Problem med XFX Radeon 6870, gula ränder

Permalänk
Medlem

Problem med XFX Radeon 6870, gula ränder

För ett tag sedan köpte jag ett XFX Radeon 6870 1GB, installerade kortet utan problem och datorn startade som den skulle. Men efter några dagar började jag slumpvis få problem under uppstart, det började med att det inte kom någon bild alls när jag satte på datorn. Provade att byta mellan kontakterna på kortet men det hjälpte inte. Det enda som hjälper är att starta om datorn gång på gång tills bilden funkar.. ibland är det ingen bild alls och ibland är det en bild med vertikala gula tjocka ränder och en del horizontella vita tunna ränder (se bilden). En del av det som visas på skärmen blinkar också ibland.

När de gula och vita ränderna visas så hänger sig datorn precis innan loginrutan visas i windows, det går alltså inte att komma vidare förrens man startat om ca 3 ggr då det brukar funka som normalt. När jag väl fått igång datorn med bild så har jag hittils aldrig fått något fel på bilden utan då kör allt på som vanligt.

Jag hade ett Geforce 8800 GTS innan och jag avinstallerade inte drivrutinerna innan jag bytte kort om det kan ha med saken att göra. Utan jag installerade drivrutinerna till Radeon kortet och sen avinstallerade jag nvidia drivisarna. Kortets fläktar går även på full fart ända fram tills jag kommer in i windows där Afterburner ställer in fläkthastigheten. Temperaturen ligger på runt 38-40C idle.

Min dator ser ut som följande:

Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775,
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm
Samsung 20" LCD Syncmaster 204B TCO03
Windows 7 64-bit Home

Tacksam för all hjälp jag kan få.. tror ni att det är kortet som är defekt?

Permalänk
Medlem

Gör en fullständig formatering. Sedan installerar du operativsystemet igen från grunden.

Kan ju ligga kvar något som inte riktigt ska vara där, men samtidigt borde det inte visa sig sådär. Speciellt inte med fläktarna på högvarv, möjligen att du får skicka in kortet igen.

Kolla även så att allting sitter i som det ska och inte glappar någonstans.

Mer teorier har jag tyvär inte.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt jobbig procedur.. har kollat ordentligt så att det sitter ordentligt.

Ingen annan som haft samma problem med ränder på det här viset??

Permalänk
Medlem

Formattera behöver du inte göra, då inga (felaktigt installerade) drivrutiner har laddats i POST så felet är på ett eller annat sätt hårdvarurelaterat:

  • Defekt VRAM/GPU

  • Glappkontakt

  • Klent nätaggregat

Kolla om du kan testa med ett annat grafikkort, eller grafikkortet i en annan dator.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem tidigare med mitt Nvidia 8800GTS och är rätt säker på att det inte är ett glappfel. Har tyvärr ingen möjlighet att pröva det i en annan dator och 500W nätagg borde ju räcka eller?