Permalänk
Medlem

XFX 550 W ?

Tjenare allesammans! Är i färd att planera för nya riggen. I nuvarande bygge använde jag mig av ett XFX 550 W nätagg och det har funkat jättebra.
Hade läst mig till att de var baserat på seasonic med 105 graders kondningar så jag köpte det direkt när det kom ut på inet.
Såg nu när jag kikade på recensioner att det har fått väldigt dålig kritik av de två första. Vad tror ni, troll eller sanning ?
http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Permalänk
Medlem

bör funka men det är inget topp agg så pressa inte skiten ur den bara
tänker du köra sli eller crosfire skaffa ett starkare agg

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wazzo:

Tjenare allesammans! Är i färd att planera för nya riggen. I nuvarande bygge använde jag mig av ett XFX 550 W nätagg och det har funkat jättebra.
Hade läst mig till att de var baserat på seasonic med 105 graders kondningar så jag köpte det direkt när det kom ut på inet.
Såg nu när jag kikade på recensioner att det har fått väldigt dålig kritik av de två första. Vad tror ni, troll eller sanning ?
http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Jag köpte ett sånt fast 750w, Dog efter ca 4h användning. Bytte till ett corsair TX istället, 60kr dyrare, 200x bättre kvalité.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Tjenare allesammans! Är i färd att planera för nya riggen. I nuvarande bygge använde jag mig av ett XFX 550 W nätagg och det har funkat jättebra.
Hade läst mig till att de var baserat på seasonic med 105 graders kondningar så jag köpte det direkt när det kom ut på inet.
Såg nu när jag kikade på recensioner att det har fått väldigt dålig kritik av de två första. Vad tror ni, troll eller sanning ?
http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Alla tillverkare skickar ut produkter som falerar vid installation eller kort därefter, händer även den bästa av tillverkare. I detta fallet så har vi två olyckliga av hur många hundra lyckliga det vet vi inte.. Skulle tro felprocenten på XFX 550 är nånstans mellan 2-5% i värsta fall.. Typiskt så brukar missnöjda skrika mkt högre och oftare än nöjda.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Jag köpte ett sånt fast 750w, Dog efter ca 4h användning. Bytte till ett corsair TX istället, 60kr dyrare, 200x bättre kvalité.

Du hade nog bara otur med ditt XFX agg.. Det är i stort sett samma agg i botten (om du nu köpte ett TXV2) så kvaliten är samma.. förutom då att i just ditt fall så dog första agget..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag kör ett xfx 550w. Fungerar klockrent. Är tyst och presterar bra i min dator.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Du hade nog bara otur med ditt XFX agg.. Det är i stort sett samma agg i botten (om du nu köpte ett TXV2) så kvaliten är samma.. förutom då att i just ditt fall så dog första agget..

Ja, säkert men ändå.. XFX agget var galet snyggt iallafall, om man gillar den "udda" designen

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Inaktiv

XFX Core aggen ska vara ganska bra grejer och det enda negativa jag har hört är om den oroliga 12V linan som kan sticka iväg utanför spec vid crossload eller andra höga laster.

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Jag köpte ett sånt fast 750w, Dog efter ca 4h användning. Bytte till ett corsair TX istället, 60kr dyrare, 200x bättre kvalité.

Lite roligt att båda aggregaten byggs av Seasonic (om det är Corsair TX750 V2 du köpte) och på samma Seasonicplattform dessutom. I stort sett det enda som skiljer är fläkten och fläktstyrningen.

Du fick ett måndagsex. helt enkelt, händer med aggregat från alla tillverkare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

XFX Core aggen ska vara ganska bra grejer och det enda negativa jag har hört är om den oroliga 12V linan som kan sticka iväg utanför spec vid crossload eller andra höga laster.

Källa på det? Enl test på hardwaresecrets så ska det inte vara några problem har 12V-linan på Core-aggen.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Kan skriva att mitt xfx 850w har fungerat som en dröm de senaste 10 månaderna.
Som sagt alla tillverkare skickar ut måndagsexemplar.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inte kollat upp detta närmare men jag såg i någon tidigare post att XFX påstods vara riktiga fulingar som bara hade bra komponenter i första batchen av både nätagg och grafikkort för att få bra reviews osv för att sedan byta mot sämre kvalitet på komponenterna.. Som sagt inget jag kollat upp närmare men den snubben som sade det lät väldigt påläst och övertygande.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag har absolut inte kollat upp detta närmare men jag såg i någon tidigare post att XFX påstods vara riktiga fulingar som bara hade bra komponenter i första batchen av både nätagg och grafikkort för att få bra reviews osv för att sedan byta mot sämre kvalitet på komponenterna.. Som sagt inget jag kollat upp närmare men den snubben som sade det lät väldigt påläst och övertygande.

har svårt att tro det, då det som sagt är seasonic som bygger åt xfx och även corsair och fler, och de är mycket måna om sitt rykte

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SubMarine:

Källa på det? Enl test på hardwaresecrets så ska det inte vara några problem har 12V-linan på Core-aggen.

XFX Core Edition 450W:
"Crazy +12V regulation that went up under load and even went out of spec when crossloaded"

XFX Core Edition 550W:
"Still has wonky +12V regulation"

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Vill minnas att även 550W gick utanför spec i något test.

Jag rekommenderar det här agget istället, riktigt tyst också: http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_nrp-pc602_-_600w-113215...

http://www.hardwareheaven.com/reviews/957/pg1/xigmatek-nrp-pc...

