Permalänk
Medlem

Lustig dator

Tjenare!

En skum sak hände för mig i somras efter jag vart på lan. Hade köpt ett helt nytt Corsair 750W 80+ Gold nätagg som fungerat hur fint som helst.
När jag sedan flyttade datorn hem igen så vägrade datorn starta. Vi konstaterade ganska snabbt att det var fel på nätagget och lät Inet kolla på den, men det var det ju såklart inte. Testade även hemma på en annan dator och nätagget verkar fungera fint.

Eftersom min dator inte startade så testade jag ett annat nätagg. Det fungerade inte heller.. (på min dator, fungerar annars på andra datorer.) Det bara pep som fan när vi starta den. Satte i mitt gamla nätagg 350w eller något, fungerar precis som det gjort innan. Inget konstigt pip eller liknande. Detta suger ju för jag vill ju använda mitt nya nätagg

Någon som vet vad som kan orsaka detta? Jag har mina funderingar på att moderkortet kan vara boven eftersom det är en del som inte fungerar på den (t.ex. ljudet har försvunnit osv.)

Kan konstatera att det inte är några som helst fel på Corsair nätagget utan problemet är något annat.
Varför blev det såhär? Det fungerade perfekt i ca. 1 månad tills jag flyttade datorn.. något måste ju ha hänt!

Någon som vet? Eller har någon aning?

Tack på förhand!

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk

Testa med ett annat moderkort och se om det hjälper då?

Visa signatur

Main:3570k@4,2 | Gigabyte Z77X-D3H | 8GB HyperX | 7870 Ghz edt | Corsair Force F120 | CoolerMaster 620w | FD Define XL R2
Laptop:HP ProBook 4320s
Mobil: SGS4
NAS: DNS-320 | 2x1TB@Raid0 + lite andra servers & riggar

Permalänk
Medlem

Något som normalt kan hända när man flyttar datorn är att kablar lossnar. Men i och med du provat byta nätdelen och provat med annan där det funka så är det lite skumt..

Vad du kan prova göra är att utesluta chassiet och montera alla delarna utanför chassiet på t.ex en kartong skiva. Tips är att använda lådan moderkortet kom i om du har kvar det.

På så sätt kan man åtminstone utesluta kortslutningar som boven.

Annars kanske det kan vara 24-pin ATX kontakten som glappar på moderkortet.

Hmm, och du testa ett annat nätagg som inte fungera heller.. Undrar om inte kanske är power kabeln som startar datorn sitter löst.
Prova starta datorn genom att kortsluta pinsen med en flat skruv mejsel.
Pinsen jag snackar om är dom som normalt sitter i nedre högra hörnet på moderkortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumsmurfen88:

Testa med ett annat moderkort och se om det hjälper då?

Har inget 775 kort som passar med Q6600 hemma :/

Skrivet av ParasiteX:

Något som normalt kan hända när man flyttar datorn är att kablar lossnar. Men i och med du provat byta nätdelen och provat med annan där det funka så är det lite skumt..

Vad du kan prova göra är att utesluta chassiet och montera alla delarna utanför chassiet på t.ex en kartong skiva. Tips är att använda lådan moderkortet kom i om du har kvar det.

På så sätt kan man åtminstone utesluta kortslutningar som boven.

Annars kanske det kan vara 24-pin ATX kontakten som glappar på moderkortet.

Hmm, och du testa ett annat nätagg som inte fungera heller.. Undrar om inte kanske är power kabeln som startar datorn sitter löst.
Prova starta datorn genom att kortsluta pinsen med en flat skruv mejsel.
Pinsen jag snackar om är dom som normalt sitter i nedre högra hörnet på moderkortet.

Det är konstigt eftersom mitt gamla nätagg fungerar. Alltså fungerar 1 av 3st nätagg på min dator (alla nätaggen fungerar!) Men jag ska absolut testa din idé med kartongen och starta med skruvmejseln. Tack för tipset!

Om inte det fungerar blir det att antingen köpa nytt moderkort eller uppgradera hela datorn

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Medlem

Hittade problemet! Kopplade ur alla chassi-kablar ur moderkortet och starta med skruvmejsel. Antagligen någon kabel i chassit som är konstig vilket får mitt nya corsair nätagg att inte vilja starta. Antar att det kanske är någon försvarsmekamism hos nätagget? Aja nu funkar det iallafall! Tack för hjälpen!!

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |