ASUS HD 6950 DirectCU II överhettas

Permalänk
Medlem

ASUS HD 6950 DirectCU II överhettas

Hallå där,

Har nyligen införskaffat ett nytt system vilket har haft vissa barnsjukdomar med sig. Efter att jag fick byta moderkortet har nu ett nytt problem uppstått. Märk väl, jag har god datorvana (vad nu det innebär) men jag har inte tillräckligt goda kunskaper för att försöka "meka" med saker själv utan att läsa tjugo sidor forumtext.

Mitt ASUS HD6950 DirectCU II överhettas nämligen å det grövsta. Och med det grövsta så menar jag att det ligger på 80°C i idle med en autofläkthastighet på 30%, och i login-skärmen på SC2 (eller i Deus Ex: Human Revolution) hamnar det över 104°C med fläkthastighet följaktligen på 100%. Från början, med samma moderkortsmodell och samma komponenter för övrigt låg temperaturerna ungefär på 30~40°C idle (14% fläkt) och ~60°C (20% fläkt) i samma spel. I Furmark kunde jag få upp kortet strax över 100°C, men jag har inte vågat pröva det sedan temperaturerna nådda dessa höjder. Och nej, jag har INTE överklockat.

Det lustiga är att vid test i en polares dator så halveras temperaturerna på grafikkortet under liknande belastning, vilket också stämmer överens med hur jag upplevde systemet från början.

Så, min egen slutsats är att detta på något sätt är relaterat till mina andra komponenter. Jag har funderat på om det kunde vara PSU-relaterat, men eftersom kortet fungerade utmärkt från början, och det enda som förändrats för övrigt är moderkortet så är det ändå där jag hamnar. Vidare har jag haft rejäla problem med double boot vid cold boot, coil whine och biosinställningar som inte sparas, men de verkar med det nya moderkortet vara lösta.

Jag har kontaktat ASUS för några dagar sedan och väntar fortfarande på svar, men tänkte att jag kunde testa om någon här hade någon snillebllixt.

Systemspec:
ASUS Radeon HD 6950 DirectCU II 2GB GDDR5 (ej oc)
ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155
Intel® Core i5-2500K Processor (med Cooler Master Hyper 212+) (ej oc)
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Windows 7 64-bit (edit)
Fractal Design Newton R3 650W (edit)

Permalänk
Hedersmedlem

Låter märkligt.

Kanske sensorerna som ballar ur pga någon komponent du har..? Känn efter om kortet verkligen är så varmt, borde gå lätt att känna.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Hur har du det med lufttillförsel i chassit?
Jag vet inte om det kan vara nätaggregatet men vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Chassit välventilerat? Testat köra med borttagen sida - samma resultat? Om så -> RMA

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fixxxer22:

Hur har du det med lufttillförsel i chassit?
Jag vet inte om det kan vara nätaggregatet men vad har du för nätagg?

Skrivet av acana79:

Chassit välventilerat? Testat köra med borttagen sida - samma resultat? Om så -> RMA

Luftflödet var tillräckligt innan han bytte moderkort, alltså ska det fortfarande vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Låter märkligt.

Kanske sensorerna som ballar ur pga någon komponent du har..? Känn efter om kortet verkligen är så varmt, borde gå lätt att känna.

Visst gör det. Jag har känt på kortet lite försiktigt, men är inte helt säker på vart själva chippet verkligen sitter, och vet följaktligen inte om det är ett tillförlitligt mätsätt, men tycker inte att det känns så varmt, ungefär lika varmt som "bakhuvudet" på min LG-skärm. Kylflänsarna är kalla som en nyligen öppnad aluminiumburk och det kommer kall luft ifrån baksidan av kortet. Hur som helst så drar fläkten iväg till 100%, även fast jag har tryckt i Manual fan speed i Catalyst Control Center, när temperaturerna drar iväg över 100°C. Trodde ett tag att det kunde handla om att kylflänsarna lossnat lätt och därför inte lyckades kyla kortet, men eftersom temperaturerna höll sig normala i polarns dator så uteslöt jag det problemet rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Hur har du det med lufttillförsel i chassit?
Jag vet inte om det kan vara nätaggregatet men vad har du för nätagg?

Lufttillförseln verkar bra, är hur svalt som helst i resten av chassit. CPU-temp under 30°C i idle. Nätagg är ett Fractal Design Newton R2 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kutz:

Visst gör det. Jag har känt på kortet lite försiktigt, men är inte helt säker på vart själva chippet verkligen sitter, och vet följaktligen inte om det är ett tillförlitligt mätsätt, men tycker inte att det känns så varmt, ungefär lika varmt som "bakhuvudet" på min LG-skärm. Kylflänsarna är kalla som en nyligen öppnad aluminiumburk och det kommer kall luft ifrån baksidan av kortet. Hur som helst så drar fläkten iväg till 100%, även fast jag har tryckt i Manual fan speed i Catalyst Control Center, när temperaturerna drar iväg över 100°C. Trodde ett tag att det kunde handla om att kylflänsarna lossnat lätt och därför inte lyckades kyla kortet, men eftersom temperaturerna höll sig normala i polarns dator så uteslöt jag det problemet rätt snabbt.

Felmonterad kylare var det första som dök upp i mitt huvud också, tills du skrev att du hade provat i annan dator.

Men ett grafikkort som går i 80-100 grader känner man, så det måste vara något fel med sensorerna eller liknande, vilket får kortet att flippa. Gissningsvis är det moderkortet som får det att balla ur.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aje:

Chassit välventilerat? Testat köra med borttagen sida - samma resultat? Om så -> RMA

Kan bli jobbigt att få det på RMA. Eftersom det hade fungerat väl i hans kompis dator kanske det funkar lika väl i feltestarens dator, vilket leder till att han får hem kortet igen och får pröjsa för jobbet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
ASUS Nordic

Har du tagit bort och installerat om drivrutinerna? Låter som att det är ett mätproblem och inte ett problem med själva grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bioset på moderkortet?

Jag har själv erfarenhet av detta fenomen, asus moderkort plus asus grafikkort=fläktar på 100% och underliga temps, sätts i annan dator/annat moderkort,så funkar det fint

Har tyvärr sett många med problem med z68 chipset och asusbrädor därute på forumen, men uppdatera bioset och se vad som händer om du inte redan gjort detta?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Har du tagit bort och installerat om drivrutinerna? Låter som att det är ett mätproblem och inte ett problem med själva grafikkortet.

Skrivet av godspeed:

Har du uppdaterat bioset på moderkortet?

Jag har själv erfarenhet av detta fenomen, asus moderkort plus asus grafikkort=fläktar på 100% och underliga temps, sätts i annan dator/annat moderkort,så funkar det fint

Har tyvärr sett många med problem med z68 chipset och asusbrädor därute på forumen, men uppdatera bioset och se vad som händer om du inte redan gjort detta?

Yes, har avinstallerat drivrutinerna till grafikkortet och installerat dom på nytt, 11.9 antar jag är det senaste. Har även uppdaterat bios från 0606 till 0801. Ingen skillnad så vitt jag kan se.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Kutz:

Yes, har avinstallerat drivrutinerna till grafikkortet och installerat dom på nytt, 11.9 antar jag är det senaste. Har även uppdaterat bios från 0606 till 0801. Ingen skillnad så vitt jag kan se.

Körde du med samma drivrutin i polarens dator?

Har du något tredjepartsprogram installerat?

Som referens, prova om detta program kan tvinga fläktarna till en viss rpm:

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&p=9&s=2&m=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kutz:

Yes, har avinstallerat drivrutinerna till grafikkortet och installerat dom på nytt, 11.9 antar jag är det senaste. Har även uppdaterat bios från 0606 till 0801. Ingen skillnad så vitt jag kan se.

--------------
Misstänkte att du redan gjort det:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Körde du med samma drivrutin i polarens dator?

Har du något tredjepartsprogram installerat?

Som referens, prova om detta program kan tvinga fläktarna till en viss rpm:

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&p=9&s=2&m=...

Osäker, eller för att citera "det är dom senaste som Windows tankade åt mig", så jag antar att det är samma.

Vad menar du med tredjepartsprogram? Om du menar övervakningsprogram så har jag provat CPU-Z och TechPowerUp GPU-Z för att kolla temperaturerna i datorn, men jag har inte använt dom till att på något sätt ändra några inställningar.

Körde igång GPU Tweak precis nu, ställt in på User defined på 20% fläkt som högsta fläkthastighet och provat att dra igång loginscreenen i SC2. Den bryr sig inte ett dyft utan blåser igång fläkten på max när den tycker att temperaturerna är uppe i över 100 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Har du uppdaterat bioset på moderkortet?

Jag har själv erfarenhet av detta fenomen, asus moderkort plus asus grafikkort=fläktar på 100% och underliga temps, sätts i annan dator/annat moderkort,så funkar det fint

Har tyvärr sett många med problem med z68 chipset och asusbrädor därute på forumen, men uppdatera bioset och se vad som händer om du inte redan gjort detta?

Förresten, glömde fråga, lyckades du hitta någon lösning på dessa erfarenheter eller hur såg slutresultatet ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kutz:

Förresten, glömde fråga, lyckades du hitta någon lösning på dessa erfarenheter eller hur såg slutresultatet ut?

-------------------
Hehe, det tokiga i historien är att det hänt mig 1 gång privat, ett tiotal ggr på jobbet..alla gångerna har vi bytt ut grafikkortet mot ett annat märke och samma serie -voila, fungerade perfekt, det kortet vi hade från början satte vi bara i nästa maskin ihop med annat märke eller serie på moderkortet och då har eländena funkat fint

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kollat att inget blockerar fläktarna?
Låter ganska logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Kollat att inget blockerar fläktarna?
Låter ganska logiskt

Fläktarna går för fullt och ingenting har möjlighet att hindra dom från att snurra.

Permalänk
Medlem

Kollat att mjukvaran du använder inte räknar i Fahrenheit? Finns så överdrivet mycket som kan vara fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Kollat att mjukvaran du använder inte räknar i Fahrenheit? Finns så överdrivet mycket som kan vara fel

Det räknar i Celsius.

Permalänk
Medlem

Det var lite läskigt. Fick svar från ASUS där de frågade om jag kört något benchmarkingprogram. Det hade jag ju inte gjort sedan de här temperaturerna började visas av rädsla för att kortet skulle få knas, så jag försökte köra igång Furmark för ett Burn Test. Datorn stängde av sig ungefär lika snabbt som det tog för mig att klicka på knappen. Fortfarande känner jag ingen som helst hetta från kortet.

Permalänk
ASUS Nordic

Moderkortet i sig har ingen möjlighet att påverka hur sensorerna på grafikkortet rapporterar temperaturen till drivrutinen. Enda jag kan tänka mig är att det är Virtu-mjukvaran som spökar (om den är installeras). Hur är moderkortet inställt på att prioritera integrerad grafik och grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Moderkortet i sig har ingen möjlighet att påverka hur sensorerna på grafikkortet rapporterar temperaturen till drivrutinen. Enda jag kan tänka mig är att det är Virtu-mjukvaran som spökar (om den är installeras). Hur är moderkortet inställt på att prioritera integrerad grafik och grafikkort?

Har inte full koll på vad alla inställningar gör, men hoppas att denna skärmdump illustrerar rätt svar på din fråga.

Dold text
Permalänk
Medlem

Låter som ett måndagsexemplar.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Låter som ett måndagsexemplar.

Är iofs möjligt men inte hela sanningen. Provade att köra Furmark med kortet (igen) i polarns dator vilket förresten bygger på moderkortet Gigabyte EP43-DS3L. Även här är temperaturerna högre än vad jag förväntar mig av ett sådant här kort och vad jag upplevde i början av vår relation, men det fungerar ju iaf.

http://i52.tinypic.com/140g8r7.jpg

(Om bilden är för liten så kördes Furmark med standardinställningar och 1920x1200 i fullskärm i ca 10 minuter och temperaturerna går inte över 80 grader)

Efter det körde vi snabbt lite Deus Ex: HR för att kolla om något ändrats, och temperaturen går där inte över 60. Fortfarande lite för högt för min smak som sagt, men det fungerar ju iaf på hans dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kutz:

Är iofs möjligt men inte hela sanningen. Provade att köra Furmark med kortet (igen) i polarns dator vilket förresten bygger på moderkortet Gigabyte EP43-DS3L. Även här är temperaturerna högre än vad jag förväntar mig av ett sådant här kort och vad jag upplevde i början av vår relation, men det fungerar ju iaf.

http://i52.tinypic.com/140g8r7.jpg

(Om bilden är för liten så kördes Furmark med standardinställningar och 1920x1200 i fullskärm i ca 10 minuter och temperaturerna går inte över 80 grader)

Efter det körde vi snabbt lite Deus Ex: HR för att kolla om något ändrats, och temperaturen går där inte över 60. Fortfarande lite för högt för min smak som sagt, men det fungerar ju iaf på hans dator.

Just DirectCU II ska ju vara oerhört kall. Mitt 570 med samma kylare ligger på 30C idle.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Just DirectCU II ska ju vara oerhört kall. Mitt 570 med samma kylare ligger på 30C idle.

Jo precis, och det var så svalt i början, innan problemen började hopa sig. Osäker på vad jag kan göra vid det här laget men får väl sätta mig ikväll när jag kommit hem igen.

Permalänk
Medlem

Ominstallerade W7 för hey, varför inte. Lite förändring. Nu visas alla tre mätvärden i GPU-Z och Aida64. Tyvärr är det fortfarande oresonliga.

http://gpuz.techpowerup.com/11/10/21/4u9.png

Provade även med mitt gamla grafikkort i datorn, och det fungerade som vanligt.