Väldigt varmt 6970, råd någon?

Permalänk

Väldigt varmt 6970, råd någon?

Jag beställde hem lite delar i veckan som jag har plockat ihop själv och har nu kört med i ett par dagar. Jag har stött på ett problem, mitt grafikkort (XFX Radeon 6970) blir abnormt varmt. Det ligger och slår på 60-65C på idle och upp till 90C på hög belastning. Jag har smäckt in fullt med fläktar och försökt hitta ett bra luftflöde, men grafikkortet är fortfarande för varmt.

Någon som har tips på vad som kan vara fel?

Visa signatur

Intel® Core™ i7-2600K - ASUS P8Z68-V PRO - Corsair Vengeance 1600MHz 8GB - Asus 7970 DirectCUII - Corsair AX 850W PSU - Fractal Design Arc Midi Tower

Qpad MK 80-Pro - Logitech G400 - Benq XL2420T

Permalänk
Medlem

XFX 6950, 6970 och 6990 har alltid haft höga temps.. Därför jag gått över till nvidia ^^

Det ska ändå vara lungt sålänge de inte går över 100c iallafall

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Tja, Tips & råd,

Med en Idle på mellan 60-65C, är en temp jag knappast skulle acceptera,
såvida man inte har en specifik konfiguration, vilket man kan få med 6950/6970 korten
nog om detta.

Du bör komplettera med ytterliggare input ang. ditt system.
Om du lägger fokus i Idle läge.

Idle:
Vad har du för frekvens, GPU & Minne?
Vad är fläkten inställd på, Auto? om så vilken XX% redovisas?
Vid vilken rumstemperatur? "Det ligger och slår på 60-65C på idle"
Övrigt: Temperatur CPU, MB, NB, SB (HDD ej nödvändigt) vid Idle?
Dessa värden ger en större överblick över ditt system.
Antar att du har dessa program, om inte, tanka hem, HWMonitor, GPUZ, MSI Afterburner, Asus PC Probe II,

Att tänka på, är att frekvens och temperatur i idle påverkas ganska mycke,
beroende på om man har en eller flera skärmar inkopplade.

Så, använder du en eller flera bildskärmar, dvs. hur många har du inkopplade?

Permalänk
Medlem

60-65c låter lite högt ja. Har du någorlunda bra luftflöde, ska väl du i allafall ligga under 50c i idle. Länka delarna så kan diskussionen gå vidare

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Låter som du behöver bättre luftflöde i ditt chassi. Har du fläktarna som man fick med?

Permalänk
Avstängd

Mjo.. Just nu idlar mitt kort på 48C med fläkthastigheten på 25%.. Har som max vart uppe i 65C i spel vad jag vet.. Men stör mig lite på att fläkten på mitt går upp och ner i varv hela tiden i spel och inte ligger på en jämn nivå i mer än sådär 10sek Ska nog fungera att ställa fläkten manuellt på 50-60% när jag spelar Den lät inte så jävla mkt som 100% i BF3 beta iaf.. Så antar att fläkten ligger som max på 60% i spel..

Permalänk
Medlem

Förutsatt att inte tempsensorn är defekt låter det onekligen som att du har dåligt luftflöde och/eller ineffektiv fläktkonfiguration.
Aletnativt tar du in luft precis vid ett varmt element

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av OlleIng:

Tja, Tips & råd,

Med en Idle på mellan 60-65C, är en temp jag knappast skulle acceptera,
såvida man inte har en specifik konfiguration, vilket man kan få med 6950/6970 korten
nog om detta.

Du bör komplettera med ytterliggare input ang. ditt system.
Om du lägger fokus i Idle läge.

Idle:
Vad har du för frekvens, GPU & Minne?
Vad är fläkten inställd på, Auto? om så vilken XX% redovisas?
Vid vilken rumstemperatur? "Det ligger och slår på 60-65C på idle"
Övrigt: Temperatur CPU, MB, NB, SB (HDD ej nödvändigt) vid Idle?
Dessa värden ger en större överblick över ditt system.
Antar att du har dessa program, om inte, tanka hem, HWMonitor, GPUZ, MSI Afterburner, Asus PC Probe II,

Att tänka på, är att frekvens och temperatur i idle påverkas ganska mycke,
beroende på om man har en eller flera skärmar inkopplade.

Så, använder du en eller flera bildskärmar, dvs. hur många har du inkopplade?

-GPU: 880MHz Minne: 1375MHz
-Fläkten är inställd på Auto och ligger vanligtvis på 30%(Idle)
-CPU: temp vid 30-35C System temp: 26C (Idle)
-Använder GPUZ, Coretemp & SpeedFan
-Använder endast en bildskärm

Skrivet av Fysman:

60-65c låter lite högt ja. Har du någorlunda bra luftflöde, ska väl du i allafall ligga under 50c i idle. Länka delarna så kan diskussionen gå vidare

Allt finns i min signatur.

Visa signatur

Intel® Core™ i7-2600K - ASUS P8Z68-V PRO - Corsair Vengeance 1600MHz 8GB - Asus 7970 DirectCUII - Corsair AX 850W PSU - Fractal Design Arc Midi Tower

Qpad MK 80-Pro - Logitech G400 - Benq XL2420T

Permalänk
Medlem

-

Citat:

GPU: 880MHz Minne: 1375MHz
-Fläkten är inställd på Auto och ligger vanligtvis på 30%(Idle)
-CPU: temp vid 30-35C System temp: 26C (Idle)
-Använder GPUZ, Coretemp & SpeedFan
-Använder endast en bildskärm

Okej!
Förtydligande: frågan gällde i Idle, "Om du lägger fokus i Idle läge”.

-GPU: xxxMHZ Minne: xxxMHz ? I Idle ?
-Spänning? Vad har du för volt i Idle? (GPUZ, skall vara VDDC = 0,9V)
-Rumstemperatur? (Ett referens mått, har trots allt en ganska stor inverkan ifall r-temp =18°C eller 28°C)

-CPU: Ok!, System temp, antar att du syftar på MB temp. OK!
-Bios: Om inte, prova att reset bios F5, aktivera Cool' n' Quite, (ev. se över ditt energischema i Win 7)
-Drv: Om inte, se över dina Inställningar i CCC, ev. uppdatera till 11.9
-Luftflöde: verkar du ha bra koll på,

Om du inte snart finner att det är ett program eller hårdvaru relaterat fel på ditt övriga system,
ta kontakt med din återförsäljare och ev. reklamera grafikkortet

Referens: Vid Idle, med ett Sapphire 6970 installerat.
Rumstemp: ca 20°C

GPU: 33°C
(Har fläkten inställd på 30% i Idle)
(Med fläkten i Auto 24 % stiger temp med ca 2°C, har ej/aldrig fläkten inställd i Auto läge)
CPU: 28°C
MB: 32°C
SB: 36°C
NB: 38°C

Vid belastning: Test med Metro 2033, GPU 54-56°C
Låter MSI Afterburner styra fläkt kurvan, dvs. Fan speed% / Temperature°C linjärt. dvs. 30/30, 40/40 osv.

Cpu: AMD Phenom.II 965 @ 3,4GHz, CM212+ MB: Crosshair IV Formula Ram: Kingston 8GB @ 1600MHz Lagring: Corsair SSD Force 120GB + SST HDDBoost + WD 640GB Caviar Black Grafik: 2x Sapphire HD6970 2gb (modded) Chassi: CM 690, 5X120 + 1x radialfläkt, Zalman Fan controller, Akasa Damm & Chassi filter + egen konstr. PSU: Corsair AX850W Div. OS-Win 7 64bit, Akasa minnes kort läsare, mm

Permalänk
Medlem

Samma temps på mitt xfx radeon hd 6970:S

Visa signatur

XFX Radeon HD 6970 || MSI P67 GD-55 || Fractal Design Arc || i5 2500k || Corsair Vengance LP 8GB || Corsair GT 120GB || Samsung F4EG 2TB || Corsair H100 || Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

Mitt idlar på 40-60C (beroende på om jag spelat tidigare eller inte), och maxar 90C.
Så jag ska själv köpa lite fläktar, och ett styck http://www.inet.se/artikel/5321951/arctic-cooling-accelero-xt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleIng:

-

Okej!
Förtydligande: frågan gällde i Idle, "Om du lägger fokus i Idle läge”.

-GPU: xxxMHZ Minne: xxxMHz ? I Idle ?
-Spänning? Vad har du för volt i Idle? (GPUZ, skall vara VDDC = 0,9V)
-Rumstemperatur? (Ett referens mått, har trots allt en ganska stor inverkan ifall r-temp =18°C eller 28°C)

-CPU: Ok!, System temp, antar att du syftar på MB temp. OK!
-Bios: Om inte, prova att reset bios F5, aktivera Cool' n' Quite, (ev. se över ditt energischema i Win 7)
-Drv: Om inte, se över dina Inställningar i CCC, ev. uppdatera till 11.9
-Luftflöde: verkar du ha bra koll på,

Om du inte snart finner att det är ett program eller hårdvaru relaterat fel på ditt övriga system,
ta kontakt med din återförsäljare och ev. reklamera grafikkortet

Referens: Vid Idle, med ett Sapphire 6970 installerat.
Rumstemp: ca 20°C

GPU: 33°C
(Har fläkten inställd på 30% i Idle)
(Med fläkten i Auto 24 % stiger temp med ca 2°C, har ej/aldrig fläkten inställd i Auto läge)
CPU: 28°C
MB: 32°C
SB: 36°C
NB: 38°C

Vid belastning: Test med Metro 2033, GPU 54-56°C
Låter MSI Afterburner styra fläkt kurvan, dvs. Fan speed% / Temperature°C linjärt. dvs. 30/30, 40/40 osv.

Cpu: AMD Phenom.II 965 @ 3,4GHz, CM212+ MB: Crosshair IV Formula Ram: Kingston 8GB @ 1600MHz Lagring: Corsair SSD Force 120GB + SST HDDBoost + WD 640GB Caviar Black Grafik: 2x Sapphire HD6970 2gb (modded) Chassi: CM 690, 5X120 + 1x radialfläkt, Zalman Fan controller, Akasa Damm & Chassi filter + egen konstr. PSU: Corsair AX850W Div. OS-Win 7 64bit, Akasa minnes kort läsare, mm

Ursäkta men varför ska han reseta sitt BIOS och/eller aktivera CnQ? Knappast relaterat till hög idletemp på grafikkortet.
Och 54-56*C under full load på referenskylare låter extremt lågt. Brunkar normalt ligga på runt 80 grader, vilket sweclockers test bekräftar (83 grader).

OnT: Kolla om dina kort klockar ner sig i 2D läge. Din temperatur stämmer in på ett kort som behåller 3D clocks i idle!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Ett 6970 har inga problem att jobba i 90C fläkten där ligger väll i typ 45%? Om du vill göra en mer aggresiv fläktkurva så fungerar ju MSI afterburner.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Mitt 6970, (powercolor) Håller en värme på drygt 55-65c Idle om jag kör med min datorskärm + TV'n, Men om jag slår av att den bara ska köra dataskärmen i CCC så sjunker värmern till 37-42c.

Om du kör med 2 skärmar, så testa slå av ena!

Stillanatt.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Ursäkta men varför ska han reseta sitt BIOS och/eller aktivera CnQ? Knappast relaterat till hög idletemp på grafikkortet.
Och 54-56*C under full load på referenskylare låter extremt lågt. Brunkar normalt ligga på runt 80 grader, vilket sweclockers test bekräftar (83 grader).

