Permalänk
Medlem

1090T kylare, TX3 för dålig?

Incoming wall of text,jag har svårt att fatta mig kort om datorer X)

TLDR-version
Med ett HAF 912 plus, och en 1090T överklockad till runt 4GHz, vad behöver man för kylare, vad får plats?
Jag är inte intresserad av flashiga ljusshower och inte heller Noctuas fruktansvärt fula fläktar (hur bra de än presterar). Gillar att ha möjlighet att byta fläkten på kylaren ifall det finns bättre alternativ än standard.

Lång version
Fick i måndags mina nya datordelar som jag beställde då Bulldozer inte blev som förväntat. Köpte en 1090T och ett Sabertooth 990FX. Sitter i ett Coolermaster Centurion 534 lite med tre Scythe Slipstream 800rpm, front-in, sidan in, bak ut.

Jag körde på min Hyper TX3 som har dubbla Arctic Cooling F9 PWM i push-pull.

Lite pill med kylpastan, är ju så grova skåror vid kopparrören i botten, så man får smeta i där, sen dra av allt med ett plastkort och först därefter ta tre strängar, en per heatpipe och smäcka på. MX-2 var lite bökig att få på, den ville gärna bli en klump istället för sträng, men jag fick till det på tredje försöket.

Hursomhelst fick jag höga temperaturer direkt i Windows, över 40 grader idle, nu är det ju 6 kärnor så det kanske är normalt med ca 23-25 grader i rummet. Jag har bara min Athlon II x4 att jämföra med som ju är en 95W CPU, men den överklockad till 3,4GHz fick TX3an ner till 58 grader i full load.

Nu gick kärnorna snabbt upp i över 60 grader och moderkortets larm gick igång. För att kunna köra IntelBurnTest alls fick jag stänga av allt vad Q-fan och speedfan heter, stängde även av den inbyggda turbo-funktionen och kör fläktarna på max. Då klarar TX3 av att kyla den till 59 grader.

Inget spel för överklockning alls med andra ord. Jag kollade genom recensioner här på sweclokers och prisjakt m.m. efter ett bättre chassi och med lite smakråd från sambon valde jag HAF 912 plus.
(Carbide 400/500 eller HAF 922 mini var intressanta annars, men de ser lite störiga ut med de stora utbuktningarna på sidorna tyckte vi.)

Frågan är om det kommer räcka med den nya luftiga lådan eller om TX3 helt enkelt är för klen för en överklockad 1090t, tänkte ge mig på iaf 4GHz vilket verkar vara rimligt för de flesta som kör den.

Isf är väl Hyper 212+ nästa på tur om det får plats i chassit, eller räcker inte det heller till om man vill ha normal ljudnivå. Hur mycket skiljer det egentligen på själva flänsen på de dyrare kylarna, för fläkt i sig är ju utbytbart som sagt.

Har tittat lite på H-serien kylare, men vet inte om de kyler bättre vid samma ljudnivå, man måste ju ändå köra fläkt på radiatorn då, annars verkar väl H60 vara i lagom nivå?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Incoming wall of text,jag har svårt att fatta mig kort om datorer X)

TLDR-version
Med ett HAF 912 plus, och en 1090T överklockad till runt 4GHz, vad behöver man för kylare, vad får plats?
Jag är inte intresserad av flashiga ljusshower och inte heller Noctuas fruktansvärt fula fläktar (hur bra de än presterar). Gillar att ha möjlighet att byta fläkten på kylaren ifall det finns bättre alternativ än standard.

Lång version
Fick i måndags mina nya datordelar som jag beställde då Bulldozer inte blev som förväntat. Köpte en 1090T och ett Sabertooth 990FX. Sitter i ett Coolermaster Centurion 534 lite med tre Scythe Slipstream 800rpm, front-in, sidan in, bak ut.

Jag körde på min Hyper TX3 som har dubbla Arctic Cooling F9 PWM i push-pull.

Lite pill med kylpastan, är ju så grova skåror vid kopparrören i botten, så man får smeta i där, sen dra av allt med ett plastkort och först därefter ta tre strängar, en per heatpipe och smäcka på. MX-2 var lite bökig att få på, den ville gärna bli en klump istället för sträng, men jag fick till det på tredje försöket.

