Precis börjat överklocka, mitt resultat: bra/dåligt?

Permalänk

Precis börjat överklocka, mitt resultat: bra/dåligt?

Hej.

Jag har en Noctua NH-D14 som kylare till processorn och kommer aldrig över 54 grader i Prime95 eller OCCT. Kört programmen i över 3 timmar.

Jag undrar är detta resultat bra eller dålig? Har ni några tips om hur jag kan fortsätta öka, eller behövs det inte?

Mitt resultat

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut tycker jag varför har du varit på FSB och vridit förresten om det är första gången du klockar?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle vågat så mycket högre på volten. Enligt många ligger "safe 24/7 max voltage" runt 1,475. Om detta stämmer eller hur bra det stämmer eller hur bra mina googlingskills är har jag ingen aning om.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av blagi:

Det ser bra ut tycker jag varför har du varit på FSB och vridit förresten om det är första gången du klockar?

Okej låter bra
FSBn har jag faktiskt inte rört ;o Är den för hög eller för låg?

Skrivet av Rydisen:

Jag vet inte om jag skulle vågat så mycket högre på volten. Enligt många ligger "safe 24/7 max voltage" runt 1,475. Om detta stämmer eller hur bra det stämmer eller hur bra mina googlingskills är har jag ingen aning om.

Mjoo läst det med, allt under 1.5 är tydligen safe 24/7. Men vissa ligger runt 1.55 och det verkar gå bra för dom. Men jag vågar inte gå högre iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Mjoo läst det med, allt under 1.5 är tydligen safe 24/7. Men vissa ligger runt 1.55 och det verkar gå bra för dom. Men jag vågar inte gå högre iaf

Det är tempraturen som dödar, och eftersom du har en av de bästa kylarna på marknaden + att det snart är vinter så borde det inte vara några problem att gå högre (Tänk på att det kan bli varmare i rummet runt vårkanten så då kan du behöva sänka klocken)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Okej låter bra
FSBn har jag faktiskt inte rört ;o Är den för hög eller för låg?

Mjoo läst det med, allt under 1.5 är tydligen safe 24/7. Men vissa ligger runt 1.55 och det verkar gå bra för dom. Men jag vågar inte gå högre iaf

Då är det väl fintrimningen som väntar då.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är tempraturen som dödar, och eftersom du har en av de bästa kylarna på marknaden + att det snart är vinter så borde det inte vara några problem att gå högre (Tänk på att det kan bli varmare i rummet runt vårkanten så då kan du behöva sänka klocken)

Nja.. Självklart är det Värme som dödar men också för mycket ström under lång tid?

Sen att det blir bättre på vintern vet jag inte.. Det är ju trots allt en luftkylare och den kan ju inte kyla processorn mer än vad det är för tumstemperatur och på vintern brukar det ju vara ganska högt (på sommarn likaså)

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det är tempraturen som dödar, och eftersom du har en av de bästa kylarna på marknaden + att det snart är vinter så borde det inte vara några problem att gå högre (Tänk på att det kan bli varmare i rummet runt vårkanten så då kan du behöva sänka klocken)

Ahh okej
Jag har ganska varmt inne i rummet nu med, runt 23 grader och ska in med en AC hit, så det kommer nog fungera bra

Skrivet av Rydisen:

Då är det väl fintrimningen som väntar då.

Precis, får ta och göra det senare när jag har tid