytte nätagg för 6-7månader sedan, utan jag valde ett XFX 850W Core istället...

Permalänk
Medlem

Har haft tur med alla mina komponenter, inget coilwhine alls på nått.
Fast om det låter som en "puttersmällare" alltså som kortet i ekrarna så kan det vara fläkten i agget, fläkten startar ju först när man börjar belasta datorn över en viss %, som det ofta gör när man kör igång ett spel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett nyinköpt AX750 och har kört 24/7 med det i 5 dagar och det är helt knäpp tyst så peppar peppar får man kanske säga...

Visa signatur

FD Arc | MSI P67A-GD55 | Intel Core i5 2500k @ 4.5Ghz | Corsair H100 | Corsair 8GB DDR3 (2X4GB) 1600Mhx | Gigabyte HD 6950OC 1GB GDDR5 | CorsAir AX750W | Win 7 | Samsung 500Gb + WD 2Tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Inte när det gäller Coilwhine för det då väldigt många drabbats av det, trist faktiskt, o just den anledningen till att jag inte valde Corsair när jag bytte nätagg för 6-7månader sedan, utan jag valde ett XFX 850W Core istället...

Är det inte samma nätagg? AX och XFX Core? båda gjorda av Seasonic och på samma platform? eller är jag ute och vandrar i mörka skogen nu..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det inte samma nätagg? AX och XFX Core? båda gjorda av Seasonic och på samma platform? eller är jag ute och vandrar i mörka skogen nu..

Dom bygger på varandra men är inte helt likadana, men det stämmer seasonic bygger båda, därimot har inte XFX drabbats av coilwhine på samma sätt, enbart hört några som har drabbats...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Jag får prata med corsair eller företaget jag köpte det av och i värsta fall få byta ut det... Lite irriterande annars att ha ljud av en motorcykel i vissa spel och en halvt kvävd gris som tjuter i vissa...

Visa signatur

Gigabyte GA-X48-DS5 • Intel E8400 + Noctua NH-U12P • Asus 4870 •Corsair XMS2 PC6400 2*2 GB • Western Digital Black 640GB • Antec P182 + nexus • Corsair TX750W • HP W2207H • Logitech G15 v2• Steelseries Ikari + Steelseries 4D • Steelseries Siberia V2

Permalänk
Avstängd

Coil Whine idag är inte så ovanligt, tyvär.

Och en hel del med Corsair AX har upplevt coil whine också. (Vet många har fått coil whine på AX1200 aggen framförallt)
XFX Core har också problem, fast med klickande nätagg (inte bara vid boot,shutdown utan uppkommer då och då när det är igång)

Det du beskriver låter ju dock inte som coil whine, coil whine är oftast ett rätt högfrekvent ljud.
Här är ett rätt illa exemplar
http://www.youtube.com/watch?v=0LDrcvmFZRc
ett lite mildare:
http://www.youtube.com/watch?v=0ufZw7ZHlBo

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Coil Whine idag är inte så ovanligt, tyvär.

Och en hel del med Corsair AX har upplevt coil whine också. (Vet många har fått coil whine på AX1200 aggen framförallt)
XFX Core har också problem, fast med klickande nätagg (inte bara vid boot,shutdown utan uppkommer då och då när det är igång)

Det du beskriver låter ju dock inte som coil whine, coil whine är oftast ett rätt högfrekvent ljud.
Här är ett rätt illa exemplar
http://www.youtube.com/watch?v=0LDrcvmFZRc
ett lite mildare:
http://www.youtube.com/watch?v=0ufZw7ZHlBo

Yes det stämmer att XFX drabbas av klick ljud, just det hände med mitt första 850W Core agg, men jag fick ett nytt o sen dess har den varit klick fri

Permalänk
Medlem

Mitt AX850 fick coilwhine efter bara en vecka, den låter under laddning i spel, bryr mig inte om det så mycket Inget farligt imo.

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Coil Whine idag är inte så ovanligt, tyvär.

Och en hel del med Corsair AX har upplevt coil whine också. (Vet många har fått coil whine på AX1200 aggen framförallt)
XFX Core har också problem, fast med klickande nätagg (inte bara vid boot,shutdown utan uppkommer då och då när det är igång)

Det du beskriver låter ju dock inte som coil whine, coil whine är oftast ett rätt högfrekvent ljud.
Här är ett rätt illa exemplar
http://www.youtube.com/watch?v=0LDrcvmFZRc
ett lite mildare:
http://www.youtube.com/watch?v=0ufZw7ZHlBo

Det roliga är att mitt ljud från nätagget matchar med det "rätt illa exemplaret" när jag startar warhammer 40k, men det är inte samma när de andra spelen körs. Jag som trodde jag skulle ha ett säkert och bra nätagg när man köper AX men men.....

Visa signatur

Gigabyte GA-X48-DS5 • Intel E8400 + Noctua NH-U12P • Asus 4870 •Corsair XMS2 PC6400 2*2 GB • Western Digital Black 640GB • Antec P182 + nexus • Corsair TX750W • HP W2207H • Logitech G15 v2• Steelseries Ikari + Steelseries 4D • Steelseries Siberia V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av affe.j94:

Det roliga är att mitt ljud från nätagget matchar med det "rätt illa exemplaret" när jag startar warhammer 40k, men det är inte samma när de andra spelen körs. Jag som trodde jag skulle ha ett säkert och bra nätagg när man köper AX men men.....

Bara att reklamera direkt och hoppas du får ett felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Coil Whine idag är inte så ovanligt, tyvär.

Och en hel del med Corsair AX har upplevt coil whine också. (Vet många har fått coil whine på AX1200 aggen framförallt)
XFX Core har också problem, fast med klickande nätagg (inte bara vid boot,shutdown utan uppkommer då och då när det är igång)

Det du beskriver låter ju dock inte som coil whine, coil whine är oftast ett rätt högfrekvent ljud.
Här är ett rätt illa exemplar
http://www.youtube.com/watch?v=0LDrcvmFZRc
ett lite mildare:
http://www.youtube.com/watch?v=0ufZw7ZHlBo

Jo, jag är en av dem med xfx som klickar Ska skicka in det på måndag.
Men jag måste säga, efter att ha varit borta från datormarknaden ett tag, att väldigt många nätaggregat har problem. Mycket coil whine även fast det ska vara kvalitetsagg för dyra pengar (AX jag tänker på), är det nåt man får leva med nuförtiden eller? Det är ju lätt löst med garanti, men ändå.
Det kan ju vara så att de som har problem som hörs på forum och så, men ändå. Det var bättre förr