AMD FX-special med Jonas och Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bara för sakens skull körde jag lite snabba benchar med Gigabyte 990FXA-UD7.
Tänker inte köra alla tester och kommer inte lägga mer tid på just den här frågan i nuläget, så det är ingen idé att tjata.

Kudos att du tog dig tiden att testa iaf. Men till saken: Verkar vara Asrock:s & Msi:s kort som över lag presterat bättre än just Asus & Gigabyte.
Så ska du gräva vidare kanske ett Asrock kort skulle sitta fint...

Om du har tid/lust/ork så finns nya UEFI ute till bägge era kort:
ChVF UEFI 9911 hittar du här:
http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?4871-Bulldozer-U...
Ny (vad det verkar som, ändrades idag) version av F6 till GA-990FXA-UD7 (kanske den du körde med?):
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3880&d...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av nex_73:

Kudos att du tog dig tiden att testa iaf. Men till saken: Verkar vara Asrock:s & Msi:s kort som över lag presterat bättre än just Asus & Gigabyte.
Så ska du gräva vidare kanske ett Asrock kort skulle sitta fint...

Om du har tid/lust/ork så finns nya UEFI ute till bägge era kort:
ChVF UEFI 9911 hittar du här:
http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?4871-Bulldozer-U...
Ny (vad det verkar som, ändrades idag) version av F6 till GA-990FXA-UD7 (kanske den du körde med?):
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3880&d...

Verkar inte vara några "viktiga" ändringar med Asus nya, och Gigabytes var den absolut senaste (flashade innan testerna idag). Kanske kan hitta ett Asrock, men i ärlighetens namn tror jag inte jag kan lägga mer tid på det. Tycker ändå vi gjort vad vi kunnat här, och jag har svårt att se Bulldozer bli en superprocessor med ett tredje moderkort. Det stora problemet är inte 5% prestanda hit eller dit, utan kombinationen prestanda/pris/strömförbrukning. Minst två måste åtgärdas innan man kan acceptera den tredje.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker ändå vi gjort vad vi kunnat här, och jag har svårt att se Bulldozer bli en superprocessor med ett tredje moderkort. Det stora problemet är inte 5% prestanda hit eller dit, utan kombinationen prestanda/pris/strömförbrukning. Minst två måste åtgärdas innan man kan acceptera den tredje.

Du har så rätt så Ville bara ge dig infon
Får väl hålla tummarna att rev B3 kan åtgärda lite av strömförbrukningen, medans priset rasar... Det tillsammans med en fixad scheduler till Win 7: Så kanske, kanske det kan bli ett vettigare alternativ än PhII, även om det i dagsläget ser mörkt ut.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Du har så rätt så Ville bara ge dig infon
Får väl hålla tummarna att rev B3 kan åtgärda lite av strömförbrukningen, medans priset rasar... Det tillsammans med en fixad scheduler till Win 7: Så kanske, kanske det kan bli ett vettigare alternativ än PhII, även om det i dagsläget ser mörkt ut.

Finns det någon information om när B3 kan tänkas dyka upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Finns det någon information om när B3 kan tänkas dyka upp?

Inte i dagsläget, men kan tänka mig att det blir i samband med FX-8170 i Q1 2012.
Så Februari kanske?

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Inaktiv

Man kan väl säga att ja, detta är dåligt.. men om amd fixar blåskärmar, optimerar för win8, sänker priserna, kan sänka förbrukning med ett b3, kan packa med ett vattenkylningssytem till ett bra pris så ser det betydligt bättre ut helt plötsligt, men något hot mot Sandy Bridge ..nope

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ibland undrar man ju om folk ens läser/ser på videon innan dom skriver och kladdar sin fanboyism.

Vissa verkar inte vilja förstå. Ibland kommer det nya saker också som inte går att testa med gammal programvara.
Du får fortsätta att ladda dina program med hålremsa om du vill men ge åtminstone vettiga kommentarer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Jamen vafan, tur att du sa det. Låt mig bara vänta en 2-3 år på att fler program blivit flertrådade, då kommer Bulldozer rocka rejält. Satans tur också att det inte kommer ha hunnit komma några andra CPUer under den tiden utan att marknaden och användarna alla sitter i spänn och väntar på Bulldozers tid i solskenet.

Tja nu har det gått 2-3 år eller vad det nu var.
Här kom ett exempel på battlefield 3 med nykompilerat program.
http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Tyvärr så åker I7 2600, frånsett att den är behäftad med en massa problem i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Hur menar du nu? Finns det någon anledning till att köpa bulldozer som jag har missat? Om man redan väntat på bulldozer så tror jag inte att alla orkar vänta på att amd droppar priserna så lågt, vilket troligtvis kommer ta ett litet tag.

Jag tror nog, tyvärr, att dom som förstår läget och faktiskt har läst tester och recensioner kommer att köpa just SB, förslagsvis i5 2500k som kostar ca 1800kr. Jag hade förväntningar på bulldozer efter den här hypen, framförallt från amd, så att jag äntligen kunde byta plattform. Men just nu så har jag svårt för att rekomendera BD då det inte finns några anledningar till att köpa den, oavsett prisklass.

Så snälla, tänk innan du skriver.

Det skulle vara om alla tester har skett på ny modern programvara. Tyvärr så ligger den nya programvaran lite efter.
Får se hur det gå om några veckor, om det börjar dyka upp lite modernare program då så får vi se om i7 fortfarande är användbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Så sades i videon, samma kisel men olika multipel som fabrikstandard.

Låter som tryckfelsnisse har börjat prata också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Härlig video och delar era åsikter men nu till något helt annat.

Man kan inte sitta och yttra sig på ett hårdvaruforum om att kyla ner till -280.... Antingen kommer ni att vinna nobelpriset i fysik, eller så har ni noll koll på kylning Gör om och gör rätt! Ungefär -273,15 Celsius, sen blir det inte kallare, det SKA man veta om man ska snacka kylning

0 K eller ca -273,16 C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ETK-TIS:

Jag är på G att handla delar till mitt nya bygge , och helt otroligt , så är BD ett bättre alternativ för mig , bättre prestanda än P2X6 och SB .

Nackdelen är strömförbrukningen .

Så för mig är inte BD ett misslyckade , allt beror på vad den används till .

Som arbetsstations dator , så kanske BD hittar en bortglömd marknad , som länge har dominerats av Intel.

När det kommer lite nyare program så kan ni få ut mer också framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Den sjukt höga beror på överklockning ja, MEN den drar ca dubbelt så mycket som SB även vid standardfrekvens. Ska se om jag kan hitta var i videon de nämner det.

Edit: Om du kollar videon från typ 25:40 och kansek 1 min fram pratar de om den sjukt höga strömförbrunkingen och om du spolar till 28:45 så nämner de att utan överkklockning drar den 100W mer än SB..vilket jag uppskattar vara mer än dubbelt så mycket faktiskt. Men iaf...ca dubbelt. Jag har byggt ITX SB på jobbet med 2500K och 2600K och de drar då ca 60W. (visst..inte under hög belastning utan vid ingen till låg, men ändå intressant)

Deras mätningar är i väggen. Ett dåligt nätaggregat drar upp förbrukning liksom de övriga delar som finns, minne, moderkort dvd, grafikkort mm.
Inte specat någonstans vad som riktigt har ingått i den mätningen.
Annars kan du gå till strömmätaren för lägenheten också och mäta hur mycket som går åt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abki:

Låter som tryckfelsnisse har börjat prata också.

Var det något du ville eller söker du bara konflikt? Citera för svar brukar man säga, men om du söker uppmärksamhet så kan du väl skaffa dig ett liv istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Var det något du ville eller söker du bara konflikt? Citera för svar brukar man säga, men om du söker uppmärksamhet så kan du väl skaffa dig ett liv istället?

Frågan var om 8120 och 8150 var samma och om man klockar om 8120 så tyckte du att det var så enligt videon.
Båda är iofs byggda med kisel men då skulle alla cpu:er vara likadana bara man kör dom på samma klockfrekvens.
Vet inte om du förstår att det finns andra saker som också kan skilja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abki:

Frågan var om 8120 och 8150 var samma och om man klockar om 8120 så tyckte du att det var så enligt videon.
Båda är iofs byggda med kisel men då skulle alla cpu:er vara likadana bara man kör dom på samma klockfrekvens.
Vet inte om du förstår att det finns andra saker som också kan skilja.

Rätta mig om jag har fel, men båda är likadana vid produktionen dvs kisel, transistorer samt allt krims krams som ingår i det hela.
Vad som gör skillnaden på de båda processorerna är bara att AMD sätter olika frekvenser när de är färdiga.

Jag förstår fortfarande inte vad det är du vill mig, citera Xaluku (han som frågade) om du tycker mitt resonemang är inkorrekt och skriv det som du anser vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Tja nu har det gått 2-3 år eller vad det nu var.
Här kom ett exempel på battlefield 3 med nykompilerat program.
http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Tyvärr så åker I7 2600, frånsett att den är behäftad med en massa problem i övrigt.

Nej, ett enda spel (notera spel också, den enda formen av program på en dator idag med undantag för kanske kalkylatorn som inte tjänar något på en snabbare processor då den flaskas av GPUn) visar inte att framtiden är här och alla program helt plötsligt är flertrådade.

Det kommer dröja år innan saker och ting blir flertrådade nog för att kunna utnyttja Bulldozer fullt ut och vet du vad? Då är Bulldozer antik. AMDs hopp står till rev B3 för att göra Bulldozer acceptabel och sedan Piledriver för att göra den konkurrenskraftig.

Och sen att länka till AMDs blogg och peka på det som fakta...

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

Hahaha teorin med §7