Permalänk

6970 eller annat kort?

Någon som har tips på ett relativt svalt och tyst 6970? Tanken är att jag ska köra CF vid ett senare tillfälle (obs moderkortet stöder endast cf inte sli).
Mitt 5770 som jag har nu låter som en hårtork redan vid 30% fläkthastighet, något som jag gärna vill undvika.

En till fråga som jag har är: om jag köper ett kort...låt säga xfx 6970 och de skulle visa sig vara slut om jag ska köpa ett till, fungerar det då att köpa ett kort från en annan tillverkare då? Skulle vara lite surt om man måste sälja kortet och köpa 2 nya för att köra CF...

Så mina krav är som följer:
*Relativt tyst men samtidigt ganska svalt kort
*Maxlängd: 30cm
*Maxhöjd/tjocklek: är 5,6cm mellan pci-platserna så liten marginal vill jag ha där om/när det blir dags för CF...

Vad jag såg så rekommenderades det ett 560Ti eller bättre för high och multi-gpu för max (60+ fps) i BF3.
Då borde mao. ett 6970 prestera helt ok på high och 2x6970 kanske prestera ok på ultra(?)
Vill gärna kunna köra spelet med max settings på det mesta...

mvh manutd

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Avstängd

Sålänge det är ett HD6970 spelar inte tillverkare någon roll, gällande grafikkorts fläkt så är det bara köpa till tex Arctic cooling fläkten, bättre kylning + tystare.

HD6970 är bättre än GTX560 ti, men Nvidias kort har blivit väldigt starka på sistone.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

6970 är ett bra och prisvärt kort. Ska man köra CF så skulle jag nog rekommendera referenskylare så det kan bli både trångt och varmt annars. Se bara till att ha bra luftflöde i chassit.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ska du köpa ett AMD kort så skulle JAG köpa ett 6970, och sen framöver köpa ett till om man vill ha ännu bättre. Men skulle jag köpa ett Nvidia kort skulle jag köpt ett gtx580 och köra sen 2 såna framöver. Men GTX570 och 6970 presterar ungefär lika har jag för mig. Kostar ungefär lika också? Men något av dom 3 kortet skulle jag satsat på. 6970 crossfire lär ju prestera väldigt bra. Dock så är ju 580 sli ännu bättre, men också minst 2000kr dyrare.

Har man pengar så skulle jag köpt 580 SLI, men vill man inte lägga 8-9000kr på grafik skulle jag köpt 6970 eller två.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk

!

Skrivet av kmkz:

Sålänge det är ett HD6970 spelar inte tillverkare någon roll, gällande grafikkorts fläkt så är det bara köpa till tex Arctic cooling fläkten, bättre kylning + tystare.

HD6970 är bättre än GTX560 ti, men Nvidias kort har blivit väldigt starka på sistone.

Ok, då vet jag att det är lugnt att blanda märken iaf.

Skrivet av Atlas Tasume:

6970 är ett bra och prisvärt kort. Ska man köra CF så skulle jag nog rekommendera referenskylare så det kan bli både trångt och varmt annars. Se bara till att ha bra luftflöde i chassit.

Jo jag gissar också på att det kan bli varmt. Kör just nu med 3 fläktar. En i fronten, en bak samt en sidofläkt som kyler/blåser på grafikkortet.

Skrivet av Almost_Me:

Ska du köpa ett AMD kort så skulle JAG köpa ett 6970, och sen framöver köpa ett till om man vill ha ännu bättre. Men skulle jag köpa ett Nvidia kort skulle jag köpt ett gtx580 och köra sen 2 såna framöver. Men GTX570 och 6970 presterar ungefär lika har jag för mig. Kostar ungefär lika också? Men något av dom 3 kortet skulle jag satsat på. 6970 crossfire lär ju prestera väldigt bra. Dock så är ju 580 sli ännu bättre, men också minst 2000kr dyrare.

Har man pengar så skulle jag köpt 580 SLI, men vill man inte lägga 8-9000kr på grafik skulle jag köpt 6970 eller två.

Mitt moderkort har inte stöd för sli, så jag antar att geforce går bort om man vill köra med 2 kort.

Känns mer och mer som att 6970 är det som gäller...

Stort tack för all hjälp!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Mitt moderkort har inte stöd för sli, så jag antar att geforce går bort om man vill köra med 2 kort.

Känns mer och mer som att 6970 är det som gäller...

Stort tack för all hjälp!

Ja då är det ju ingen snack om saken Då är 6970 bästa valet, för 6990 är lite VÄL dyrt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk

Får åter igen tacka så mycket för all hjälp!

Det blev 2st 6970 av märket Gigabyte. Förhoppningsvis så blir det en liten prestandaboost jämfört med mitt 5770
Införskaffade även ett Corsair AX 850W som borde räcka ett tag. Skönt också att kunna plocka bort överflödiga kablar...

Återstår att se hur dessa presterar i BF3 sen, exakt 1 vecka kvar till release nu...

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III