Permalänk
Medlem

Har jag någon såkallad "bottleneck"?

Med:
Amd Athlon x3 450 processor
Asus m4n68t v2 moderkort
Asus Gtx 580 Grafikkort
4g ram

Är det någon bottlenecks i detta system? Funderar sen att uppgradera min processor och kanske moderkort till nyår då priserna sänks.

Funderar antingen på att byta till 1 bättre amd processor för 1600kr kanske eller om jag byter ut moderkort och processor till intel isåfall, kostar någon tusenlapp mer men är det värt det? Kan redan nu påpeka att tillgången till pengar inte är så stor.

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Med:
Amd Athlon x3 450 processor
Asus m4n68t v2 moderkort
Asus Gtx 580 Grafikkort
4g ram

Är det någon bottlenecks i detta system? Funderar sen att uppgradera min processor och kanske moderkort till nyår då priserna sänks.

Funderar antingen på att byta till 1 bättre amd processor för 1600kr kanske eller om jag byter ut moderkort och processor till intel isåfall, kostar någon tusenlapp mer men är det värt det? Kan redan nu påpeka att tillgången till pengar inte är så stor.

Processorn är lite klen i förhållande till grafikkortet, men en Phenom II x6 1090T åtgärdar ju det till ett billigt pris. Att byta till Intel anser jag inte vara värt det i och med att du redan har ett moderkort som stöder Phenom II x4 och x6. Enda anledningen skulle vara om du uteslutande spelar SC2, WoW, Civ V och liknande titlar, då Sandy Bridge ger bättre prestanda i dessa titlar. Spelar du mest FPS vinner du inte nämnvärt på att ta Sandy Bridge, då de tenderar att vara begränsade av grafikkortets prestanda (även med ett GTX580), så länge som processorn är "tillräckligt bra", vilket en Phenom II x4 eller x6 är.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Processorn är lite klen i förhållande till grafikkortet, men en Phenom II x6 1090T åtgärdar ju det till ett billigt pris. Att byta till Intel anser jag inte vara värt det i och med att du redan har ett moderkort som stöder Phenom II x4 och x6. Enda anledningen skulle vara om du uteslutande spelar SC2, WoW, Civ V och liknande titlar, då Sandy Bridge ger bättre prestanda i dessa titlar. Spelar du mest FPS vinner du inte nämnvärt på att ta Sandy Bridge, då de tenderar att vara begränsade av grafikkortets prestanda (även med ett GTX580), så länge som processorn är "tillräckligt bra", vilket en Phenom II x4 eller x6 är.

^
this

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Då jag spelat ganska mycket Wow i mina dagar så rekommenderas jag alltså till att byta till intel? Det blir som processor om jag fortsätter med amd eller om jag byter till intel så funderar jag på som processor men är inte säker på vilket moderkort än får kosta runt 1300 typ. Vill helst att det ska finnas mycket plats för grafikkorten ifall jag ska köpa ett till 580 då det är en Asus direct cu annars får jag väl modda själv och fixa kylblock till den

Permalänk
Medlem

Visst vinner du på att byta till intel, men det är onödiga pengar.
En phenom 2 x4 kommer driva WoW tillräckligt bra, och du kommer undan med runt en tusenlapp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tre kärnor kommer man långt med, jag tycker du ska satsa på en vettig CPU-kylare och överklocka processorn. (Sen så vet jag inte ifall din X3:a kan låsas upp så att man får en fjärde kärna.)

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Hade nog uppgraderat till en phenom2 955a, så kommer du undan med mindre än en tusenlapp, eller om du lägger resten av pengarna på en riktig CPU-kylare så du kan klocka skiten ur den

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Då jag spelat ganska mycket Wow i mina dagar så rekommenderas jag alltså till att byta till intel? Det blir som processor om jag fortsätter med amd eller om jag byter till intel så funderar jag på som processor men är inte säker på vilket moderkort än får kosta runt 1300 typ. Vill helst att det ska finnas mycket plats för grafikkorten ifall jag ska köpa ett till 580 då det är en Asus direct cu annars får jag väl modda själv och fixa kylblock till den

Vem har sagt att du ska byta till Intel?
Kör på 1090 eller en Phenom 2 955 tex, det är helt klart dom bästa alternativen:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Köp en 965 och en hyper 212 så klarar du dig ett tag. 212:an är mest för när du inte pallar trycket mer om något år så kan du lätt ta bort dammet från kylaren och överklocka lite lätt;)

Lycka till.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Kör med en http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=RR-UV8-XBU1-GP så jag kanske inte behöver byta? om jag vill köra sli då? ska jag ta http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=M4A79-T%20DELUXE då kanske? men jag kanske inte behöver köra sli med en gtx580?
Och jag har redan försökt låsa upp processorn men antog att den var instabil då jag inte tog mig till det läget då windows märket kommer upp och det laddas.
Edit: vill bara tillägga att jag kommer satsa ganska hårt på Battlefield 3 så

Permalänk
Medlem

Kör 3dmark vantage performance testet och länka bild på dina scores. stäng av physx innan.
Så kan man se lite mer exakt hur mycket performance du går miste om.

