Problem med stora kylare och grafikkort på moderkort för Intel Sandy Bridge-E

Permalänk
Medlem

Bara onödigt att köpa ram minnen med överstora flänsar.

Permalänk
Medlem

Lite orolig angående vattenkylning och garanti.
Som vi läst om Corsair H50 kylare vars slangar brustit(?) så är det inte precis så kul om det kommer vatten på komponenterna när datorn är igång.
Hur väl täcker sådant garantin? Skeptisk till att man får ett nytt grafikkort för att kylan till processorn inte höll...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Och då uppgraderar man ? Simpelt.

Underbart för företagen. Produkten går sönder med jämna mellanrum och kunden tvingas köpa nytt, det gillar du va?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att t.ex Noctua NH-D14 är billigare och presterar bättre än H70 och H80 samt håller längre.

Det som är fördelen med kylflänsar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Pnorberg:

Lite orolig angående vattenkylning och garanti.
Som vi läst om Corsair H50 kylare vars slangar brustit(?) så är det inte precis så kul om det kommer vatten på komponenterna när datorn är igång.
Hur väl täcker sådant garantin? Skeptisk till att man får ett nytt grafikkort för att kylan till processorn inte höll...

Jag vet inte hur det är med färdiga system men icke-ledande vätskor blir mer och mer populärt när man bygger själv.

Om inte annat så kanske det är något vi ser i slutna system i framtiden, tyvärr leder dock vätskan inte värme lika bra men det gör nog inte lika mycket den dagen det händer en olycka.

Själv tycker jag att det är konstigt att man råds till att kyla lösa pumpar med flänsar och liknande, men på t.ex. H-serien så ligger pumpen väldigt nära processorn. Visst kyler vattnet pumpmotorn också, till viss del, men lite fundersam blir man.

När Koolance byggde färdiga system monterade de pumpen i radiatorn, som i sin tur också agerade reservoar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag vet inte hur det är med färdiga system men icke-ledande vätskor blir mer och mer populärt när man bygger själv.

Om inte annat så kanske det är något vi ser i slutna system i framtiden, tyvärr leder dock vätskan inte värme lika bra men det gör nog inte lika mycket den dagen det händer en olycka.

Själv tycker jag att det är konstigt att man råds till att kyla lösa pumpar med flänsar och liknande, men på t.ex. H-serien så ligger pumpen väldigt nära processorn. Visst kyler vattnet pumpmotorn också, till viss del, men lite fundersam blir man.

När Koolance byggde färdiga system monterade de pumpen i radiatorn, som i sin tur också agerade reservoar.

Dessa färdiga system är annars något som lockar mig som inte orkar hålla på med ett helsystem.
Men som sagt, pumpen sitter nu alltid ovanför processorn och som med allt mekaniskt och tekniskt, en dag går dem sönder och då hoppas jag bara att inte det är mina komponenter som tar stryk. :/

Men det är som sagt det här med garanti, Intel kan ju inte precis utlova garanti för deras pump om den går sönder och vätskan kortsluter mitt grafikkort?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Har aldrig förstått mig på folk som tvunget måste ha dessa enorma kylare som i flesta fall ger en förbättring i temps på kanske 3-4 grader jämfört med en kylare i vettig storlek.. Jag har alltid klockat mina cpus till max med bra resultat men aldrig behövt någon av dessa monsterkylare.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Bara att göra kortet större låder finns nog som kan svälja en max stort moderkort
jag har en fullstor burk har 2 rader med skruv hål för större kort har nu ett normal stort moderkort i den
Fanns för extra stora atx kort men dom har nog försvunnit för allt ska ju vara så smått nu.
Jag kommer ihåg gamla 386 kort som var feta , dom få börja ta till dom måtten igen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas att min H80 håller tätt, annars sitter man där med ett litet fågelbad i burken...

Visa signatur

System: | Fractal Design XL | Maximus IV Extreme-Z | i7 2600K | 16GB Corsair Vengeance | Corsair H80 | Corsair Force GT 120GB | Asus HD6970 DirectCU II | Corsair AX850 | 2x Samsung 24" | 4x2TB HD | Logitech G500 | Logitech G15 | Logitech G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jag föreställer mig att pumpen i vattenkylningen gör missljud hela tiden, luftkylningen går bara igång när man är i intensiva situationer i spel och då har man ändå headset (där det dessutom exploderar saker)

Det finns mängder med pumpar, Tysta som högljuda. Vatten har betydligt mer potential för en bekväm ljud nivå när man spelar eller bara surfar. Mitt eget system låter alltid samma vilket är väldigt skönt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Palme_570:

Det finns mängder med pumpar, Tysta som högljuda. Vatten har betydligt mer potential för en bekväm ljud nivå när man spelar eller bara surfar. Mitt eget system låter alltid samma vilket är väldigt skönt.

Precis. I mitt system är det bara fläktarna som låter tillräckligt mycket att det går att höra... Och de körs på lägsta varven möjliga, typ 900 rpm eller något!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det finns mängder med pumpar, Tysta som högljuda. Vatten har betydligt mer potential för en bekväm ljud nivå när man spelar eller bara surfar. Mitt eget system låter alltid samma vilket är väldigt skönt.

Frågan är bara vad man klassar som bekväm. Obefintlig är det ända jag klassar som bekväm. Bortsett från mina 2 hårddiskar kan jag inte höra min dator där jag sitter, varesig i idle eller load.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

och efter 3-4år så är den värdelös Pumpen trasig=bara att slänga

Det är de billiga snabbkylarna som man får kassera allt bara för att pumpen går sönder. Annars går det att byta pump och fortsätta som förut.
Min pump sitter i vattentanken men kan placera den var jag vill och är utbytbar. Den hörs inte alls.
Det största problemet brukar vara att man behöver byta vattenblock bara för att man byter cpu.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha lite snabbare processor så har jag hittat en här:
http://www-03.ibm.com/systems/se/z/

"z10, med en kapacitet motsvarande nästan 1 500 x86-servrar, tar upp 85 % mindre utrymme och innebär upp till 85 % lägre energikostnader, vilket ger möjlighet till 100 % utnyttjande." (källa IBM)

Den går inte att utnyttja till 100% som de anger i reklamen men runt 90% så brukar det mesta funka ok.
Kostar någon krona till men då får man också en snabbare processor som dessutom är skalbar, bara att hänga på någon extra kärna vid behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Det är de billiga snabbkylarna som man får kassera allt bara för att pumpen går sönder. Annars går det att byta pump och fortsätta som förut.
Min pump sitter i vattentanken men kan placera den var jag vill och är utbytbar. Den hörs inte alls.
Det största problemet brukar vara att man behöver byta vattenblock bara för att man byter cpu.

Snackar om färdiga system "Vanlig" vattenkylning är bättre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du SKA köra pumpen (alltså, "vattenkylaren") på 12 volt, annars kan den inte göra sitt jobb...

Min kühler 620 låter som fan när jag har autom fläktkontroll på, stänger av den och den blir knäpptyst.

Ifall du menade att fläktarna gör ett dåligt jobb med låga volt så ber jag om ursäkt

Jag menar att kylarna presterar dåligt med fläktarna på låga volt. Varför skulle man undervolta pumpen när inte ens SPCR skriver att det är värt mödan?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag menar att kylarna presterar dåligt med fläktarna på låga volt. Varför skulle man undervolta pumpen när inte ens SPCR skriver att det är värt mödan?

Jag vet väl inte hur du tänker eller hur? Det är fortfarande folk klockar sina grafikkort, fast det inte står så i manualen, osvosv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vet väl inte hur du tänker eller hur? Det är fortfarande folk klockar sina grafikkort, fast det inte står så i manualen, osvosv

När man pratar om undervoltning är det vedertaget att det handlar om fläkthastighet när man nämner kylning och Vcore reducering när det är processorers strömförbrukning som är på agendan. Nu vet du.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hål placeringen på moderkortet till cpu kylaren, kommer dom att ha samma avstånd som någon av dom äldre socket versionerna
"1155,1366,775" ? Har ett vattenblock liggandes, så hade varit kanon om man kunde annvända det.