Hur många nätagg har haft sönder andra datordelar?

Permalänk

Hur många nätagg har haft sönder andra datordelar?

Läser ofta om att nätaggregatet är den viktigaste delen i datorn då det är därigenom all ström fördelas (right?), och att det är otroligt dumt att skära ned på nätagget, dels för att sämre nätaggregat inte håller lika länge men också för att om nätaggregatet går sönder kan det dra med sig många andra delar också. Skulle bara vilja kolla upp om det verkligen är en stor risk? Hur många här har varit med om eller känner/har hört om någon som haft ett nätaggregat som förstör andra delar i datorn?

Anledningen till att jag frågar detta är för att i varje datorbyggar-tråd så uppmuntras alla att ABSOLUT INTE SKÄRA NED PÅ NÄTAGGREGATET, och jag skulle själv gärna veta varför detta är så mycket viktigare än att t.ex. lägga pengarna på en extra HDD för att kunna köra Raid-1 eller än att ja, bara spara pengar. Om det är 0,0000001% risk att nätaggregatet pajar men det dyrare nätaggregatet gör att datorn kostar 5% än vad den skulle göra om man skar ned på nätdelen så känns det inte särskilt värt att lägga de extra pengarna bara för att slippa ta den risken.

Så, jag skulle vilja ha lite exempel på folk som förlorat datordelar pga att deras nätaggregat gått sönder, för jag har svårt att rekommendera ett 650W-märkesagg när användaren skulle klara sig fint på ett 450W budgetagg, och får skära ned på datorns prestanda i övrigt pga det.

Permalänk
Medlem

du har väl hört talas om ace of swedens nätagg? http://www.sweclockers.com/nyhet/12084-ace-of-sweden-svarar-p...

Ace of sweden har bra många förstörda datorer på sitt samvete!
det skiljer sig från ett bra nätt till ett dåligt är väl hur bra kondensatorerna är, då jag inte är så bra inom just det är området så vågar jag inte säga nå mer! samt att om det 80+ certifierat så har dom garanterat att nätagget kan levarera den kraften dom har skrivit (eller åtminstone 80%)

Permalänk
Skrivet av dauit:

du har väl hört talas om ace of swedens nätagg? http://www.sweclockers.com/nyhet/12084-ace-of-sweden-svarar-p...

Ace of sweden har bra många förstörda datorer på sitt samvete!
det skiljer sig från ett bra nätt till ett dåligt är väl hur bra kondensatorerna är, då jag inte är så bra inom just det är området så vågar jag inte säga nå mer! samt att om det 80+ certifierat så har dom garanterat att nätagget kan levarera den kraften dom har skrivit (eller åtminstone 80%)

Ace of Sweden fuckade upp ganska rejält, de satte specifikationer på nätaggregat som inte stämde. Det är såklart fel, och köpa de nätaggregaten från ace of sweden är såklart inte bra. Men annars, varför ska man välja ett tx650w corsair-agg till en dator som drar max 400W istället för att köpa ett
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=233514

Vet inte om det var ett bra exempel men jag tänkte jämföra ett starkare märkesagg med ett nästan no-name-aggregat med lägre watt-tal. Man kommer ju knappast tjäna ihop över 400kr på att man sparar ström på TX650W-agget, och jag tror inte att advance-agget kommer gå sönder 2 gånger (enda gången man tjänar på att köpa corsair-agget).

Självklart finns det fördelar med starka corsair-agg (tysta, man kan köra CF/SLi etc) men om man inte hade tänkt uppgradera datorn eller bryr sig supermycket om ljudnivån så är nästan advance-agget ett bättre val?

OM NU INTE NÄTAGG KAN PAJA ANDRA DELAR I DATORN, men detta vill jag gärna se exempel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

OM NU INTE NÄTAGG KAN PAJA ANDRA DELAR I DATORN, men detta vill jag gärna se exempel på.

Försök igen när du inte gör en halmdocka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hade för ett antal år sen ett 600w cooltek ansågs vara ett ganska OK nätagg, tror faktisk det finns test på detta här runt 2006 eller så, nåja en vacker dag när jag skulle knäppa på det på baksidan så gick proppen direkt, skumt tänkte jag och drog ur 24 pins från moderkort och 4 pins, och testa en gång till, poff propen gick.

Tyvär så hade agget tagit med sig moderkortet i fallet redan på första. och fick bli både nytt agg och moderkort, resten var helt dock

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Läser ofta om att nätaggregatet är den viktigaste delen i datorn då det är därigenom all ström fördelas (right?), och att det är otroligt dumt att skära ned på nätagget, dels för att sämre nätaggregat inte håller lika länge men också för att om nätaggregatet går sönder kan det dra med sig många andra delar också. Skulle bara vilja kolla upp om det verkligen är en stor risk? Hur många här har varit med om eller känner/har hört om någon som haft ett nätaggregat som förstör andra delar i datorn?

Anledningen till att jag frågar detta är för att i varje datorbyggar-tråd så uppmuntras alla att ABSOLUT INTE SKÄRA NED PÅ NÄTAGGREGATET, och jag skulle själv gärna veta varför detta är så mycket viktigare än att t.ex. lägga pengarna på en extra HDD för att kunna köra Raid-1 eller än att ja, bara spara pengar. Om det är 0,0000001% risk att nätaggregatet pajar men det dyrare nätaggregatet gör att datorn kostar 5% än vad den skulle göra om man skar ned på nätdelen så känns det inte särskilt värt att lägga de extra pengarna bara för att slippa ta den risken.

Så, jag skulle vilja ha lite exempel på folk som förlorat datordelar pga att deras nätaggregat gått sönder, för jag har svårt att rekommendera ett 650W-märkesagg när användaren skulle klara sig fint på ett 450W budgetagg, och får skära ned på datorns prestanda i övrigt pga det.

Jag har eldat sönder en dator hemma på grund av ruttet nätaggrgat och på jobbet hade vi ett 10-tal burkar där allt gick sönder på grund av dåliga nätaggregat (dålig batch den gången, men ändå).

Analys efteråt visade att det var 5V linan som gick för lågt och det dödade av någon anledning datorn över tiden - skumt, men så var det - samma fel p å alla nätaggen och samma totalras på flera av datorerna - på något gick "bara" grafikkortet sönder.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hade för ett antal år sen ett 600w cooltek ansågs vara ett ganska OK nätagg, tror faktisk det finns test på detta här runt 2006 eller så, nåja en vacker dag när jag skulle knäppa på det på baksidan så gick proppen direkt, skumt tänkte jag och drog ur 24 pins från moderkort och 4 pins, och testa en gång till, poff propen gick.

Tyvär så hade agget tagit med sig moderkortet i fallet redan på första. och fick bli både nytt agg och moderkort, resten var helt dock

Skrivet av bengt-re:

Jag har eldat sönder en dator hemma på grund av ruttet nätaggrgat och på jobbet hade vi ett 10-tal burkar där allt gick sönder på grund av dåliga nätaggregat (dålig batch den gången, men ändå).

Analys efteråt visade att det var 5V linan som gick för lågt och det dödade av någon anledning datorn över tiden - skumt, men så var det - samma fel p å alla nätaggen och samma totalras på flera av datorerna - på något gick "bara" grafikkortet sönder.

Intressant att höra, tack för exemplen!

Permalänk
Antielefant

Det största problemet med billiga agg är inte att de inte fungerar, det är att dör de (och det har de en irriterande förmåga att göra efter ett par år) så drar de med sig så mycket mer. Jag har hittills inte sett många döda nätagg där inte antingen moderkort (och då ibland även CPU) eller grafikkort fått sig en smäll.

Problemet med billiga skitagg är också att de åldras snabbt, kondingar och spolar slits och, tja, när man sedan köper nya grejor litar folk fortfarande på att deras 3 år gamla skräpagg fortfarande håller de 500W det är specat för...

...tills lukten av bränd elektronik sprider sig och nätagg, moderkort, processor och grafikkort är stendöda. Inte särskilt kul att stöta på (men inte särskilt ovanligt) om man lagt 8-10k på en uppgradering och sparat femhundringen på nätagget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har varit med om det sj och sett det hända andra så det är inget mygel att det är viktigt att ha bra kvalitet på delen som förser hela datorn med ström.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag hade ett billigt nätaggregat till en dator för några år sedan, köpte nytt effekttörstande grafikkort och tänkte spela en runda gta4. Detta slutade med en ganska högt poff och rök bak ur datorn. Lukten stannade kvar hela dagen även fast jag bar ut datorn.

Som tur var klarade sig dock resterande komponenter i datorn, men som flera tidigare har skrivit är det nog inte alltid man har sådant tur.

Jag kommer hur som aldrig mer snåla när det gäller nätaggregat.

OT:
Ett annat tips är också att inte misstänka den lill röd switchten bak på vissa nätaggregat som eventuell felkälla när datorn fungerar dåligt.. speciellt inte samtidigt som man är bakom datorn och kryper med huvudet en dm ifrån aggregatet.. det gjorde jag på min första dator

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ace of Sweden fuckade upp ganska rejält, de satte specifikationer på nätaggregat som inte stämde. Det är såklart fel, och köpa de nätaggregaten från ace of sweden är såklart inte bra. Men annars, varför ska man välja ett tx650w corsair-agg till en dator som drar max 400W istället för att köpa ett
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=233514

Vet inte om det var ett bra exempel men jag tänkte jämföra ett starkare märkesagg med ett nästan no-name-aggregat med lägre watt-tal. Man kommer ju knappast tjäna ihop över 400kr på att man sparar ström på TX650W-agget, och jag tror inte att advance-agget kommer gå sönder 2 gånger (enda gången man tjänar på att köpa corsair-agget).

Självklart finns det fördelar med starka corsair-agg (tysta, man kan köra CF/SLi etc) men om man inte hade tänkt uppgradera datorn eller bryr sig supermycket om ljudnivån så är nästan advance-agget ett bättre val?

OM NU INTE NÄTAGG KAN PAJA ANDRA DELAR I DATORN, men detta vill jag gärna se exempel på.

Du kan köpa ett 450W agg om datorn drar 400W, inga problem om det är ett agg av kvalité! Ett bra agg klarar av att belastat högt över långa tidsperioder. Bra agg klarar ofta mer än vad de specar.

Permalänk
Medlem

Själv drog jag på ganska rejält när jag köpte nytt nätagg för ett tag sedan... det jag har i sign. Kanske inte behöver all kraft som det agget kan ge men jag kommer inte behöva byta ut agget på väldigt länge heller. Mitt Ax 1200 kommer nog att driva några system till innan det försvinner & risken för att det agget går sönder känns ganska liten. Det är ju faktiskt ett Corsair agg Det jag vill säga är att kvalité lönar sig i längden, Enligt mig iaf

Permalänk

Nätdelen är enligt mig en av datorns viktigaste komponenter...snåla inte in på den!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Har inte haft sönder nånting i datorn däremot är datormusen ett väldigt utsatt objekt vid fps lir

EDIT; läste fel i topicen, men jag använder bara XFX agg

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Har inte haft sönder nånting i datorn däremot är datormusen ett väldigt utsatt objekt vid fps lir

amen 2 that

Permalänk
Medlem

Skulle koppla in och pröva ett PC Office 350w nätagg till en dator för att pröva om det funka, satt nere på golvet och kopplade in, startade det några ggr och det funkade (men jävlar va fläkten lät!!!) testade sådär runt 5 ggr och sen ville datorn inte starta utan agget bara klickade.
Testade trycka på startknappen några ggr till, så helst plötsligt hörde jag hur det började ladda upp någon kondensator eller liknande, och sen bara PANG!! agget bara exploderade som en bomb runt 20-30cm från mina ben och säkringen gick hade tur som inte skadade mig där

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag sett många agg dra datorer, även kvalitetsagg även om det är sjukt sällan, hänt 2 gånger under 15 år för mig att kvalitetsagg gått åt skogen i ett moln av rök och stank

Däremot, dåliga agg, ace of sweden, qtek och andra udda märken, hipro och lite andra
Sett t e x många antec truepower däremot dra många burkar, faktiskt håller ace of sweden och antecs truepower 350-500w jämna steg med varandra
Vet inte vad detta beror på, men iallafall, många döda moderkort, diskar och annat som rykt när nätaggen dragit

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Läser ofta om att nätaggregatet är den viktigaste delen i datorn då det är därigenom all ström fördelas (right?), och att det är otroligt dumt att skära ned på nätagget, dels för att sämre nätaggregat inte håller lika länge men också för att om nätaggregatet går sönder kan det dra med sig många andra delar också. Skulle bara vilja kolla upp om det verkligen är en stor risk? Hur många här har varit med om eller känner/har hört om någon som haft ett nätaggregat som förstör andra delar i datorn?

Anledningen till att jag frågar detta är för att i varje datorbyggar-tråd så uppmuntras alla att ABSOLUT INTE SKÄRA NED PÅ NÄTAGGREGATET, och jag skulle själv gärna veta varför detta är så mycket viktigare än att t.ex. lägga pengarna på en extra HDD för att kunna köra Raid-1 eller än att ja, bara spara pengar. Om det är 0,0000001% risk att nätaggregatet pajar men det dyrare nätaggregatet gör att datorn kostar 5% än vad den skulle göra om man skar ned på nätdelen så känns det inte särskilt värt att lägga de extra pengarna bara för att slippa ta den risken.

Så, jag skulle vilja ha lite exempel på folk som förlorat datordelar pga att deras nätaggregat gått sönder, för jag har svårt att rekommendera ett 650W-märkesagg när användaren skulle klara sig fint på ett 450W budgetagg, och får skära ned på datorns prestanda i övrigt pga det.

Lite sunt förnuft skadar aldrig.. Tänk på
- Skillnaden i pris mellan ett tveksamt agg och ett bra kvalitetsagg i dom lägre klasserna oftast inte skiljer mer än 200 - 300:-. Ex. ett AXP 500W agg för 350:- mot ett XFX CE 550W för 515:- eller ett Antec HCG 520W för 561:-.
- Spenderar 7000 - 10000:- på dyr hårdvara som häftigt moderkort, super-CPU, moster-GPU, blixtrande-SSD.. Men så köper man ett Trabant-nätagg för 300:-.. Eh.. Hur hänger det ihop?!
- Kvalitets agg har kvalitetskomponenter, dom kan leverera till eller mer än specificationen och dom gör gärna det under många många år.. Degraderingen över tid är inte lika stor som på komponenter av lägre kvalite.
- Kvalitetsagg har alla funktioner och skydd som behövs såsom ex. PFC, MOV, OCP, OTP etc. Skönt å veta att om strömmen till agget spikar eller dippar att nätagget filtrerar bort skadliga strömmar från din 10000:- gejmerPC.
- Köper man av en välrenomerad tillverkare så kan man oftast lita på att man blir behandlad med respekt när man ringer å klagar och att det finns en tillverkarsupport som är värd namnet..
- Innan du köper dina komponenter så googla eller kolla på prijakt om det finns recensioner på den hårdvara du är intresserad av. Dom flesta nätagg som är värda pengarna finns det en uppsjö recensioner på och man kan bilda sig själv en uppfattning om det är nått å ha innan man tömmer plånboken.

Tips på seriösa sajter som gör bra och oftast neutrala recensioner av nätagg:
jonnyguru.com
hardwaresecrets.com
hardocp.com
techpowerup.com
anandtech.com
kitguru.net
hardwareheaven.com
åsså så klart vår egna Swecslockers!
(Det finns flera.. men kommer inte på alla nu)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om det själv men har sett mängder av trådar där folk undrar varför diskarna går sönder stup i kvarten. Då har det handlat om ace / hiper nätagg.
Jag köper aldrig budget agg ända budget jag köpt var aspire /apevia när jag inte kunde något om nätagg. Nu har jag köpt ett gäng Corsair vx 450w gav 299kr för ett Seasconic baserat med 105 c Japanska kondingar rakt av kan inte blir mycket bättre en så. Har även 1 par cx 400w som är något sämre men fortfarande ett väldigt trevligt nätagg för pengarna betalade 349kr för cx aggen. Så nätagg kommer jag inte behöva köpa på ett tag. Kommer nog byta ut mitt vx 450w när det gått 24-7 efter cirka 7 år och slänga in ett nytt. Men något jag hoppas på är att sweclockers testar kvalitets nätagg som gått cirka 5 år dyngnet runt gärna seasconic baserat då de aggen brukar hålla läggs ripple nivå och givetvis 105 c Japanska kondingar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Mitt förra nätagg hade sönder min mammabräda pga att det inte kunde leverera kräm i den mängd som resten av datorn ville ha vid den OC jag körde.
Nytt agg och mobo införskaffades efter att det gammla kastat in handduken. Agget är nu i en låda och inväntar en htpc som det kan leka med.
Dock var det inget dåligt att utan ett CM realpower 520w 80+ och skulle duga fint men tänkte inte på att jag ville OCa lite också :\

Agget är mycket viktigt både när det komer till kvalitet (bra komponenter samt div spänningsskydd för att ge datorn stabil ström) och även en effect som datorn vill ha.
Att snåla ner på agget skulle vara som att snåla ner på gummi när du hoppar bungee jumping bara för att du vill ha en dyrare och bekvämare sele och gummibandet "borde" trots allt hålla för dig.

Nä agget är viktigare än det mesta i burken både när det kommer till säkerhet rent fysiskt och drift.

Ordet dumsnålt dyker upp i huvet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ett budget nätagg är verkligen inte att rekommendera. För några år sedan dog datorn helt plötsligt, det luktade bränt men jag tänkte att jag provar att starta igen och då blixtrade det till och luktar ännu mer bränt. Öppnade och det var rätt svart uppe vid PCI-E kabeln till moderkortet och både nätagget och moderkortet strök med. Man ska helt ha minst 80+ bronze och något högre watt än vad som rekommenderas då man inte vill belasta nätagget för hårt. Jag kör med ett Corsair AX 850W 80+ Gold, behöver inte så mycket men man slipper byta för framtida uppgraderingar.

Permalänk
Avstängd

Har sett 5+ datorer med ACE nätdelar som förstört hårddiskar.