Permalänk
Medlem

grad av överklockning på gforce 560Ti

Hej jag har överklockat mitt gigabyte nvidia gforce gtx 560Ti och undrar när graden på mitt graffekort blir "farligt" tacksam för svar :)<3

Permalänk

fermikretsar klarar mycket men försök hålla dig under 85C...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Endast om du drar fingret mot kortet så du får graden in under nageln. Då kan det gå illa.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

99 grader enligt nvidia

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det ska gå över 90grader i fulload, så 85 typ

Permalänk
Medlem

nvidia själva anger 99 grader som max på just 560ti, så ligger tempen på strax under 100 grader i full load ska det inte vara någon fara. ligger själv på 90-100 grader med mina 560ti SLI i furmark, självklart lägre i spel

Permalänk
Medlem

okej tack alla <3

Permalänk
Medlem

lite offtopic kanske. men letar ett sätt att klocka mina 560in (sli) . Ts hur gjorde du när du klocka de?

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

lite offtopic kanske. men letar ett sätt att klocka mina 560in (sli) . Ts hur gjorde du när du klocka de?

MSI afterburner, finns att ladda ner gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maljo:

MSI afterburner, finns att ladda ner gratis

tack för svaret, tankat de programmet nu och har inga aning om vad värderna ska ligga på? något tips?

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

tack för svaret, tankat de programmet nu och har inga aning om vad värderna ska ligga på? något tips?

Kör min gigabyte GTX560Ti på volt: 1075 mV, CLK: 925MHz, MemCLK, 2042MHz

Tänk på att du måste sätta på voltjusteringsmöjligheten i inställningarna föa MSI afterburner

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

tack för svaret, tankat de programmet nu och har inga aning om vad värderna ska ligga på? något tips?

det är olika från kort till kort, men visst kan du testa någon annans inställningar, går det så går det. egentligen bör du öka frekvensen lite åt gången tills det inte fungerar längre, då höjer du volten tills kortet går stabilt igen, och så fortsätter du tills du nått ditt mål, eller tills det inte går längre. varje gång du har har ändrat någon inställning så bör du köra ett stabilitets/stressprogram typ Furmark för att försäkra dig om att allt lirar som det ska.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilken version av Furmark? Såg the 3d guru hade en länk till 1.8.2, det är väl inte den nyaste som finns?

Och hur länge kör Ni Furmark innan Ni anser systemet stabilt?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

är det normalt då att det poppar upp en ruta och det står att drivrutinerna har slutat fungera?

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Spelar det någon roll vilken version av Furmark? Såg the 3d guru hade en länk till 1.8.2, det är väl inte den nyaste som finns?

Och hur länge kör Ni Furmark innan Ni anser systemet stabilt?

Personligen orkar jag sällan köra långa tester på mina överklock, när jag är nöjd brukar jag köra ca 5 minuter Kombustor/Furmark och köra på som vanligt tills att det uppstår artefakter/krascher i något spel, och därefter sänka klocken/höja spänningen tills graffet går stabilt. Nackdelen är ju att det kan ta en del tid och att det är svårt att veta om kortet verkligen är helstabilt så att säga.

Med det sagt så kan det hända att spel eller t.o.m. Windows kraschar till följd av instabil överklock, tänk på det om ni lirar nåt som inte *får* krascha.
Då är det antagligen bättre att stresstesta ordentligt, för övrigt är varken Kombustor/Furmark särskilt bra stresstest enligt mig, de är däremot väldigt effektiva när det gäller att uppnå hög temperatur så att man kan vara säker på att kortet inte går varmare än så vid normalt användande sen.

Skrivet av p0xis:

är det normalt då att det poppar upp en ruta och det står att drivrutinerna har slutat fungera?

Om du inte upplevde det innan överklocken så är det med största sannolikhet på grund av den som problemet uppstår.