Hursomhelst fick jag höga temperaturer direkt i Windows, över 40 grader idle, nu är det ju 6 kärnor så det kanske är normalt med ca 23-25 grader i rummet. Jag har bara min Athlon II x4 att jämföra med som ju är en 95W CPU, men den överklockad till 3,4GHz fick TX3an ner till 58 grader i full load.

Nu gick kärnorna snabbt upp i över 60 grader och moderkortets larm gick igång. För att kunna köra IntelBurnTest alls fick jag stänga av allt vad Q-fan och speedfan heter, stängde även av den inbyggda turbo-funktionen och kör fläktarna på max. Då klarar TX3 av att kyla den till 59 grader.

Inget spel för överklockning alls med andra ord. Jag kollade genom recensioner här på sweclokers och prisjakt m.m. efter ett bättre chassi och med lite smakråd från sambon valde jag HAF 912 plus.
(Carbide 400/500 eller HAF 922 mini var intressanta annars, men de ser lite störiga ut med de stora utbuktningarna på sidorna tyckte vi.)

Frågan är om det kommer räcka med den nya luftiga lådan eller om TX3 helt enkelt är för klen för en överklockad 1090t, tänkte ge mig på iaf 4GHz vilket verkar vara rimligt för de flesta som kör den.

Isf är väl Hyper 212+ nästa på tur om det får plats i chassit, eller räcker inte det heller till om man vill ha normal ljudnivå. Hur mycket skiljer det egentligen på själva flänsen på de dyrare kylarna, för fläkt i sig är ju utbytbart som sagt.

Har tittat lite på H-serien kylare, men vet inte om de kyler bättre vid samma ljudnivå, man måste ju ändå köra fläkt på radiatorn då, annars verkar väl H60 vara i lagom nivå?

------------------------------
Tips, köp allt annat än en hyper 212+, man behöver byta fläktarna på dem och då kommer du upp i priset i närheten av en noctua ändå

Skall ge dig ett bra råd, ska du klocka och kunna klocka så måste du ha en bra kylare, precis som med nätagg, snåla inte!
Köp kvalite så slipper du tramsa runt med sådant där du pysslade med tx3:an som man ändå inte får till något vettigt utav
Dessutom har 212:an samma lösning

Vet att 212:an har fanbois här (antagligen bara pga priset) och att supermånga swecare rekommenderar den men jag tycker den är urusel och inte värd priset annat än om man inte ska klocka, och inte ska byta ut fläktarna.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

När jag monterade en TX3 så lade jag bara på ett "okokt riskorn" på CPUn och sedan satte jag på kylaren och det funkade jättebra.

Skrivet av godspeed:

------------------------------
Tips, köp allt annat än en hyper 212+, man behöver byta fläktarna på dem och då kommer du upp i priset i närheten av en noctua ändå

Skall ge dig ett bra råd, ska du klocka och kunna klocka så måste du ha en bra kylare, precis som med nätagg, snåla inte!
Köp kvalite så slipper du tramsa runt med sådant där du pysslade med tx3:an som man ändå inte får till något vettigt utav
Dessutom har 212:an samma lösning

Vet att 212:an har fanbois här (antagligen bara pga priset) och att supermånga swecare rekommenderar den men jag tycker den är urusel och inte värd priset annat än om man inte ska klocka, och inte ska byta ut fläktarna.

Varför måste man byta fläkt? Och vad menar du med samma lösning? TX3an spänns fast på samma sätt som originalkylaren och 212an har "riktiga" spännen med backplate.

Permalänk
Medlem

TX3 är ju inte någon jättebra kylare direkt så bättre är definitivt att rekommendera om du skall överklocka.

Sen undrar jag vad det spelar för roll hur fläktarna ser ut om du har en HAF 912+ som ändå inte har något sidofönster? Fläktarna kommer iaf inte att synas.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

TX3 duger utmärkt för överklockning. Hade jag en 955 skulle jag kunna köra 4Ghz direkt men 720 BE är C2 och den klockar inte speciellt så bra. Temperaturerna ligger för övrigt 30C idle och 42-45C load.

Men som sagt, 1090T är varmare eftersom 6 kärnor ger lite mer temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

TX3 duger utmärkt för överklockning. Hade jag en 955 skulle jag kunna köra 4Ghz direkt men 720 BE är C2 och den klockar inte speciellt så bra. Temperaturerna ligger för övrigt 30C idle och 42-45C load.

Din processor har också en TDP på 95W medan TS:s har en TDP på 125W.

Många kylare som funkar kanonbra på vissa processorer klarar helt enkelt inte av den högre värmeutvecklingen hos andra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

TX3 duger utmärkt för överklockning. Hade jag en 955 skulle jag kunna köra 4Ghz direkt men 720 BE är C2 och den klockar inte speciellt så bra. Temperaturerna ligger för övrigt 30C idle och 42-45C load.

Jag har TX3:an till en PII 955 och jag kommer upp i dryga 60 grader när jag lirar. Är det oroväckande? Har gjort så att jag ställt ner fläkthastigheten till 25% då CPU:n inte belastas. Sen har jag satt att fläkten ska kicka igång mer när temperaturen når 50 grader och uppåt. Körde du din på maxhastighet? Jag vill ha datorn så tyst som möjligt nämligen. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Din processor har också en TDP på 95W medan TS:s har en TDP på 125W.

Många kylare som funkar kanonbra på vissa processorer klarar helt enkelt inte av den högre värmeutvecklingen hos andra.

Nope, processorn är 125W TDP eftersom jag hade turen att kunna låsa upp den till 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

När jag monterade en TX3 så lade jag bara på ett "okokt riskorn" på CPUn och sedan satte jag på kylaren och det funkade jättebra.

Varför måste man byta fläkt? Och vad menar du med samma lösning? TX3an spänns fast på samma sätt som originalkylaren och 212an har "riktiga" spännen med backplate.

-----------------------------------------
212:an har också "rör-konstruktionen" på undersidan precis som tx3 vilket var vad jag menade.
Du måste inte, men originalfläkten på 212:an är högljudd och när tempsen stiger så vill man ju inte ha en dammsugare i datorn.

Men, är man inte känslig för ljud, så kör man på, men jag har använt den totalt 3 ggr nu (1gång själv, 2ggr kund) och de har alla tre hållit tempsen dåligt och varit högljudda .

Bytte fläktar på min egen, då jag redan hade bra fläktar hemma..men det slutade med att jag gav bort den, och köpte mig en noctua istället..ångrar det inte en sekund.
Verkar finnas många nöjda, men tror inte att jag lyckats få 3 st dåliga från 3 olika leverantörer, så det enda jag kan utläsa av 212:an är att folk köper pga priset och inte bryr sig om ljudnivåerna eller inte är känsliga för det.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Jag har TX3:an till en PII 955 och jag kommer upp i dryga 60 grader när jag lirar. Är det oroväckande? Har gjort så att jag ställt ner fläkthastigheten till 25% då CPU:n inte belastas. Sen har jag satt att fläkten ska kicka igång mer när temperaturen når 50 grader och uppåt. Körde du din på maxhastighet? Jag vill ha datorn så tyst som möjligt nämligen. Vad gör jag för fel?

Nej. Min fläkt regleras sig automatiskt beroende på temperaturen.

Permalänk
Entusiast

H60 med två scythe GT i pnp!

Kör själv H50 med den konfigurationen och njuter av underbara temperaturer i låg ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

TX3 är ju inte någon jättebra kylare direkt så bättre är definitivt att rekommendera om du skall överklocka.

Sen undrar jag vad det spelar för roll hur fläktarna ser ut om du har en HAF 912+ som ändå inte har något sidofönster? Fläktarna kommer iaf inte att synas.

De lyser med sin krämfärg rätt genom fläkthålen på alla bilder jag sett. Sen som sagt verkar de vara bra, men det finna andra fläktar som matchar dem för halva priset i prestanda.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Sen som sagt verkar de vara bra, men det finna andra fläktar som matchar dem för halva priset i prestanda.

Det är sant, jag föredrar Scythe GT som jag använder. Var bara nyfiken.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

H60 med två scythe GT i pnp!

Kör själv H50 med den konfigurationen och njuter av underbara temperaturer i låg ljudnivå

Ja, det lutar väl åt det hållet, särskillt som HAFen jag beställt till skillnad från min nuvarande låda har fläktar i toppen, så att man kan vända radiatorfläktarna inåt och få kallare luft till CPU-kylningen och ändå få den att blåsa ur lådan snabbt.

Köpte ju en Slipstream och en GT till chassi för att testa i våras, och till det är ju Slipstream överlägsen i flöde, men stämmer det som en del säger att så fort man har radiator/fläns i vägen så tappar de mer än grundskillnaden mellan dem och GT och då orkar GT fortfarande trycka på sitt märkta flöde?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nej. Min fläkt regleras sig automatiskt beroende på temperaturen.