OnT: Kolla om dina kort klockar ner sig i 2D läge. Din temperatur stämmer in på ett kort som behåller 3D clocks i idle!

Tja, nu gällde det inte mig. försöker bara hjälpa till.
Så har du några bättre förslag på hur han skall komma till "bukt" med sitt värme problem.?
Så är det väll bara att skriva ett par rader med tips & råd, eller?

Kan hålla med om att mina temp värden ligger förhållande vis ganska till väldigt lågt.
Men har ett stort luftflöde i chssit samt att GPU fläkten styrs linjärt 55 % 55°C osv.
Vbt. swe:s test, huruvida de hade fläkten i Auto, eller styrdes av annan programvara?
Men att man kommer upp i 80-90°C med fläkten i Auto ,Ja, Är Fläktkurvan i Auto den optimala?
Program: HWMonitor, GPUZ, MSI Afterburner samt 2 st Sapphire 6970 kort
Har svår att tro att samtliga program missvisar samt att båda kortens temp censorer är defekta

Metro 2033, MSI Afterburner, GPU belastning 90-100%, CPU belastning ca 40-50% Frekvens GPU 890MHz stabil/linjär.
1680*1050 FPS snitt 90 med DX9, FPS snitt 45 med DX11
Nog om detta

Permalänk

Jag får nog helt enkelt bara kosta på mig lite bättre fläktar om jag vill ha lägre temps.

Skrivet av Kogster:

Ett 6970 har inga problem att jobba i 90C fläkten där ligger väll i typ 45%? Om du vill göra en mer aggresiv fläktkurva så fungerar ju MSI afterburner.

Aldrig provat, men det låter intressant så jag ska ta mig en titt på det.

Visa signatur

Intel® Core™ i7-2600K - ASUS P8Z68-V PRO - Corsair Vengeance 1600MHz 8GB - Asus 7970 DirectCUII - Corsair AX 850W PSU - Fractal Design Arc Midi Tower

Qpad MK 80-Pro - Logitech G400 - Benq XL2420T

Permalänk
Medlem

En http://indomo.se/12241-Lian-Li-BS-07B-PCI-Cooler-internal-14-... kanske skulle kunna hjälpa till. Borde fungera bra även i andra chassin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Space-Penguin:

Jag får nog helt enkelt bara kosta på mig lite bättre fläktar om jag vill ha lägre temps.

Aldrig provat, men det låter intressant så jag ska ta mig en titt på det.

Alltså fläkten på grafikkortet styrs efter temperatur. den drar inte på så mycket om inte kortet går över 90C alltså den jobbar för att stabilisera kortet runt eller precis under eller 90 C. den klarar utan problem att kyla kortet mer men det blir på bekostnad av ljudnivå.

antar att du har referensmodell.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleIng:

Tja, nu gällde det inte mig. försöker bara hjälpa till.
Så har du några bättre förslag på hur han skall komma till "bukt" med sitt värme problem.?
Så är det väll bara att skriva ett par rader med tips & råd, eller?

Kan hålla med om att mina temp värden ligger förhållande vis ganska till väldigt lågt.
Men har ett stort luftflöde i chssit samt att GPU fläkten styrs linjärt 55 % 55°C osv.
Vbt. swe:s test, huruvida de hade fläkten i Auto, eller styrdes av annan programvara?
Men att man kommer upp i 80-90°C med fläkten i Auto ,Ja, Är Fläktkurvan i Auto den optimala?
Program: HWMonitor, GPUZ, MSI Afterburner samt 2 st Sapphire 6970 kort
Har svår att tro att samtliga program missvisar samt att båda kortens temp censorer är defekta

Metro 2033, MSI Afterburner, GPU belastning 90-100%, CPU belastning ca 40-50% Frekvens GPU 890MHz stabil/linjär.
1680*1050 FPS snitt 90 med DX9, FPS snitt 45 med DX11
Nog om detta

Men saken är ju den att det är inga direkta "problem". Visst, kortet är varmt men det är ändå väl inom specifikationer.
Han har högre temperaturer och ett tystare kort.
Du kör aggressiv fläktkurva som innebär lägre temperaturer men ett mer högljutt kort.
Fixar TS till bättre luftflöde i chassit så kommer han säkerligen ner till 80-85, och då är det fullt normalt.

Men du har fortfarande inte förklarat varför du vill att han ska aktivera CnQ och reseta bios ^^

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Men saken är ju den att det är inga direkta "problem". Visst, kortet är varmt men det är ändå väl inom specifikationer.
Han har högre temperaturer och ett tystare kort.

Fel adressat: Det är precis vad "Space-Penguin" upplever, ett problem, i Idle "Det ligger och slår på 60-65C på idle" du får direkt
vända dig till "Space-Penguin" för att förklara och förtydliga gärna vad du menar. Resten överlåter jag till dig.

Bios ja, en tanke bara, anta nu att man har ändrat iGPU Offset Voltage, alt. via Asus TurboV/GPU Boost/IGPU Offset Voltage dvs. ökat spänningen.
Hur vida det påverkar temperatur på grafikkortet, vet jag inte, men som jag skrev, bara en tanke, men dock bättre en ingen, en uteslutnings metod bara.

Om du nu vet att det inte går att aktivera Cool'n'Quite på ett Intelkort.
För oss andra med AMD System, förklara gärna varför CnQ inte skall vara aktiverat.

Ha det gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleIng:

Fel adressat: Det är precis vad "Space-Penguin" upplever, ett problem, i Idle "Det ligger och slår på 60-65C på idle" du får direkt
vända dig till "Space-Penguin" för att förklara och förtydliga gärna vad du menar. Resten överlåter jag till dig.

Bios ja, en tanke bara, anta nu att man har ändrat iGPU Offset Voltage, alt. via Asus TurboV/GPU Boost/IGPU Offset Voltage dvs. ökat spänningen.
Hur vida det påverkar temperatur på grafikkortet, vet jag inte, men som jag skrev, bara en tanke, men dock bättre en ingen, en uteslutnings metod bara.

Om du nu vet att det inte går att aktivera Cool'n'Quite på ett Intelkort.
För oss andra med AMD System, förklara gärna varför CnQ inte skall vara aktiverat.

Ha det gott.

iGPU påverkar enbart grafikdel som är integrerad i en del av Intels processorer.
CnQ och motsvarande teknologier påverkar inte grafikkortet, enbart processorn.

Det känns fortfarande som att det inte är ett "riktigt" problem, även om TS känner att det är det. Temperaturerna är inom specifikationerna för kortet. Vill man ha lägre temps får man göra en aggressivare fläktkurva. Jag personligen föredrar att hålla korten så tysta som möjligt. Sen om det är 40 grader eller 60 grader i idle skiter jag fullständigt i, sålänge kortet inte går över maxgränsen i full load. Smaken är som baken.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Någon som vet om http://www.inet.se/artikel/5321474/arctic-cooling-accelero-xt... är mera slimmad än original fläktarna på ett powercolor 6970 pcs+ letat men hittar inget exakt mått mätte själv fick att kylaren va 400mm i höjd humm http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCGamer4life:

Någon som vet om http://www.inet.se/artikel/5321474/arctic-cooling-accelero-xt... är mera slimmad än original fläktarna på ett powercolor 6970 pcs+ letat men hittar inget exakt mått mätte själv fick att kylaren va 400mm i höjd humm http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2...

Den kylarn verkar ju bara passa till olika nVidia kort. dessutom har väll http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2... ett custom pcb? då lär den ju inte passa

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att om du kör mer än en skärm och har dom i olika upplösningar så får kortet jobba mer även i "idle" läge och därför höjs tempen... Jag kan inte bekräfta det här med fakta men det låter ju inte otroligt.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10