Permalänk

Referens 6950

Hej.
Finns det någon som vet var man kan få tag på ett 6950 av referensdesign?
Jag planerar att uppgradera till Crossfire inom en snar framtid, och då referenskort, som skjuter ut luften ur chassit lämpar sig bättre för detta så skulle jag vilja ha ett till sådant.
Jag har letat lite här och där(Komplett och Inet Te.x.)men kan inte hitta ett, var jag än letar.
Om det är så att dessa kort helt enkelt inte går att få tag på längre, så tar jag väldigt gärna emot tips på vilket kort som lämpar sig bäst för Crossfire.
Kort med kylare såsom DirectCU II är uteslutna då jag inte har plats på moderkortet. BIOS-switch och minnesmängd spelar ingen roll, och hyffsat lågt pris är ju alltid trevligt:)
Moderkortet är ett ASUS M4A88t-V EVO, och chassit är ett Coolermaster Elite 430(jag planerar att uppgradera detta också, men det blir nog lite senare).

Tack på förhand:D

Permalänk
Medlem

Du bör nog vända dig mot begagnade kort, tyvärr. Otroligt svårt att få tag på referensdesignade 6950 idag. De fasades ur i juni, då köpte jag mitt Gigabyte 6950 av referensdesign men bara veckan efter så var de borttagna ur sortimentet (Webhallen). Bör nog finnas en del här på SweC, Blocket eller Tradera

Permalänk
Skrivet av xXBaconXx:

Hej.
Finns det någon som vet var man kan få tag på ett 6950 av referensdesign?
Jag planerar att uppgradera till Crossfire inom en snar framtid, och då referenskort, som skjuter ut luften ur chassit lämpar sig bättre för detta så skulle jag vilja ha ett till sådant.
Jag har letat lite här och där(Komplett och Inet Te.x.)men kan inte hitta ett, var jag än letar.
Om det är så att dessa kort helt enkelt inte går att få tag på längre, så tar jag väldigt gärna emot tips på vilket kort som lämpar sig bäst för Crossfire.
Kort med kylare såsom DirectCU II är uteslutna då jag inte har plats på moderkortet. BIOS-switch och minnesmängd spelar ingen roll, och hyffsat lågt pris är ju alltid trevligt:)
Moderkortet är ett ASUS M4A88t-V EVO, och chassit är ett Coolermaster Elite 430(jag planerar att uppgradera detta också, men det blir nog lite senare).

Tack på förhand:D

Gröngölingfråga! Hur vet man att ett kort är ett referenskort?

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soldansarn:

Gröngölingfråga! Hur vet man att ett kort är ett referenskort?

Ja.

Nej.

Referenskylare blåser ut luften från chassit.

Permalänk
Skrivet av Soldansarn:

Gröngölingfråga! Hur vet man att ett kort är ett referenskort?

Han menade med referens-kylare. Den som ser ut som en "låda" med ett hål (fläkt) i ena änden där den suger in luft som får svalka komponenterna för att sedan blåsas ut bakom chassit.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldansarn:

Gröngölingfråga! Hur vet man att ett kort är ett referenskort?

Referens är det amd eller nvidia skickar ut hur de ska vara mer eller mindre ofta har de en radial fläkt och skjuter ut luften bak ur chassiet.
Medan de som inte är referens är t.ex alla asus direct cu kort(de blåser ut bakåt men också in i chassiet), och de kyler ofta bättre när man har ett kort men om man har två så blir luften i chassiet ofta varmare och så blir korten varmare osv.

Permalänk

Jag tycker du ska ta en funderare på om det inte är dags att byta mobo om du ändå ska köra CF. Ser att det endast har stöd för x4 i CF. (PCI-E) Sen funkar det för det mesta med ett icke-ref kort om du sätter det underst i konfigurationen, förutsatt att det översta är ref-kort.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Jag tycker du ska ta en funderare på om det inte är dags att byta mobo om du ändå ska köra CF. Ser att det endast har stöd för x4 i CF. (PCI-E) Sen funkar det för det mesta med ett icke-ref kort om du sätter det underst i konfigurationen, förutsatt att det översta är ref-kort.

Mobo får nog vänta ett tag, jag klarar mig på det jag har, och skillnaden mellan 8x 8x och 16x 4x är så pass marginell att jag inte tycker att det är värt att uppgradera bara för det:)

Permalänk
Hjälpsam

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=950329

Kanske inte 100% referens, men luft i rätt riktning i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI