Permalänk
Medlem

Normala temperaturer?

Hej!

Byggde ihop min dator igår och idag körde jag 3DMark11 för att kolla lite temps. Jag är osäker på om jag tog tillräckligt mycket kylpasta, men det jag undrar är om mina temps. är normala? Fick för övrigt ~8900 poäng, är det rimligt?

Burken:
i5 3,3 ghz 2500K (ej överklockad... än)
Noctua NH-D14 (cpu-kylare)
GTX 570 (2 st, SLI)

Normal:
CPU = 37°C
GPU (Övre) = 54°C
GPU (Undre) = 38°C
Moderkort = 31°C

Max:
CPU = 57°C
GPU (Övre) = 73°C
GPU (Undre) = 64°C
Moderkort = 48°C

Temperaturerna kommer från "HWMonitor"

Permalänk
Skrivet av Jepqe:

Hej!

Byggde ihop min dator igår och idag körde jag 3DMark11 för att kolla lite temps. Jag är osäker på om jag tog tillräckligt mycket kylpasta, men det jag undrar är om mina temps. är normala? Fick för övrigt ~8900 poäng, är det rimligt?

Burken:
i5 3,3 ghz 2500K (ej överklockad... än)
Noctua NH-D14 (cpu-kylare)
GTX 570 (2 st, SLI)

Normal:
CPU = 37°C
GPU (Övre) = 54°C
GPU (Undre) = 38°C
Moderkort = 31°C

Max:
CPU = 57°C
GPU (Övre) = 73°C
GPU (Undre) = 64°C
Moderkort = 48°C

Temperaturerna kommer från "HWMonitor"

Ser helt normalt och svalt ut, den översta GPU'n är dock ganska varm, Men är det verkligen "full load" så ser det ut att inte vara några problem alls.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Ser helt normalt och svalt ut, den översta GPU'n är dock ganska varm, Men är det verkligen "full load" så ser det ut att inte vara några problem alls.

Tack för svaret. Vet inte om det är "full load", värdet är vad GPU:n var uppe i max någon gång under 3DMark11 (fläktarna gick iaf på högvarv). Tror anledningen till att övre kortet är varmare är för att det suger värme från det undre kortet. Köpte en sidofläkt som sänkte någon enstaka grad. Finns det något annat jag kan göra?

Ang. CPU:n, tänkte klocka den och undrar vilka "normal" och "max" värden den kan ha innan jag bör sluta?

En sak till, vilket är det mest pålitliga programmet för att se CPU & GPU. Programmet som följde med moderkortet (Asus) visar att min CPU håller 27 grader medan BIOS visar 32 och HWMonitor visar 37.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Tack för svaret. Vet inte om det är "full load", värdet är vad GPU:n var uppe i max någon gång under 3DMark11 (fläktarna gick iaf på högvarv). Tror anledningen till att övre kortet är varmare är för att det suger värme från det undre kortet. Köpte en sidofläkt som sänkte någon enstaka grad. Finns det något annat jag kan göra?

Ang. CPU:n, tänkte klocka den och undrar vilka "normal" och "max" värden den kan ha innan jag bör sluta?

En sak till, vilket är det mest pålitliga programmet för att se CPU & GPU. Programmet som följde med moderkortet (Asus) visar att min CPU håller 27 grader medan BIOS visar 32 och HWMonitor visar 37.

Tack!

för CPU tycker jag personligen att maxvärde är runt 85 grader på kärnorna under linpack stresstest (Intel Burn Test, OCCT), kommer du så högt under stresstest kommer du ligga runt 60-65 grader vid spelande. Processorn kommer börja throttla runt 93 grader och stänga av sig själv för att förhindra temp relaterade skador nånstans runt 105 grader.

Anledningen till att Asus programmet (gissar på AI Suite?) visar 27 grader är för att det inte är coretemp den visar till skillnad mot bios och HWMonitor, föredrar själv programmet som heter just Core Temp men HWMonitor ska visa rätt det me.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Jepqe:

Tack för svaret. Vet inte om det är "full load", värdet är vad GPU:n var uppe i max någon gång under 3DMark11 (fläktarna gick iaf på högvarv). Tror anledningen till att övre kortet är varmare är för att det suger värme från det undre kortet. Köpte en sidofläkt som sänkte någon enstaka grad. Finns det något annat jag kan göra?

Ang. CPU:n, tänkte klocka den och undrar vilka "normal" och "max" värden den kan ha innan jag bör sluta?

En sak till, vilket är det mest pålitliga programmet för att se CPU & GPU. Programmet som följde med moderkortet (Asus) visar att min CPU håller 27 grader medan BIOS visar 32 och HWMonitor visar 37.

Tack!

Ja, skulle nog tro att den suger värme från det undre. Vad har du för grafik-kort och är det referens-modeller?

hmmm ingen aning vad du skulle kunna göra för att sänka värmen... Om inte mer fläktar
ang. CPUn så ser det inte ut att då har så jätte mycket att gå på men du kan klocka tills den närmar sig ungefär 80 grader (i load, för säkerhets skull) och kanske håller sig stabilt runt 60-75 grader... dock kan fläktarna få fnatt och gå på högvarv.

Ingen aning vilken temperatur-mätare som visar mest rätt men finns lite olika program te.x. Speedfan, Coretemp m.m Men kan hända att dom bara kollar processorn...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Ja, skulle nog tro att den suger värme från det undre. Vad har du för grafik-kort och är det referens-modeller?

hmmm ingen aning vad du skulle kunna göra för att sänka värmen... Om inte mer fläktar
ang. CPUn så ser det inte ut att då har så jätte mycket att gå på men du kan klocka tills den närmar sig ungefär 80 grader (i load, för säkerhets skull) och kanske håller sig stabilt runt 60-75 grader... dock kan fläktarna få fnatt och gå på högvarv.

Ingen aning vilken temperatur-mätare som visar mest rätt men finns lite olika program te.x. Speedfan, Coretemp m.m Men kan hända att dom bara kollar processorn...

Nu har dator varit igång ett bra tag och jag har bara surfat osv. CPU ligger på 38 atm, kan jag kanske ha tagit för lite kylpasta. Man läser ju om folk som har samma kylare som jag men temps. på typ 25 i idle?

Grafikkorten är av denna modell: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947

Så här ser burken ut just nu (+ en noctua 140 mm i sidan som täcker typ båda grafikkorten):

http://imageshack.us/photo/my-images/829/img3007mg.jpg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Nu har dator varit igång ett bra tag och jag har bara surfat osv. CPU ligger på 38 atm, kan jag kanske ha tagit för lite kylpasta. Man läser ju om folk som har samma kylare som jag men temps. på typ 25 i idle?

Grafikkorten är av denna modell: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947

Så här ser burken ut just nu (+ en noctua 140 mm i sidan som täcker typ båda grafikkorten):

http://imageshack.us/photo/my-images/829/img3007mg.jpg/

38 i idle är inget att vara orolig över.
Har man 25 grader i idle så har man troligtvis under 18 grader i rummet där datorn står och mycket bra ventilation i chassit.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

38 i idle är inget att vara orolig över.
Har man 25 grader i idle så har man troligtvis under 18 grader i rummet där datorn står och mycket bra ventilation i chassit.

Köpte en CPU-kylare för 600:- så då vill man ju att den ska visa lägre än den kylaren som följer med CPU:n. Om nu 38 är ok för idle, så undrar man ju vad original kylaren hade visat i samma läge.

Har kört Prime95 nu i 10 min och temp på kärnorna är 75 grader, är det inte lite mycket för den kylaren jag har + att CPU:n är oklockad. Jag måste nog ta en titt på kylpastan(?), för jag vill ju klocka den till iaf 4,0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Köpte en cpu-kylare för 600:- så då vill man ju att den ska visa lägre än den kylaren som följer med CPU:n.

Har kört Prime95 nu i 10 min och temp på kärnorna är 73, är det inte lite mycket för den kylaren jag har + att CPU:n är oklockad. Jag måste nog ta en titt på kylpastan(?).

Jo men idle temp är inget du ska gå efter då temp sensorerna är hyffsat opålitliga vid låga temperaturer. Kör själv på en 800kr kylare och jag sitter runt 35 grader i idle också men min load temp däremot är alldeles utmärkt.

Däremot är din load temp lite väl hög för att vara oklockad det kan jag hålla med om, prova montera om kylaren.
Var nog med att verkligen få bort den gamla kylpastan helt och applicera sen på nytt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Jepqe:

Nu har dator varit igång ett bra tag och jag har bara surfat osv. CPU ligger på 38 atm, kan jag kanske ha tagit för lite kylpasta. Man läser ju om folk som har samma kylare som jag men temps. på typ 25 i idle?

Grafikkorten är av denna modell: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947

Så här ser burken ut just nu (+ en noctua 140 mm i sidan som täcker typ båda grafikkorten):

http://imageshack.us/photo/my-images/829/img3007mg.jpg/

Det finns ju faktiskt en möjlighet att du har tagit för lite kylpasta, du kanske ska kolla lite närmare på det använder du kylpastan du får på köpet med Noctua-fläkten?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Det finns ju faktiskt en möjlighet att du har tagit för lite kylpasta, du kanske ska kolla lite närmare på det använder du kylpastan du får på köpet med Noctua-fläkten?

Yes, använder kylpastan från Noctua.

Plockade av kylaren innan och det såg väl okej ut tyckte jag. När jag applicerade pastan första gången tog jag lite på fingret och kletade ut lite här och där, m.a.o. väldigt oseriöst.

Nu tog jag och tryckte ut en klick i mitten (som ett större riskorn enligt andras rekommendationer). Undrar bara hur en så liten klick ska täcka hela ytan(?).

Körde Prime95 igen i 20 min och max-tempen blev denna gången 68. Är det fort. dålig load-temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Yes, använder kylpastan från Noctua.

Plockade av kylaren innan och det såg väl okej ut tyckte jag. När jag applicerade pastan första gången tog jag lite på fingret och kletade ut lite här och där, m.a.o. väldigt oseriöst.

Nu tog jag och tryckte ut en klick i mitten (som ett större riskorn enligt andras rekommendationer). Undrar bara hur en så liten klick ska täcka hela ytan(?).

Körde Prime95 igen i 20 min och max-tempen blev denna gången 68. Är det fort. dålig load-temp?

Metall-metall kyler fortfarande bättre än för mycket kylpasta, det räcker med "riskornet" eftersom trycket ska (om ytorna är hyfsat jämna) sprida ut ett såpass tunt lager att det endast fyller i mikro-sprickorna och håligheterna som du inte ser utan mikroskop.

Man vill inte he ett för tjockt lager kylpasta, då börjar det fungera som isolering istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Alla dina temeraturer är helt normala o likaså ditt 3dmark11 score.

Permalänk
Skrivet av Jepqe:

Yes, använder kylpastan från Noctua.

Plockade av kylaren innan och det såg väl okej ut tyckte jag. När jag applicerade pastan första gången tog jag lite på fingret och kletade ut lite här och där, m.a.o. väldigt oseriöst.

Nu tog jag och tryckte ut en klick i mitten (som ett större riskorn enligt andras rekommendationer). Undrar bara hur en så liten klick ska täcka hela ytan(?).

Körde Prime95 igen i 20 min och max-tempen blev denna gången 68. Är det fort. dålig load-temp?

Ok, har hört att det är en ganska ordentlig pasta man får med på köpet, inge skit iaf.

men som tidigare folk sagt så ska det vara ett ganska tunt lager, men inte för lite.

Själv tycker jag att det fortfarande är ganska varmt, var fläktarna på fullt ös?

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Ok, har hört att det är en ganska ordentlig pasta man får med på köpet, inge skit iaf.

men som tidigare folk sagt så ska det vara ett ganska tunt lager, men inte för lite.

Själv tycker jag att det fortfarande är ganska varmt, var fläktarna på fullt ös?

Hoppas det löser sig

Jepp, fläktarna kör för fullt (tror jag). Det låter mycket i alla fall =D

Edit: Körde 3DMark11 igen och max tempen blev 60 grader. Ökade även poängen till ~9300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Jepp, fläktarna kör för fullt (tror jag). Det låter mycket i alla fall =D

Edit: Körde 3DMark11 igen och max tempen blev 60 grader. Ökade även poängen till ~9300

Om det är oklockat borde du kunna få ner tempsen ännumer, troligtvis kylpastan som är problemet.

Själv skulle jag tro att du tar för mycket som sedan inte smetas ut ordenligt vilket ger dålig kylning. Själv sitter jag på samma processor, erkänt sämre kylare (CM 212+ eller vad den heter) och får max 54 grader på en av kärnorna under OCCT stresstest.

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Kolla på den och dra dina egna slutsatser.

Visa signatur

Mja....u.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag..73 grader max på övre kortet är inget att hänga upp sig på..Mitt GTX480 blev 80 grader varmt och fungerar än idag (1år i drift)

Bara lira vidare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av guki:

Om det är oklockat borde du kunna få ner tempsen ännumer, troligtvis kylpastan som är problemet.

Själv skulle jag tro att du tar för mycket som sedan inte smetas ut ordenligt vilket ger dålig kylning. Själv sitter jag på samma processor, erkänt sämre kylare (CM 212+ eller vad den heter) och får max 54 grader på en av kärnorna under OCCT stresstest.

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Kolla på den och dra dina egna slutsatser.

Okej tack för länken, intressant!

Oj det var en låg temp. Men har du två stora grafikkort också under CPU:n när du mäter. För de värmer upp min burk rätt så bra.

Kan dock tycka att min temp kunde varit lägre med take på alla fäktar jag har osv. Men men

Edit: Nu har jag testat byta pasta ett flertal gånger. Har testat "riskorn", sträck på olika håll, kryss, prick, täcka hela CPU:n, lite pasta och mycket pasta.

Allt ger mig i princip samma resultat, 37 grader i idle. I "Prime95" får den kärnan med högst temp 72 grader och den med lägst 64.

Kan omöjligt vara kylpastan. Måste vara mina två grafikkort som värmer hela lådan, är vad jag tror nu i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu har jag överklockat CPU till 4,7 ghz (från original 3,3).

I "core" får jag ca 36 grader i idle och nu när jag körde Prime95 en stund maxade "core" 78 grader.

CPU tempen visar däremot i idle ca 26 grader och i samma Prime95 test var den runt 66 grader.

Vad jag hört är det skillnad på CPU temp och Core temp? Är det CPU temp man mäter när man pratar om "skadliga" temperaturer?

Är mitt nya resultat/temp bra?

Vad är egentligen en skadliga CPU och/eller Core temperatur för i5 2500K??