Permalänk
Medlem

men xigmateks nrp-serie är tillverkad av channel well, samma som gör corsairs sämre serier. seasonic som gör xfx-agget gör även corsairs dyrare serier. jag vet iaf vilket jag skulle välja

xfx rekommenderas även av http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3... som faktiskt gör bra recensioner, men de nämner också "problemet" med 12v-linan.

Citat:

The ripple and noise suppression was pretty good too. But we once again see unusual +12V regulation that goes up when the PSU is taxed. At least this time, the voltage remained in specification at all times (although barely during the first crossload test)

edit: haha såg nu att det var den recensionen du tittade på sorry

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

men xigmateks nrp-serie är tillverkad av channel well, samma som gör corsairs sämre serier. seasonic som gör xfx-agget gör även corsairs dyrare serier. jag vet iaf vilket jag skulle välja

Hmm, enligt recensionen så är det HEC (Heroichi) som bygger åt Xigmatek, om det nu inte är samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

XFX Core Edition 450W:
"Crazy +12V regulation that went up under load and even went out of spec when crossloaded"

XFX Core Edition 550W:
"Still has wonky +12V regulation"

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Vill minnas att även 550W gick utanför spec i något test.

Jag rekommenderar det här agget istället, riktigt tyst också: http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_nrp-pc602_-_600w-113215...

http://www.hardwareheaven.com/reviews/957/pg1/xigmatek-nrp-pc...

Problemet med 12V linan var under crossload test, den skenar uppåt med låg belastning. Detta skulle troligtvis aldrig inträffa under vanliga förhållanden.. Både 450 och 550 wattarna har samma problem. Vill minnas att XFX BE 650W också hade precis samma problem och det var också jonnyguru som rapporterade det.
Men som sagt, detta skulle nog aldrig inträffa i en vanlig modern burk idag.. så man kan lungt rekomendera dom.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Inaktiv

Jajamen, som jag sa tidigare så är det schyssta agg. Påpekar bara att det kan finnas andra till och med bättre alternativ i prisklassen.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Jajamen, som jag sa tidigare så är det schyssta agg. Påpekar bara att det kan finnas andra till och med bättre alternativ i prisklassen.

Fast vi vet ju inget om aggregatet du rekommenderade skulle reagera likadant under Jonny Gurus Crossloadtest, då inget liknade test görs i recensionen från Hardwareheaven. Crossloadtesterna hos Jonny Guru är ju väldigt extrema också, full last på 12V-linan och ingen last alls på övriga linor i CL2-testet och full last på 3.3V och 5V linorna men bara 2A på 12V-linan i CL1. Inget av fallen går ens att komma i närheten av i en riktig dator, ens om man försöker. Moderkort behöver ju ström från 5V och 3.3V linorna, minne från 3.3V, hårddisk från 12V och 5V, grafikkort och CPU från 12V, du skulle behöva plocka ur moderkort och minne för CL2-testet och grafikkort och CPU för CL1-testet, vilket skulle resultera i en icke fungerande burk i vilket fall. Kit-guru har recenserat XFX-aggregaten med mer rimliga crossload laster och de hade aggregaten inga problem med.
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/xfx-p...

I övrigt har JG inget annat att anmärka på aggregaten än att 12V ökar med last, vilket inte är normen. Dock håller sig värdena inom ATX-spec utan problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Hmm, enligt recensionen så är det HEC (Heroichi) som bygger åt Xigmatek, om det nu inte är samma sak?

hmm, http://www.tomshardware.com/reviews/psu-manufacturer-oem,2729... säger att nrp görs av channel well och att go green görs av hec. kanske är lite oklart där. men mellan hec och seasonic skulle jag ändå välja seasonic

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag rekommenderar det här agget istället, riktigt tyst också: http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_nrp-pc602_-_600w-113215...

Till skillnad på XFX-agget har det billigare taiwanesiska kondensatorer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Pixo:

Jag har absolut inte kollat upp detta närmare men jag såg i någon tidigare post att XFX påstods vara riktiga fulingar som bara hade bra komponenter i första batchen av både nätagg och grafikkort för att få bra reviews osv för att sedan byta mot sämre kvalitet på komponenterna.. Som sagt inget jag kollat upp närmare men den snubben som sade det lät väldigt påläst och övertygande.

Det hela gällde ett grafikkort, vill minnas att det var HD6950. Sedan vet jag inte om det var det att de första versionerna släpptes med dual BIOS och de senare utan. (det finns två referensversioner av HD6950, ett med och ett utan switch). Det är möjligt att även komponentkvaliteten skiljde sig åt, men det låter jag vara osagt. Hursomhels så gällde det ett grafikkort och det är en helt annan division av företaget. Det har inte funnits några rapporter som indikerat att de skulle snåla in på komponentkvaliteten i deras nätaggregat (som tvärtom är bättre än genomsnittet). Jag betvivlar att Seasonic som bygger aggregaten skulle tillåta det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av mfm:

Till skillnad på XFX-agget har det billigare taiwanesiska kondensatorer.

Nja primärkondensatorn är Nippon Chem Con 105°C och på sekundären sitter både Nippon Chem Con och Teapo. Några Teapo på sekundärsidan ursäktar jag då de har en högt klassad japansk kondensator på primärsidan.

Däremot har det faktiskt lite klenare 12V-lina än XFX aggregatet trots att det är märkt med 50W mer i märkeffekt.

Hursomhelst kan jag inte se att det är ett bättre aggregat än XFX Core Edition 550W, snarare ett bra val det med.

Visa signatur

~Pelle~