Uppgradering! i valet och kvalet. 1090t be eller i5

Permalänk
Medlem

Uppgradering! i valet och kvalet. 1090t be eller i5

Hej jag sitter just nu på följande burk:

ASRock M3A770DE
AMD Phenom II X2 555 3,2GHz Black Edition
Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2X2GB) (CL9)
Gigabyte Radeon HD6850 1024MB
OCZ SSD Vertex3 120GB
2TB Seagate Barracuda Green
Låda: Cooler Master Storm Scout Svart
agg: 550w Chieftech osäker på vilken modell.

Köpte lite budget från början och har uppdaterat lite eftersom, senast hd.
Jag känner att processorn inte riktigt hänger med längre. Så det Känns som den står på tur. jag funderar på följande alternativ.

alt1
Nytt Mobo(1155 tror jag, är inte så bra på intel) + processor(i5 2500k) . minne(antar jag) Skulle gärna ha hjälp med inköps lista för detta.

alt2
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3.2GHz (mest prisvärda framtidssäkra am3 valet som jag ser det.) + Cooler Master CPU-Kylare Hyper 212 Plus(hört att den ska vara bra och att org kylaren inte e så bra) + Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MH (så att jag kommer upp i 8gb)

AMD paketet
+Billigare änn intelpaketet
+Behöver inte pilla med nytt mobo. har byggt några datorer men det är inget som roar mig. Speciellt inte att instalera om all skit också, har hört att man bör ominstalera windows med nytt mobo.
- Bara sata2 stöd på mobo. min ssd har stöd för sata3.

Intel
+ sata3 på nytt mobo. bra för min ssd men det går snabbt med sata 2 också.
+ 2 st 16x pci-e istället för nuvarande en 16x och en 4x. Crossfire ser lockande ut med fallande priser på 6850. Går ju att köra
+ eventuellt lite mer framtidssäkert.
- massa meck med nytt mobo
- Jag misstänker att det blir ganska mycket dyrare.

Vad tror ni. plusset med amd paketet är ju att ssd fortfarande funkar bra med sata 2 ocha tt ajg hört att cf på 4x pci-e plats inte tappar så mycket mot ett med 16X.

Hur mycket ekstra behöver jag lägga på intelgrejjerna/ är det vär allt pill och ominstallation av hela jävla datorn.
lutar lite mot amd och tänker att jag byter mobo om ett år eller 2. men vill gärna höra om intel kan vara vägen att gå.

Mvh Culpa.

Permalänk
Medlem

Varför inte en 955, du är ändå GPU begränsad även med den, onödigt att lägga mer pengar på CPU:n när det inte ger nått. Det är en vettig uppgradering att går upp till 4 kärnor då det faktiskt börjar användas i moderna spel. Du kommer ha minimal nytta av de två extra kärnorna i en PII X6 för spel, de närmaste åren om inte min kristall kula är helt trasig

Du behöver med största sannolikhet inte byta minnen till en i5:a det ska fingera med de du har, i5 använder samma minnestyp i vart fall.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

vad använder du datorn till? spelar du kommer ditt grafikkort sätta begränsningen väldigt snabbt, så som lideri säger kommer till och med en 955 klara sig utan att agera flaskhals i de flesta spelen. eventuell om du har planer på att byta upp även grafikkortet?

ska du ändå byta processor till någon av de två du har som alternativ ger en amd x6 mer för pengarna eftersom du redan har ett moderkort som passar.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag kommer vilja spela BF3. Inte så känslig med upplösningar men jag brukar vara ganska känslig med fps i fps, om man säger så.

Kan mycket väl hända att jag stoppar in ett extra 6850 eller kanske skaffar ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Det som är helt avgörande enligt mig är i fall du ska eller inte ska uppgradera till crossfire. Avgör hela frågan.

Om inte, kör på en Phenom II X4 965 eller Phenom II X6 1090T + CM212 = 1300 samt 1800kr~
Om ja, kör på ett nytt Intel-paket. i5 2500K + moderkort + HD6850 = 4000kr~

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

CF verkar ju vara mest prestanda för pengarna. Lite osäker på värmeutveckling och sånt. Men grafiken kommer på något sätt att uppgraderas CF om det går annars nyttkort lite längre fram.

Permalänk

Ja är det mest spelande, så ser jag ingen ide att gå över till inteln nu, visst en snabbare processor, men det märks i stort sett inte i spel. Sen om du tar x4 eller x6 är ju lite vilket som, men ta x6 om du har råd så är du lite mer framtidsäker om det ger mer i kommande speltitlar, vilket man itne direkt kan förutspå nu. Men det du sparar in på att itne ta intelpaketet nu, gör att du kan köpa ett nytt grafikkort sen för det du sparar, säg ett singel HD7870 eller vad dom kan tänkas heta när dom kommer.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Dumt att uppgradera för att köra crossfire, det funkar lika bra på x4/x4 som på x16/x16.

http://www.hardocp.com/article/2010/08/25/gtx_480_sli_pcie_ba...

Jag skulle köpt en 955:a och en CM 212+, så kan du klocka den en bra bit också. De extra kärnorna från 1090t känns onödigt.
Möjligtvis 4 GB extra minne också om du känner för det.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Prova låsa upp kärnor till och börja med. Har du tur så får du fyra kärnor.

Permalänk
Hjälpsam

Prisskillnaden mellan 4GB och 8GB DDR3 är inte stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lås upp din processor! eller försök iaf, funkar för dom flesta (inklusive mig) och du har en x4 955 gratis mycket lätt att göra!
och så köper du ett grafikkort till

Permalänk
Medlem

som många redan rekommenderar skulle även jag lägga till en röst om:
Lås upp cpun
köp CM212
köp +1 6850
känner du för det så köp 4 gb minnen till

(ja ditt nätagg klarar driva allt)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Har provat att låsa upp. Inte gjort nått med volten men ingen av kärnorna 3 eller 4 vill komma längre än till Windows starten så jag tror det är kört med upplåsningen.

Så det blir nog
phenom 2, 4x eller 6x CPU
CM212+
ett extra 6850
4 GB minne

jag kommer köra bf3 och jag vet att den klarar att använda 6 kärnor, dessutom känns det lite fånigt att uppgradera processorn så lite(i alla fall om man tänker pris) som till 955/965. Men jag får tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Culpa:

Tack för alla svar.

Har provat att låsa upp. Inte gjort nått med volten men ingen av kärnorna 3 eller 4 vill komma längre än till Windows starten så jag tror det är kört med upplåsningen.

Så det blir nog
phenom 2, 4x eller 6x CPU
CM212+
ett extra 6850
4 GB minne

jag kommer köra bf3 och jag vet att den klarar att använda 6 kärnor, dessutom känns det lite fånigt att uppgradera processorn så lite(i alla fall om man tänker pris) som till 955/965. Men jag får tänka på det.

jag skulle ha tagit en sexkärnig phenom, det är i dagsläget det bästa amd har (bd lyckas ju inte slå dom) och uppgraderingen bli mycket billigare än om du ska byta allt till intel. visst kanske intel ger lite bättre prestanda, men inte märkbart, framför allt inte i grafiktunga spel som bf3. kan också hålla med om att uppgraderingen från 555 till 955 känns väldigt liten och kanske inte helt lätt att motivera

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Skulle även jag köpt 1090T, ger mest prestanda för pengarna, då det då blir mer pengar över till ett nytt bättre grafikkort (vilket är vad som kommer att göra den största skillnaden i spel, då 1090T är "tillräckligt" bra).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Det blev:
Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2X2GB) (CL9) köpt på webhallen idag: 259 kr

och en beställning hos CDON.com med sweclockers 5% rabatten. Kan bara säga att det är kannonpriser hos CDON.

AMD Phenom2 X6 1090T 3.2GHz/3.6GHz Turbo Core, 9MB, 125W, Black Edition: 1359 kr

COOLER MASTER HYPER 212 PLUS: 299 kr

Tillsamman gick CDON beställningen med sweclockers 5% rabatt på: 1575 kr
Då slängde dom också med ett telenor kontantkorts startpaket som jag ändå behövde ett.

Allt som allt 1834 kronor

Väntar lite med grafikkortet då jag först tänkte mäta lite och kolla med sladdar om jag får in ett till 6850 i datorn. Men det blev ju inga stor sprickor i plånboken av detta första köp.

Tack igen för alla svar. Alltid lika trevligt att få hjälp här på Sweclockers.