Mitt grafikkort är nu sönder?

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort är nu sönder?

Hej, igår ville jag klocka mitt http://www.inet.se/artikel/5409147/xfx-radeon-hd6870-1024mb till 1ghz, jag öppnade voltage kontrollen, ökade från 1174mV till 1210mV och testade om det funkade, men skärmen bara frös när jag skulle starta furmark, och så fick jag felmeddelandet: "Amd drivers has stopped working", efter detta börjar Core 1 på min processor köras i 100% tills jag startar om datorn. Så jag resetade inställningarna och testade att starta furmark igen, samma sak hände, samma felmeddelande. Jag startade om datorn, samma sak, jag installerade om drivers, samma sak, resettade datorn till en tidigare tidpunkt, samma sak. När jag läste på MSI Afterburner om farorna att låsa upp "Voltage Control" stog det att om 2 stycken programm har tillgång till kortets voltage kan detta vara farligt, dvs hade CCC och MSI Afterburner det i mitt fall, betyder detta att mitt kort nu är sönder? Eller finns det sätt jag kan gå till väga för att fixa det? Efter denna insident crashar Just Cause 2 ibland, ingen inverkan på BFBC2 dock. En sak som jag vill lägga till är att jag försökt installera spelet Rage, men det går inte för jag har en nyare Version av C++ 2010, jag installerade spelets C++ och DirectX, detta kan kanske har betydelse? Hur som helst, en konstig sak som har retat min hjärna är att när jag "came across" Windows Experience Index" stog det att mitt grafikkort hade 7.4 game graphics rating och Graphics rating var 1.0. Jag uppdaterade detta och det blev 7.8 på båda igen som det var förut.
Jag förstår om detta problem verkar mycket konstigt, men hjälp skulle vara sjukt bra. Tack på förhand.
Bör också nämnas att jag kör på 11.10 preview 2 drivers.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Tror inte det har skadat ditt kort... Och sen så alla som ändrar volten har ju även CCC (om man har radeon) så det borde inte vara farligt heller... Vad som orsakar just cause krascherna vet jag dock inte.
Men om du ställer tillbaka orginalvolt och startar furmark (med stockklock ofc), vad händer då?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hej, igår ville jag klocka mitt http://www.inet.se/artikel/5409147/xfx-radeon-hd6870-1024mb till 1ghz, jag öppnade voltage kontrollen, ökade från 1174mV till 1210mV och testade om det funkade, men skärmen bara frös när jag skulle starta furmark, och så fick jag felmeddelandet: "Amd drivers has stopped working". Så jag resetade inställningarna och testade att starta furmark igen, samma sak hände, samma felmeddelande. Jag startade om datorn, samma sak, jag installerade om drivers, samma sak, resettade datorn till en tidigare tidpunkt, samma sak. När jag läste på MSI Afterburner om farorna att låsa upp "Voltage Control" stog det att om 2 stycken programm har tillgång till kortets voltage kan detta vara farligt, dvs hade CCC och MSI Afterburner det i mitt fall, betyder detta att mitt kort nu är sönder? Eller finns det sätt jag kan gå till väga för att fixa det? Efter denna insident crashar Just Cause 2 ibland, ingen inverkan på BFBC2 dock. En sak som jag vill lägga till är att jag försökt installera spelet Rage, men det går inte för jag har en nyare Version av C++ 2010, jag installerade spelets C++ och DirectX, detta kan kanske har betydelse? Hur som helst, en konstig sak som har retat min hjärna är att när jag "came across" Windows Experience Index" stog det att mitt grafikkort hade 7.4 game graphics rating och Graphics rating var 1.0. Jag uppdaterade detta och det blev 7.8 på båda igen som det var förut.
Jag förstår om detta problem verkar mycket konstigt, men hjälp skulle vara sjukt bra. Tack på förhand.

Ett tips är att läsa på före du klockar, som du gjorde låter verkligen inte optimalt.

Att den frös är inte konstigt alls, och jag har svårt att tro att du har permanent förstört något, låter helt enkelt som driver-problem. Hade liknande problem med ett gammalt 5770 som löstes genom att köra med 2 månader gamla drivers

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tror inte det har skadat ditt kort... Och sen så alla som ändrar volten har ju även CCC (om man har radeon) så det borde inte vara farligt heller... Vad som orsakar just cause krascherna vet jag dock inte.
Men om du ställer tillbaka orginalvolt och startar furmark (med stockklock ofc), vad händer då?

Samma grej, skärmen fryser i några sekunder, det ger mig felmeddelandet och sedan börjar Core 1 på min processor köras i 100%.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ett tips är att läsa på före du klockar, som du gjorde låter verkligen inte optimalt.

Att den frös är inte konstigt alls, och jag har svårt att tro att du har permanent förstört något, låter helt enkelt som driver-problem. Hade liknande problem med ett gammalt 5770 som löstes genom att köra med 2 månader gamla drivers

Mvh

Jo det borde jag gjort, men det är lätt att vara efterklok. Ska försöka köra med 11.09 drivers eller något, återkommer om det funkar

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra furmark någon gång innan du började började höja volten?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jo det borde jag gjort, men det är lätt att vara efterklok. Ska försöka köra med 11.09 drivers eller något, återkommer om det funkar

Man lär sig av sina misstag, i värsta fall kan det bli dyra läxor

Lycka till!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

11.10 preview 2 driver är också inte så stabil drivrutin, testa ta föregångarna..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Har du testat att köra furmark någon gång innan du började började höja volten?

Skrivet av Bean:

11.10 preview 2 driver är också inte så stabil drivrutin, testa ta föregångarna..

Mina furmark test har funkat fin fint på preview 1, minns dock inte om jag någonsin kört det på preview 2.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

11.10 preview 2 driver är också inte så stabil drivrutin, testa ta föregångarna..

Skrivet av SuperSverker:

Man lär sig av sina misstag, i värsta fall kan det bli dyra läxor

Lycka till!

Skrivet av blagi:

Har du testat att köra furmark någon gång innan du började började höja volten?

När jag försökte installera föregångna inställningarna får jag ett error som jag tror verkar vara anledningen till mina problem, såhär står det:

Microsoft Visual C++ 2010 RedistributableFinal Status: Fail
Version of Item: 10.0.30319
Size: 9 Mbytes
När jag försöker uppdatera vissa grejjer i rage står det att jag har en för ny version av C++ 2010, denna version som jag verkar ha nu är: 10.0.40219. Är det säkert att deleta denna och sedan pröva att installera igen?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Använder du driver sweeper och tar bort allt från systemet innan installera nya drivrutiner?
För det verkar vara ett register fel..

Sen behöver du inte installera Microsoft Visual C++ när du installerar rage för Win7 Update har nog redan gjort det för dig..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Använder du driver sweeper och tar bort allt från systemet innan installera nya drivrutiner?
För det verkar vara ett register fel..

Jag bara installerar dom, utan att ta bort förra versionen, tar den inte bort sig själv?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Sen behöver du inte installera Microsoft Visual C++ när du installerar rage för Win7 Update har nog redan gjort det för dig..

Jo det märkte jag, att windows installerat en sak utan att fråga om min tillåtelse, så det måste vara den ja, annars frågar den alltid.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag bara installerar dom, utan att ta bort förra versionen, tar den inte bort sig själv?

nej tyvärr gör det inte det till max det står fortfarande kvar i operativsystemets register som kan krocka med nya drivrutiner..
Gör så att du tankar hem driver sweeper och tar bort allt i AMD fliken..sen installera om drivrutinerna.. Sen om du använder dig av Rage drivrutin från amd se till att ha allt standard för när jag försökte trixa i catalyst tex så vart det sämre...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

nej tyvärr gör det inte det till max det står fortfarande kvar i operativsystemets register som kan krocka med nya drivrutiner..
Gör så att du tankar hem driver sweeper och tar bort allt i AMD fliken..sen installera om drivrutinerna.. Sen om du använder dig av Rage drivrutin från amd se till att ha allt standard för när jag försökte trixa i catalyst tex så vart det sämre...

Okej, tack. Återkommer om sesådär 10 min om det funkar, sit tight.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

nej tyvärr gör det inte det till max det står fortfarande kvar i operativsystemets register som kan krocka med nya drivrutiner..
Gör så att du tankar hem driver sweeper och tar bort allt i AMD fliken..sen installera om drivrutinerna.. Sen om du använder dig av Rage drivrutin från amd se till att ha allt standard för när jag försökte trixa i catalyst tex så vart det sämre...

Hej , kan inte ladda ner Driver sweeper från Guru3D, den visar inga "mirrors" jag kan tanka den från :/

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hej , kan inte ladda ner Driver sweeper från Guru3D, den visar inga "mirrors" jag kan tanka den från :/

dom har bytt
http://phyxion.net/item/driver-sweeper.html
Ta download sen nyaste

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Vill vara säker, från startskärmen trycker jag: Amd (har intel processor), sedan analyse och sedan clean?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Vill vara säker, från startskärmen trycker jag: Amd (har intel processor), sedan analyse och sedan clean?

yepp sen reboot

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

yepp sen reboot

Leap of Faith in 3,2,1

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:
Skrivet av Bean:

nej tyvärr gör det inte det till max det står fortfarande kvar i operativsystemets register som kan krocka med nya drivrutiner..
Gör så att du tankar hem driver sweeper och tar bort allt i AMD fliken..sen installera om drivrutinerna.. Sen om du använder dig av Rage drivrutin från amd se till att ha allt standard för när jag försökte trixa i catalyst tex så vart det sämre...

Skrivet av Bean:

Använder du driver sweeper och tar bort allt från systemet innan installera nya drivrutiner?
För det verkar vara ett register fel..

Sen behöver du inte installera Microsoft Visual C++ när du installerar rage för Win7 Update har nog redan gjort det för dig..

Skrivet av Bean:

11.10 preview 2 driver är också inte så stabil drivrutin, testa ta föregångarna..

Tack som fan, Furmark startar nu, du fixade ett kickass programm som rensar drivers åt mig, mitt humör är på topp, tack för all denna hjälp som du gett mig denna afton, du har förmodligen gett mig en natts med sömn också! C++ går dock inte att installera förfarande, detta beror nog på att jag har en nyare version en den som vill installeras?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Ingen fara tacksam o hjälpa...Du kan ju alltid ta kontroll panelen sen avinstallera c++ sen installera nytt..

Sen finns det ett företag Piriform som gör bland annat CCleaner det är jätte bra program för att ta bort register konflikter i operativsystemet plus att det kan göra systemet bättre och renare...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Ingen fara tacksam o hjälpa...Du kan ju alltid ta kontroll panelen sen avinstallera c++ sen installera nytt..

Sen finns det ett företag Piriform som gör bland annat CCleaner det är jätte bra program för att ta bort register konflikter i operativsystemet plus att det kan göra systemet bättre och renare...

Okej, tack. Ill look into it

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Ingen fara tacksam o hjälpa...Du kan ju alltid ta kontroll panelen sen avinstallera c++ sen installera nytt..

Sen finns det ett företag Piriform som gör bland annat CCleaner det är jätte bra program för att ta bort register konflikter i operativsystemet plus att det kan göra systemet bättre och renare...

Installationen gick felfritt när jag rensade det igen, tog bort C++ 2010 filerna, startade om och sedan installerade! Älskar folk som kommer med något till bordet som faktiskt hjälper, tack än en gång

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Installationen gick felfritt när jag rensade det igen, tog bort C++ 2010 filerna, startade om och sedan installerade! Älskar folk som kommer med något till bordet som faktiskt hjälper, tack än en gång

No problemo!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Installationen gick felfritt när jag rensade det igen, tog bort C++ 2010 filerna, startade om och sedan installerade! Älskar folk som kommer med något till bordet som faktiskt hjälper, tack än en gång

Offtopic:
Erhm nästa gång du får för dig att skapa en tråd skulle du kunna tänka dig att bruka styckeindelning?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

jag klockade mitt asus 6870 till 1 ghz utan voltökning....

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Offtopic:
Erhm nästa gång du får för dig att skapa en tråd skulle du kunna tänka dig att bruka styckeindelning?

Nej.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag klockade mitt asus 6870 till 1 ghz utan voltökning....

Jaså :o? Mitt Xfx kommer bara till 973mhz som högst och fortfarande vara stabil.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jaså :o? Mitt Xfx kommer bara till 973mhz som högst och fortfarande vara stabil.

Det är skillnad mellan kort. En del kort kan klocka lika högt som de med handplockade GPUer, och en del kan knappt vara stabila på stock.

Hade en P4 Prescott som jag ville överklocka, men inte ens när jag vattenkylt den så att maxtemp i Load låg på 39c så kunde jag inte öka med mer än 100mhz.

Samtidigt har jag haft en Q9550 som med lätthet kommit upp till över 4ghz(tror jag toppade på 4.37Ghz med luft och 4.5 med vatten) och då får man tänka på att världsrekordet på den tiden låg på 4.81Ghz med luft.

Var nöjd med din OC, och om du vill ha mer prestanda i spel är det väl bara att skaffa ett till?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.