Microsoft Natural Ergonomic Desktop 7000

Permalänk
Medlem

Re: måste inte ha korrekt fingersättning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaPPa
kör själv uteslutande delade tangentbord varav ett nek 4000, bytte för 9-10 år sedan och har inte kunnat gå tillbaka sen dess...

Jag förstår inte allt tjat om att man måste ha "rätt" fingersättning för att gilla delade tangentbord. Det går precis lika bra att köra pekfingervalsen på ett sånt som på vilket annat som helst, det enda man bör vänja sig av med är att skriva ö med vänster hand och a med höger hand, klarar man det är det bara en vanesak.
Alla som jag har "värvat" har tyckt det varit skit i 2-3 dagar, på 4'e dagen brukar de hota med stryk om man försöker knycka tillbaka tangentbordet...

Öööh! a med höger hand och ö med vänster??? Skriver du med armarna i kors på ett vanligt (rakt) t-bord?

Jag kan dock helt klart tänka mig att många tycker ergonomic är skit första två-tre dagarna, men sedan blir rätt "frälsta"..

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

verkar trevligt men alla snabbknappar är bara irriterande.
Kanske därför som jag fortfarande håller mig till MS Natural Elite

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Vet hur underbart det kan vara med ergonomiska tangentbord.

Hade ett ~98 och det var en fröjd. Däremot var det inte kul att byta till andra datorer när man var van vid den och då jag jobbar mycket med andras datorer + laptop så är jag lite skeptisk. Men tycker att man borde vara rätt flexibel (tror inte att min skrivstil var optimal på den tiden)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
...Men det var ju det som var min poäng, ergonomi är individuellt så någon universell regelbok fungerar inte, även om det gärna framställs så.

Regelböcker skulle jag väl inte kalla det, men det finns väldigt mycket information om hur kroppen påverkas av olika arbetsmoment. Belastningsskador framkommer vanligtvis inte över en natt, det är resultatet av en längre tids felaktig (i ergonomisk aspekt) användning.

Det är roligt att se hur du tror att du kan avfärda ett helt forskningsområde genom slutsatsen att du inte har fått ont i armarna på 15 år. Du kanske aldrig får några besvär av din användning, vilket är jättebra för dig, men världen består av ett par miljarder människor till...

Använder du ett vanligt tangentbord? titta på vinkeln mellan din hand och underarm. Ser den naturlig ut? Behöver du fysiskt vrida handleden för att lägga din hand i den vinkeln på tangentbordet?

Vill man hitta mer information om ergonomi kan man alltid kolla på

Arbetsmiljöupplysningen:
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/AFATemplates/Page____69...

Arbetsmiljöverket:
http://www.av.se/teman/ergonomi/

eller allas vår Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ergonomi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warped
[BDet är roligt att se hur du tror att du kan avfärda ett helt forskningsområde genom slutsatsen att du inte har fått ont i armarna på 15 år. Du kanske aldrig får några besvär av din användning, vilket är jättebra för dig, men världen består av ett par miljarder människor till...
/B]

Amen, Warped!

Bra att du anstränger dig för de här tomtarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Har aldrig suttit rätt en enda gång i mitt liv, aldrig använt "korrekt" position av varken armar eller annat och ändå har jag aldrig, efter snart 15 år, ens kännt av några som helst problem från det... slutsats: ergonomi i form av rätt och fel är bogus, allting fungerar om man anpassar det efter sig själv, det finns ingen universell regelbok för hur man "ska" göra eller vad som är "korrekt" när det gäller ergonomi.

Eh? 15 år är väll inget? Kom igen när det är det dubbla iallafall. Får du problem så kommer det oftast smygande och ibland kan det även bli bestående med lite otur.

För mig är inte Ergonomiskt nödvändigtvis det skönaste, jag menar se bara hur man sitter på en kontorsstol? Visst e de skönast att halvligga lite i den men hur bra är det i längden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Eh? 15 år är väll inget? Kom igen när det är det dubbla iallafall. Får du problem så kommer det oftast smygande och ibland kan det även bli bestående med lite otur.

För mig är inte Ergonomiskt nödvändigtvis det skönaste, jag menar se bara hur man sitter på en kontorsstol? Visst e de skönast att halvligga lite i den men hur bra är det i längden?

Det jag menade var att då alla är olika så måste även vad som är, eller inte är, ergonomiskt vara olika. Ergonomi i form av det koncepts som det oftast läggs fram som är alltså rent båg. Det går enligt mig inte att säga att "detta är en ergonomisk stol" och mena att den ska passa alla.

Och 30 år framför en dator? Hur många tror du har det? Inte så många skulle jag tro då tiden för datorer i vardagen började för ca 20 år sedan. Jag säger inte att det inte kan bli problem, men jag har svårt att tro att folket som får "musarm" och allt vad det är lyckas med detta på 7-8h/dag på jobbet i 5-6 år om inte jag lyckas med det på 15 år med i alla fall 10+ timmar om dan. Man anpassar sitt arbetsredskap efter sig själv. De jag tror får problem är de som inte gör det, eller inte gör det tillräckligt.

Att man får problem med leder m.m. när man dag efter dag tvingar sig att sitta i ansträngande positioner och böja fingrar i underliga vinklar bara för att de ska bara "korrekta" är däremot ingenting jag finner konstigt. Men det borde du nästan ha kunnat läsa dig till av det jag redan skrivit istället för att återuppleva en så väl begraven tråd som denna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det jag menade var att då alla är olika så måste även vad som är, eller inte är, ergonomiskt vara olika. Ergonomi i form av det koncepts som det oftast läggs fram som är alltså rent båg. Det går enligt mig inte att säga att "detta är en ergonomisk stol" och mena att den ska passa alla.

Och 30 år framför en dator? Hur många tror du har det? Inte så många skulle jag tro då tiden för datorer i vardagen började för ca 20 år sedan. Jag säger inte att det inte kan bli problem, men jag har svårt att tro att folket som får "musarm" och allt vad det är lyckas med detta på 7-8h/dag på jobbet i 5-6 år om inte jag lyckas med det på 15 år med i alla fall 10+ timmar om dan. Man anpassar sitt arbetsredskap efter sig själv. De jag tror får problem är de som inte gör det, eller inte gör det tillräckligt.

Att man får problem med leder m.m. när man dag efter dag tvingar sig att sitta i ansträngande positioner och böja fingrar i underliga vinklar bara för att de ska bara "korrekta" är däremot ingenting jag finner konstigt. Men det borde du nästan ha kunnat läsa dig till av det jag redan skrivit istället för att återuppleva en så väl begraven tråd som denna.

Ursäkta, missade helt hur gammal tråden är

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tror jag tar och river upp denna tråd igen..

Jag skulle vilja ha detta tangentbord, d.v.s. den trådlösa varianten. Dock kan jag bara hitta det med engelsk tangentbordsuppsättning :/
Finns det någon efterföljare till detta tangentbord?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |