Intel Ivy Bridge stannar vid 77 W TDP

Permalänk
Medlem

Mmm, min spåkula säger att min framtida bärbara ska vara en 22nm Intel. Ska man bara ha råd med en i vår också.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

nu är det ju far som byggde huset för sju år sedan (han gick bort för några år sedan, så jag kan inte fråga), men när huset byggdes så kollade han olika alternativ, och det bästa fick bli bergvärme. Kanske solpaneler eller liknande, eller som han försökte sig på, att bygga vindkraftverk, men inga grannar ville gå med på idén närmaste grannen sade att han har ca 5-6 lax som mest, men han har ett hus på 160kvm eller något i den stilen, vet dock inte hur han värmer upp huset heller...

ja du 6-8 lax i uppvärmning på 380m^2 är ju inte så farligt bergvärme+sol är ju den bästa uppvärmningen man kan ha. Solceller börjar ju också bli ett alternativ då man får 60% i bidrag sen får man ju nu sälja överskottet av el till samma pris som du köper för.

ON topic: Det här låter ju väldigt intressant

Permalänk

Är helt kär i Intels "Tick Tock" modell. Ivy Bridge kommer helt klart att bli en intressant arkitektur

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk

tja, kommer inte citera alla personer som kommenterade mitt inlägg...men pannan går som den skall nu...visst, det har strulat...att den kopplat till elpatron, när den inte behövt...samt att golvvärmen har gått på högvarv pga att ställdonen till golvvärme slingorna har gått sönder...(gammal modell som använder en fjäder, när pressen blir för stor så skjuter ställdonets övre plastkapsel iväg som en komet, händer detta så kan inte termostaterna i varje rum kontrollera värmen som sig bör)..

lågenergi lampor finns det överallt i huset...både inne som ute...huset är upplyst runt om....dock, så har vi deaktiverat de flesta...endast var tredje lampa runt huset (sitter under taket) lyser...detta är stort sett ett måste...då huset ligger i skog, inga väglampor pga privat väg...blir kolmörkt, och man ser inte mer än en meter framför sig...

sedan till datorn...visst...i det stora hela, så gör det inte så stor skillnad i dessa pengamått..men 130w för en 1366 till en 77w är jäkla go deal...när jag slösar pengar...så slösar jag framför allt på film, hifi och datorer...så när jag sparar pengar så sparar jag där jag kan....tex bränna papper och reklam i stället för att slänga på normal väg...

PS! Vi har stora fönster...och många....stora rummet har 5,8m till tak, medan resten har svensk standard...kommer ej ihåg om det är 2,8-2,7m....u värdena på fönstrena är 0,9, och då är det ändå 7 år gammalt hus snart.... i december.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

sedan till datorn...visst...i det stora hela, så gör det inte så stor skillnad i dessa pengamått..men 130w för en 1366 till en 77w är jäkla go deal...när jag slösar pengar...så slösar jag framför allt på film, hifi och datorer

Skrivet av Sushikocken:

ja du 6-8 lax i uppvärmning på 380m^2 är ju inte så farligt bergvärme+sol är ju den bästa uppvärmningen man kan ha. Solceller börjar ju också bli ett alternativ då man får 60% i bidrag sen får man ju nu sälja överskottet av el till samma pris som du köper för.

ON topic: Det här låter ju väldigt intressant

Jag satt och spånade några dar sedan, om man bytte ut alla element i ett hem mot bärbara-/mindre datorer som är kopplade till trådlöst nätverk som man säljer renderingstid på, skulle det gå? Om man reglerar värmen genom att klocka upp och ner kärnorna.... Argumenterade med 2 kompisar som absolut inte trodde att det skulle gå, utan några vettiga argument, men men..

Jag har jämfört med min dator och mina element här hemma så kan jag lugnt säga att min dator värmer mer än elementen, fast vi har vattenelement som alla lägenheter i fastigheten delar på så där kan jag inte jämföra...

Jag läste någonstans på internet att ett element drar runt 500w, det är ju motsvarande en i7 2600k.... Men rent teoretiskt om man har projekt som renderas 24/7 så jämnfört med vanliga element så borde det vara billigare om man genrerar pengar, om nu en sådan dator alstrar lika mycket värme som ett sådant element .... någon som vet? Eller går det räkna ut på något sätt?

http://www.rebusfarm.net/index.php/buy/calculator det här företaget har ju enormt mkt CPU kraft, de gör samma render som min dator gör på 41h på 0,06h och tar 350kr för det... då har de hyrt ut 975 GHzH, dom siffrorna kommer man ju aldrig att komma upp i ett hem, uuuuh jag är för usel på matte för att fortsätta på detta

Något mattesnille som pallar fortsätta?

EDIT: kanske lite för Off topic?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

De flesta element är dimensionerade för långt över 500w. Iofsig max effekt men ändå.
Har man sedan någon slags värmepump så blir ju datorn extremt dyr för att värma utrymmen med.

Men kunde man sälja CPU-tid så skulle det kanske kanske kunna betala sig. Ingen dum ide men skulle nog inte fungera eftersom det skulle bli så lite cpu tid i tex en lägenhet.

Permalänk
Medlem

Wiiiee! Dagens första glada nyhet. En sådan här blir det och undervoltning kommer definitivt stå på tapeten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kör med en upplåst Phenom II 550 i dagsläget köpt på fynd för 500 kr. på Netonnet för nästan 2 års sen. Inget behov att uppgradera men med Ivy Bridge på gång och trigate så kaaanske till våren byter jag lag.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S, Intel i9 9900k, Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC, Samsung 970 EVO 250GB , Samsung 860 EVO 500 GB, 32 Gb RAM,Corsair H60 V3, Corsair RM750W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Har du nån källa på det? Allt jag läst hittills om Ivy är att vi kan förvänta oss 4-6% högre prestanda vid samma klockfrekvens. Sure, 20% kommer väl iom hastighetshöjningar men att lyfta Ivy till skyarna när det är tal om ett Conroe-Penryn motsvarande 'tick' är väl att ta i lite.

Jepp http://vr-zone.com/articles/ivy-bridge-to-have-20-percent-per...

Artikeln säger väldigt lite, men jag tror Intel räknar upp till 20% per watt (har för mig att jag läst det nånstans).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

tja, kommer inte citera alla personer som kommenterade mitt inlägg...men pannan går som den skall nu...visst, det har strulat...att den kopplat till elpatron, när den inte behövt...samt att golvvärmen har gått på högvarv pga att ställdonen till golvvärme slingorna har gått sönder...(gammal modell som använder en fjäder, när pressen blir för stor så skjuter ställdonets övre plastkapsel iväg som en komet, händer detta så kan inte termostaterna i varje rum kontrollera värmen som sig bör)..

lågenergi lampor finns det överallt i huset...både inne som ute...huset är upplyst runt om....dock, så har vi deaktiverat de flesta...endast var tredje lampa runt huset (sitter under taket) lyser...detta är stort sett ett måste...då huset ligger i skog, inga väglampor pga privat väg...blir kolmörkt, och man ser inte mer än en meter framför sig...

sedan till datorn...visst...i det stora hela, så gör det inte så stor skillnad i dessa pengamått..men 130w för en 1366 till en 77w är jäkla go deal...när jag slösar pengar...så slösar jag framför allt på film, hifi och datorer...så när jag sparar pengar så sparar jag där jag kan....tex bränna papper och reklam i stället för att slänga på normal väg...

PS! Vi har stora fönster...och många....stora rummet har 5,8m till tak, medan resten har svensk standard...kommer ej ihåg om det är 2,8-2,7m....u värdena på fönstrena är 0,9, och då är det ändå 7 år gammalt hus snart.... i december.

Varför...skriver du med...så många punkter...?

Permalänk
Medlem

Mums! Min E6600 har stegat på i många år nu, dags för den att få gå i välförtjänad pension och en Ivy Bridge K-modell verkar bli den perfekta efterträdaren, bara hoppas den kan stå sig i lika många år som min nuvarande.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Jag satt och spånade några dar sedan, om man bytte ut alla element i ett hem mot bärbara-/mindre datorer som är kopplade till trådlöst nätverk som man säljer renderingstid på, skulle det gå? Om man reglerar värmen genom att klocka upp och ner kärnorna.... Argumenterade med 2 kompisar som absolut inte trodde att det skulle gå, utan några vettiga argument, men men..

Jag har jämfört med min dator och mina element här hemma så kan jag lugnt säga att min dator värmer mer än elementen, fast vi har vattenelement som alla lägenheter i fastigheten delar på så där kan jag inte jämföra...

Jag läste någonstans på internet att ett element drar runt 500w, det är ju motsvarande en i7 2600k.... Men rent teoretiskt om man har projekt som renderas 24/7 så jämnfört med vanliga element så borde det vara billigare om man genrerar pengar, om nu en sådan dator alstrar lika mycket värme som ett sådant element .... någon som vet? Eller går det räkna ut på något sätt?

http://www.rebusfarm.net/index.php/buy/calculator det här företaget har ju enormt mkt CPU kraft, de gör samma render som min dator gör på 41h på 0,06h och tar 350kr för det... då har de hyrt ut 975 GHzH, dom siffrorna kommer man ju aldrig att komma upp i ett hem, uuuuh jag är för usel på matte för att fortsätta på detta

Något mattesnille som pallar fortsätta?

EDIT: kanske lite för Off topic?

Du glömmer många viktiga komponenter vad gäller uppvärmning.
Det finns en anledning till att elementen sitter under fönstrena, det blir kallras där.
Hur ska man jämnfördela värmen från datorerna i lägenheten/huset?
Inköp och slitage på datordelarna gör att omkostnaderna blir mycket dyrare än för ett element så den eventuella teoretiska vinst man kan få äts upp av datorkostnader.

Direktverkande el är helt värdelöst som uppvärming och är ganska ovanligt. Så jämförelsen med 500-1000w på ett element ska inte göras i EL utan mot olja, fjärrvärme, bergsvärme, luftväxlare eller nått och då blir det helt plötsligt än mindre lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du glömmer många viktiga komponenter vad gäller uppvärmning.
Det finns en anledning till att elementen sitter under fönstrena, det blir kallras där.

OFFTOPIC
Moderna fönster har inget kallras under fönsterna.
Jag har 3 glas isolerfönster med aluminiumutsida. Stod i vintras innanför och titta ut i -27grader och inget kallras ...

Vi lever inte på 70 talet längre mannen
Det finns redan hus som värms av datorer och hushållsapparater--> passivhus. Men det gäller att de väldigt välisolerade.

ONTOPIC
Känns som det IVY bridge kommer bli en succe. Frågan är bara hur prestandamodellerna kommer klara sig mot sandybridge jämförelsevis...? Och frågan är om det är värt att uppgradera från coreI5 (sandy) till IVY eller pratar vi 15% prestandaskillnad...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du glömmer många viktiga komponenter vad gäller uppvärmning.
Det finns en anledning till att elementen sitter under fönstrena, det blir kallras där.
Hur ska man jämnfördela värmen från datorerna i lägenheten/huset?
Inköp och slitage på datordelarna gör att omkostnaderna blir mycket dyrare än för ett element så den eventuella teoretiska vinst man kan få äts upp av datorkostnader.

Direktverkande el är helt värdelöst som uppvärming och är ganska ovanligt. Så jämförelsen med 500-1000w på ett element ska inte göras i EL utan mot olja, fjärrvärme, bergsvärme, luftväxlare eller nått och då blir det helt plötsligt än mindre lönsamt.

Hehe som sagt inget mattegeni, och knappast någon fysiker, fick kämpa mig igenom FysikA. Hur menar du jämnfördela? De ska ju inte stå i en klump någonstans utan vara upphängda där vanliga element sitter, sen så för att få ut värmen i rummet så skulle de kanske ha en stor fläkt som kylde datorn som sprider värmen i rummen

En render dator utan gpu som bara kör på i7:ans inbyggda grafikchip etc kan ju dra ner dom watten rätt rejält, sen kanske det krävs en specialframställd CPU för just det här men det är en annan kaka!

Inköp och slitage.... om vi säger såhär då: om jag ändå ska fixa en renderfarm och vill göra detta rå?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K