Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2412M ni som äger den

Funderar på att köpa en Dell UltraSharp U2412M och tänkte bara fråga ni som har denna skärm/eller har haft hur ni upplever FPS spel,kör mest FPS nämligen.
Så hur upplever ni FPS spel med denna skärm, något bra/dåligt som ni kan tänka er dela med mig:)

Mvh Jonatan

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Är det någon som har spelat fallout eller tex RO2 eller battlefield med Dellen?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

satt förut på en acer skärm med 5ms i responstid, har testat crysis och half-life2 med nya skärmen och kunde inte märka någon skillnad i eftersläpningar/ghosting eller liknande.

Jag har dock aldrig spelat FPS på någon hög nivå eller är kanske inte den mest känsliga, men har som sagt personligen inte märkt någon skillnad mot min gamla skärm som var snabbare

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel tråd om u2412m, där borde stå en del om hur folk upplever den.
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
Flatpanelshd brukar göra bra reviews, läs den

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Finns ju en hel tråd om u2412m, där borde stå en del om hur folk upplever den.
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
Flatpanelshd brukar göra bra reviews, läs den

Tack för länken, hade redan kollat den sidan, men tänkte kolla med swecarna:) (hittar inget om någon som kört FPS spel just med denna skärm) hur ni upplever FPS spel, måste ju vara någon här som har denna skärm och kört nått fps spel:)

Är absolut ingen proffs spelare, sitter på en Benq g2222HDL just nu och är sugen på en bättre skärm, det här stod på denna sidan gällande FPS: Dell U2412M is not a true gaming monitor – no IPS panels offers that experience – but for most gaming, even semi-fast gaming, I see it as a fairly good solution. If you are a serious FPS or racing enthusiast I suggest you look for a 120 Hz TN panel instead.

Så någon här som kan ge en liten review:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Kör inga FPS men i det jag lirar har jag inte märkt av någon ghosting. Om du söker på 'fps' i den stora tråden på [H] hittar du en del kommentarer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kör inga FPS men i det jag lirar har jag inte märkt av någon ghosting. Om du söker på 'fps' i den stora tråden på [H] hittar du en del kommentarer.

Tack, det hjälpte:) blir nog ett köp:D

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Inaktiv

Snor tråden en snabbis:

Jag har hört illvilliga rykten om att macbook pros (har en 2008 från före unibody) kör dithering på grafikkortsnivå (antagligen för att bättre styra 6bit-skärmen på laptopen) vilket kan ge ond bandning i gradienter på externa 6-bitskärmar.

Någon med en mbp som har testat 2412? Har ni bra gradienter?

Permalänk
Medlem

Jag kör fps på skärmen och märker inga eftersläpningar. Tycker dock att du inte ska förvänta dig några underverk i färgskillnad. Jag bytte från en benq och skillnaden är inte gigantisk med tanke på att det här är en 6-bit skärm. Så tänk en extra gång då jag själv blev lite besviken på färgerna då skillnaden är såpass liten att man behöver leta aktivt ibland för att hitta den. Men om du ändå ska köpa en ny 24" skärm så kan jag inget annat än att rekommendera denna istället för en tn.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag kör fps på skärmen och märker inga eftersläpningar. Tycker dock att du inte ska förvänta dig några underverk i färgskillnad. Jag bytte från en benq och skillnaden är inte gigantisk med tanke på att det här är en 6-bit skärm. Så tänk en extra gång då jag själv blev lite besviken på färgerna då skillnaden är såpass liten att man behöver leta aktivt ibland för att hitta den. Men om du ändå ska köpa en ny 24" skärm så kan jag inget annat än att rekommendera denna istället för en tn.

Den infon var riktigt bra,tack ska du ha:)
Då väntar jag nog lite med köpet till våren och ser vad som erbjuds då

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Den infon var riktigt bra,tack ska du ha:)
Då väntar jag nog lite med köpet till våren och ser vad som erbjuds då

Kan dock tillägga att jag är nöjd med skärmen då den är lite större än en 16:9 skärm då man bara förlorar ,7cm på bredden men får typ 4cm på höjden. 16:10 är skönare att läsa på då man får mer höjd. Sen är den också mycket skönare än en tn att läsa på. Problemet är att om man vill ha en ips som är av högre kvalitet så måste man lägga nästan det dubbla priset för samma tum. De med högre kvalitet har oftast mycket längre responstid också vilket då kommer göra att man börjar märka ghosting.
Måste även lägga till att betraktningsvinkeln är mycket bättre på u2412m än vad alla tn-skärmar har. Så overall så är jag nöjd med skärmen men det är ju inte så stor skillnad som många vill få det att låta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Den infon var riktigt bra,tack ska du ha:)
Då väntar jag nog lite med köpet till våren och ser vad som erbjuds då

Annars har CDON.com ett super-erbjudande på just Dell u2412M just nu, bara 2286kr inkl. frakt med rabattkoden SWECOKT!

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt den i ca 1 vecka så har jag blivit positivt överraskad. Visst kanske inte är en 10.000kr skärm men man får absolut bättre färger än TN-panel. Vissa bilder ser man det extremt mycket på och en bilder ser man nästan ingen skillnad på alls.

  • Ghosting/input lag märker jag inte av så mycket då jag inte är en extrem fps gamer. Visst, man kanske märker av att skärmen blurar lite när man lirar BF3 men jag kör på high settings och har inte stängt av bluring eller vad det heter i själva inställningarna så det kan ju vara det som gör det. Har i alla fall för mig att det finns en sådan option men rätta mig om jag har fel. Kanske får utredas lite mer ingående.

  • Gällande clouding så märker jag inte av det alls. Kanske hade tur med skärmen eller så är det andra som haft otur.

  • Färger i spel har förbättras ganska markant får jag säga. Kan dock inte jämföra med de nyare TN-panelerna som finns. Jämför med T240 samsung samt en syncmaster 22 tums (kommer inte ihåg modellnr(ej hemma).

  • Jag behövde inte kalibrera skärmen när jag fick den vilket en del andra fått göra. Kanske beror på hur man gillar sina färger?

Att tänka på är att det naturligtvis finns bättre skärmar än denna fast då i högre prisklasser. Jag har dessutom inte kunnat jämföra med de nyare TN-panelerna som finns ute på marknaden i dag. Skärmstorleken/formatet 16:10 kanske inte passar alla men alla spel går att spela på den (vissa verkar ha missuppfattat detta). Ska man använda den till arbete eller gillar höjd mer än bredd så är den att föredra (kanske även beror på vilket slags arbete som man utför).

Slutligen vill jag säga att jag är nöjd och min personliga åsikt är att den är riktigt bra. Blev dock imponerad av att jag ej märker av ghosting/lagg m.m. som en hel del oroar sig för när de tänker 8ms skärm. Lirar man fps mycket så kanske jag skulle rekommendera en 120 hz, vad vet jag...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag kör fps på skärmen och märker inga eftersläpningar. Tycker dock att du inte ska förvänta dig några underverk i färgskillnad. Jag bytte från en benq och skillnaden är inte gigantisk med tanke på att det här är en 6-bit skärm. Så tänk en extra gång då jag själv blev lite besviken på färgerna då skillnaden är såpass liten att man behöver leta aktivt ibland för att hitta den. Men om du ändå ska köpa en ny 24" skärm så kan jag inget annat än att rekommendera denna istället för en tn.

Satt med Benq tidigare innan när jag bytte till denna som 1'a monitor, har nu Benq'n som 2'a skärm jämte och jag tycker skillnaden är ganska stor på just färg-kvalitén, tycker det syns som tydligast när man använder w7 standard bakgrundsbild, har du ändrat inställningarna eller kör du skärmen som den kom levererad? Om du gör det är det att rekommendera att ändra på inställningarna, har inte i huvudet vad jag kör med, men googla så finner du!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min ett tag med och är VÄLDIGT nöjd med skärmen:)

Min Benq G2222HDL kan slänga sig i väggen:D

Ställde in skärmen som Flatpanels gjorde och är jätte nöjd http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

( Vilken jätte skärm den är:) )

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