Permalänk

Vad krävs för bra screen capturing?

Tjenare,

Jag har verkligen ingen aning om vart jag skulle skriva detta, så tills vidare får det bli här bland processorerna.

Jag är hemskt nyfiken på vilken/vilka komponenter som påverkar om det hackar eller inte när man spelar in lite gameplay från spel.

Blev extra fundersam över detta när jag spelade in från Far Cry 2. Jag spelar in med Fraps, i 60fps i 1080p.
Medans jag spelade så fick jag ibland kraftiga fps droppar, ner till runt 20-30 fps, samma sak när jag spelade left 4 dead.

Men när jag spelade Crysis 2, med alla inställningar på Ultra och DirectX11 så höll det sig ändå på 40-50 fps i stort sätt hela tiden. Av detta att dömma så antar jag att just grafikkortet inte spelar in. Men vad är det egentligen som krävs?

Jag har Intel i7 2600k processor på 3.4GHz, är det den som är för långsam och behöver klockas upp?

8Gb DDR3 SDRAM 1333MHz - är det för lite ram som sabbar det för mig? eller är det för långsamt?
Eller kan det kanske vara att jag har för långsam HDD, att de tar för lång tid att skriva in så stora datamängder under kort tid som får fpsen att sjunka?

Jag är extremt tacksam för all hjälp jag kan få, börjar bli redigt irriterande att inte veta varför!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Om du sparar till samma disk som spelet är installerat på så kan det bli problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du sparar till samma disk som spelet är installerat på så kan det bli problem.

Stämmer helt å hållet.
Helst ska man spara det inspelade materialet till en dedikerad disk som inte använde av någonting annat för att undvika slowdowns när datorn försöker skriva data.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Om du sparar till samma disk som spelet är installerat på så kan det bli problem.

Skrivet av TiasE:

Stämmer helt å hållet.
Helst ska man spara det inspelade materialet till en dedikerad disk som inte använde av någonting annat för att undvika slowdowns när datorn försöker skriva data.

Tack båda två för tipset, då mitt nuvarande moderkort bara tillåter 1 HHD så är det troligen det som ställer till problem

Så får jag skaffat mitt nya kort så får jag alltså ta och skaffa mig en till HHD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Kör en WD Black med allt installerat på och 2 WD green i raid 0 som jag frapsar till.

Klarar av 60fps 1080p i WoW, LoL och Minecraft.
30fps funkar utmärkt på allt annat.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Kör en WD Black med allt installerat på och 2 WD green i raid 0 som jag frapsar till.

Klarar av 60fps 1080p i WoW, LoL och Minecraft.
30fps funkar utmärkt på allt annat.

Klarar redan nu Minecraft i 60fps 1080p

Vad innebär det raid 0?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Klarar redan nu Minecraft i 60fps 1080p

Vad innebär det raid 0?

Data delas till 2 hårddiskar, ger upp till dubbel prestanda.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Data delas till 2 hårddiskar, ger upp till dubbel prestanda.

Upp till dubbla datahastigheten men också upp till dubbla söktiden. Alltså bra för stora filer, men för småfiler blir det prestandaförlust.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Data delas till 2 hårddiskar, ger upp till dubbel prestanda.

Låter väldigt praktiskt, hur går det till? alltså behövs någon extra utrustning i form av sladdar eller liknande?

Sen vet jag inte hur mycket du kan om det, men jag har hört att det är smart att ha Windows installerat på en SSD istället för en HDD, håller du med om det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lasergurka:

Låter väldigt praktiskt, hur går det till? alltså behövs någon extra utrustning i form av sladdar eller liknande?

Sen vet jag inte hur mycket du kan om det, men jag har hört att det är smart att ha Windows installerat på en SSD istället för en HDD, håller du med om det?