Det gör min också, men om jag kör helt på auto så går den högre an vad jag föredrar även om jag inte gör något speciellt. Jag får helt enkelt testa vidare och blir det inte bättre så blir det nog att montera om kylaren med ny pasta och mindre fippel än sist.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackeagle:

Incoming wall of text,jag har svårt att fatta mig kort om datorer X)

Lite pill med kylpastan, är ju så grova skåror vid kopparrören i botten, så man får smeta i där, sen dra av allt med ett plastkort och först därefter ta tre strängar, en per heatpipe och smäcka på. MX-2 var lite bökig att få på, den ville gärna bli en klump istället för sträng, men jag fick till det på tredje försöket.

Varför fyller du skårorna med kylpasta? Det räcker ju med antingen 1 tunn stäng på varje heatpipe, eller att köra efter kreditkortsmetoden (smeta ut det på CPU:n)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------------
212:an har också "rör-konstruktionen" på undersidan precis som tx3 vilket var vad jag menade.
Du måste inte, men originalfläkten på 212:an är högljudd och när tempsen stiger så vill man ju inte ha en dammsugare i datorn.

Men, är man inte känslig för ljud, så kör man på, men jag har använt den totalt 3 ggr nu (1gång själv, 2ggr kund) och de har alla tre hållit tempsen dåligt och varit högljudda .

Bytte fläktar på min egen, då jag redan hade bra fläktar hemma..men det slutade med att jag gav bort den, och köpte mig en noctua istället..ångrar det inte en sekund.
Verkar finnas många nöjda, men tror inte att jag lyckats få 3 st dåliga från 3 olika leverantörer, så det enda jag kan utläsa av 212:an är att folk köper pga priset och inte bryr sig om ljudnivåerna eller inte är känsliga för det.

Låter som det är du som inte kan montera en kylare korrekt. Har en 2600K som kyls av en 212a i 4.4 ghz. Ligger runt 70c vid 100% belastning och låter inte i närheten av vad grafikkorten gör vid spelande, och de är ju främst/oftast då som processorn arbetar intensivt och värmen stiger. Kör med EN fläkt, och de är originalfläkten. Inte ens vid öppet chassie hörs fläkten i idle/småjobbande/filmtittande i 1080. Dvs normalt användande.

Så att komma och säga att den här kylaren är skräp pga av din inkompetens tycker jag är riktigt dålig stil!

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Varför fyller du skårorna med kylpasta? Det räcker ju med antingen 1 tunn stäng på varje heatpipe, eller att köra efter kreditkortsmetoden (smeta ut det på CPU:n)

Nix, en tunn sträng på varje heatpipe räckte tyvärr inte, jag provade diverse alternativ när jag monterade kylaren på min Athlon i somras när kylaren var ny. Det är för grova skåror, så de äter upp så mycket av strängarna att det inte flyter ut ordentligt om man lyfter och ser efter hur det blev.

Jag körde ju "kreditkotsmetoden" men på kylaren och skrapade dessutom lite extra så att det bara skulle vara skårorna ifyllda, SEN tog jag en sträng per heatpipe och då såg det bra ut när jag lyfte och tittade så jag gjorde likadant igen och lät den sitta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Låter som det är du som inte kan montera en kylare korrekt. Har en 2600K som kyls av en 212a i 4.4 ghz. Ligger runt 70c vid 100% belastning och låter inte i närheten av vad grafikkorten gör vid spelande, och de är ju främst/oftast då som processorn arbetar intensivt och värmen stiger. Kör med EN fläkt, och de är originalfläkten. Inte ens vid öppet chassie hörs fläkten i idle/småjobbande/filmtittande i 1080. Dvs normalt användande.

Så att komma och säga att den här kylaren är skräp pga av din inkompetens tycker jag är riktigt dålig stil!

Och tycker man att orginalfläkten inte hörs så diskvalificerar man sig automatiskt från diskussionen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha Noctu brunt och tycker 212 är förbudget finns ju alltid Prolimatech Megahalems. Jag förstår faktiskt inte varför den inte är populärare den verkar grym, men den r väl lite dyr och inet har den inte

Finns en anledning till att 212:an är så populär, ta en titt här till exempel http://www.silentpcreview.com/article1046-page9.html det skilljer 1 grad mot TRUE och 2 mot Noctua NH-U12P med samma fläkt. Vist 212 fläkten är inte den bäsa i världen men för de flesta duger den. Och du kan köpa en GT eller en Nexus och fortfarande spara två hundra mot Noctuan
.

.
Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Låter som det är du som inte kan montera en kylare korrekt. Har en 2600K som kyls av en 212a i 4.4 ghz. Ligger runt 70c vid 100% belastning och låter inte i närheten av vad grafikkorten gör vid spelande, och de är ju främst/oftast då som processorn arbetar intensivt och värmen stiger. Kör med EN fläkt, och de är originalfläkten. Inte ens vid öppet chassie hörs fläkten i idle/småjobbande/filmtittande i 1080. Dvs normalt användande.

Så att komma och säga att den här kylaren är skräp pga av din inkompetens tycker jag är riktigt dålig stil!

Jag tror att han som jag med min lilla TX3 tyckte att orginalfläkten låter mycket så folk byter ut dem. Då hänger det på om kylaren i sig är bra nog att kunna köras med tystare fläktar, det beror ju på hur lätt det är att trycka luft genom dem, hur de är slutna (om det funkar som vindtunnel eller är öppet åt alla håll). Fler heatpipes, jämnare bottenplatta osv kan vara värt mer pengar för att de funkar bättre med en tystare fläkt.

Vad gäller montering så känner jag iaf, för min del, på min hur satans varm kylflänsen blev innan jag satte fläktarna på max, så min pasta är lagom applicerad.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Låter som det är du som inte kan montera en kylare korrekt. Har en 2600K som kyls av en 212a i 4.4 ghz. Ligger runt 70c vid 100% belastning och låter inte i närheten av vad grafikkorten gör vid spelande, och de är ju främst/oftast då som processorn arbetar intensivt och värmen stiger. Kör med EN fläkt, och de är originalfläkten. Inte ens vid öppet chassie hörs fläkten i idle/småjobbande/filmtittande i 1080. Dvs normalt användande.

Så att komma och säga att den här kylaren är skräp pga av din inkompetens tycker jag är riktigt dålig stil!

---------------------------
Jag har jobbat med datorer sen win 3.1 tiden så jag kan nog montera en kylare, ska du se^^

Plus, att tycker du inte att originalfläkten låter, ja du, då har du nog som era säger, diskat dig själv från diskussionen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag får titta vidare när jag väl fått HAFet och monterat i det. Borde bli på fredag, jag sitter fortfarande med mitt Centurion 534 lite, så det finns inte mycket jag kan göra i experimentväg längre.

Kanske montera ytterligare en 80mm-fläkt som inblås rakt på CPU-kylaren, har ju ett igentäppt hål där eftersom det satt en vindtunnel monterad som insug i orginal, ska se om det hjälper alls eller bara stör luftflödet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

H60 med två scythe GT i pnp!

Kör själv H50 med den konfigurationen och njuter av underbara temperaturer i låg ljudnivå

Jag är rätt missnöjd med min H50. Är värken låg ljudnivå eller låga temps. Har monterat om den 100 gånger å krånglat å trixat å provat olika kylpastor (visade sig att MX4 var bäst) Kör 2 st Scythe GT i PnP och får ändå typ 60-65c i load beroende på rumstemp. Kör ja den i 4ghz så e H50:n helt körd, men är rätt snabbt uppe i 70C i Intel Burn Test. Många här och på andra forum kolla Core tempen och tror att deras load temp ligger på 50 när den egentligen ligger på 60 då coretemp visar ca 10c fel på Phenom II.

H50 är ungefär lika bra som en medioker luftkylare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag är rätt missnöjd med min H50. Är värken låg ljudnivå eller låga temps. Har monterat om den 100 gånger å krånglat å trixat å provat olika kylpastor (visade sig att MX4 var bäst) Kör 2 st Scythe GT i PnP och får ändå typ 60-65c i load beroende på rumstemp. Kör ja den i 4ghz så e H50:n helt körd, men är rätt snabbt uppe i 70C i Intel Burn Test. Många här och på andra forum kolla Core tempen och tror att deras load temp ligger på 50 när den egentligen ligger på 60 då coretemp visar ca 10c fel på Phenom II.

H50 är ungefär lika bra som en medioker luftkylare.

-----------------
Verkar vara väldigt olika med just h50 och h60, många är supernöjda och får bra temps, andra har problem, själv är jag i ett mellanläge med min h60, men det beror mest på att jag har ett grafikkort som värmer upp hela burken och börjar tröttna på kortet så blir nog snart tvångsbyte på fanstyget^^

Verkar vara fler nöjda med h80 och h100 dock

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

umm tala för er själva, min 2600k o hyper 212+ får 34c idle och 44 i load.. då köpte jag till en zalman 120mm fläkt för 49 kr.. tyst, och funkar bra.. o då sitter datorn på skrivbordet bredvid mig.. min GPU är den som låter däremot!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Ska du upp till 4,0 GHz stabilt med 1090T du vete tusan om 212+ räcker till, min låda är inte en HAF så det begränsar väl antar jag men jag kör på 3,5 GHz, med orginalfläkten, som faktiskt är rätt kraftfull och därför inte den tystaste. Och då är den 100% stabil, har inte laborerat med voltningen dock, lite överkurs för mig. Tror du kan komma upp till mellan 3,8 - 3,9 GHz med dubbla fläktar och finjusterad voltning med en 212+.

Men 4,0 GHz? HAF 912 är väl byggd med vattenkylning i åtanke? Jag skulle köra på det för 4,0 GHz är en rätt hög överklockning, riktigt duktiga överklockare med bästa tänkbara kylning (dock ej kväve) kan nå 4,2-4,3 GHz med 1090T.

212+ duger till måttlig överklockning. Men inget slår den för det priset.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver arrow såg lite intressant ut i toppmodellerna, men när jag såg vad Noctua NH-D14 slog den i blev jag skeptisk, det var när volten ökade. AMD ligger ju redan uppåt 1,4-1,5V när man leker så jag får se om jag ska överväga monstret i brun-rött-kräm-färg iaf. Det är helt enkelt så många tester där den spöar det mesta annat till en lägre ljudnivå på köpet.

Är som sagt lite sugen på att prova en H60 eller liknande också, men oavsett hur sällan de kan gå sönder så ligger det ju i bakhuvudet att om en fläkt går sönder så hackar det till, sen stannar datorn, medan om vätskekylning börjar läcka så dör datorn istället.

Återigen, jag ska se hur det blir i nya chassit när jag fått alla fläktar på plats. Förutom de som följer med har jag tre Slipstream 120mm 800rpm i mitt gamla att flytta och även 2st 120mm Fractal Design 1000rpm, de senare har jag inte monterat dels för att slipstreams flyttar lika mycket luft på lägre varv, dels hade jag bara tre platser, dels så har de ett lågt tickande ljud för sig, som man iofs mest märker om man lägger örat väldigt nära, men jag vet inte hur det blir när man monterar dem.

Blir det en H60 så tillkommer ju kostnad för GT-fläktar, vilket det inte gör på Noctuan, så jag får väga lite där. Fasen vad det drar iväg med extra småpengar här och var när man väl börjar trixa och klocka och hålla på X) Tur man har jobb!

EDIT: Tittar man på vätskesystemen kanske Antec H20 är bättre valet mot H60?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag är rätt missnöjd med min H50. Är värken låg ljudnivå eller låga temps. Har monterat om den 100 gånger å krånglat å trixat å provat olika kylpastor (visade sig att MX4 var bäst) Kör 2 st Scythe GT i PnP och får ändå typ 60-65c i load beroende på rumstemp. Kör ja den i 4ghz så e H50:n helt körd, men är rätt snabbt uppe i 70C i Intel Burn Test. Många här och på andra forum kolla Core tempen och tror att deras load temp ligger på 50 när den egentligen ligger på 60 då coretemp visar ca 10c fel på Phenom II.

H50 är ungefär lika bra som en medioker luftkylare.

Vet inte vad du gjort för fel. Även när jag drog upp min processor i 4 ghz var temperaturerna helt ok. I OCCT med nuvarande klock så passerar inte kärnorna 56 grader i full load...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Vet inte vad du gjort för fel. Även när jag drog upp min processor i 4 ghz var temperaturerna helt ok. I OCCT med nuvarande klock så passerar inte kärnorna 56 grader i full load...

Om dina kärnor är 56vid full load så är CPU-tempen egentligen 66 (eller mer). AMD rekomenderar max temp på 62C. Core tempen ligger nästan alltid ca 10 C lägre än vad CPU-tempen är. Någon får gärna rätta mig om jag har fel

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm