Hur vet jag att mina program visar korrekta temperaturer i datorn?

Permalänk

Hur vet jag att mina program visar korrekta temperaturer i datorn?

Ja, hur vet jag att de program jag använder för att kontrollera temperaturerna i datorn visar rätt?
Har läst att sensorerna ibland kan vara dåligt kalibrerade.

Så, hur vet jag att det inte är så att de temperaturer jag ser i mina program försäkrar att allt är frid och fröjd fast datorn egentligen snart kommer kommer gå att använda som ångmaskin?

Jag lägger med en skärmdump där jag kör datorn i idle samt har ett par olika program uppe som rapporterar temperaturer. I HWmonitor exempelvis brukar CPU-tempen ibland få fnatt som den har just nu(127 grader celsius). I bios ligger den på drygt 30 grader vilket den ju också gör i de andra programmen, detta borde väl rimligtvis, och förhoppningsvis vara den rätta temperaturen.

De andra temperaturerna har jag inte en aning om huruvida korrekta de är, kan man ta reda på detta? Eller är de allt som oftast att lita på?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/701babb4_temp.jpg

Detta är för övrigt som synes inte den dator som jag har i signaturen.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Det där kan man aldrig vara säker på, vad man måste använda också är sin erfarenhet och föröka bedöma om tempen verkar rimlig eller inte.
Sedan i exempel ovan visar du nog en dator som är i idle, och sensorer är inte kalibrerade att visa speciellt rätt då, när man belastar en tex CPU mer eller mindre mycket så brukar dom visa mer rätt.

Är också bra att kolla med några olika program speciellt så att dom visar någorlunda lika, undantag speedfan då som kan visa precis vad som helst. Hålla upp ett fuktat finger i luften är mer exakt än det programmet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det där kan man aldrig vara säker på, vad man måste använda också är sin erfarenhet och föröka bedöma om tempen verkar rimlig eller inte.
Sedan i exempel ovan visar du nog en dator som är i idle, och sensorer är inte kalibrerade att visa speciellt rätt då, när man belastar en tex CPU mer eller mindre mycket så brukar dom visa mer rätt.

Är också bra att kolla med några olika program speciellt så att dom visar någorlunda lika, undantag speedfan då som kan visa precis vad som helst. Hålla upp ett fuktat finger i luften är mer exakt än det programmet

Okej, så när man belastar komponenterna så brukar temperaturen visas mer korrekt? Det låter ju rimligt då det ju är de högre temperaturerna som är viktiga att hålla koll på.

Men det ska inte kunna vara så att de visar helt fel? Alltså att mina grafikkort eller processor visar under 40 i programmen fast de egentligen ligger uppåt 100. Så ska de inte kunna vara?
Grafikkorten är vattenkylda för övrigt om det har någon betydelse.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8