Permalänk
Medlem

Processorns roll i spel

Processorn spelar en ganska stor roll i spel, mer än vad man tror.
Många säger att processorn inte spelar så stor roll i hög upplösning, max 1-2fps sa Jonas och Emil i senaste bulldozervideon. Detta kan stämma i några spel, men i populära titlar som Bad Company 2, GTA IV, Black ops så kan processorn spela stor roll.
En Phenom II 955/965 som rekommenderas till många som ska köpa en speldator är ganska lik Q9550 i prestanda, lite snabbare kanske. Dom duger till en billigare speldator, men när man lägger på ett riktigt bra grafikkort så håller de inte riktigt måttet, i videorna nedan är det en jämförelse mellan en I5 2500K och en Q9550.
Trodde själv tidigare att processorn inte spelade så stor roll i spel och köpte därför en 965, men det visade sig att den inte orkade med min grafiksetup och därav blev det tillslut en uppgradering.

http://www.youtube.com/watch?v=82SOIkQaoG4 I5 2500K

http://www.youtube.com/watch?v=2G-MJ0bPF6Y Q9550

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

... And then?

Permalänk
Medlem

kan tyvärr inte hålla med dig. bortsett från vissa spel är det väldigt liten skillnad mellan processorer. här är tre länkar som du kan få kika på och tolka som du vill http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek..., http://www.tomshardware.com/reviews/game-performance-bottlene..., http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx.... den sista visar att du vinner en enda fps med en 2600k jämfört med en q9550 i bad company, toms hardware visar att det i metro inte skiljer nåt i fps mellan 2 kärnor i 3 ghz och 4 kärnor i 4 ghz med samma processor, osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad vi ska diskutera.. Onödig tråd eller något knassigt på gång?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Nä, vill bara få bort stämpeln att processorn inte spelar någon roll.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

Nä, vill bara få bort stämpeln att processorn inte spelar någon roll.

Det visste vi redan, annars skulle alla sitta med en singel core på 2 Ghz.

Permalänk
Medlem

En 965 borde klara av 5850 cf lätt. Och sen är en phenomII 965 rätt så mycket snabbare än en core2quad. Har du själv testat eller antog du bara att processorn flaskade? Sen kan man inte riktigt räkna 5850 cf som "riktigt bra" heller.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Det beror som sagt på vilka spel man jämför med, vissa är extremt beroende av processorn medans andra inte är det.
Det värsta som kan hända men en svagare processor är att minimum fpsn blir riktigt låg runt 30 eller under medans en snabb cpu kan hålla kvar den vid 60fps...

Här har vi ett exempel av det:
http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

Permalänk
Avstängd

Man klarar sig fortfarande på en Dual Core om man så vill.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Det gäller såklart att balansera sin rigg. Har man ett GTX580 kommer en Q9550 flaska ibland, men har man tex HD 5770 spelar det ingen roll om man har en Q9550 eller 980X då grafikkortet är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

En 965 borde klara av 5850 cf lätt. Och sen är en phenomII 965 rätt så mycket snabbare än en core2quad. Har du själv testat eller antog du bara att processorn flaskade? Sen kan man inte riktigt räkna 5850 cf som "riktigt bra" heller.

Den gör tyvärr inte det . I bc2 hade jag cirka 70fps, korten jobbade 50-60%. En 965 är inte så mkt snabbare än en q9550.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Uhm... videon använder ju ingen benchmarking man kan inte ta ett online spel eller random plats i ett spel för att göra tester. Man måste ju ha exaktsamma ställe göra exakt likadant för att se skillnaden mellan X och Y.

Varför? För då är felmarginalen lägre. Eftersom online spel är oförutsägbara och i ena testet slänger någon en granat på en plats där mycket fysisk aktivitet inträffar arbetar självklart CPU och GPU mer men hur ska du se till att det händer exakt likadant i nästa test? Det går inte.

Nej jag är inte blind, jag såg precis som alla andra runt 50-60 FPS skillnad. Problemet är fortfarande att man inte kan ta och göra statistik på detta utan kontrollerade förhållande. Det är därför man utför medicinskforskning på en klinik i en miljö man kan kontrollera än ute på gatan där ett obegränsat antal faktorer kan störa resultatet. Det är min åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Uhm... videon använder ju ingen benchmarking man kan inte ta ett online spel eller random plats i ett spel för att göra tester. Man måste ju ha exaktsamma ställe göra exakt likadant för att se skillnaden mellan X och Y.

Varför? För då är felmarginalen lägre. Eftersom online spel är oförutsägbara och i ena testet slänger någon en granat på en plats där mycket fysisk aktivitet inträffar arbetar självklart CPU och GPU mer men hur ska du se till att det händer exakt likadant i nästa test? Det går inte.

Nej jag är inte blind, jag såg precis som alla andra runt 50-60 FPS skillnad. Problemet är fortfarande att man inte kan ta och göra statistik på detta utan kontrollerade förhållande. Det är därför man utför medicinskforskning på en klinik i en miljö man kan kontrollera än ute på gatan där ett obegränsat antal faktorer kan störa resultatet. Det är min åsikt.

Nej inte om man ska göra en ren jämförelse, men det var samma spel i samma miljöer, visst komer fpsn skilljas sig beroende på exakt vart dom är i spelet o allt sånt men det är helt obetydligt då skillnaden var så enorm på liknande platser att spelet i sig inte orsakar det utan processorn..

Skrivet av _NsMs_:

En 965 borde klara av 5850 cf lätt. Och sen är en phenomII 965 rätt så mycket snabbare än en core2quad. Har du själv testat eller antog du bara att processorn flaskade? Sen kan man inte riktigt räkna 5850 cf som "riktigt bra" heller.

Det skiljer ca 10% mellan 965 och Q9550, QX9770 är likasnabb o ibland lite snabbare...
så den är inte så snabb som du tror..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Man klarar sig fortfarande på en Dual Core om man så vill.

Beror HELT på vad det är för någon, och vilka upplösningar.

Permalänk
Medlem

För det första behöver du ju ha en 120Hz skärm för att se mer än 60 fps vettigt om jag fattar det rätt, viket många inte har. Då innebär det att allt som kan hålla ungefär 60+ fps är tillräckligt. Allt över det hjälper till i vissa extra belastade situationer, men märks inte för det mesta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

För det första behöver du ju ha en 120Hz skärm för att se mer än 60 fps vettigt om jag fattar det rätt, viket många inte har. Då innebär det att allt som kan hålla ungefär 60+ fps är tillräckligt. Allt över det hjälper till i vissa extra belastade situationer, men märks inte för det mesta.

I de flesta spelmotorer så finns the "fps-glitchar" t.ex. i cod så hoppar du högre, skjuter snabbare, skadas mindre av fall och glider på de flesta ytor med 333fps och ifall min vill utnyttja dessa glitchar så måste man ha stabil 333fps.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk

Om ni kollar på Sweclockers inlägg när det gäller AMD Bulldozer så säger dom där nånstans att det inte spelar roll vad man har för processor

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Om ni kollar på Sweclockers inlägg när det gäller AMD Bulldozer så säger dom där nånstans att det inte spelar roll vad man har för processor

I videoninlägget, det senaste så säger dom att det skiljer max 1-2fps.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

I de flesta spelmotorer så finns the "fps-glitchar" t.ex. i cod så hoppar du högre, skjuter snabbare, skadas mindre av fall och glider på de flesta ytor med 333fps och ifall min vill utnyttja dessa glitchar så måste man ha stabil 333fps.

Ok, då snackar vi lite mer avancerat än genomsnitts-gamern dock Kör själv mest WoW och gamla UT (ettan), men jag är med på vad vitsen är då, tackar för upplysningen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Nej inte om man ska göra en ren jämförelse, men det var samma spel i samma miljöer, visst komer fpsn skilljas sig beroende på exakt vart dom är i spelet o allt sånt men det är helt obetydligt då skillnaden var så enorm på liknande platser att spelet i sig inte orsakar det utan processorn...

