Permalänk
Medlem

Har jag för dåliga minnen för OC?

Hej

Jag har flera gånger försökt överklocka min min pc moderkort och cpu ser ni i singnaturen, men det blir aldrig bra.

Jag har testa msi automatklockning som normalt ger +700mhz men inte på min pc. Har även testat en del guider utan att det har fungerar.

Frågan är om det är minna minnen som är för dåliga "Kingstone valueR DDR3 1333 4 gb cl9" jag har två kit = fyra kapslar?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Skall väl inte säga för mycket men generellt sett brukar överklockning av CPU gillar hög hastighet på RAM.
Jag har alltid kört på 1600Mhz men känns som om det knappt räcker när man börjar komma upp i 5Ghz.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Risken med autoöverklockning är att minnena höjs över 1333MHz, man brukar sänka dem istället, innan man höjer CPU så att de hamnar på eller under sin märkta max. När jag överklockade min AThlon II från 3.0 till 3.4 så behövde jag samtidigt sänka så minnena hamnade på 1514MHz eller lägre istället för 1600 som är deras max-märkning. Så fort de låg över 1600 fick jag instabilitet rätt fort i IntelBurnTest.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Risken med autoöverklockning är att minnena höjs över 1333MHz, man brukar sänka dem istället, innan man höjer CPU så att de hamnar på eller under sin märkta max. När jag överklockade min AThlon II från 3.0 till 3.4 så behövde jag samtidigt sänka så minnena hamnade på 1514MHz eller lägre istället för 1600 som är deras max-märkning. Så fort de låg över 1600 fick jag instabilitet rätt fort i IntelBurnTest.

Ok
Vad förlorar jag om jag sänker minnet till tex 1200?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Ok
Vad förlorar jag om jag sänker minnet till tex 1200?

Inte mycket. Åtmisntone inte i spel prestanda.
Undvik automatisk överklockning dock. Det höjer volten allt för mycket. Plus att det drar iväg med temperaturen.
Du får högre överklockning med lägre volt när du klockar manuellt.

Några tips är att Deaktivera CPU spread spectrum och aktivera Load Line Calibration.
Och ställ in volten på manuellt. Alltså inte på auto eller med offset, då det får volten att öka upp och ner beroende på belastning. Som är väldigt instabilt när man överklockar.
Öka även IMC, kan också möjligtvis heta QPI eller VTT på MSI korten. Det styr själva minnes kontrollern. Men har märkt det ökar stabiliteten på CPU överklockningen.

Hoppas tipsen hjälper.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Inte mycket. Åtmisntone inte i spel prestanda.
Undvik automatisk överklockning dock. Det höjer volten allt för mycket. Plus att det drar iväg med temperaturen.
Du får högre överklockning med lägre volt när du klockar manuellt.

Några tips är att Deaktivera CPU spread spectrum och aktivera Load Line Calibration.
Och ställ in volten på manuellt. Alltså inte på auto eller med offset, då det får volten att öka upp och ner beroende på belastning. Som är väldigt instabilt när man överklockar.
Öka även IMC, kan också möjligtvis heta QPI eller VTT på MSI korten. Det styr själva minnes kontrollern. Men har märkt det ökar stabiliteten på CPU överklockningen.

Hoppas tipsen hjälper.

Tack

Känner du till någon guide där man klockar cpu och samtidigt klockar ner minnet?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hjälpsam

Grunden till gammal klassisk överklockning är att se var max hastigheter går för de olika komponenterna.

Generellt är det max hastighet på CPU, Minnen och FSB.

För att testa var ungefärliga taket går för de olika delarna testar man genom att ställa ner multipeln för de övriga.
FSB - Ställ så låg multippel på CPU och minnen som möjligt och se var FSB går i taket.
CPU - Hög CPU multippel och låg minne multippel och kör upp. Går det i taket innan FSB, ge lite mer spänning till CPU och testa vidare.
Minnen - låg multippel till processorn och standard multippel till minnet, höj volten lite och ställ upp CL ett snäpp (tex från 9-9-9-24 till 10-10-10-26 eller liknande).

Efter lite expriment vet du ungefär var respektive topp ligger, då är det att hitta den balans som ger mest prestanda.

Det är basics för OC i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt att underklocka minnena men det kan ju vara värt att gå igenom Sweclockers egna överklockning Länk

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tack

Känner du till någon guide där man klockar cpu och samtidigt klockar ner minnet?

Borde finnas en inställning för att sänka multipliern på minnet. Finns åtminstone på mitt moderkort.

EDIT: Tog en titt på manualen till ditt moderkort. Och du borde ha en inställning som heter memory ratio. Där kan du justera minnets frekvens i förhållande till Base clocken (FSB)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips jag testar lite och återkommer.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

öppnade lådan och såg att minnena som kom från Komplet med datorn var utan kylfläns, och dom jag köpte till senare var med. ska jag byta ut dom som är utan?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

öppnade lådan och såg att minnena som kom från Komplet med datorn var utan kylfläns, och dom jag köpte till senare var med. ska jag byta ut dom som är utan?

Nja. kylflänsarna är mest kosmetiskt när dom kör i 1333MHz. Dock så brukar det va bäst att alla minnena är samma. Alltså. Samma märke och samma timings och volt inställningar.
Det går att blanda olika märken. men är sällan optimalt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

har nu testat och klocka och +700 är ganska enkelt men det blir varm börjar tro att min kylare är skräp då den inte verkar ge bättre resultat än orginal.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700