Permalänk
Medlem

Hjälp med överhettad processor

Skriver denna tråd åt min polare. Han skulle köra turboV evo som är ett program man får till asus p7p55d deluxe som autoclockar din dator, vi har identiska datorer och här fungerar det klockrent sitter med 3600mhz, dock så står det cpu overheated för honom och hans dator dör inom några sekunder, jag som sitter på exakt samma mhz har en temp på 60grader. Vad ska han göra, hans dator dör inom 10-50sek? Det är förövrigt en intel i5 760 2.8ghz hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Har ni samma kylare? Är hans kylare igensatt med damm och är den monterad korrekt?
Och överklocka aldrig med hjälp av automatiska program, de sätter oftast en alldeles för hög Vcore vilket medför högre värmeutveckling, klocka manuellt från bios istället.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ja vi har samma kylare, det vet jag inte, men han kollade sina grader och dom låg upp mot 90 innan datorn dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xNatz:

Ja vi har samma kylare, det vet jag inte, men han kollade sina grader och dom låg upp mot 90 innan datorn dog.

Vilket tyder på att kylaren inte gör sitt jobb, antingen för att den är igensatt med damm eller för att den inte är korrekt monterad eller så har han fått en sämre processor som inte klarar samma klockning som din, även om de är samma modell så klarar de inte exakt samma klockningar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okej, men går det inte att resetta på något sätt så man får standard värdena?

Permalänk
Medlem

Sitter en knapp på I/O panelen på moderkortet för att cleara CMOS, men eftersom ni/han klockat med ett program så finns risken att programmet kommer återställa överklockningen så fort Windows startas så efter clear kör felsäkert läge och ta bort det programmet.

Edit: knappen sitter brevid mus/tangetbords portarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okej, tack ska pröva, datorn dör inte i felsäkertläge va?

Permalänk
Medlem

Om den inte överhettas så ska den inte dö nej.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har i5-760 och jag får upp min i 3.8 utan att röra volten knappt, orginal kylaren är inte att rekomendera... Den SÖG. Kör på Cooler master hyper212+ och funkar skitbra, kommer inte över 65 grader

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Den är ju överhettad eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

eftersom den är klockat med program, vilken för övrigt är nått man bör undvika, klockar gör man i bios manuellt, ända sättet att få nån kontroll på det, samt lättare att få datorn stabil, samt man ser vad man gör, och man slipper sådana här överraskningar.

Husom starta datorn i felsäkert läge så startar inte överklockningsprogrammet, när man väl kommer in så avinstallera turboV evo, eller inaktivera det så blir den i stock igen, sen kan man felsöka detta med kylning, vad är det för CPU kylare ni 2 har förresten, inte stock får man hoppas när den går i 3.6

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av xNatz:

Den är ju överhettad eller vad menar du?

Jag menar att det kommer funka så länge den inte överhettar igen
In i felsäkert och ta bort turboV evo eller inaktivera det precis som ggustavsson säger.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tack på förhand, han ska pröva nu =)!