Jo jag vet att skillnaden var enorm, vilket är anledningen till jag misstänker fusk ännu mer.
Självklart kommer CPU'n spela roll. Inte det jag skriver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Man klarar sig fortfarande på en Dual Core om man så vill.

Ja det funkar bra för mig (råkade ha sönder min 955 så kör på en billig x2 istället) för tillfället.

Permalänk

När Crysis 1 kom hade jag en E2140 som jag hade klockat upp i 3GHz, testade ett benchmarkprogram till spelet och fick ett värde. Bytte till en E8400 och körde oklockat fick något sämre fps men det flöt på bra mycket bättre när jag spelade. Det var som att ha blundat när det blev explosioner innan. E2140 var klockvänlig men med något lägre fps på samma klock var det ändå bättre spelkänsla på E8400.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Uhm... videon använder ju ingen benchmarking man kan inte ta ett online spel eller random plats i ett spel för att göra tester. Man måste ju ha exaktsamma ställe göra exakt likadant för att se skillnaden mellan X och Y.

Varför? För då är felmarginalen lägre. Eftersom online spel är oförutsägbara och i ena testet slänger någon en granat på en plats där mycket fysisk aktivitet inträffar arbetar självklart CPU och GPU mer men hur ska du se till att det händer exakt likadant i nästa test? Det går inte.

Nej jag är inte blind, jag såg precis som alla andra runt 50-60 FPS skillnad. Problemet är fortfarande att man inte kan ta och göra statistik på detta utan kontrollerade förhållande. Det är därför man utför medicinskforskning på en klinik i en miljö man kan kontrollera än ute på gatan där ett obegränsat antal faktorer kan störa resultatet. Det är min åsikt.

+1

utan en sådan gemförelse du förklarar kan alla dessa "tester" bite my shiny metal ass ^^
Med andra ord utan en ren benchmark för testerna skulle vi lika gärna kunna sitta och gissa resultaten

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När Crysis 1 kom hade jag en E2140 som jag hade klockat upp i 3GHz, testade ett benchmarkprogram till spelet och fick ett värde. Bytte till en E8400 och körde oklockat fick något sämre fps men det flöt på bra mycket bättre när jag spelade. Det var som att ha blundat när det blev explosioner innan. E2140 var klockvänlig men med något lägre fps på samma klock var det ändå bättre spelkänsla på E8400.

Där kan man tacka det extra cache minnet som E8400 har

Permalänk
Medlem

Som sagt är det GPU som bromsar i spel, Left4Dead som ett exempel

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skriva lite saker som jag anser vara fakta. Processorn spelar roll. Förutsatt att en datorbyggare vill ha så bra processor som möjligt, och inte nöja sig med en som endast "kan hantera" grafikkortet - Då väljer han/hon Intel eftersom Intel är bättre än AMD (just nu).

Det kanske går att vinkla argumenten till AMD:s fördel men det blir bara krystat och pinsamt. Man kan dividera om hur bättre än defineras men det slutar alltid på samma sätt. Är man ett AMD-fan och väljer att köpa det trots allt så är det en god gest mot företaget och inget man bör se som fel.

Flame away

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som sagt är det GPU som bromsar i spel, Left4Dead som ett exempel
http://media.bestofmicro.com/D/V/219523/original/image038.png

Ska man visa en sån bild borde man få veta vilket grafikkort som användes.
O gärna tester när 2st highend kort används i sli/cf

Sen jämförs en överklockad 965 mot en standard i7 920 hur ser det ut när 920 är på 4ghz?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning/grafikinställningar använde han i videon?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Vilken upplösning/grafikinställningar använde han i videon?

1920x1200 maxinställningar

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Hade gärna velat se en dator med tvåkärnig CPU som pallar BF3 i 5760x1080

Visa signatur

#framtiden