Permalänk
Medlem

Fläkt konfig på ett FD Define XL

Hej

Har nu beställt ett Fractal Design Define XL chassi och en Antec kuhler 620.

i Chassit finns där i toppen en 180mm fläkt, i baken finns där en 140mm fläkt och en 140mm fram.

Jag tänkte placera kuhler kylaren där bak med Push and pull vilket som jag förstår, innebär att man har en fläkt som suger in luft sedan radiatorn sen en ytterligare fläkt som blåser inåt. Åt detta kommer där gå åt 2st 120mm fläktar, så jag tänkte ta 140mm och sätta i fronten.

Jag planerar på att ha toppfläkten att blåsa ut, och frontarna att blåsa in och baken blåsa in. Dock blir det ju bara en fläkt som blåser ut då, ska jag montera en sidofläkt på chassit som också blåser ut?

Vad tror ni blir bäst?

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zentix:

Hej

Har nu beställt ett Fractal Design Define XL chassi och en Antec kuhler 620.

i Chassit finns där i toppen en 180mm fläkt, i baken finns där en 140mm fläkt och en 140mm fram.

Jag tänkte placera kuhler kylaren där bak med Push and pull vilket som jag förstår, innebär att man har en fläkt som suger in luft sedan radiatorn sen en ytterligare fläkt som blåser inåt. Åt detta kommer där gå åt 2st 120mm fläktar, så jag tänkte ta 140mm och sätta i fronten.

Jag planerar på att ha toppfläkten att blåsa ut, och frontarna att blåsa in och baken blåsa in. Dock blir det ju bara en fläkt som blåser ut då, ska jag montera en sidofläkt på chassit som också blåser ut?

Vad tror ni blir bäst?

Bak o toppen ut, rubbet in, kan rekommendera 2 i fronten som insug.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Får hem en H80 imorgon och tänker ha den som utblås. Har en inblås på sidan och i fronten. Och en utblås i taket då. Varför ha kuhlern som inblås?

Du kommer förövrigt bli grymt nöjd med chassit

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Men vad jag har läst och förstått så fungerade Kuhler 620 bättre med fläktar som blåste in.

Dock förstår jag inte hur det kan vara så stor skillnad.

Eller är det som så att varmluften innen i datorn kyler inte radiatorn lika bra som luften utanför?

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Men vad jag har läst och förstått så fungerade Kuhler 620 bättre med fläktar som blåste in.

Dock förstår jag inte hur det kan vara så stor skillnad.

Eller är det som så att varmluften innen i datorn kyler inte radiatorn lika bra som luften utanför?

Jag tyckte också det lät förvirrande först, men du får ju mycket bättre kylning om du tar kalluft rakt på radiatorn utifrån, då måste du ju sätta den som inblås. Kör du den utåt, så får du den vanliga uppvärmda luften från grafikkort m.m. inne i burken som visserligen ska funka, men det blir ju garanterat högre temperaturer att få bort.

För att det ska funka med inblås krävs det ju dock att du har bra utblås i toppen, mitt gamla tower t.ex. som bara har en 120mm-plats i bak, en i fram och en på sidan kan ju inte ha inblås om jag skulle köpa en vattenkylare till det, för då skulle nätagget dö av överhettning som enda utluftsfläkt tror jag X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tyckte också det lät förvirrande först, men du får ju mycket bättre kylning om du tar kalluft rakt på radiatorn utifrån, då måste du ju sätta den som inblås. Kör du den utåt, så får du den vanliga uppvärmda luften från grafikkort m.m. inne i burken som visserligen ska funka, men det blir ju garanterat högre temperaturer att få bort.

För att det ska funka med inblås krävs det ju dock att du har bra utblås i toppen, mitt gamla tower t.ex. som bara har en 120mm-plats i bak, en i fram och en på sidan kan ju inte ha inblås om jag skulle köpa en vattenkylare till det, för då skulle nätagget dö av överhettning som enda utluftsfläkt tror jag X)

Precis när man tänker efter så är det ju faktiskt väldigt logiskt att det blir lite bättre.

Men frågan är ju fortf hur jag ska göra, kan man sätta en fläkt i fronten till att blåsa ut och under den har man en som blåser in, eller det blir bara en dålig cykel som gör att de tar ut varandra.

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zentix:

Precis när man tänker efter så är det ju faktiskt väldigt logiskt att det blir lite bättre.

Men frågan är ju fortf hur jag ska göra, kan man sätta en fläkt i fronten till att blåsa ut och under den har man en som blåser in, eller det blir bara en dålig cykel som gör att de tar ut varandra.

I fronten har man dammfilter....

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Precis när man tänker efter så är det ju faktiskt väldigt logiskt att det blir lite bättre.

Men frågan är ju fortf hur jag ska göra, kan man sätta en fläkt i fronten till att blåsa ut och under den har man en som blåser in, eller det blir bara en dålig cykel som gör att de tar ut varandra.

JA, det blir en dålig loop.

Sätt bägge i fronten som IN, sätt radiatorn som IN i bak och låt den stora toppfläkten sköta utblåset.

Alternativt sätter du ena 140mm i sidan som inblås istället för nedre platsen fram. Att ha två i fram och en i sidan plus radiatorn blir lite väl mycket övertryck för toppfläkten. Dessutom ser det ut som om den nedre inte gör så mycket nytta då lådan är delad och nätdelen ändå sköter sig själv med bottenintag och utblås i bak.
Å andra sidan kanske bottenfläkten sköter bottenfacket själv, så då kan du ha en där med om du vill, men den känns lite onödig om inte du har massor av hårddiskar där.

Radiatorn in i bak så högt upp skadar inte resten av temperaturen i lådan så mycket eftersom toppfläkten tar hand om den på en gång.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Om du inte ska köra extrem överklockning kan du med fördel blåsa ut genom radiatorn.

Det ger förmodligen några få grader högre processortemperatur, men medför att du får ett mycket mer gynnsamt och balanserat luftflöde genom chassit till gagn för temperaturen på övriga komponenter.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, jag kommer att köra 2 140 i fronten 180 i toppen och sedan får jag testa mig fram om jag ska har kylaren att blåsa in eller ut helt enkelt Tack för hjälpen

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]