Temperaturer i Crossfire?

Permalänk

Temperaturer i Crossfire?

Hej

Sitter på 6970 i crossfire och har osd på afterburner där mina temps går upp över 90 grader på det ena kortet. Det andra ligger mella 80-85. Vad är säkert, när börjar det bli farligt.

Permalänk
Medlem

över 100 börjar det bli farligt så det är lugnt för de korten

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microcosmix:

Hej

Sitter på 6970 i crossfire och har osd på afterburner där mina temps går upp över 90 grader på det ena kortet. Det andra ligger mella 80-85. Vad är säkert, när börjar det bli farligt.

Vilka kort har du?
Chassi samt fläktar?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

över 100 börjar det bli farligt så det är lugnt för de korten

ok. skönt o höra! Thx

Permalänk
Skrivet av makz159:

Vilka kort har du?
Chassi samt fläktar?

6970 sapphire och gigabyte ref design. Fractal R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microcosmix:

6970 sapphire och gigabyte ref design. Fractal R3

hur nära sitter de ?
Har du en plats emellan??

EDIT: Tror problemet kan ligga i att R3 suger.
Ursäkta språket men blir arg på att folk går på att köpa det för att det ska vara tyst...
Med vettig kylning låter det ju för tusan mer än mitt 902...

Hela chassit är ju en termos!

Permalänk
Medlem

Jag har ett antec 902 med två 6970 i, 1 slot mellanrum. Det övre kortet kom upp i ca 93 grader under metro 2033...
Då har jag 5 fläktar i chassit.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag har ett antec 902 med två 6970 i, 1 slot mellanrum. Det övre kortet kom upp i ca 93 grader under metro 2033...
Då har jag 5 fläktar i chassit.

6970 i ref design?
Vart har du fläktarna?
Andra specs?
CPU kylning?
Dammat av filtren?

Permalänk
Medlem

6970 ref x2

2x insug front
1x insug sidan
1x utblås top
2x utblås push n pull på ett kuhler 620 bak

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

6970 ref x2

2x insug front
1x insug sidan
1x utblås top
2x utblås push n pull på ett kuhler 620 bak

för det första har du positivt utflöde, med luft ut än in.... för det andra, vilka fläktar vart?
Skulle rekommendera dig att sätta en till i fronten som blåser in bakom den övre, stripea fast den, använd inte vaggan man får med X)

När du stripeat fast den blir det ett woalla och det kommer bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

för det första har du positivt utflöde, med luft ut än in.... för det andra, vilka fläktar vart?
Skulle rekommendera dig att sätta en till i fronten som blåser in bakom den övre, stripea fast den, använd inte vaggan man får med X)

När du stripeat fast den blir det ett woalla och det kommer bli bättre

Så jag ska köra en till fläkt bakom den övre i fronten som blåser på grafikkorten?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Så jag ska köra en till fläkt bakom den övre i fronten som blåser på grafikkorten?

Japp
Ta den som du satt i sidan
Byt även din CPU kylning till push n pull en inblås, och använd bara big boy 200mm som utblås, dunder effektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Japp
Ta den som du satt i sidan
Byt även din CPU kylning till push n pull en inblås, och använd bara big boy 200mm som utblås, dunder effektivt

Ok tack för tipset! Blir att prova detta imorn, kolla serier från sängen nästa!

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

hur nära sitter de ?
Har du en plats emellan??

EDIT: Tror problemet kan ligga i att R3 suger.
Ursäkta språket men blir arg på att folk går på att köpa det för att det ska vara tyst...
Med vettig kylning låter det ju för tusan mer än mitt 902...

Hela chassit är ju en termos!

R3 suger? Tycker du att 63 grader i full spelload (BF3 eller Metro 2033 som exempel) är varmt?

Det är nämligen så varmt mitt översta 6950 blir.

Dunderbra chassi.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

6970 ref x2

2x insug front
1x insug sidan
1x utblås top
2x utblås push n pull på ett kuhler 620 bak

Jag har runt 75 grader i full load på mina 6950s ett ref och ett ickeref. Jag har två insug i fronten och en 140 mm Noctua i sidan som utblås samt ett utblås där bak. Du kan ju prova att vända sidofläkten till utblås så att den blåser ut den varma luften från grafikkorten.