Permalänk
Medlem

Bc2 är ett bra spel att testa i, där loader verkligen mitt kort iaf. Empire total war i på kampanjkartan är också bra, snacka om load då haha 100% konstant.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Edit: körde prec benchmark med dess inställningar. http://imageshack.us/photo/my-images/851/gputest.png/

Är det något som ser klurigt ut? tack för svaren

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

är det normalt då att det poppar upp en ruta och det står att drivrutinerna har slutat fungera?

Ja det är normalt, beror antagligen på för hög frekvens i förhållande till volten. Se bara till att hålla koll på tempen om du höjer volten

Permalänk
Medlem

kan du förklara lite tydligare var,hur, man gör med med voltjusteringsmöjligheten och är det viktigt när man har överklockat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Edit: körde prec benchmark med dess inställningar. http://imageshack.us/photo/my-images/851/gputest.png/

Är det något som ser klurigt ut? tack för svaren

vet du vrf jag inte kan ändra core voltage (mV) ?? för du kunde på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiiVeN:

vet du vrf jag inte kan ändra core voltage (mV) ?? för du kunde på bilden

Settings - unlock voltage control.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiiVeN:

kan du förklara lite tydligare var,hur, man gör med med voltjusteringsmöjligheten och är det viktigt när man har överklockat ?

öka aldrig mer än du behöver för att kortet ska gå stabilt, hög spänning=högre temperaturer=kortare livslängd. Annars är det bara att justera på, och för att testa stabiliteten rekomenderar jag att du använder ett riktigt stressprogram, det är sällan man uppnår konstant full load i ett spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maljo:

öka aldrig mer än du behöver för att kortet ska gå stabilt, hög spänning=högre temperaturer=kortare livslängd. Annars är det bara att justera på, och för att testa stabiliteten rekomenderar jag att du använder ett riktigt stressprogram, det är sällan man uppnår konstant full load i ett spel

måste jag öka den när jag har överklockat till 1000 mhz ? för det ska funka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiiVeN:

måste jag öka den när jag har överklockat till 1000 mhz ? för det ska funka ?

Krashar datorn när du belastar kortet?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Krashar datorn när du belastar kortet?

ibland men inte i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiiVeN:

ibland men inte i spel

Vad innebär "ibland"? Men för att svara på din fråga så ja, för att kortet skall fungera stabilt i 1000Mhz måste du höja spänningen. Du verkar dock ha fått tag på ett riktigt bra kort om det över huvud taget går att köra i 1000Mhz med stock Vcore, verkar för bra för att vara sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maljo:

Vad innebär "ibland"? Men för att svara på din fråga så ja, för att kortet skall fungera stabilt i 1000Mhz måste du höja spänningen. Du verkar dock ha fått tag på ett riktigt bra kort om det över huvud taget går att köra i 1000Mhz med stock Vcore, verkar för bra för att vara sant

ibland menar jag ibland man kan u´ju säga JA då har bara ett vanligt gigabyte nvidia gforce 560 Ti hur mycket ska jag öka spänningen tror du ?

Permalänk
Medlem

det kan jag omöjligt svara på, det märker du själv. öka spänningen lite, stressa kortet en stund, kraschar det så ökar du spänningen lite till. du bör inte vara nöjd förrän kortet inte kraschar efter en god stund i tex Furmark, då vet du att kortet klarar även de mest krävande spelen. och håll noga koll på temperaturen!

Permalänk
Medlem

En fråga kring detta. Mitt Asus GTX560ti cu2 klarar i Furmark och Just Cause 2 1ghz med vcore 1,15 etc men i BC2 krashar det. Kan det vara olika trösklar för olika spel? Drivrutiner etc?

MSI Afterburner
Core voltage 1150
Core clock 1000
Shader clock 2000
Memory clock 2300
89 grader
1920x1080 4xMSAA
81fps

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Hur jag än klockar får jag bara upp ett felmeddelande när jag kör furmark??.. Har testat samma inställning som poXis visade.

Bild på felmeddelandet------> http://imageshack.us/photo/my-images/23/felj.jpg