Finns både för och nackdelar med att ha windows på en SSD, framför allt för att dom är så små fortfarande. Det är väldigt bekvämt att ha en fet disk med Windows på så att man aldrig behöver bry sig om var filer hamnar och program installeras, även om man kanske borde det. Om du kör Windows på en SSD kan du i princip glömma att ha spel på samma SSD, får helt enkelt inte plats. Men SSD är härligt snabba, det som tar längst tid i dator uppstarten är "introskärmen" för bios. Dock kan du uppleva datorn som långsammare i vanlig mapp navigering och liknande eftersom vanliga hårddiskar har en tendens att stänga av sig när dom inte används, och självklart måste du ha ett antal vanliga diskar med. (Visst man kan hindra diskarna från att ta tupplurar då och då men att ha dem snurrandes i onödan alstrar onödig värme).
Men jag kan bara säga som så att jag gillar SSD skarpt, kör en för Windows och en annan för sega program som Adobe CS5 paketet. Sen en WD black för spel och filer. Är ganska nöjd med den konfigurationen

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om programmet DxTory, som Fraps fast bättre. Massa funktioner som att t.ex. spela in på två eller flera platser/hårddiskar samtidigt, skalning av det inspelade med mera, lätt värt pengarna om man vill spela in.

Snabbare än Fraps oxå, inte lika mycket frame drops iaf för mig.

Kolla lite tutorials på Youtube eller testa demo versionen.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Skrivet av grasfer:

Kan tipsa om programmet DxTory, som Fraps fast bättre. Massa funktioner som att t.ex. spela in på två eller flera platser/hårddiskar samtidigt, skalning av det inspelade med mera, lätt värt pengarna om man vill spela in.

Snabbare än Fraps oxå, inte lika mycket frame drops iaf för mig.

Kolla lite tutorials på Youtube eller testa demo versionen.

Tack för tipset, det ska kollas upp!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Okej tipset om att spela in till en annan HDD funkade ju....sådär.
Utan inspelning påslagen går det i 70-80 fps, med inspelning på sjunker det till runt 30 fps

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej tipset om att spela in till en annan HDD funkade ju....sådär.
Utan inspelning påslagen går det i 70-80 fps, med inspelning på sjunker det till runt 30 fps

Det är inte så enkelt som att du låst Fraps på 30 FPS då?
Jag kan spela in BF3 i 1080p Ultra utan någon som helst FPS förlust så länge jag sparar på separat disk (filerna blir dock gigantiska om man inte låser FPS, har en BF3 inspelning där snitt FPS är strax över 60 och den filen ligger på 35,4GB för 3m27s) och då kör jag med MSI Afterburner som screen capture, inte testat med Fraps sen jag insåg att detta program gör samma sak.

Skrivet av Blargmode:

Finns både för och nackdelar med att ha windows på en SSD, framför allt för att dom är så små fortfarande. Det är väldigt bekvämt att ha en fet disk med Windows på så att man aldrig behöver bry sig om var filer hamnar och program installeras, även om man kanske borde det. Om du kör Windows på en SSD kan du i princip glömma att ha spel på samma SSD, får helt enkelt inte plats. Men SSD är härligt snabba, det som tar längst tid i dator uppstarten är "introskärmen" för bios. Dock kan du uppleva datorn som långsammare i vanlig mapp navigering och liknande eftersom vanliga hårddiskar har en tendens att stänga av sig när dom inte används, och självklart måste du ha ett antal vanliga diskar med. (Visst man kan hindra diskarna från att ta tupplurar då och då men att ha dem snurrandes i onödan alstrar onödig värme).
Men jag kan bara säga som så att jag gillar SSD skarpt, kör en för Windows och en annan för sega program som Adobe CS5 paketet. Sen en WD black för spel och filer. Är ganska nöjd med den konfigurationen

Vet att detta är en gammal post men WTF?
Jag har 120GB SSD för systemet samt program och spel, mina 13 spel jag har på min SSD tar upp nästan 50GB och då har jag fortfarande 16GB ledigt så att man inte skulle få plats med annat än Windows på sin SSD är bara dumt att säga om man inte sitter med Hibernation aktivt och en växlingsfil på 40GB.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Kör en WD Black med allt installerat på och 2 WD green i raid 0 som jag frapsar till.

Klarar av 60fps 1080p i WoW, LoL och Minecraft.
30fps funkar utmärkt på allt annat.

Då är det smartare att välja något bättre än sketna green diskar. 2 st RE4 diskar i RAID0 är klart att föredra och ger bättre fart.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Då är det smartare att välja något bättre än sketna green diskar. 2 st RE4 diskar i RAID0 är klart att föredra och ger bättre fart.

Sant... men RE4 diskar är löjligt överprisade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tack båda två för tipset, då mitt nuvarande moderkort bara tillåter 1 HHD så är det troligen det som ställer till problem

Så får jag skaffat mitt nya kort så får jag alltså ta och skaffa mig en till HHD

Vad är det för skumt mobo du har fått tag i egentligen?

Permalänk
Medlem

Kan inte frapsa 60fps i need for speed hot pursuit 2010... när jag har sli påslaget!

Någon annan får gärna också pröva/bekräfta med samma eller någon annan titel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kan inte frapsa 60fps i need for speed hot pursuit 2010... när jag har sli påslaget!

Någon annan får gärna också pröva/bekräfta med samma eller någon annan titel.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem här med samma titel, dock med MSI Afterburner som video capture.
1920*1080 @ 60fps och GTX 460 i SLI.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Inga problem här med samma titel, dock med MSI Afterburner som video capture.
1920*1080 @ 60fps och GTX 460 i SLI.

Aw förlåt jag som minns fel. SLI var inte orsaken, forced 4x anti-aliasing (multisample) var problemet. Jag blev tvungen att stänga av det. Nu när du nämnde MSI-AB's video capture så prövade jag den med (på uncompressed) och där får jag samma problem. Stängde av anti-aliasing och då pallar den 60 FPS.

Prövade även med mjpeg nu och problemet kvarstod. Kör på 2600K 4.6GHz, GTX 460 SLI, 3x Caviar Black 1TB i RAID0. Allt är i sin ordning men när anti-aliasingen är på så blir det bara segt.. med den speltiteln.

Men nej förlåt, SLI is not to blame.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Racka:

Vad är det för skumt mobo du har fått tag i egentligen?

Ever heard of HPs färdigbyggda datorer?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det är inte så enkelt som att du låst Fraps på 30 FPS då?
Jag kan spela in BF3 i 1080p Ultra utan någon som helst FPS förlust så länge jag sparar på separat disk (filerna blir dock gigantiska om man inte låser FPS, har en BF3 inspelning där snitt FPS är strax över 60 och den filen ligger på 35,4GB för 3m27s) och då kör jag med MSI Afterburner som screen capture, inte testat med Fraps sen jag insåg att detta program gör samma sak.

Nej hade inte låst till 30 FPS
Dock är problemet löst nu, hade flyttat över fraps och mappen den sparar till, till nya HDDn, märkte dock inte att den på något vänster valde tillbaka sin gamla mapp att spara i, märkte att den inte fanns där längre och gjorde en ny = Filmerna fortsatte att sparas till OS HDDn utan att jag märkte nått, my mistake xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Okej, så för ett tag sen så övertygade ni mig om att mina låga fps berodde på att jag inte spelade in till separat HDD.

Nu spelar jag in på en separat HDD på 2TB, har operativsystemet och spelet (skyrim) på min SSD.

När jag inte spelar in så går spelet i nästan konstant 60fps. När jag spelar in så sjunker fpsen ibland ända till 18 fps. VARFÖR?!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Någon? D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Någon? D:

Lugna dig lite, förvänta dig inte svar på bara en en timme.

(Bryt för den delen inte mot reglerna heller som du gjorde nu - §4)

Är det i alla spel det händer?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Lasergurka:

Någon? D:

vilket program använder du för att spela in?

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Skrivet av Satakarnak:

vilket program använder du för att spela in?

Fraps

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lugna dig lite, förvänta dig inte svar på bara en en timme.

(Bryt för den delen inte mot reglerna heller som du gjorde nu - §4)

Är det i alla spel det händer?

Ber om ursäkt, hade inte koll på att det var mot reglerna

Fpsen sjunker i alla spel, ja, men inte alls lika mycket som det gör i Skyrim.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |