Tillverkare aviserar stor brist på hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Det här tror jag vad jag vill om. Hårddiskpriserna har smyghöjts sedan mars och snart är det 1 år sedan någon av tillverkarna kom ut med en ny hårddiskmodell. 4TB papperslanseringarna lyser med sin frånvaro i butikerna.
Efterfrågan har slagit i taket, och nu försöker man höja priser med en massa dåliga bortförklaringar.
Det var väl bara någon vecka sedan man påstod att hårddiskpriserna skulle höjas pga påstådd brist på sällsynta jordarter.

Man gör marknaden till ett oligopol genom uppköp och sedan av någon outgrundlig anledning så måste alla tillverkare höja priserna samtidigt. Köp inga magnethårddiskar, håll igen och låt dem svälta.

Nu har ändå hårddiskpriserna ändå sjunkit med 75 %, om man ser till pris per GB, de senaste åren, så ta ett djupt andetag innan du börjar slå på stortrumman igen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

tycker de räcker med 1tB diskar
2 tB diskar känns för stora

(tänkte mest på att man förlorar mer om den krachar)

Men det beror ju helt på vad man sparar, vist ifall man sparar samma sak som förr så ökar inte filstorleken, men idag så ökar ljud och framförallt bildkvalitet, sparade man i 720p för ett år sen så kanske man sparar i 1080p idag, alltså behöver man mer utrymme trots att man inte sparar "mer" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Skönt att man har några TB ledigt, dock blir man sugen att köpa ändå. Detta köpbehov ;P

Känner igen mig i det du skriver! Det är något speciellt med hårdiskar

Skrivet av 1337manne:

Räcker det med 3TB eller ska man köpa mer?

Det beror ju på vad du samlar på! Själv så köpte jag 14TB till mitt sista uppköp! Och då hade jag redan typ 8TB redan. Men räknar man med det man gillar att samla/spara så ska man inte glömma backupen, den är jätteviktig!! Och det är den som tar mest utrymme!

Skrivet av blame_me:

Detta får mig att tänka på en sak. Hur mycket utrymme behöver man idag egentligen? Tänker då inte på gemene svensson eller på filmredigeraren, utan mera just swec-folk och/eller gamers.
För mig känns det nästan som att utrymmesbehovet har stagnerat eller t o m gått bakåt. När jag var yngre och dum och laddade ner filmer och spel så var det "the sky is the limit" angående utrymme, men nuförtiden tycker jag det räcker med 1 tb.
Majoriteten av musik får jag via spotify där jag bara har det allra nödvändigaste i offline-playlists, resten streamar jag. Visst blir PC-spel större och större men ett spel som väger in på 16 gb är ju ändå en piss i havet.
Sen finns ju folk som backupar en hel del, men ändå?
Bara en fundering

Tja. Det beror ju på vad man gillar att spara på (eller kalla det, samla på) Jag sparar på allt och har alltid gjort det. Musik, film, serier , spel, bilder!
jag har ett stort bibliotek och även en backup på den, skulle jag vilja vara utan det jag samlat på mig? Inte en chans!!
Vissa saker är över 15 år gammalt och jag skulle helt ärligt inte leva utan det!!

Ibland kan det hända att jag o polarna sitter o kollar på gamla saker över en öl o bara garvar som fan! Någons 40års fest för 10år sen där allt går åt helvete. Vill man vara utan det? Knappast!!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Så där tänker jag med.

Så där har folk alltid tänkt.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Riktigt synd för oss konsumenter

Skrivet av DrDuke:

Även lite synd för thailändarna

Vi konsumentar har ju inte valt att hårddiskar ska tillverkas just där. Thailändarna har å andra sidan ju valt att bo just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Vi konsumentar har ju inte valt att hårddiskar ska tillverkas just där. Thailändarna har å andra sidan ju valt att bo just där.

Jo alla som bor där har ju verkligen valt det

Förtydligande: ja det är sarkasm

OT: Tråkigt för invånarna, tråkigt för oss.

Permalänk
Medlem

Svårt att relatera

Jag har lite svårt att relatera till 50 miljoner diskar...
Hur stor del är det av den totala volymen under tidsperioden?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Det här tror jag vad jag vill om. Hårddiskpriserna har smyghöjts sedan mars och snart är det 1 år sedan någon av tillverkarna kom ut med en ny hårddiskmodell. 4TB papperslanseringarna lyser med sin frånvaro i butikerna.
Efterfrågan har slagit i taket, och nu försöker man höja priser med en massa dåliga bortförklaringar.
Det var väl bara någon vecka sedan man påstod att hårddiskpriserna skulle höjas pga påstådd brist på sällsynta jordarter.

Man gör marknaden till ett oligopol genom uppköp och sedan av någon outgrundlig anledning så måste alla tillverkare höja priserna samtidigt. Köp inga magnethårddiskar, håll igen och låt dem svälta.

Priserna har inte gått upp för att kronan har försvagats mot dollarn då?
Jag vet inte om jag tycker att en översvämning i thailand är en dålig bortförklaring...
Kina beslutade väl ganska nyligen att exportera mindre av sina sällsynta jordartsmetaller och då dom står för majoriteten av all brytning så påverkar det klart priset och tillgången.

EDIT: Hittade källa på kinas exportminskning: http://www.bloomberg.com/news/2010-12-28/china-cuts-first-rou...
Kina står tydligen för 90% av alla dom sällsynta mineralerna. Notera att artikeln jag hittade är sedan 2010.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Ja jag klarar mig ett bra tag nu då jag precis (i veckan) bytt ut samtliga 2TB diskar till 3TB diskar (Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640 64MB 3TB ) i mina NAS enheter, har nu 38TB fördelat i 3st NAS samt några 2TB diskar i själva datorn, och nu har jag ju ett antal 2TB diskar över som jag kan använda som backup diskar.
...ja jag kan hålla med om att det låter mycket, men över hälften är redan fyllt och jag slänger aldrig något.
Hitachi har grymt bra diskar och det känns skönt att ha fått ett snabbare gränssnitt nu (6Gb/s).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Ja jag klarar mig ett bra tag nu då jag precis (i veckan) bytt ut samtliga 2TB diskar till 3TB diskar (Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640 64MB 3TB ) i mina NAS enheter, har nu 38TB fördelat i 3st NAS samt några 2TB diskar i själva datorn, och nu har jag ju ett antal 2TB diskar över som jag kan använda som backup diskar.
...ja jag kan hålla med om att det låter mycket, men över hälften är redan fyllt och jag slänger aldrig något.
Hitachi har grymt bra diskar och det känns skönt att ha fått ett snabbare gränssnitt nu (6Gb/s).

Går dina hitachi diskar 24/7 med mycket belastning? Har inte hört så gott om hitachi =?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harith:

personligen så har jag problem och se behovet av mer än en TB plats om man inte är en stor pirat eller håller på med film redigering (atm så använder jag 500 GB med över 100+ spel från steam)

Du kan lägga till "hantering av detektordata från experiment i partikelfysik" (trillar snabbt iväg mot TB, och man vill gärna ha redundans) (vi är erkänt inte många, speciellt inte som behöver hantera de mängderna mätdata).

Andra datautnyttjare kan vara att hårddisklagra sin film/musiksamling (inkludera kompletta serier: t ex MacGyver-DVD-boxen tar 38*4.3 GB ~= 160 GB. Med Bluray så går det snabbt än mer överstyr) och några års fotande med DSLR-kameror el dyl (rawbilder tar sitt utrymme).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

införskaffa mig nyss 6TB så jag ska väl klara mig

Permalänk
Medlem

Man kommer ju ihåg jordbävningen i Taiwan 1999, som gjorde att priserna på ram-minne tredubblades.
http://en.wikipedia.org/wiki/921_earthquake
Riktigt så illa ska det väl inte gå med hårddiskpriserna den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Går dina hitachi diskar 24/7 med mycket belastning? Har inte hört så gott om hitachi =?

Hitachi diskar är kända för att vara stabila i raid system.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Trihxeem:

Jag har lite svårt att relatera till 50 miljoner diskar...
Hur stor del är det av den totala volymen under tidsperioden?

Cirka 30 procent

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag gick ner från 2TB till 1TB när jag bytte chassi och inte hade plats med mer än en 3,5" hårddisk. Ärligt talat förlorade jag inte mycket. Av de 1TB var det kanske en eller 2 saker man ångrade att man plockade bort. Ju mer man har desto mer samlar man på sig, precis samma som med verkliga saker hemma vilket jag märkte när jag flyttade till en mindre lägenhet.

Min poäng är att man behöver inte så himla mycket utrymme.

Med tanke på ditt forumnamn kan man lista ut vad det mesta av de där 12TB är. Behövs verkligen så mycket?

Hahahaha kanske kan behövas i dåliga tider som dessa? ^^

Ontop: Får börja köpa diskar nu då, innan det går upp för mycket i pris.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Vi konsumentar har ju inte valt att hårddiskar ska tillverkas just där. Thailändarna har å andra sidan ju valt att bo just där.

Jag hoppas verkligen att du trollar.

Jag vill egentligen heller inte moralisera om att man är bekymrad över hårddiskpriser, detta är ett teknologiforum och västerlänningar behöver förstås inte gå runt och ha dåligt samvete för att vår materiella standard är ojämförligt mycket högre än andra länders. Men för mig går det någon parodigräns i den här typen av nyheter. 20000 döda i Japan? Kärnkraftverken havererar? MEN JAG SOM HADE TÄNKT KÖPA EN DIGITALKAMERA!! NOOOOOOOOOO!!!!
Samma sak här, Thailands huvudstad står till stor del under vatten, det talas om undantagstillstånd och katastrofläge MEN ALLA MINA HIMYMAVSNITT VAR SKA JAG HA DOM?!?! DET ÄR EN KONSPIRATION FRÅN TILLVERKARNA DOM ÄR SÅ GIRIGA!!!!1111

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Tack för heads-up om kommande höjningar, beställde 4 TB i 2 X 2TB WD Green som resultat

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Tur man fick hem sin 1tb wd black idag då!

Permalänk

Bra att komplett nyss höjde priset med närmare 1000 kr på Western Digitals 3TB till 2239kr! Inhandla 2 st för några veckor sen då de kosta ca 1199 kr styck

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av pompa_kumla:

Går dina hitachi diskar 24/7 med mycket belastning? Har inte hört så gott om hitachi =?

Nej jag skulle nog säga att dom går ca 14Tim/dag.

Jag har inte märkt att Hitachi diskar skulle vara sämre än andra, för jag har under årens lopp haft något problem med samtliga fabrikat.
Det kan ju vara så att folk har mer problem med dessa 3TB diskar, och det mesta tror jag beror på själva hårdvaran dom sätts i dvs datorn, eftersom det ofta uppstår problem i "Bios" pga storleken, och jag tror inte att tex Windows kan kompensera detta helt...men men det är bara vad jag tror.

Permalänk

Köpte mig en WD caviar Black (1TB) FAEX
i somras så jag ska la klara mig ett halvår till:)
priserna har la gått ner såpas, när jag behöver ny HDD

EDIT: jag har 2 st laptops, 1 huvuddator, 1 reserv och en server
på laptops så har jag nog bara några 100MB ledigt av 300+80 (behövs mer)
huvuddator så har jag nog ca 800GB ledigt
reserven är ca 100GB ledigt
och servern har jag ca 400GB ledigt

enligt mig så räcker inte 300GB på en dator

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida