Nvidia visar PhysX i Batman: Arkham City

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att vissa ser fördelarna utan att de ser bara nackdelarna. Tror säkert det finns spelare som gillar Batman fast de inte ser glasrutor krossas i samma upplösning som andra.

Ex, är en kille på jobbet som köpte en HTC-telefon som genast sågades av en viss skara trots att killen är helnöjd med den.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nord93:

Får man fråga varför någon skulle bli förbannade? Ser ingen anledning till att någon skulle det.

Speciella använda PhsyX i stället för andra tekniker till tex rökeffekter (Batman), vilket skulle göra att det såg sämre ut för AMD-ägare, dra på onödigt kraftig tesselering så att AMD-kort gick på knäna (HawX och Crysis 2).
Klart många skulle bli förbannade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NidoKing:

Problemet är inte att vissa ser fördelarna utan att de ser bara nackdelarna. Tror säkert det finns spelare som gillar Batman fast de inte ser glasrutor krossas i samma upplösning som andra.

Ex, är en kille på jobbet som köpte en HTC-telefon som genast sågades av en viss skara trots att killen är helnöjd med den.

Kopte han en HTC-telefon!!!
Nej jag skojar bara, det är helt OK.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Speciella använda PhsyX i stället för andra tekniker till tex rökeffekter (Batman), vilket skulle göra att det såg sämre ut för AMD-ägare, dra på onödigt kraftig tesselering så att AMD-kort gick på knäna (HawX och Crysis 2).
Klart många skulle bli förbannade.

Det är ju en feature som de helt enkelt får leva med? Det handlar inte bara om att det ska vara rättvist Då skulle man likaväl kunna göra grafiken lika dålig till PC som till konsol då ju. Det ska ju vara så snyggt som möjligt när man väl försöker uppnå det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nord93:

Det är ju en feature som de helt enkelt får leva med? Det handlar inte bara om att det ska vara rättvist Då skulle man likaväl kunna göra grafiken lika dålig till PC som till konsol då ju. Det ska ju vara så snyggt som möjligt när man väl försöker uppnå det.

Nej det behöver inte vara rättvist, livet är inte rättvist.
Men rökeffekter fanns långt innan Batman eller hur? och vettig grad av tesselering fixar även AMD-korten den galant.
Det är inte det att man gör spelet bättre för Nvidia ägare som gör mig förbannad, det är när man gör det sämre för AMD ägare, bara för att försöka få skillnaden till att vara större än den är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du trollar bara antar jag?
Du ser väl likväl som jag att det är ~samma grafikinställning, men att skillnaden är det otroliga mängd partiklar som är med i physX-videon?

Det lär vara mer skillnad än bara physX. Varför skulle de annars jämföra ett gammalt GTX 8800 mot GTX 560 när man endå kan stänga av physX? Två helt olika grafikkort och inte identiska sekvenser är det jag var skeptisk till. Givetvis ser jag och vet att physX gör det möjligt att visa mycket mer partiklar, men jag är skeptiskt till varför de skulle slänga in ett 8800 i denna jämförelse.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Det är ju en feature som de helt enkelt får leva med? Det handlar inte bara om att det ska vara rättvist Då skulle man likaväl kunna göra grafiken lika dålig till PC som till konsol då ju. Det ska ju vara så snyggt som möjligt när man väl försöker uppnå det.

Angående crysis 2 kan du ha en läsning på detta och avgöra själv http://techreport.com/articles.x/21404
Väldigt OT dock

Sen angående att dom jämför med ett äldre grafikkort, klart det enbart handlar om pengar och säljarknep, inget nytt.

Permalänk

Skillnaden är att när physx är på, så ligger det papperslappar överallt hela tiden som flyger omkring. När du stänger av physx så försvinner papperslapparna, och det finns inget kvar som kan flyga omkring.
Riktigt dålig video IMO! physx är snyggt, till exempel röken från vapnen i metro, men detta var bara fail rakt igenom

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att physx är ganska ointressant. Motorn har dåligt stöd jämfört med t.ex. havok.
Sedan att physx kräver nvidiakort är bara tråkigt då processorn lika väl kan sköta det.
Med tanke på att grafikkorten är flaskhalsen i dagens system så är det bara dumt att lägga resurser på annat...

Skrivet av Nord93:

Varför finns inte PhysX i Battlefield 3 för?
Likadant med tesselation, fast det finns ju i för sig fast jag kollade runt i betan och såg verkligen ingenting som verkade utnyttja tesselation, t.ex sandsäckarna såg förjävliga ut bara en platt textur typ.

Dice använder en modifierad version av havok. Finns ingen anledning att använda sig av physx.
Havok är den fysikmotorn med bredast stöd och används av t.ex. valve, blizzard, bethesda etc.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Det är ju en feature som de helt enkelt får leva med? Det handlar inte bara om att det ska vara rättvist Då skulle man likaväl kunna göra grafiken lika dålig till PC som till konsol då ju. Det ska ju vara så snyggt som möjligt när man väl försöker uppnå det.

Det är en feature som bara funkar för ett lag. Jag undrar hur folk skulle bli arga om Battlefield3 eller Bad Company2 bara skulle funka med 3 skärmar på Eyefinity enabled desktops och stänga av funktionen så fort den känner av en Nvidia GPU.

Vilket är exakt vad nVidia gör med sina Physx spel, så fort den märker att man har AMD i burken så blockerar den Physx fast du har ett nVidia kort också som skulle kunna utmärkt köra den.

Något de gjorde på första Batman spelet var att stänga av AA och Physx så fort AMD kort var i systemet.

Att speltillverkare inte skulle kunan dumpa DirextX och Physx och försöka satsa på en öppen marknad som Unigine försöker göra med deras Oil Rush spelet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Det lär vara mer skillnad än bara physX. Varför skulle de annars jämföra ett gammalt GTX 8800 mot GTX 560 när man endå kan stänga av physX? Två helt olika grafikkort och inte identiska sekvenser är det jag var skeptisk till. Givetvis ser jag och vet att physX gör det möjligt att visa mycket mer partiklar, men jag är skeptiskt till varför de skulle slänga in ett 8800 i denna jämförelse.

För att på ett modernt grafikkort skulle det flyta som en dröm utan PhysX. Genom att jämföra gammalt kort med nytt så ser du inte vilken prestandasänkare PhysX verkligen är.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dom säger inte att man inte kan köra PhysX med 8800GT, dom har bara haft det avstängt i videon.

AMD-kort kan inte köra PhysX då dom inte har samma beräkningskärnor som Nvidia använder (CUDA)

Och ja, man kan köra ett dedikerat PhysX-kort.

Sen att du kunde köra PhysX i Mafia II är ju också rätt självklart, processorn kan köra precis samma beräkningar. Bara mycket långsammare.

Tack, det klarnade nu

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Såg fina rökeffekter i Star Wars Kotor med mitt gamla Radeon 9600GT, varför skall det plötsligt krävas ett fyskort eller ett Nvidiakort för rök?

edit Kolla in C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\PhysX\Engine\Demos\RealityMark, kör igång demot, med mitt fem år gamla Ageia-PhysX kort får jag över 60fps, min CPU ger mig under 5.
Ni som har nya fina Nvidiakort, testa och se hur väl Nvidia har förvaltat PhysX, sen de köpte Ageia.

edit finns det någon mer här på swec som har ett PhysX-kort? hör av er, det är OK med PM också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såg fina rökeffekter i Star Wars Kotor med mitt gamla Radeon 9600GT, varför skall det plötsligt krävas ett fyskort eller ett Nvidiakort för rök?

edit Kolla in C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\PhysX\Engine\Demos\RealityMark, kör igång demot, med mitt fem år gamla Ageia-PhysX kort får jag över 60fps, min CPU ger mig under 5.
Ni som har nya fina Nvidiakort, testa och se hur väl Nvidia har förvaltat PhysX, sen de köpte Ageia.

edit finns det någon mer här på swec som har ett PhysX-kort? hör av er, det är OK med PM också.

Håller på att tanka hem Realitymark och ska se hur det funkar på mitt GT240. Ananrs så finsn det FluidMark som man kan testa på.

På version 1.3.1 med 30000 partiklar, Multi-core och async mode tickat.
Så får jag ca 35fps på PhysX SPS.

EDIT: Hmm... Realitymark vill av nån konstig anledning inte installera sig på min dator. Gnäller om något program som inte vill starta under installation. Kanske bara funkar om man har ett Ageia kort installerat? Fast konstigt den inte låter mig installera åtminstone. prova ladda ner från 2 olika ställen också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Håller på att tanka hem Realitymark och ska se hur det funkar på mitt GT240. Ananrs så finsn det FluidMark som man kan testa på.

På version 1.3.1 med 30000 partiklar, Multi-core och async mode tickat.
Så får jag ca 35fps på PhysX SPS.

EDIT: Hmm... Realitymark vill av nån konstig anledning inte installera sig på min dator. Gnäller om något program som inte vill starta under installation. Kanske bara funkar om man har ett Ageia kort installerat? Fast konstigt den inte låter mig installera åtminstone. prova ladda ner från 2 olika ställen också.

Realitymark släpptes innan Ageia blev uppköpta av Nvidia, så man måste nog ha ett fysikkort från Ageia för att kunna installera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såg fina rökeffekter i Star Wars Kotor med mitt gamla Radeon 9600GT, varför skall det plötsligt krävas ett fyskort eller ett Nvidiakort för rök?

För nvidia betalar dem för att det ska va så.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns ingen vettig anledning till att inte bara köra på ett 560 med physx av/på, nej. Fail nvidia, fail.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

det va ju inte ens snyggt eller nånting nytt, dom har lagt till effekter som man är tvungen att ha ett nvidia-kort för att se alltså?

Permalänk
Medlem

Det kommer gå att slå på physx effekterna i arkham city utan hårdvara från nvidia, prestandan lär ju bli lidande, men low/medium kanske kommer att fungera bra.

http://www.dsogaming.com/news/batman-arkham-city-pc-wont-supp...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ParasiteX:

Håller på att tanka hem Realitymark och ska se hur det funkar på mitt GT240. Ananrs så finsn det FluidMark som man kan testa på.

På version 1.3.1 med 30000 partiklar, Multi-core och async mode tickat.
Så får jag ca 35fps på PhysX SPS.

EDIT: Hmm... Realitymark vill av nån konstig anledning inte installera sig på min dator. Gnäller om något program som inte vill starta under installation. Kanske bara funkar om man har ett Ageia kort installerat? Fast konstigt den inte låter mig installera åtminstone. prova ladda ner från 2 olika ställen också.

Konstigt, mitt är inte installerat, det är bara en hög filer som ligger i en katalog, jag klickade på en batchfil så drog demot igång.
Hittade katalogen under Demos låg det inget där?
Jag kan emaila en zippad katalog om du är intresserad skicka PM i så fall, den är på ca 350 MB.

Skrivet av Gender Bender:

Realitymark släpptes innan Ageia blev uppköpta av Nvidia, så man måste nog ha ett fysikkort från Ageia för att kunna installera.

Har för mig att det skall gå även med Nvidiakort.

edit Nope funkar bara på Ageias.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Lite papper som flyger omkring ? :S Nah , not impressed! Hatar när man, bara för att man kan, överanvänder någon effekt eller så. Typ som i filmer när bilar exploderar och de flyger upp med bakdelen först, inte så troligt!

Gillar ditt argument, om man säger som du nu så finns det ju ingen mening att ta grafik utvecklingen framåt?

Men det är ju inte konstigt då du sitter på ett AMD kort, trist för dig. Men du kan ju inte säga att du gillar sämre "grafik"? skärp dig...

Ursäkta om jag upplevs som "fanboi" men du borde tänka igenom vad du säger, vem vill inte ha verkligare spel, när det kommer till miljöer?

Sen när det kommer till tessellering så verkar det ju som att det går bättre på Nvidia kort med, någon som kan klargöra i några meningar hur det fungerar?

Och sen undrar jag vilka "övertag" AMD kort har över Nvidia? några speciella effekter etc som AMD kan producera som inte Nvidia kan?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Gillar ditt argument, om man säger som du nu så finns det ju ingen mening att ta grafik utvecklingen framåt?

Men det är ju inte konstigt då du sitter på ett AMD kort, trist för dig. Men du kan ju inte säga att du gillar sämre "grafik"? skärp dig...

Var nånstans skriver jag att det skulle vara dåligt med Physx? Det jag menar är att bara för att man kan behöver man inte överanvända det! Tycker det är häftigt med Physx effekter men i lagom dos. Som jag ser det så överanvänder de effekterna och istället för att förhöja spelupplevelsen med dem och det blir nästintill löjligt.

Har inte ens reflekterat över om jag kan använda det eller inte pga mitt grafikkort men då du påpekat det nu så visst. Tråkigt för mig. Tyvärr köper jag inte, som många andra, produkter enbart för att en specifik tillverkare har tillverkat dem utan går mer på vad som är bäst just vid tillfället då inköpet görs. En viktig parameter för mig är priset då jag studerar. Mina inköp av både processorn och grafikkortet gjordes i samband med kompletts 1337-kampanjer.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Var nånstans skriver jag att det skulle vara dåligt med Physx? Det jag menar är att bara för att man kan behöver man inte överanvända det! Tycker det är häftigt med Physx effekter men i lagom dos. Som jag ser det så överanvänder de effekterna och istället för att förhöja spelupplevelsen med dem och det blir nästintill löjligt.

Har inte ens reflekterat över om jag kan använda det eller inte pga mitt grafikkort men då du påpekat det nu så visst. Tråkigt för mig. Tyvärr köper jag inte, som många andra, produkter enbart för att en specifik tillverkare har tillverkat dem utan går mer på vad som är bäst just vid tillfället då inköpet görs. En viktig parameter för mig är priset då jag studerar. Mina inköp av både processorn och grafikkortet gjordes i samband med kompletts 1337-kampanjer.

Ok ursäkta påhopp men ibland ser man tråkiga kommentarer här, my bad.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.