billigt 600 watts nätagg, vilket märke?

Permalänk
Medlem

billigt 600 watts nätagg, vilket märke?

skall bygga ihop en burk till en kompis. vilket nätagg rekommenderar ni?

det skall klara 600 watt som minimum. han bryr sig mest om priset men vill ändå ha kvalitet på grejerna. modulära kablar är inget han bryr sig om (tyvärr).

Permalänk
Moderator
Moderator

650W, 80+ GOLD, j-vligt mycket för pengarna

http://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-g...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Permalänk
Moderator
Moderator

Motsägande länk, CX-serien är inte direkt "kvalle"

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om han vill ha kvalitet skulle CX serien vara sist på hans lista.

Permalänk

XFX gör rätt bra nätagg har jag hört. Har själv ett 450w av de och har inget att klaga på

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-... helt klart.

Fractal Design kvalitét.
80+
Billigt.

Kommer att fungera fint.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

valet står väl mellan fsp och fractal. tror nog att det blir fractal för det såg lite finare ut

tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

XFX XXX 650 eller Corsair TXv2 650W

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

fractal design är tillverkade av fsp. Jag personligen hade kört på fsps eftersom det är 80+ guld, vilket jag dessutom gjorde i min burk.

edit: xfx xxx eller core edition är också bra val.

Permalänk
Medlem

Eeeh, inte meningen att låta dryg nu men... varför rekommenderar ni något annat när det finns ett 650W Gold från FSP, för en billig peng?
Så till TS: Det bästa valet är FSP agget.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Så till TS: Det bästa valet är FSP agget.

Så sant! FSP agget slår allt för priset...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

FSP Aurum vinner kanske på effektivitet mot XFX eller Corsair TXv2, med det är nog det enda.. Stabilitet, rippel, ljudnivå så förlorar den mot dom andra kombatanterna. Sen även komponentkvaliteten är inte lika hög heller. Vad jag vet så kör FSP inte med Japanska kondingar överallt, 700W modellerna har CapXon på sekundären.. Hmm.. läs recensionerna, ser ut som om dom moduläre Aurum har Chemicon runt om, glädjande!
Aurum klarar nog göra jobbet, den levererar till specifikationerna och klarar nog ATX förutom kanske i 100% last.

Ni kan läsa bra recensioner på Aurum här:
http://www.hardwaresecrets.com/article/FSP-Aurum-Gold-700-Pow...
http://www.techpowerup.com/reviews/FSP/Aurum_CM_750W/
http://www.xbitlabs.com/articles/cases/display/fsp-aurum-psu....

Om man tar en liten jämförelse på en del intressanta alternativ så ser HX650 och XFX XXX bra ut för priset, modulärt och hög kvalitet. TXv2 och XFX CE 650 mkt bra för priset. Antec HCG mkt bra pris men lite tveksamt i hög last, lite samma problem som kan misstänkas för Aurum 600.. Men ska man inte pressa aggen så behöver man inte vara bekymrad. AX650 är inte dumt även om den är dyr; fullt modulärt, semi-passiv fläkt och rakt genom ett kanonagg!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=473866,816698,911535,734...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lacrits:

Även om du kanske har någon poäng så är FSP-agget vi talar om inte Aurum av en ganska enkel anledning, han letar efter ett billigt agg.
Aurum på samma effekt som det agget vi talat om kostar ungefär det dubbla.

+ De andra agg du nu editerat in är inte heller av den billiga typen utan modulära osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Även om du kanske har någon poäng så är FSP-agget vi talar om inte Aurum av en ganska enkel anledning, han letar efter ett billigt agg.
Aurum på samma effekt som det agget vi talat om kostar ungefär det dubbla.

+ De andra agg du nu editerat in är inte heller av den billiga typen utan modulära osv.

100:- till så har du ett TXv2 650.. Jag hade valt TXv2 alla dagar! Det handlar inte bara om effektivitet, och det är det som många tillverkare vill få dig att tro..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lacrits:

100:- till så har du ett TXv2 650.. Jag hade valt TXv2 alla dagar!

Vad är det med TXv2 du gillar så mycket att du tycker det är värt den extra slanten "alla dagar" då?
Tycker själv inte att TXv2 är på långa vägar dåliga men inte något direkt exceptionellt heller, och det handlar ju ändå om ungefär 20% mer i inköpspris för ett agg med lägre effektivitet (som givetvis inte är allt men ändå spelar sin roll) som måste motiveras av något.
http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/FSP%20TECHNOLOGY...
http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/CORSAIR_CMPSU-65...

Har du några testdata på FSP650W-agget vi snackade om (inte Aurum alltså) som pekar på några svagheter så får du gärna dela med dig. Det enda jag sett är vissa tveksamheter kring ljudnivån men det finns även på TXv2.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

det blev ett fsp nätagg i slutändan. tack för tipsen och rekommendationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Vad är det med TXv2 du gillar så mycket att du tycker det är värt den extra slanten "alla dagar" då?
Tycker själv inte att TXv2 är på långa vägar dåliga men inte något direkt exceptionellt heller, och det handlar ju ändå om ungefär 20% mer i inköpspris för ett agg med lägre effektivitet (som givetvis inte är allt men ändå spelar sin roll) som måste motiveras av något.
http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/FSP%20TECHNOLOGY...
http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/CORSAIR_CMPSU-65...

Har du några testdata på FSP650W-agget vi snackade om (inte Aurum alltså) som pekar på några svagheter så får du gärna dela med dig. Det enda jag sett är vissa tveksamheter kring ljudnivån men det finns även på TXv2.

Ok, här mina "punkter"..

1. TXv2 är Seasonic OEM, inget ont om FSP.. men ändå
2. Corsair support och garanti om nått skulle gå åt helvete även om 5 år, jag litar på Corsair.
3. TXv2 stabila linor, låg till mycket låg rippel.. FSP inte kända för att vara i samma liga. Och ett ännu billigare än Aurum 600 lär inte förbättra värdena.
4. FSP har inte någon vidare fläktstyrning, här är jag rätt säker på att TXv2 är det tystare agget.
5. Txv2 japanska kondingar runt om.. Misstänker att FSPn har en eller flera icke-japaner, CapXom eller Teapo.. lutar åt CapXom
6. TXv2 Helt klart snyggare än FSPn som rent ut sagt ser billig ut (ja, sparar säkert nån krona på priset slippa måla den i fabriken)
7. Sparsamt med molex och sata på FSP, dubbelt så många på TXv2 (om man nu har en del å koppla upp dvs)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av nocebo:

det blev ett fsp nätagg i slutändan. tack för tipsen och rekommendationerna.

Bra val! Hoppas du blir nöjd

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Ok, här mina "punkter"..

1. TXv2 är Seasonic OEM, inget ont om FSP.. men ändå
2. Corsair support och garanti om nått skulle gå åt helvete även om 5 år, jag litar på Corsair.
3. TXv2 stabila linor, låg till mycket låg rippel.. FSP inte kända för att vara i samma liga. Och ett ännu billigare än Aurum 600 lär inte förbättra värdena.
4. FSP har inte någon vidare fläktstyrning, här är jag rätt säker på att TXv2 är det tystare agget.
5. Txv2 japanska kondingar runt om.. Misstänker att FSPn har en eller flera icke-japaner, CapXom eller Teapo.. lutar åt CapXom
6. TXv2 Helt klart snyggare än FSPn som rent ut sagt ser billig ut (ja, sparar säkert nån krona på priset slippa måla den i fabriken)
7. Sparsamt med molex och sata på FSP, dubbelt så många på TXv2 (om man nu har en del å koppla upp dvs)

Kan lägga till att 12V-linan på FSP650 gold är klenare, 504W för FSP-aggregatet och 636W för Corsair TX650 V2.

Valet står mellan bättre komponentkvalitet (livslängd) och starkare 12V-lina mot högre 80+ klassning och lite lägre pris. Jag skulle valt bättre komponentkvalitet och starkare 12V-lina alla dar.

XFX Core Edition 650W är ett annat bra val.

Visa signatur

~Pelle~