Intel Core i7 3000-serien "Sandy Bridge-E" på Prisjakt

Permalänk
Avstängd

För över 5000kr så förväntar jag mig extrema resultat, men kan ens en i7 2600k på ~5GHz flaskas av grafikkort? Snackar då om mest 4grafikkort, som ytterst sällan någon har i sin dator, om man ens har 2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vad många det är som inte förstår vad LGA 2011 är för plattform... NEJ den är inte till för att ersätta 1155, i5 2500K eller i7 2600K.

2011 är helt onödig för vanliga användare, precis som 1366 blev efter att 1156 hade släppts (även om många på Sweclockers inte förstod det utan fortsatte köpa i7 950-processorer). 1366 var intressant för att den introducerade en ny arkitektur, 2011 gör det inte.

på sitt sätt ersätter den 1155 för att eftersom den piskar 1155 i röven. men jonej det är entusiast rika barn/pappa betalar som kommer köpa det, ej för fattiga arbetare eller studerande förstod nog det.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

En hexacore får det nog bli:) plus 16 eller 32GB minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Rich bitch incoming!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

3000kr är smärtgränsen för mig, blir ingen uppgradering!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chainzaw:

För över 5000kr så förväntar jag mig extrema resultat, men kan ens en i7 2600k på ~5GHz flaskas av grafikkort? Snackar då om mest 4grafikkort, som ytterst sällan någon har i sin dator, om man ens har 2st

Nu för tiden kan ju man nästan tro att med alla konsollportade spel gör grafikkorten överflödiga och att det är processorn som är flaskhalsen men det stämmer inte alls enligt mig. Processorn har kört om grafikkorten flera varv på senare år då många program mer och mer effektivt börjar utnyttja alla trådar och kärnor dagens processorer innehar medans på hård och mjukvarusidan på grafikortssidan har det mer eller mindre stått stilla på den fronten.

Dagens kraftfullaste AMD 6990 kan inte på långa maxa en 2500k om man kör 1920x1200 och uppåt. Nu snackar vi Metro, Alien vs Predator och speciellt BF3 och sådana grafikkortstunga pc-spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dj christian:

Nu för tiden kan ju man nästan tro att med alla konsollportade spel gör grafikkorten överflödiga och att det är processorn som är flaskhalsen men det stämmer inte alls enligt mig. Processorn har kört om grafikkorten flera varv på senare år då många program mer och mer effektivt börjar utnyttja alla trådar och kärnor dagens processorer innehar medans på hård och mjukvarusidan på grafikortssidan har det mer eller mindre stått stilla på den fronten.

Dagens kraftfullaste AMD 6990 kan inte på långa maxa en 2500k om man kör 1920x1200 och uppåt. Nu snackar vi Metro, Alien vs Predator och speciellt BF3 och sådana grafikkortstunga pc-spel.

Ah, då stämde det alltså

Men på högre resolution, blir det bara grafikkraft som behövs, eller?
Samt om man t.ex. spelar BF3 med 64 spelare eller mer, krävs det mer cpu kraft då eller?

Men dubbla 6990 på ultra-läget, klarar en 2500k det, när den är överklockad?

Permalänk
Medlem

Fattar jag det rätt om Intel Core i7-3820 inte är lika lätt att överklocka då den inte är K-märkt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Fattar jag det rätt om Intel Core i7-3820 inte är lika lätt att överklocka då den inte är K-märkt?

Alla processorer som är K-märkta har mycket lättare att överklockas

Visa signatur

Så det så

| Antec 1200 | Intel 3750K Ivy Bridge | Corsair H70 | ASUS ARES + XFX 5870 Crossfire [3xGPU] | 150Gb VelociRaptor 10000rpm | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP |

Permalänk
Medlem

Lockar inte. Blir en 2600K för mig.

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Fast.. Intels flaggskepp har ju "alltid" kostat runt 9000kr..?
Visserligen har "andra-modellen" varierat mellan 4-5000kr (enligt min högst subjektiva uppfattning och selektiva minne) så den ligger ju i överkant, men ärligt talat hade jag inte varit förvånad om priserna varit högre.. Dessutom brukar ju alltid priserna sjunka en smula när det gått någon månad efter release..

Ja 9-10000 kostar alltid x7r33m modellerna. Men om man ser till vad man får så är det inte asdyrt. Bara kolla senaste bulldozertestet, där ser man klart och tydligt att även den en generation äldre extreme cpun slår den nya fräscha.

Om man vill ha ett "framtidssäkert" system så köper man det värsta, för då håller det längre vad gäller ren prestanda. En 1366 I7 kommer säkert vara ganska användbar om 5 år också. En I3 duo@2,8 not so much..

Men sen ska man ju tänka på att man får en hel dator för 10000, en bra dator dessutom.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Antielefant

Det man inte får glömma bort är detta.

LGA 1155/1156 är inte "budget", "mainstream" eller något annat. Det är PC-plattformen. Lite billigare, saknar en del funktioner de större har, men är optimala och optimerade för allt en normal användare (allt från farmor som betalar räkningar och tittar på aftonblaskan till dig som är en hardcore gamer) ska ha datorn till.

LGA 1366/2011 är överhuvudtaget inte avsedd för sådant användande. Den är gjord för två och enbart två saker.
Som en Small Business Server (poor-man's Xeon), med mycket minnesbandbredd och extra VM-funktioner vilket är optimalt för databasdrift och virtualisering, och som tung arbetsstation för workstation-applikationer, dvs CAD, Lightwave, Premier etc på professionell nivå.

Företag som kör mycket workstationapplikationer bryr sig inte om processorn kostar 2 500 eller 10 000 kronor - det viktigaste är att personen som arbetar vid datorn är optimalt produktiv. En kvart mer väntetid i veckan (tre minuter om dagen) i de tre år en workstationmaskin oftast lever är en merkostnad för företaget på över 50 000 kronor.

Då tror jag inte tre minuter om dagen räcker, och då har jag inte ens blandat in skillnaden billigt konsumentgrafikkort jämfört med Quadro.

Där jag jobbar skickar vi till och med in rena Xeonprocessorer i många CAD-burkar eftersom i7 inte riktigt anses räcka till, och Quadro är mer eller mindre standard - frågan är bara om man ska ha ett 4000, 5000 eller 6000.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det man inte får glömma bort är detta.

LGA 1155/1156 är inte "budget", "mainstream" eller något annat. Det är PC-plattformen. Lite billigare, saknar en del funktioner de större har, men är optimala och optimerade för allt en normal användare (allt från farmor som betalar räkningar och tittar på aftonblaskan till dig som är en hardcore gamer) ska ha datorn till.

LGA 1366/2011 är överhuvudtaget inte avsedd för sådant användande. Den är gjord för två och enbart två saker.
Som en Small Business Server (poor-man's Xeon), med mycket minnesbandbredd och extra VM-funktioner vilket är optimalt för databasdrift och virtualisering, och som tung arbetsstation för workstation-applikationer, dvs CAD, Lightwave, Premier etc på professionell nivå.

Företag som kör mycket workstationapplikationer bryr sig inte om processorn kostar 2 500 eller 10 000 kronor - det viktigaste är att personen som arbetar vid datorn är optimalt produktiv. En kvart mer väntetid i veckan (tre minuter om dagen) i de tre år en workstationmaskin oftast lever är en merkostnad för företaget på över 50 000 kronor.

Då tror jag inte tre minuter om dagen räcker, och då har jag inte ens blandat in skillnaden billigt konsumentgrafikkort jämfört med Quadro.

Där jag jobbar skickar vi till och med in rena Xeonprocessorer i många CAD-burkar eftersom i7 inte riktigt anses räcka till, och Quadro är mer eller mindre standard - frågan är bara om man ska ha ett 4000, 5000 eller 6000.

En fråga bara. Vad kan man göra med en Xeon+quadro som man inte kan göra med en i7+whatever? Vad gör en Xeon+quadro bättre?
Finns det begränsningar för "hemanvänding" med Xeon+quadro? Typ att det inget fungerar med X sak/situation.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Quadro kort har fördelen i professionella applikationer som kräver ECC minne, typ viktiga beräkningar som måste vara noggranna. De är även MYCKET snabbare i program som kör dual-precision flyttal, viktigt i vissa sammanhang (CAD tex). Så dessa kort köper man om man behöver just dessa fördelar. I alla andra situationer är det bara bortkastade pengar.

Edit: Jag vet inte så mycket om fördelar med Xeon, annat än att man kan trycka i två CPU:er i samma moderkort.

Permalänk
Medlem

För mig blir det nog vänta till Ivy-Bridge* då åtminstone har man PCI-E 3,0 för kommande grafikkort generation

*jag kan använda Ivy-Bridge (22 nm) på min nuvarande mobo (1155) men är inte PCI-E 3.0 komatibel (blir ny mobo isåfall)

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av rayman:

Quadro kort har fördelen i professionella applikationer som kräver ECC minne, typ viktiga beräkningar som måste vara noggranna. De är även MYCKET snabbare i program som kör dual-precision flyttal, viktigt i vissa sammanhang (CAD tex). Så dessa kort köper man om man behöver just dessa fördelar. I alla andra situationer är det bara bortkastade pengar.

Edit: Jag vet inte så mycket om fördelar med Xeon, annat än att man kan trycka i två CPU:er i samma moderkort.

Bra svar. Då väntar jag bara in en förklaring till Xeon, för det måste finnas någon anledning till att man använder xeon. Jag vet att folk som producerade ljud övervägde xeon men den sket sig typ. Och jag kommer inte ihåg anledningen längre, det var nåt som inte funkade. Kan har varit minor or major, kommer inte ihåg. Jag bara la det i hjärnbarksbanken att I7=bra sen gick jag vidare.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av bigmac pro:

Bra svar. Då väntar jag bara in en förklaring till Xeon, för det måste finnas någon anledning till att man använder xeon. Jag vet att folk som producerade ljud övervägde xeon men den sket sig typ. Och jag kommer inte ihåg anledningen längre, det var nåt som inte funkade. Kan har varit minor or major, kommer inte ihåg. Jag bara la det i hjärnbarksbanken att I7=bra sen gick jag vidare.

Den huvudsakliga skillnaden mellan Core i7 och Xeon är att den sistnämnda kan användas i multiprocessorsystem (flera socklar på samma moderkort) och har stöd för ECC-minne.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Bara jag som reagerar på att det står att den är i 32nm på prisjakt...? Jag hade för mig att det var 22nm

Skrivet av Mordrana:

Hutlösa Galna Huligan Priser. allt tack vare amds flopp. damnit

Skrivet av HappyBunny:

Någon som vet när Sandy Bridge-E får Ivy Bridge uppdatering?

Folk verkar tro att detta är nästa generation processorer, och att de är svindyra tack vare AMD:s "flopp".
Förra generationen av CPU:er från intel hade en mainstream-version (sockel 1156) och en hardcore/performance-version (sockel 1366).
Givetvis var hardcore-versionen markant dyrare.
Denna generation (Sandy Bridge-arkitekturen) har Mainstream (1155, dvs 2500K osv)) och Hardcore (2011, Sandy Bridge Extreme, 3960 etc ) och prissatta därefter..precis som förra gången.
Dock är det lite förvirrande att Mainstream generation 1 (1156) hette t.ex Core i5-650, generation 2 (1155): Core i5 2600 (notera 2:an som står för generation 2) och nu kallar de helt plötsligt Hardcore-serien för 3000-serien. Logiskt sett borde Ivy Bridge (Mainstream, fortfarande sockel 1155 och bakåtkompatibel), Q1 2012) ha 3000-serien för det är generation 3.

Så för att svara på första citatet....SB-E är 32 nm precis som vanliga SB. IB är den som är 22 nm.
Andra citatet: Nej...deras hardcore-serie var lika dyr förra generationen.
Citat 3: IB kommer garanterat komma med en IB-E nån gång. Jag gissar på tidigast vintern 2012, antagligen senare. Med tanke på nuvarande schema så var det ca 9 månader mellan lanseringarna. Jan för SB och Okt för SB-E.

Lite info..förra generationen så lanserades hardcorevarianten först och sen mainstream. Nu tvärtom. Därav långt (3 år typ mellan 1366 och 2011 )mellan Hardcore-lanseringarna och så tätt mellan Mainstream (1 år mellan 1156 och 1155)..

Edit
För mer teknisk information kolla en post ltie längre upp med mer detaljer om användningsområde. Jag ville mest förtydliga en vanlig missuppfattning.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk

Det är skillnad på "budget" och rejäla grejer, nu är ju inte 1155/6 budget på något sätt. Men ändå dom har ändå sin egen inbördes rangordning.

Kolla på dessa benchmarks, där man benchar nytt vs gammal, och nytt vs gammal kolockat i en real world situation. Man ser direkt att 1366 med grym minnesbandbredd drar ifrån rent prestandamässigt. Och det har den gjort sedan socket 1366 introducerades. Det blir samma sak när nua 22an introduceras, no shit.

kolla test 2 http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm Och det här speglar av sig. En 920 är inget skit även fast den är gammal och drar mycket ström. Jag kan inte klistra bildrerna för man måste förstå och läsa parametrarna på testet. Så ni får läsa själva. En 2600k@4,7 slår inte en 980@4,0 pga av att 980 är en extreme med allt det grymmaste man kan få. Själv väntar jag på ivy och det tror jag jag gör rätt i. Jag skiter i en förfining av processen jag vill ha ny arkitektur, och den grymmaste varianten av den.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd

Det här var intressant, trodde folk som gillade att hålla sig up-to-date höll till här, men tydligen hade jag fel, här hänger bara folk som inte har någon koll alls (inte alla dock, ec96joan har koll på läget, det gillas), ingen tycks ha förstått att bokstaven "E" i Sandy Bridge-E står för "Enthusiast" (som betyder entusiast som är synonymt med: "hänförd beundrare, eldsjäl, ivrare, älskare (av), svärmare, diggare, beundrare, fan, fantast, freak, nörd, dåre" för de som inte förstår, har lärt mig att det är lika bra att tala klarspråk här), som tar över efter Intel® i7 Extreme Edition som kostade 9990:- och den tog i sin tur över efter Intel® Core™2 Extreme Processor och den i sin tur efter Intel® Pentium® Processor Extreme Edition 955, alla för runt 10000:-
Vad är då en entusiast? Är det någon som köper denna CPU för att spela spel?
Nej, knappast, så varför ni bekymmrar er i vad den kostar när den inte ens är riktad till er, hade ni känt att den var riktad till er så hade ni vetat vad det är.

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna köra 2 x i7 2600k och då få åtta kärnor till samma pengar. Men ingen som tillverkat ett moderkort med 2 x 1155 socklar.

Kanske kommer med 2011 sockeln?

Permalänk

Jag som trodde jag var så nöjd med mitt SB system. Nu vill jag ju verkligen ha SB-E och kunna dra på med 64gb ram och hexacore.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |