Permalänk

Oklockad 2500k - 65C i Prime95...

Tryckte precis ihop en dator här. CPU enligt rubrik, kylare:

Allt sitter i en välventilerad låda, CPU-fläkten kopplad till moderkortet. Massor av kylpasta masserades in i varenda liten fördjupning. Har nyaste BIOS/drivrutiner.

Sen får man se det här:

Ledsen blir man ju! Är det inte chockerande illa?

Visa signatur

E8400 @ 9x400 | HD5750 | Intel X25-M G2 | Dell U2311H

Permalänk
Inaktiv

Är det Cooler Master 212+ eller vad den heter?
Är ju en budgetkylare, så är väl någonstans där du kommer hamna.
Sen så är poängen med kylpasta att ha LITE, INTE MYCKET.

Permalänk
Medlem

Enligt bilden är den ju klockad till 3,7
du har kanske speedstep igång?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Är det Cooler Master 212+ eller vad den heter?
Är ju en budgetkylare, så är väl någonstans där du kommer hamna.
Sen så är poängen med kylpasta att ha LITE, INTE MYCKET.

På Cooler Master 212+ rekommenderas det att använda kylpasta i springorna, tror det är det TS menar med att han använde "massor"
Om jag hade den kylaren skulle jag försöka lappa den.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det där ser ut att kunna stämma om det är under full stress.

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Är det Cooler Master 212+ eller vad den heter?
Är ju en budgetkylare, så är väl någonstans där du kommer hamna.
Sen så är poängen med kylpasta att ha LITE, INTE MYCKET.

Exakt den kylaren ja. Den är ju budget såklart, men förstår inte hur det kan vara såhär illa!

Skrivet av kenti:

Enligt bilden är den ju klockad till 3,7
du har kanske speedstep igång?

Ja, det är "Turbo Boost" eller vad det heter, klockar 3.3GHz -> 3.7GHz vid belastning. Men ändå... ynkliga 1.12 Vcore, stock speed och redan 65 grader. Bah.

Skrivet av robalm:

På Cooler Master 212+ rekommenderas det att använda kylpasta i springorna, tror det är det TS menar med att han använde "massor"
Om jag hade den kylaren skulle jag försöka lappa den.

Yes, mosade ner så mycket gegga som möjligt i springorna, och slätade sedan ut med ett kreditkort - blev en fin platt yta.

Lappa är nog lite för hardcore för mig, men tack för förslaget!

Skrivet av Magixx:

Det där ser ut att kunna stämma om det är under full stress.

Ja, det var efter en kvart av Prime95:s "Maximum heat" test. Är kylaren verkligen inte bättre än så? Jag förväntade mig ungefär 15-20 grader kallare, efter recensioner/foruminlägg jag läst.

Visa signatur

E8400 @ 9x400 | HD5750 | Intel X25-M G2 | Dell U2311H

Permalänk

Testa med en Real Temp version som har riktigt stöd för Sandy Bridge
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=667250

Permalänk
Medlem

Jag tror du har för mkt kylpasta, lägg en klick lite mindre än en ärta i mitten, sedan lägger du på 212. Innan du spänner fast den så liksom jucka runt den lite så att det sprids. Anledningen till att jag tror att det är detta är att jag har en TX3, som bara har 3 värmerör och 92mm fläktar klarar att kyla 4.8ghz på 1.42 voltage i Prime95 på 65-70 grader.
Jag rekomenderar att varje gång du tar bort kylaren från processorn att lägga på ny kylpasta, det samlas massa bubblor annars vilket gimpar din temp med mycket, när jag prövade att skita i att inte reapplya kylpasta en gång gick jag från 23-24 i idle till 30-32 i idle. Sjuk skillnad.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Jag kör själv med 2600K och samma kylare, dock så ligger min temp på 60-65 vid 100% load. (ca30min)

Så lite högt är de ju, men kontrollera även så att du spänt kylaren rätt, jag fick själv byta ut en mutter då den inte greppade helt.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min erfarenhet gällande CM212 kan man applicera kylpastan på 2 sätt:

Alt. 1: 1 mycket tunn sträng av kylpasta på varje heatpipe, dvs totalt 3 strängar av kylpasta.

Alt. 2: Smeta ut ett tunt lager kylpastan på CPU:n med ett kreditkort

Riskornsmetoden går fett bort då det inte finns en chans att få kylpasta på alla 3 heatpipes. Fylla springorna med pasta är bara onödigt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobra-kaj:

Tryckte precis ihop en dator här. CPU enligt rubrik, kylare:

http://achotisback.com/wp-content/uploads/2011/08/wpid-51czGK...

Allt sitter i en välventilerad låda, CPU-fläkten kopplad till moderkortet. Massor av kylpasta masserades in i varenda liten fördjupning. Har nyaste BIOS/drivrutiner.

Sen får man se det här:

http://img834.imageshack.us/img834/7677/workin.jpg

Ledsen blir man ju! Är det inte chockerande illa?

Jag hade en 212+ första veckan med min 2600k. Blev så jävla besviken på dom högra temperaturerna, gick tillbaka till webhallen och bytte den till en Antec küler 620, nu ligger jag runt 55 load på 4.8ghz.

Bottenplattan på 212+ är hemsk, den är inte platt nån stans och heatpipsen hhar ingen kontakt med processorn, kass kylare!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Jag hade en 212+ första veckan med min 2600k. Blev så jävla besviken på dom högra temperaturerna, gick tillbaka till webhallen och bytte den till en Antec küler 620, nu ligger jag runt 55 load på 4.8ghz.

Bottenplattan på 212+ är hemsk, den är inte platt nån stans och heatpipsen hhar ingen kontakt med processorn, kass kylare!

Jag är nöjd att jag köpte TX3 för just denna anledningen! 100 spänn billigare och kyler som e gud gör den.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Min hyper 212+ håller min 2600K vid 63 grader @ 4.5ghz. I prime95.
Det med en GT 1850, med orginal fläkt var det 65 grader och lite mera ljud.

Det är flera kylare som har heat pipes direkte mot cpu heat spreader, och det fungerar bra.

Min monterings metod.
Pasta som kommer med är jätte tjock, och fungerar hur bra som helst.
Först fylde jag på alla groparna mellom alu blocket och heat pipes med pasta, och skrapade det som var över med en visit kort. Så var det ett tynnt lag med pasta over hela basen, och montering. Kom i håg att skruva dom 4 skruvarna lite, och skruva i kryss, aldrig skruva skruven bredvid.

Jag betalade 230 spenn för min hyper, + gt fläkt på 100kr. Grym kylare för budget pris.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Zeleni, det där är siffror som får min setup att se precis så illa ut som jag känner den är. Ska eventuellt testa ominstallera kylaren, och göra det helt enligt din metod. Tack!

Visa signatur

E8400 @ 9x400 | HD5750 | Intel X25-M G2 | Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Har en standard fläkt till min 212 och ligger på 65 i load på 4.8 ghz med 2500k

Skickades från m.sweclockers.com