Permalänk
Medlem

Phenom2 processor! lyssna på allihopa, Phenom 2 eller en x6 är det prisvärdaste uppgraderingen du kan göra just nu..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Då jag spelat ganska mycket Wow i mina dagar så rekommenderas jag alltså till att byta till intel? Det blir som processor om jag fortsätter med amd eller om jag byter till intel så funderar jag på som processor men är inte säker på vilket moderkort än får kosta runt 1300 typ. Vill helst att det ska finnas mycket plats för grafikkorten ifall jag ska köpa ett till 580 då det är en Asus direct cu annars får jag väl modda själv och fixa kylblock till den

Nja, det var en rekommendation om du ENDAST spelar den typen av spel och är kräsen med framerates, spelar du mer blandat så är en Phenom II x6 ett prisvärdare alternativ.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Intel om du kan motivera bytet. OBS Det blir dyrt pris på dessa fps du får.

AMD om du tål att ligga ett eller ett par fps under max.

Detta om du inte byter moderkort. Enkel uppgradering att byta cpu, och du kan tjäna en del som sitter på Athlon.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

sitter själv på athlon x3 och den flaskar mitt hd 5770 men det är inte mycket då och jag kör allt original klock osv ska senare volta ner processorn när jag fått lite mer pengar och köpa processorkylare för att få tyst på min burk lite mer

e helnöjd med min egen burk btw även om den inte är ett prestanda monster direkt

men bf3 och metro 2033 klarar den utan problem ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Medan jag väntar på att priserna sänks på processorerna så borde jag kanske ta och klocka min processor? Jag har ju en v8 så den borde klara av kyla ner processorn även vid höga Ghz eller?

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Medan jag väntar på att priserna sänks på processorerna så borde jag kanske ta och klocka min processor? Jag har ju en v8 så den borde klara av kyla ner processorn även vid höga Ghz eller?

Jepp, se bara till att hålla koll på temperaturen när du stresstestar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har aldrig överklockat något förut så finns det någon tråd på hur mycket volt o det jag ska sätta på min processor för att få kanske 4ghz ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Phenom2 processor! lyssna på allihopa, Phenom 2 eller en x6 är det prisvärdaste uppgraderingen du kan göra just nu..

X6 är en Phenom 2. Sedan tycker jag inte alls det att en X6 är en prisvärd uppgradering för en gamer då du inte kommer utnyttja de sista 2 kärnorna.
Många rekommenderar X4 955BE, men en 965 kostar 42:- mer..... Du kan även, i mitt tycke, gå upp på en 970 (200:- mer) när du ändå håller på.
För övrigt kommer din CM V8 kommer kyla alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

som de flesta vettiga skriver, köp bara en 955 eller 965:a den senare var ju bara en öl dyrare så väj gärna den, det kommer vara ett stort kliv från din nuvarande, har själv en 965, provade att dra upp den till 4ghz igår, lirade sc2 i ca 40 min utan probs, riktigt trevlig processor för pengarna. Behåll moderkort och grafikkort så länge. Du köper dig tid att fundera ut vad du ska ha i framtiden.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Om jag ska byta ut processorn så ska jag byta ut den till något riktigt bra tänker inte köpa 2 processorer på loppet av 1 år då mina pengar är begränsade då jag nyss köpte ett gtx580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Om jag ska byta ut processorn så ska jag byta ut den till något riktigt bra tänker inte köpa 2 processorer på loppet av 1 år då mina pengar är begränsade då jag nyss köpte ett gtx580.

955/965 alltså. De 6-kärniga känns mest som en gimmick, vad jag sett blir de utpresterade av intel även i rendering etc.
kollade bara snabbt på ditt moderkort, det verkar inte ha stöd för de senaste AMD-processorerna.
Eftersom du har lagt pengar på ett gtx580 så är det vettigt att ha en matchande CPU och 9 ber55/965 är det ekonomiskt vettigaste alternativet med tanke på din hårdvara. De kommer hålla mer än ett år för spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bottleneck är ju den smalaste delen i flödet, eller den begränsande faktorn. Och har alla datorer har ju en flaskhals per definition. Din är helt klart processorn och den hämmar grafikkortet såpass att du bör byta Kör på en 955:a det verkar vara konsensus! Köp också 4 eller 8 gb RAM det är ju så billigt för tillfället

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Visst vinner du på att byta till intel, men det är onödiga pengar.
En phenom 2 x4 kommer driva WoW tillräckligt bra, och du kommer undan med runt en tusenlapp.

inte i städer. Ingen av Amds cpus trimmad som otrimmad orkar driva en vettig framrate i ett smockat sw eller og. Ingen otrimmad intel heller.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

inte i städer. Ingen av Amds cpus trimmad som otrimmad orkar driva en vettig framrate i ett smockat sw eller og. Ingen otrimmad intel heller.

Min i7'a (ihop med gtx460) brukar gör rätt bra jobb. Sällan det går under 30fps.
Och man har ingen jättenytta av hög fps i städerna, huvudsaken är ju att spelet flyter i raid/bg etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Har aldrig överklockat något förut så finns det någon tråd på hur mycket volt o det jag ska sätta på min processor för att få kanske 4ghz ?

Ta en titt i kylning och överklockningsdelen i forumet, de klistrade trådarna ger bra hjälp. Dessutom har ju Swc en artikel om överklockning av Phenom II (de kör med multipellåsta varianter av Phenom, så förfarandet är samma för en Athlon II)
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii/...
Komponentvalsdelen är daterad, så den är inte så mycket att titta på, men själva överklockningsförfarandet är sig likt.

Eftersom alla processorer är unika exemplar (vilket även gäller moderkort och minnen), så kan man inte bara ta någon annans inställningar rakt av och få samma resultat som den personen fick med sin hårdvara. Man kan ta sådana inställngar som hjälp eller riktlinje, men inte så mycket mer.

Visa signatur

~Pelle~