Visa signatur

MSI P67A-G45 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3.8GHz | Geforce GTX 1060 6GB DUAL | Corsair HX 750W 80+ | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Samsung SSD 850 EVO 500GB | 1TB Seagate Barracuda 7200rpm | Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 | Fractal Design Define R3, Titanium

Permalänk
Medlem

Eftersom att ref-korten suger in luft och blåser ut varmluft på baksidan så tror jag inte att sno luft från dem är någon bra ide.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Eftersom att ref-korten suger in luft och blåser ut varmluft på baksidan så tror jag inte att sno luft från dem är någon bra ide.

Nej smart där men om du sätter fläkten där jag sa så kommer den blåsa på hela korten samtidigt som de kan ta upp luften, så det är mer effektivt )

Mitt single kort maxar med den setup jag sa till dig med ett grafikkort på 45-50 grader xD
Processorn har maxat 43 grader under 15 sekunder i bf3 men annars ligger den konstant under 40 grader med h70 (i5 750)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

R3 suger? Tycker du att 63 grader i full spelload (BF3 eller Metro 2033 som exempel) är varmt?

Det är nämligen så varmt mitt översta 6950 blir.

Dunderbra chassi.

Du kommer ALDRIG få så bra temps som du kan få i ett antec 902, aldrig.

På samma sätt som att du inte får plats med saker som ett 800D får det dubbla av...

R3 är inte genomtänkt.. Värdelöst att bygga i också.. Värdelös baksida då men typ måste sätta sig på den för att få igen den efter man dragit kablar -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Du kommer ALDRIG få så bra temps som du kan få i ett antec 902, aldrig.

På samma sätt som att du inte får plats med saker som ett 800D får det dubbla av...

R3 är inte genomtänkt.. Värdelöst att bygga i också.. Värdelös baksida då men typ måste sätta sig på den för att få igen den efter man dragit kablar -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Var väldigt enkelt att bygga i mitt R3... Smärtfritt och så länge man byter ut fläktarna är luftflödet bra. Jag har också en del kablar eftersom jag inte har ett modulärt nätagg men det buktar inte ens ut och stänger väldigt enkelt.

Permalänk
Skrivet av joYchez:

R3 suger? Tycker du att 63 grader i full spelload (BF3 eller Metro 2033 som exempel) är varmt?

Det är nämligen så varmt mitt översta 6950 blir.

Dunderbra chassi.

(Antar att du har ref-kylaren...)
Antingen så är det mätfel, eller så har du fyllt chassiet med dessa. Inte en chans att du får 63 grader i full load inne i ett chassi, när mitt ligger på 75-80 på en testbänk!

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Var väldigt enkelt att bygga i mitt R3... Smärtfritt och så länge man byter ut fläktarna är luftflödet bra. Jag har också en del kablar eftersom jag inte har ett modulärt nätagg men det buktar inte ens ut och stänger väldigt enkelt.

Har du alla kablar i chassit istället för bakom bakplåten då eller?
Vad kör du för fläktar?
Köpt 5 st noctua för 200kr eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Du kommer ALDRIG få så bra temps som du kan få i ett antec 902, aldrig.

På samma sätt som att du inte får plats med saker som ett 800D får det dubbla av...

R3 är inte genomtänkt.. Värdelöst att bygga i också.. Värdelös baksida då men typ måste sätta sig på den för att få igen den efter man dragit kablar -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Du hävdar alltså att jag ljuger? Att det finns bättre chassin råder det ingen tvekan om, men Define R3 är fortfarande väldigt mycket "bang for the buck".

Skrivet av _MmattiasS_:

(Antar att du har ref-kylaren...)
Antingen så är det mätfel, eller så har du fyllt chassiet med dessa. Inte en chans att du får 63 grader i full load inne i ett chassi, när mitt ligger på 75-80 på en testbänk!

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Jag har XFX-dual fan modellerna, och pratar vi verkligen om samma sak nu?

Menar du stenhårt test i Furmark eller vid spelande? Temperaturer i Furmark är egentligen helt irrelevant eftersom jag aldrig ens har varit i närheten av dessa temps vid "vanligt" användande. (se mitt förra inlägg där jag konstaterar temperaturer vid krävande spel via MSI Afterburner)

Jag har 2x 120 insug i fronten, 1x 120 insug i sidan, pnp som insug och cpukylning där bak, och en 140 mm som utblås i taket. Övertryck javisst, men det är så jag håller temperaturerna i schack.

Att det sedan skulle vara mätfel stämmer inte, om "glädjemätning" nu inte är ett vanligt fenomen.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

82 GPU1 5850 ref
71 GPU2 5850 ref
Detta gäller de allra tyngsta spelen men personligen tycker jag det är alldeles för högt då fläktarna ändå låter väldigt mycket när de spinner över 40%

Som tur var är det få spel som får mina kort att låta så mycket.
Har alla fläktar man kan ha i mitt R3 och de går på ca 50% så att det inte heller där låter för mycket.

I början var det plågsamt högt men man vänjer sig efter ett tag. Även i idle så är det inte direkt knäpptyst med såpass många fläktar i datorn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken HIS 6970 ref design ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=793118 ) i ett silverstone FT02B ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=572401 )

när jag lirar så kommer tempen upp max i 84/80 grader.

Permalänk
Medlem

Det övre kortet blir oftast varmast. Kör två 6870 i crossfire och det övre kortet är referenskortet. Det övre kortet ligger i 90-92 grader celcius efter 30 minuter i Furmark. Det undre är mycket kallare, även om det också jobbar i 99%.

Visa signatur

Chassi CM Storm Sniper Black Edition | | CPU AMD Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz | | PSU Corsair HX 850W +Silver Moderkort M4A89TD PRO/USB3 Minne 4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz | | CPU Cooling Noctua NH-U12P SE2 | | Grafik Sapphire 6870 @ 900/1050 MHz Crossfired

Permalänk

Jag har XFX-dual fan modellerna, och pratar vi verkligen om samma sak nu?

Menar du stenhårt test i Furmark eller vid spelande? Temperaturer i Furmark är egentligen helt irrelevant eftersom jag aldrig ens har varit i närheten av dessa temps vid "vanligt" användande. (se mitt förra inlägg där jag konstaterar temperaturer vid krävande spel via MSI Afterburner)

Jag har 2x 120 insug i fronten, 1x 120 insug i sidan, pnp som insug och cpukylning där bak, och en 140 mm som utblås i taket. Övertryck javisst, men det är så jag håller temperaturerna i schack.

Att det sedan skulle vara mätfel stämmer inte, om "glädjemätning" nu inte är ett vanligt fenomen.[/QUOTE]

Furmark är furmark, det är där man testar maxtemps. Inte för att kolla hur varmt det egentligen blir, utan för att jämföra. När jag spelar så ligger kortet ibland på 40c, och ibland på 70. Det beror på hur mycket som händer i spelet just då

Permalänk
Medlem
Skrivet av TxH8:

Det övre kortet blir oftast varmast. Kör två 6870 i crossfire och det övre kortet är referenskortet. Det övre kortet ligger i 90-92 grader celcius efter 30 minuter i Furmark. Det undre är mycket kallare, även om det också jobbar i 99%.

Blir nog bättre om du sätter referenskortet nederst så det inte suger in den varma luften från det andra kortet under.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Nej smart där men om du sätter fläkten där jag sa så kommer den blåsa på hela korten samtidigt som de kan ta upp luften, så det är mer effektivt )

Mitt single kort maxar med den setup jag sa till dig med ett grafikkort på 45-50 grader xD
Processorn har maxat 43 grader under 15 sekunder i bf3 men annars ligger den konstant under 40 grader med h70 (i5 750)

Skickades från m.sweclockers.com

Medeltempen på alla 4 kärnor gick ner till ca 27,5 från ca 30 (enligt HW monitor)
Den övre gpu:n gick från 48 till 40 grader i idle (enligt MSI Afterburner)

my mind is blown...

TACK

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Medeltempen på alla 4 kärnor gick ner till ca 27,5 från ca 30 (enligt HW monitor)
Den övre gpu:n gick från 48 till 40 grader i idle (enligt MSI Afterburner)

my mind is blown...

TACK

Haha

prova att sätta alla fläktar på max, de i fronten samt den fläkt som sitter bakom den i övre fronten och top fläkten, eller gjorde du det? X)

Permalänk
Medlem

Sitter med ett R3 och ett styck Asus 6970 dc II och ett Asus 6970 Ref design, toppar som högst 83 grader på det ena kortet. kan tillägga att jag tagit bort "racket" för hårddiskarna i R3an. Det sänkte temperaturerna en hel del för grafikkorten. från att som högst ligga på 92 ner till 83. Bytte iofs pasta på DCII kortet samtidigt så det kan ha gjort en del då pastan på kortet var helt värdelös och kruttorr.

kör inga fläktprofiler på korten heller utan kör original så ljudnivån är helt ok.
Fast jag håller med R3 suger och låter rätt mycket med fläktar i alla platser...

Visa signatur

not so fast