6850 CF, hjälp och frågor

Permalänk
Medlem

6850 CF, hjälp och frågor

Hej!

Jag installerade nu ett kort till nu men har lite frågor och problem.

Info; Modekort = http://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3
grafikkort= Ena är 775 mhz från start, inte bästa kylarn andra är 800 mhz från start med en bättre kylare. Just nu sitter den med bättre kylarn underst.

Hur väljer jag vilken som är "main-kortet" ? Eller är det den som sitter högst upp automatiskt?

Furmark krashar när jag väljer fullscreen, någon som vet varför? Kör 2 skärmar om de är till hjälp, den ena med lite widgets och program för tempraturer.

När jag tar furmark i 1920x1080 så får jag i princip samma fps som när jag körde ett kort? Fast det verkar som att båda jobbar för fullt ?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

över kortet main.

varför kör du furmark?
bästa sättet att döda kort på.

kör 3dmark11 och 06, räcker gott.
och ev några spel bencar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

över kortet main.

varför kör du furmark?
bästa sättet att döda kort på.

kör 3dmark11 och 06, räcker gott.
och ev några spel bencar.

Ok, laddar ner 3dmark11 då.

Men vilket av korten tycker du jag ska använda som main då? Eller bör det inte spela någon roll?

Krashade med 3dmark11 också. Får bluescreen, vad bör jag felsöka efter? Är ju endast då det verkar som de ska bli fullscreen..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

antingen blir det för varmt.
testa fläktarna manuellt sätt dem på max kör 3dmark.

justera mhz så att båda korten visar samma för att undvika ev felstörningar.
ska inte spela någon roll vilket kort som är main.

kolla att inget program ligger i bakgrunden, som ev kan störa.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så brukar det snabbare grafikkortet clocka ner sig automatiskt om det andra har en lägre clock.
Sen att det crashar för dig låter i mina öron som ett mjukvarufel aka Drivrutinerna eller dylikt.

Finns ett hav av saker att felsöka på men börja får man ju göra i någon ända.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Avstängd

senaste bios till moderkort etc..?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

antingen blir det för varmt.
testa fläktarna manuellt sätt dem på max kör 3dmark.

justera mhz så att båda korten visar samma för att undvika ev felstörningar.
ska inte spela någon roll vilket kort som är main.

kolla att inget program ligger i bakgrunden, som ev kan störa.

Alltså, den ena ligger på 53~ idle och den andra 33~. Och den hinner inte ens öppna upp till fullskärm. Har klockat upp den "sämre" till samma som den bättre. Fast det konstiga är att med gpu observer så går den bättre (inte main kortet) ner sig till 300mhz AV 300 när den är idle.

Skrivet av karjix:

Vad jag förstått så brukar det snabbare grafikkortet clocka ner sig automatiskt om det andra har en lägre clock.
Sen att det crashar för dig låter i mina öron som ett mjukvarufel aka Drivrutinerna eller dylikt.

Finns ett hav av saker att felsöka på men börja får man ju göra i någon ända.

Laddade ner ACC från deras hemsida och laddade ner den nyaste uppdateringen till bf3 igår. Inte med någon av dessa så fungerade det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Testade stänga av CrossfireX och då fungerade de köra Fullscreen på furmark och endast 1 grafikkort jobbade (main kortet).

Testade även att ta bort överklockningen på det sämre kortet (main) och hjälpte inte. Ska jag byta plats på dem och testa eller vad ska man göra?

Sorry för dubbel, var meningen att jag skulle redigera. Kan någon mod sätta ihop inläggen?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

byt gärna plats med korten, så svårt att avgöra vad det kan vara.
systematiskt gå igenom alla alternativ.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

byt gärna plats med korten, så svårt att avgöra vad det kan vara.
systematiskt gå igenom alla alternativ.

Bytt plats på dem nu, hjälpte inte. Får väl försöka nu att installera om drivrutiner osv. Men vart ska jag ladda ner de nya då för att inte få samma?

Installerade om, hjälpte icke. Vad är nästa drag? Byta CF brygga? Vad annars kan man göra, börjar se illa ut

Båda korten fungerar alltså att köra ensamma (utan CF i klickat) i furmark (ja, jag använder den nu för att se om de fungerar eller icke)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

senaste bios till moderkortet>>?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

senaste bios till moderkortet>>?

Här jag inte vet riktigt hundra.

Jag har använt Live update 5 från MSI och hade H.E0 och uppdaterade till H.F0

Dock fick jag något fel när jag startade så fick ladda "optimized defaults" i bios.

På deras hemsida dock finns de fler versioner verkar de som..? http://eu.msi.com/product/mb/870A-G54.html#/?div=BIOS

Ok, bytte brygga för CF. Funkade inte.

Tog kort på BSOD

Tech Info:

STOP: (massa siffror osv)

atikmdag.sys - adress fffff88004A2F06B base at FFFFF88004836000, Datestamp 4e68fab0

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

normalt sett har man flashat bör man rensa cmos och ladda default inställningar och sedan göra sina justeringar.
senaste bios kanske fixar dina bekymmer, men jag skulle nog testa att fråga på msi globala forum också med en beskrivning av hårdvara också.

normalt sett är blåskärm en minnesproblem grej, där det inte synkar på något sätt, syrrans grabb fick vi ändra minnena till 667mhz i stället för 800mhz (default) och hans blåskärmar försvann.
Men om varje kort funkar var för sig, och endast crossfire krashar så tyder det mest troligt på bios version eller någon form av drivrutin/program som helt enkelt inte gillar just den kombinationen.

kan vara fel på lite av varje, därav, kör allt default ej överklockat, testa drivrutiner, senaste bios, och så vidare.
Kan ju vara en dålig drivrutin, vilket du i sådana fall behöver göra en utrensing av alla ati drivrutierna.

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33961798
If I'm having problems and I suspect it's because of driver install issues, what should I do?

This is what the Caveman does for Driver freshness. You'll need two free tools - CCleaner and DriverSweeper. You'll also need to know how to reboot into safe mode, and to be able to use 'common sense'.

Disable Eyefinity groups, Crossfire, if enabled
Optional - Enter Device Manager: Uninstall Display Adapters and check box for 'Delete Device Driver'
Add/Remove Programs: Remove currently installed Application Profile updates (if installed)
Uninstall CCC and Display Driver, using Catalyst Install Manager Custom mode (Don't express uninstall if you have an AMD Chipset)
Reboot into safe mode
Run Driver Sweeper for ATI Display Drivers, don't reboot.
Run CCleaner for Registry - run Analyze and only select ATI entries for removal.
Delete the following folders (applies to Vista/7)
SystemDrive:\ProgramData\ATI
SystemDrive:\Users\username\AppData\Local\ATI
SystemDrive:\Users\username\AppData\Roaming\ATI
Reboot to desktop, run Express install on desired Catalyst driver & reboot if prompted.
Install the latest Catalyst Application Profile.
Re-enable Crossfire; re-create Eyefinity groups; Overdrive/CCC Profiles
Enjoy!

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

H.F0 gissar jag är samma som 17.F vilket är den senaste, men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

normalt sett har man flashat bör man rensa cmos och ladda default inställningar och sedan göra sina justeringar.
senaste bios kanske fixar dina bekymmer, men jag skulle nog testa att fråga på msi globala forum också med en beskrivning av hårdvara också.

normalt sett är blåskärm en minnesproblem grej, där det inte synkar på något sätt, syrrans grabb fick vi ändra minnena till 667mhz i stället för 800mhz (default) och hans blåskärmar försvann.
Men om varje kort funkar var för sig, och endast crossfire krashar så tyder det mest troligt på bios version eller någon form av drivrutin/program som helt enkelt inte gillar just den kombinationen.

kan vara fel på lite av varje, därav, kör allt default ej överklockat, testa drivrutiner, senaste bios, och så vidare.
Kan ju vara en dålig drivrutin, vilket du i sådana fall behöver göra en utrensing av alla ati drivrutierna.

Gjorde typ allt som stod där. Installerade om windows. Installerade om alla drivrutiner, testade först med äldre som följde med på CD sen nyare och nyare men ingen fungerar. Dock lyckades jag inte med den där CCleaner riktigt, hittade fan aldrig systemdrive filer. :/

Men enligt denna sida ; http://www.geeks3d.com/20101209/tips-how-to-enable-sli-and-cr...

Så verkar inte Crossfire funka bra med OpenGL typ. Testade och döpa om namnet på furmark, ja.

Vill ju kunna spela battlefield 3, vilket spel bör jag installera för att kolla om de fungerar bättre med CF i spel kanske?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lutar till att det är ditt moderkort som ger bekymmren, setill att du använder den senaste biosen, läs dig till hur du gör, flasha med usb sticka.

Har du testat o köra med ett ram minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Lutar till att det är ditt moderkort som ger bekymmren, setill att du använder den senaste biosen, läs dig till hur du gör, flasha med usb sticka.

Har du testat o köra med ett ram minne?

Men kan de verkligen vara ram minnen? Har ju aldrig haft problem innan.. Hur kör jag en diagnostic på minnerna då så vi kan räkna ut dem också?

Vilket spel bör jag testa med? Har Shogun 2, Bc2 typ?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Men kan de verkligen vara ram minnen? Har ju aldrig haft problem innan.. Hur kör jag en diagnostic på minnerna då så vi kan räkna ut dem också?

Vilket spel bör jag testa med? Har Shogun 2, Bc2 typ?

Plocka ur minnena o prova dom en o en o kör ett bänk press tex 3dmark11 alt Vantage..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Plocka ur minnena o prova dom en o en o kör ett bänk press tex 3dmark11 alt Vantage..

Fungerar inte köra 3dmark11 för den krashar pga grafikkortet troligtvis..

Jag körde något med 4 "bots" eller liknande där jag pressade i princip all ram i en egen custom program någon vecka innan jag installerade om windows

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Fungerar inte köra 3dmark11 för den krashar pga grafikkortet troligtvis..

Jag körde något med 4 "bots" eller liknande där jag pressade i princip all ram i en egen custom program någon vecka innan jag installerade om windows

ok o då använde du bara en sticka? du har 3st minnen på 4gb var, har du testat dom 4gb sticken var för sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

ok o då använde du bara en sticka? du har 3st minnen på 4gb var, har du testat dom 4gb sticken var för sig?

Nej, men har svårt att se att de ska vara ram minnerna, allt pekar ju på något med grafikkort alt software. Men vad är skillnaden om jag pressar alla samtidigt till max (12 gb) eller var för sig till 4 fb?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

ok o då använde du bara en sticka? du har 3st minnen på 4gb var, har du testat dom 4gb sticken var för sig?

Körde memtest nu i typ 2,5 timme och den gick igenom 100% minst 1 gång iaf. Inga problem.

Fixade Crysis och de krashade direkt på uppstart.. Samma BSOD och error.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Nej, men har svårt att se att de ska vara ram minnerna, allt pekar ju på något med grafikkort alt software. Men vad är skillnaden om jag pressar alla samtidigt till max (12 gb) eller var för sig till 4 fb?

Minnes kontrollen belastas mindre med ett minne, så det är för o utesluta minnes problem alt problem med moderkortet..

Skrivet av €ric:

Körde memtest nu i typ 2,5 timme och den gick igenom 100% minst 1 gång iaf. Inga problem.

Fixade Crysis och de krashade direkt på uppstart.. Samma BSOD och error.

ok, då är det inte minnena.

Eftersom allt fungerar som det ska när du använder ett kort, har den senaste biosen till moderkortet,bytt cf bryggan,testat olika rutiner osv, så kan det bara bero på moderkortet i sig, för ditt nätagg ska inte ha några problem med dom korten.

Testa även en äldre bios för moderkortet...

Har du testat o flasha grafikkorten med samma firmware/bios? moderkortet kan ev få problem om dom har olika, jag hade ett sådan problem med 2st radeon 2900Pro kort för några år sedan, med omstarter, flashade båda med en annan bios o problemet försvann.

Finns på mvktech, om du nu vill ge dig på det..
http://www.mvktech.net/component/option,com_remository/Itemid...

Kan du testa korten i en annan dator ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Minnes kontrollen belastas mindre med ett minne, så det är för o utesluta minnes problem alt problem med moderkortet..

ok, då är det inte minnena.

Eftersom allt fungerar som det ska när du använder ett kort, har den senaste biosen till moderkortet,bytt cf bryggan,testat olika rutiner osv, så kan det bara bero på moderkortet i sig, för ditt nätagg ska inte ha några problem med dom korten.

Testa även en äldre bios för moderkortet...

Har du testat o flasha grafikkorten med samma firmware/bios? moderkortet kan ev få problem om dom har olika, jag hade ett sådan problem med 2st radeon 2900Pro kort för några år sedan, med omstarter, flashade båda med en annan bios o problemet försvann.

Finns på mvktech, om du nu vill ge dig på det..
http://www.mvktech.net/component/option,com_remository/Itemid...

Kan du testa korten i en annan dator ihop?

Jag började läsa på om flasha bios på grafikkort nu och tror jag lyckades bricka dem (är väl när de inte fungerar?) men hade en 5670 hemma så fick lägga in backups på varsin i taget så fungerade de nu igen. La in först ATI bios då jag tänkte "ahh, renaste biosen borde ju vara de bästa" Tydligen inte haha. Är 2 olika (powercooler på ena) och sapphire på andra. Verkar nu när jag hittat lite bättre trådar som powercooler haft problem, så tänkte att jag skulle testa flasha bios på powercooler kortet till samma som saphiren har så kanske de fungerar?

Eller bör jag köra typ sapphire på båda fast inte den som jag har på kortet idag?

Får se om jag kommer tillbaka inom någon timme annars har jag nog lyckats paja igen!

Laddade ner dem på denna sida http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

EDIT: Jag flashade om powercooler kortet (som är main) till backupen av sapphire men då fungerade inte "stora " skärmen (har en 15 tum TN och 23 IPS)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Jag började läsa på om flasha bios på grafikkort nu och tror jag lyckades bricka dem (är väl när de inte fungerar?) men hade en 5670 hemma så fick lägga in backups på varsin i taget så fungerade de nu igen. La in först ATI bios då jag tänkte "ahh, renaste biosen borde ju vara de bästa" Tydligen inte haha. Är 2 olika (powercooler på ena) och sapphire på andra. Verkar nu när jag hittat lite bättre trådar som powercooler haft problem, så tänkte att jag skulle testa flasha bios på powercooler kortet till samma som saphiren har så kanske de fungerar?

Eller bör jag köra typ sapphire på båda fast inte den som jag har på kortet idag?

Får se om jag kommer tillbaka inom någon timme annars har jag nog lyckats paja igen!

Laddade ner dem på denna sida http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

EDIT: Jag flashade om powercooler kortet (som är main) till backupen av sapphire men då fungerade inte "stora " skärmen (har en 15 tum TN och 23 IPS)

sånt som kan hända, som tur är var det inte permanent

Jodå du ska kunna ha sapphire på båda, jag använde själv en sapphire bios på 2900 korten...

EDIT: kolla om det finns en nyare bios till korten du använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

sånt som kan hända, som tur är var det inte permanent

Jodå du ska kunna ha sapphire på båda, jag använde själv en sapphire bios på 2900 korten...

EDIT: kolla om det finns en nyare bios till korten du använder

När jag har Sapphire som orignal (den som jag gjorde backup på) så:
Powercooler kortet fungerar inte med senaste 820 mhz bios. varken som 0 eller 1
Funkar inte med senaste 775 mhz bios. Varken som 0 eller 1. (main = 0)
När powercooler kortet inte har sin backup på 800 mhz så verkar den dö helt och hållet.

Ok,
Sapphire kortet (775 mhz orginal) (S=775 mhz nyaste bios) (S1= 775mhz äldre än mina bios) (S2=820 Mhz nyaste bios)
S (775mhz nyaste) så dör något av korten. Allt funkar utmärkt men ett av korten stängs typ av eller dör.
S1 (775 mhz äldre bios) färgerna blir helt fuckade.
S2 (820 mhz) Funkade utmärkt, klart varmare men fungerade inte som i furmark (som när jag kör vanligt på båda)
Sätter även på S2 på Powercooler kortet men då kan jag inte ens starta windows... Stannar på windows loading skärmen.

Hade jag haft råd hade jag fan slagit sönder korten med en hammare, känns som jag gjort allt möjligt nu men INGET verkar ju fungera.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har mailat båda tillverkarna (sapphire och powercooler). Känns verkligen inte som jag kan göra något mer och är så jävla lack över att jag inte kommer få detta klart tills bf3.

Troligtvis lär ju båda tillverkarna skylla på varandra

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du får ju blåskärm

i varje blåskärm står det en kod. Giv oss den för den har info om vad som är fel. Ibland (sällan) mkt tydligt, men oftast luddigt som fan. Giv oss din bsod kod

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Du får ju blåskärm

i varje blåskärm står det en kod. Giv oss den för den har info om vad som är fel. Ibland (sällan) mkt tydligt, men oftast luddigt som fan. Giv oss din bsod kod

atikmdag.sys - adress fffff88004A2F06B base at FFFFF88004836000, Datestamp 4e68fab0

Står ju något över med massa siffror men det är väl denna rad som är relevant. Postade den i något inlägg tidigare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Alltså, den ena ligger på 53~ idle och den andra 33~. Och den hinner inte ens öppna upp till fullskärm. Har klockat upp den "sämre" till samma som den bättre. Fast det konstiga är att med gpu observer så går den bättre (inte main kortet) ner sig till 300mhz AV 300 när den är idle.

Om du ska överklocka CF så måste du stänga av Ulps i regedit, kommer inte funka annars .... en anledning till att du crachar.
Gissar dina kort sitter tätt ihop, har du en fläkt på lådan som blåser på dina kort?

Visa signatur

AMD - Ryzen 5800x | ASRock - Pro4, X570M | G.Skill - Trident Z Neo 4x8GB | Powercolor RX 6700 XT Red Devil 12GB | WD BLACK SN750 NVMe M.2, 1 TB | Corsair - RM 750X Psu | Antec - P120 Crystal | 4x140mm | Cooler Master ML360R push/pull