Problem med dålig värmeledning i mc-tdx vattenblock.

Permalänk
Medlem

Problem med dålig värmeledning i mc-tdx vattenblock.

Har precis kopplat 2 helt sepparata kretsar i min vattenkylning.

cpun är en i7:a i 4.2ghz 1.35v och vattenblocket är en Dangerden mc-tdx (anpassat för multicore).
http://www.techpowerup.com/reviews/DangerDen/MC-TDX/

Problemet är att jag har helatiden trott att mitt grafikkort värmt upp cpun och att jag därför haft dåligt temperatur till följd av det.
Vattentempen ligger på ca 30-35 grader beroende på belastning. Så radiatorn gör sitt jobb, ca 5-10 över rumstemp.

Idle ligger den på varmaste kärnan 49c och kallaste 45. Drar ja på belastning med t.ex intel burn lägger den sig på ca90 grader. Dvs ca 55grader över vattentempen. Det är bra flöde i kretsen och vattentempen håller sig bra. Men ändå sticker tempen iväg.

Det känns inte normalt att de ska skena iväg 55 grader direkt den 100% belastas. Verkar som vattenblocket har svårt att överföra värmen från cpun till vattnet.
Kylvätskan är vatten, glykol och watterwetter. Har alltid använt denna blandning och brukar fungera bra.

Någon som har nå tips eller varit med om liknande?

Edit: Upplever temperaturen tom några grader sämre mot innan ja koppla isär de, kan de vara så att de högre flödet i den kortare loopen gör att värmen inte hinner tas upp? Låter ologiskt då man brukar eftersträva högt flöde??

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Hur mycket glykol har du i?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Montera om, sitter säkert inte helt som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Hur mycket glykol har du i?

I en 2l flaska runt 1cm i botten. Så de får en ljusblå färg. Används endast för att inte få alger och skit i vattnet.
Kan prova att köra systemet med enbart vatten och se om det påverkar temperaturen. Om inte är de inte kylvätskan som är problemet?

Skrivet av Einhaerjar:

Montera om, sitter säkert inte helt som det ska.

Har monterat om. Ingen skillnad. Har bytt kylpasta till mindre mängd. Exakt samma resultat. Det är bra kontaktyta mellan block och cpu. Inget direkt konstigt när man lyfter på blocket. Kylpastan är AS5.
Har hållt på med vattenkylning sen Amd thunderbird prollarna. Så är inte helt ny på området. Men har aldrig funkat nå vidare bra med i7:an. Går riktigt varmt trotts bra komponenter i systemet och överdimensionerade radiatorer/pump osv.

Börjar tror att mc-tdx helt enkelt är för dåligt för en så varm cpu som i7??? Med min q9550 funka de helt okej. Iaf 15 grader kallare max load.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Skrivet av Mobne:

Har monterat om. Ingen skillnad. Har bytt kylpasta till mindre mängd. Exakt samma resultat. Det är bra kontaktyta mellan block och cpu. Inget direkt konstigt när man lyfter på blocket.

Då har du nog luft i systemet.

Permalänk
Medlem

Vad har du i övrigt för delar till kylningen, radiator, pump osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einhaerjar:

Då har du nog luft i systemet.

Luft? Vad har luft med att cpun blir 55 grader varmare än vattnet och göra? Inga bubblor i vätskan. Kan köpa luft i en radiator. Men eftersom vattentempen är bra är de inte de som är problemet.

Skrivet av ggustavsson:

Vad har du i övrigt för delar till kylningen, radiator, pump osv

Setupen består av följande.

Cpu: mc-tdx block, 120x2 phobya g-charger, eheim 1248 pump och en liten 1x5.25 tank.
Gpu: 2x ek 480 block, 120x2 phobya g-charger, 12ox2 slim black ice, Swiftech MCP655 pump och 2x5.25 tank.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Luft? Vad har luft med att cpun blir 55 grader varmare än vattnet och göra? Inga bubblor i vätskan. Kan köpa luft i en radiator. Men eftersom vattentempen är bra är de inte de som är problemet.

Han menar väll att du har luft i loopen, har du luft i blocket så blir det ju dålig värmeledning till vattnet

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Han menar väll att du har luft i loopen, har du luft i blocket så blir det ju dålig värmeledning till vattnet

Jag kan försäkra er om att de är ingen luft i något vatten här inte. Jag är varken trög eller dum. Fattar också att luft är negativt i en vattenkylning. Det ja syfta på är att har man bra flöde och kopplat sakerna rätt så blir det mer eller mindre självluftande.

Är det ingen som sitter med ett dd mc-tdx på en i7:a som kan svara på om det är normalt med så dåliga temps?

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Setupen består av följande.

Cpu: mc-tdx block, 120x2 phobya g-charger, eheim 1248 pump och en liten 1x5.25 tank.
Gpu: 2x ek 480 block, 120x2 phobya g-charger, 12ox2 slim black ice, Swiftech MCP655 pump och 2x5.25 tank.

Nja du borde ju funka galant, jag skulle faktiskt testa att skifta pumparna emellan dom 2 kretsarna, kan inte komma på nått annat.

Vet inte hur en eheim 1248 uppför sig riktigt för vattenkylning, är väl mer vanligt för akvarium.
Skulle vara om den hade dåligt flöde eller tryck, då kan det bli att vattentempen är låg och bra men att en liten yta som CPU vattenblocket inte hinner kylas av som den borde.
Men om du gör detta, kan du se vad du får för skillnad, om nästan ingen kan det inte vara nått annat än blocket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja du borde ju funka galant, jag skulle faktiskt testa att skifta pumparna emellan dom 2 kretsarna, kan inte komma på nått annat.

Vet inte hur en eheim 1248 uppför sig riktigt för vattenkylning, är väl mer vanligt för akvarium.
Skulle vara om den hade dåligt flöde eller tryck, då kan det bli att vattentempen är låg och bra men att en liten yta som CPU vattenblocket inte hinner kylas av som den borde.
Men om du gör detta, kan du se vad du får för skillnad, om nästan ingen kan det inte vara nått annat än blocket.

Jag körde en eheim 1248 till min vattenkylning förut, och den funka fint i många år. Och sista tiden innan den fick gå i graven så körde jag den i en loop lika som op's fast med ett annat vattenblock.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja du borde ju funka galant, jag skulle faktiskt testa att skifta pumparna emellan dom 2 kretsarna, kan inte komma på nått annat.

Vet inte hur en eheim 1248 uppför sig riktigt för vattenkylning, är väl mer vanligt för akvarium.
Skulle vara om den hade dåligt flöde eller tryck, då kan det bli att vattentempen är låg och bra men att en liten yta som CPU vattenblocket inte hinner kylas av som den borde.
Men om du gör detta, kan du se vad du får för skillnad, om nästan ingen kan det inte vara nått annat än blocket.

Ah förstår tankesättet. Min eheim pump har hängt med i flera år. Inne på andra impellern tom. Den funkar bra med vattenkylning. Ligger väl i mellanklass. Inte som swiftechpumpen men den orkar med.
Man ser i båda tankarna att flödet är mer än tillräckligt. Även när nån luftbubbla åker med i systemet så färdas den fort genom kretsen. Så flödet ska de inte bero på.

Hade dock varit väldigt intressant om nån mer kört med detta vattenblock på i7.

Får väl kanske börja fråga vad man bör byta till för block istället. Då de mer och mer lutar åt dålig värmeöverföring med felanpassat vattenblock...

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

I en 2l flaska runt 1cm i botten. Så de får en ljusblå färg. Används endast för att inte få alger och skit i vattnet.
Kan prova att köra systemet med enbart vatten och se om det påverkar temperaturen. Om inte är de inte kylvätskan som är problemet?

Kan ju testa men är det så lite glykol i vattnet ska det inte påverka. Blocket du har är ju inte purfäskt direkt, säker att blocket klarar av TDPn på din processor? Dåligt flöde? Vad jag minns så hade jag samma block 2007/2008. Jag hade investerat i ett EK Supreme HF, är väldigt nöjd med min.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag skaffa en sån här, dock inte monterad ännu så kan inte riktigt säga hur den presterar mer än goda omdömen generelt http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8632_EK-vatte...
men finns ju en uppsjö av bra vattenblock, så inte helt enkelt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag skaffa en sån här, dock inte monterad ännu så kan inte riktigt säga hur den presterar mer än goda omdömen generelt http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8632_EK-vatte...
men finns ju en uppsjö av bra vattenblock, så inte helt enkelt

Finns annars hos Coolingstuff med nya "Easy Mount" http://www.coolingstuff.se/p/265/ek-supreme-hf---acetal-easy-...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Kan ju testa men är det så lite glykol i vattnet ska det inte påverka. Blocket du har är ju inte purfäskt direkt, säker att blocket klarar av TDPn på din processor? Dåligt flöde? Vad jag minns så hade jag samma block 2007/2008. Jag hade investerat i ett EK Supreme HF, är väldigt nöjd med min.

Haft de väldigt länge. Är nog så att ett ek supreme hf får ersätta tdx blocket.
Litar åt att de inte har kapacitet för en så varm CPU.

Spelar de någon roll om blocket är i full
Koppar, nickel eller med plast topp prestandamässigt?

Nickel förstår jag inte vitsen med. Pga att de leder eller förebygger korrosion?

Vill såklart ha de som presterar bäst när ja ändå byter.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Haft de väldigt länge. Är nog så att ett ek supreme hf får ersätta tdx blocket.
Litar åt att de inte har kapacitet för en så varm CPU.

Spelar de någon roll om blocket är i full
Koppar, nickel eller med plast topp prestandamässigt?

Nickel förstår jag inte vitsen med. Pga att de leder eller förebygger korrosion?

Vill såklart ha de som presterar bäst när ja ändå byter.

Vad jag har förstått är en minimal skillnad emellan dom olika typerna, men full Nickel eller Full koppar ryktas kunna ge upp till 1 grad svalare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag har förstått är en minimal skillnad emellan dom olika typerna, men full Nickel eller Full koppar ryktas kunna ge upp till 1 grad svalare

Har ett nickel och ett koppar till mina 480. Nu ligger nickel först i loopen, idle samma temp och load 2 grader skillnad. Men de beror nog på uppvärmt vatten.

Finns bara med plasttopp i lager.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag har förstått är en minimal skillnad emellan dom olika typerna, men full Nickel eller Full koppar ryktas kunna ge upp till 1 grad svalare

Det är ingen skillnad, dock ser nickel bättre ut. Vad jag minns så är koppar bättre än nickel om det är för tjockt lager med nickel.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Bytt till Ek supreme HF nickelblock nu med plasttopp.
Går ungefär 14 grader kallare med samma förutsättningar. Så hitta vart felet låg. Även jämnare temperatur över kärnorna.
Slutsatsen är att mc-tdx fungerar med i7, men knappast optimalt. Är iof ett gammalt block med.

Tack för all hjälp och rådgivning!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Bara en tanke:
Har du öppnat blocket och kollat om det ligger något skräp eller avlagringar som gör att inflödet hämmas?
Eller kollat om bocket är plant under? Blev lite nyfiken när jag läste detta, kom inte på någon snabblösning på problemet...
/Kluraren

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjan:

Bara en tanke:
Har du öppnat blocket och kollat om det ligger något skräp eller avlagringar som gör att inflödet hämmas?
Eller kollat om bocket är plant under? Blev lite nyfiken när jag läste detta, kom inte på någon snabblösning på problemet...
/Kluraren

Det är inget fel med tdx blocket, är spegelblankt och plant undertill, eftersom det har plexitop så ser man att de inte är något konstigt i det.
I7 är en stekhet cpu, och tdx blocket har tufft att kyla den.

Med min q9550 hade jag helt ok temperaturer med samma block.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk

Skönt det löste sig Mobne. Ett annat tänktbart fel är otillräckliga aggregat. Har felsökt maskiner som har skenat i tempen när belastning lagts, och således också ökat belastningen över nätaggregatet. Efter byte av agg blev temperaturerna stabilare, och även systemet i fråga.

/A

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1