Fractal Design R3 till stora delar identiskt med Xigmatek Utgard!

Permalänk
Medlem

Fractal Design R3 till stora delar identiskt med Xigmatek Utgard!

Jag har sedan tidigare ett R3. Idag köpte jag ett Utgard. Jag kan konstatera att grundkonstruktionen till stora delar är identisk. Själva grundstommen inklusive bottenplattan och högerplattan är lika med alla hål och öppningar. Baksidan är identisk förutom fästena till kortplatserna som är olika. Topplåtarna är inte lika. Största skillnaden är i konstruktionen för 3.5" och 5.25"-platserna samt fronten av plast.

Sammfattningsvis, stora delar är identiska på ett sätt som inte kan vara slumpen. Att t.ex. innehållet i PSUer från olika tillverkare kan vara samma visste jag, men att grundkonstruktionen för chassin delas mellan tillverkare var något nått för mig. Någon som vet varför det är så här eller känner till fler chassin som är lika till stora delar?

Permalänk
Skrivet av jimsve:

Jag har sedan tidigare ett R3. Idag köpte jag ett Utgard. Jag kan konstatera att grundkonstruktionen till stora delar är identisk. Själva grundstommen inklusive bottenplattan och högerplattan är lika med alla hål och öppningar. Baksidan är identisk förutom fästena till kortplatserna som är olika. Topplåtarna är inte lika. Största skillnaden är i konstruktionen för 3.5" och 5.25"-platserna samt fronten av plast.

Sammfattningsvis, stora delar är identiska på ett sätt som inte kan vara slumpen. Att t.ex. innehållet i PSUer från olika tillverkare kan vara samma visste jag, men att grundkonstruktionen för chassin delas mellan tillverkare var något nått för mig. Någon som vet varför det är så här eller känner till fler chassin som är lika till stora delar?

Brukar vara rätt vanligt, framför att med billigare chassin att en och samma tillverkare gör chassit och sedan rebrandas de av flera olika märken. Ace har några sådana chassin (vilket är en anledning till att kvaliteten på deras chassin är högst olika, då kvaliteten beror på vem som egentligen tillverkar chassit).

Annars brukar även bra designer spridas mellan olika tillverkare, man apar efter varandra helt enkelt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls.
Det finns nog inte många som tillverkar sina egna lådor.
Det är det som är abret med ACE, Deras lådor är ganska bra till skillnad från nätaggen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

idag är det nog svårt att bygga en fyrkantig låda som inte påminner om nån annan....

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

idag är det nog svårt att bygga en fyrkantig låda som inte påminner om nån annan....

Han menar insidan annars, och moderkortsplåten är verkligen identisk verkar det som:

http://images.bit-tech.net/content_images/2010/04/xigmatek-ut...

http://www.mnm-computers.nl/pi/fractal-design-define-r3-black...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsve:

Sammfattningsvis, stora delar är identiska på ett sätt som inte kan vara slumpen. Att t.ex. innehållet i PSUer från olika tillverkare kan vara samma visste jag, men att grundkonstruktionen för chassin delas mellan tillverkare var något nått för mig. Någon som vet varför det är så här eller känner till fler chassin som är lika till stora delar?

Det är med chassin som på PSU:er, dvs till stor del är det ett antal stora OEM-företag (de flesta i Kina) som står för grundkonstruktionerna som sedan rebrandas (ibland med egna specifikationer och designer) av nån mellanhand, och sen krängs vidare.

Fractal Design Array tillverkas ju tex av Lian-Li. Tex Coolermaster 690 designen återfinns i nått Ace chassi och i nått Nexus chassi vill jag minnas.

Och R3 chassit används på fler ställen: http://en.wikipedia.org/wiki/AmigaOne_X1000

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

det var det jag oxå ville påpeka om så..finns inte såå jätte mkt man kan göra idag som inte gör att det påminner om ett annat chassie på insidan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är med chassin som på PSU:er, dvs till stor del är det ett antal stora OEM-företag (de flesta i Kina) som står för grundkonstruktionerna som sedan rebrandas (ibland med egna specifikationer och designer) av nån mellanhand, och sen krängs vidare.

Fractal Design Array tillverkas ju tex av Lian-Li. Tex Coolermaster 690 designen återfinns i nått Ace chassi och i nått Nexus chassi vill jag minnas.

Och R3 chassit används på fler ställen: http://en.wikipedia.org/wiki/AmigaOne_X1000

He, "Black Pearl PC case"

DEFINE R3, BLACK PEARL: http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=4...

Kunde de inte vart lite påhittiga?

Och vad gäller att de har samma stomme: Meh, finns väl egentligen inget negativt med det?

Btw, skulle kanske vara lite kul med en sammanställning av chassin som delar stomme?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Vem var först då?

Kanske Xigmatek Utgards Sidopanel med glas passar R3?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vem var först då?

Kanske Xigmatek Utgards Sidopanel med glas passar R3?

Det gör den förmodligen. Jag har den enklaste Utgardversionen med slät sida och två öppningar för fläktar, dess sidopanel passade perfekt på R3, dock såg det ser inte så bra ut då min R3 är vit och Utgarden svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsve:

Det gör den förmodligen. Jag har den enklaste Utgardversionen med slät sida och två öppningar för fläktar, dess sidopanel passade perfekt på R3, dock såg det ser inte så bra ut då min R3 är vit och Utgarden svart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=566020 845:-
Det verkar som om glaset kostar 200:- extra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=566018
Formen på rutan är ett X, så det kan inte FD använda direkt, kanske därför det dröjer...det blir dyrt med pressverktyg som är special.
Så vida dom inte döper en modell Define X4 eller nått. Det finns ju en Define XL

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...